افزایش فراوری نفت اوپک همزمان با تنش درون گروهی

به گزارش اخبار ورزشی، فراوری نفت اوپک در ماه میلادی گذشته در پی افزایش فراوری عربستان سعودی و سایر فراوریکنندگان عظیم این گروه پس از فروپاشی توافق اوپک پلاس، افزایش پیدا کرد.

افزایش فراوری نفت اوپک همزمان با تنش درون گروهی

به گزارش خبرنگاران، نظرسنجی رویترز نشان داد فراوری نفت اوپک که متشکل از 13 کشور عضو است، در مارس به 27.93 میلیون بشکه در روز رسید که 90 هزار بشکه در روز نسبت به آمار فوریه افزایش داشت.

توافق محدودیت عرضه میان اوپک و متحدانشان که به گروه اوپک پلاس معروف بودند، در ششم مارس منحل شد و فرایند افت قیمتها را که از شیوع ویروس کرونا و افت تقاضا تحت فشار قرار گرفته بودند، تشدید کرد. نفت برنت تا مرز 22 دلار در هر بشکه سقوط نموده که پایینترین حد از سال 2002 است.

طبق اعلام شرکت پترو لجستیک، در حالی که عربستان سعودی میخواهد پس از فروپاشی توافق اوپک پلاس میزان عرضه نفت را افزایش دهد اما فراوری اوپک تغییر چندانی پیدا ننموده است زیرا قراردادهای صادرات فراوری مارس پیش از این منعقد شده بودند.

توافق اوپک، روسیه و سایر فراوریکنندگان برای محدودیت عرضه به میزان 1.7 میلیون بشکه در روز که برای حمایت از قیمتها به اجرا درآمده بود، در 31 مارس به انتها رسید.

طبق نظرسنجی رویترز، نرخ پایبندی 10 عضو اوپک به توافق کاهش فراوری در مارس به 106 درصد رسید که در مقایسه با 128 درصد در فوریه، کاهش داشت.

انتظار می رود فراوری نفت در آوریل افزایش بیشتری پیدا کند. عربستان سعودی فعالیت پالایشگاهی خود را در آوریل به منظور افزایش صادرات کاهش داده و میخواهد 10.6 میلیون بشکه در روز نفت در ماه مه صادر کند.

در میان اعضای اوپک که فراوریشان را در مارس افزایش دادند، عربستان سعودی قرار داشت که با وجود درخواست بعضی از خریداران برای لغو ارسال محموله های نفت به دلیل افت تقاضا، فراوریش را 100 هزار بشکه در روز بالا برد.

امارات متحده عربی هم فراوریش را افزایش داد و نیجریه و عراق که در محدودیت فراوری در سال 2019 سستی به خرج داده بودند هم فراوریشان را به دلیل صادرات بالاتر افزایش دادند. به گفته منابع مطلع، عراق میخواهد در آوریل فراوریش را 200 هزار بشکه در روز افزایش داده و به 4.8 میلیون بشکه در روز برساند و 3.6 میلیون بشکه در روز نفت صادر کند.

فراوری ونزوئلا، ایران و لیبی که از مشارکت در توافق اوپک پلاس معاف بودند، در مارس کاهش یافت. سارا وکشوری، تحلیلگر شرکت SVB Energy International اظهار کرد: فراوری نفت ایران به پایین دو میلیون بشکه در روز رسیده است اما در نظرسنجی رویترز، فراوری نفت ایران با 70 هزار بشکه در روز کاهش، 2.02 میلیون بشکه در روز تخمین زده شد. همچنین مصرف بنزین در ایران به دلیل شیوع ویروس کرونا کاهش پیدا کرد.

ونزوئلا که مانند ایران تحت تحریمهای آمریکا واقع شده است، در مارس با کاهش فراوری و صادرات خود روبرو شد. فراوری نفت لیبی که در 18 ژانویه به دنبال اقدام نیروهای ژنرال حفتر در محاصره بنادر و میادین نفتی سقوط نموده بود، در مارس 45 هزار بشکه در روز دیگر کاهش یافت.

رویترز در گزارش دیگری به نقل از منابع مطلع اطلاع داد تنش میان اعضای اوپک پس از این که نتوانستند در مورد برگزاری نشست فوق العاده و مذاکره در مورد ریزش قیمتهای نفت به توافق برسند، شدت گرفته است.

الجزایر که ریاست دوره ای اوپک را برعهده دارد، یکی از کشورهایی بود که نقش سازنده ای در سازماندهی اقدامات این گروه برای حمایت از بازار نفت داشت و از برگزاری نشست فوق العاده حمایت نموده بود اما حداقل چهار کشور شامل عربستان سعودی، امارات متحده عربی، کویت و نیجریه اعلام کردند که نیازی به برگزاری چنین دیداری نمی بینند.

این نشست فوق العاده می توانست با حمایت اکثریت اعضا برگزار گردد اما غیبت عربستان سعودی به معنای آن بود که هیچ قدرتی برای اقدام نخواهد داشت. عربستان سعودی یک سوم از نفت اوپک را فراوری می نماید.

بر اساس گزارش رویترز، قیمت نفت از اوج خود در سال میلادی جاری حدود 70 درصد و از زمان فروپاشی توافق اوپک پلاس حدود 60 درصد سقوط نموده است. همکاری سه ساله این فراوریکنندگان در حالی به بن بست رسید که شیوع ویروس کرونا سه میلیارد نفر را در قرنطینه نگه داشته است و تقاضا برای نفت به سرعت از بین می رود و بنا بر بعضی برآوردها، از حدود 100 میلیون بشکه در روز در سال گذشته، یک سوم کاهش پیدا خواهد نمود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: pmbaxsports.ir شناسه مطلب: 801

به "افزایش فراوری نفت اوپک همزمان با تنش درون گروهی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش فراوری نفت اوپک همزمان با تنش درون گروهی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید