شرایط اقتصاد زیر سایه تحریم ، پس رفت بی سابقه به روایت آمار

به گزارش اخبار ورزشی، اطلاعات مرکز آمارایران، صندوق بین المللی پول و بانک جهانی، فرایند پسرفت و عقبگرد اقتصاد ایران را تأیید کرد.

شرایط اقتصاد زیر سایه تحریم ، پس رفت بی سابقه به روایت آمار

جهت دریافت مشاوره خدمات طراحی بروشور از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ بروشور های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

به گزارش خبرنگاران، تیره و تارترین تصویر از اقتصاد ایران در طول 30سال سپری شده از جنگ تحمیلی به ثبت رسید؛ آن هم زیر سایه تحریم؛ تحریمی که از آن با عنوان جدی ترین جنگ اقتصادی دوران مدرن علیه یک کشور یاد می گردد. هرچند در ماه های اخیر، مقام های اقتصادی و سیاسی ایران، از فرایند بهبود تدریجی اوضاع اقتصادی و خروج از رکود خبر داده اند، اما تازه ترین گزارش مرکز آمار ایران نشان می دهد که شاخص رشد(پسرفت) اقتصادی ایران در 9 ماه امسال به منفی 7.6درصد رسیده که بدترین شرایط در 3دهه اخیر است. پیش تر، هم صندوق بین المللی پول و هم بانک جهانی، در گزارش های مستقل خود از کوچک شدن اقتصاد ایران در نتیجه تحریم ها خبر داده بودند.

پیش از این صندوق بین المللی پول رشد(پسرفت) اقتصادی ایران در 9 ماه سال 2019میلادی را منفی 9.5درصد و بانک جهانی هم رشد(پسرفت) اقتصاد ایران در سال 2019را منفی 8.7درصد برآورد نموده بودند. این میزان عقبگرد اقتصادی در سال های پس از جنگ تحمیلی بی سابقه است. همزمان رتبه ریسک ایران به تازگی به 7رسیده که شاخص ریسک اعتباری کشورها یک ابزار شناسایی ریسک و تامین اقتصادی است و ایران در کنار کشورهایی چون آرژانتین، بوسنی و هرزگوین، عراق، قرقیزستان، لبنان، نیجریه، پاکستان، سیرالئون، سوریه، سودان، تاجیکستان، ونزوئلا و یمن در رتبه 7قرار گرفته است. پس از اجرای برجام رتبه اعتباری ریسک ایران به 5بهبود یافته بود.

  • جزئیات رشد 9ماهه

مرکز آمار ایران می گوید: محصول ناخالص داخلی ایران به قیمت ثابت سال 1390در 9 ماه امسال به رقم هزارو500هزار میلیارد تومان، البته با احتساب ارزش اضافه کرده نفت و همچنین430هزار میلیارد تومان بدون احتساب نفت رسیده؛ به این ترتیب رقم شاخص رشد(پسرفت) اقتصادی ایران، نسبت به مدت مشابه پارسال، منفی 7.6درصد با احتساب ارزش اضافه کرده نفت و صفر بدون نفت بوده است. طبق این گزارش، ارزش اضافه کرده گروه کشاورزی در 9 ماه امسال مثبت 3.2درصد، گروه صنایع و معادن منفی 16.6درصد و گروه خدمات هم منفی 2دهم درصد برآورد شده که افت سنگین شاخص رشد گروه صنایع و معادن نگران نماینده است.

  • اوضاع همچنان خوب است

با وجود واقعیت های آماری، رئیس مرکز آمار ایران و با تفسیر خاص خود از شاخص تغییرات رشد اقتصادی، از بهبود شاخص های اقتصادی خبر داده و می گوید: رشد اقتصادی 9 ماه امسال (بدون نفت) نسبت به 2 فصل قبل بهبود یافته و به عدد صفر و در فصل پاییز سال 1398 به عدد مثبت 0,9 درصد رسیده است. اشاره جواد حسین زاده به تغییرات فصلی شاخص رشد اقتصادی است؛ درحالی که این شاخص در بازه زمانی 9ماهه فرایندی منفی و نگران نماینده را تجربه می نماید. رئیس مرکز آمار ایران با اشاره به اینکه در زمینه نرخ رشد بخش کشاورزی در فصل پاییز، در 2فصل بهار و تابستان با رشدهای مثبت به نسبت بالایی روبرو بوده ایم، می افزاید: در فصل پاییز امسال به دلیل خسارت های حاصل از سیل و تأثیر آن بر بخش کشاورزی، این بخش با رشد منفی روبرو بوده، اما در مجموع در 9 ماه سال 1398، نرخ رشد گروه کشاورزی رشد مثبت 3,2 درصدی داشته است.

این مقام مسئول رسیدن شاخص رشد اقتصادی در فصل پاییز امسال به منفی7درصد نسبت به 4فصل قبل را نشانه ای از بهبود این شرایط دانسته و درحالی که رشد یا به عبارت دقیق تر عقبگرد گروه صنایع و معادن به منفی 16.6درصد رسیده، می گوید: در همه فصل های سال 1397 و 2فصل اول سال 1398، رشد این بخش بی سابقه بوده و در نهایت، رشد اقتصادی بخش صنایع و معادن (بدون نفت) پس از گذشت بیش از 6 فصل، به عدد مثبت 7,5 درصد رسیده که این رشد عمدتا از زیر بخش ساختمان و بخش تامین آب، برق و گاز طبیعی حاصل شده است. حسین زاده البته دلیل فرایند کاهنده رشد اقتصادی ایران در 9 ماه امسال، نسبت به مدت مشابه پارسال را، ناشی از بخش نفت می داند که اشاره ای است به اثر تحریم صادرات نفت ایران، انتظار می رود این فرایند و اثر تحریم های نفتی، در فصل های آینده هم تداوم داشته باشد.

  • رئیس کل هم راضی است

در شرایطی که بانک مرکزی از اعلام آمارهای کلیدی اقتصاد منع شده، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در ادامه یادداشت نویسی های خود در اینستاگرام، بدون ارائه عدد و رقم گفت: شاخص های اقتصادی بانک مرکزی هم از فرایند بهبود تدریجی اوضاع و خروج از رکود حکایت می نماید. عبدالناصر همتی در حالی از بهبود اوضاع اقتصاد براساس شاخص های اقتصادی بانک مرکزی و نه مرکز آمار ایران خبر می دهد که چندماه پس از در اختیار دریافت ریاست بانک مرکزی، آمارهای محاسبه شده در این نهاد، منتشر نمی گردد. هرچند آمارهای تولیدشده در بانک مرکزی در اختیار قوای سه گانه و بعضی نهادها قرار می گیرد، ولی مردم و کارشناسان به آن دسترسی ندارند. او می گوید: با اینکه عده ای کوشش می نمایند تا شرایط اقتصادی را وخیم و آینده سخت تری را ترسیم نمایند اما، با تدابیر اتخاذ شده، براساس داده های بانک مرکزی، شاخص های مهم اقتصاد کلان از قبیل رشد بخش غیرنفتی، تورم وسایر متغیرها همگی خبر از ثبات نسبی و فرایند بهبود تدریجی اوضاع وخروج اقتصاد از رکود دارند و این در مقایسه با آنچه دشمنان دنبال آن بودند و تصور آن را داشتند فوق العاده است.

  • استناد دژپسند به آمار بانک مرکزی

فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد هم مدعی شده؛ اقتصاد ایران در بخش غیرنفتی از رکود اقتصاد خارج شده و رشد اقتصادی در 9 ماه امسال مثبت 9دهم درصد بوده، این در حالی است که مرکز آمار ایران از رشد منفی 7.6درصدی خبر داده است. او با بیان اینکه پیش بینی هایی که پارسال در خصوص رشد اقتصادی امسال می شد به علت تأثیر تحریم ها، بسیار نگران نماینده بود، گفت: براساس آمار بانک مرکزی، 3ماهه اول امسال خوشبختانه رشد اقتصادی غیرنفتی ایران، مثبت 4دهم و در نیمه اول سال، مثبت نیم درصد و در 9 ماه امسال، مثبت 9 دهم درصد بود. او با استناد به این آمار تأکید کرد که بخش غیرنفتی اقتصاد توانسته وارد دوره رونق گردد. او اضافه کرد: بخش کشاورزی در اوج رشد اقتصادی است و بخش صنعت هم در 9 ماه امسال، 7.5درصد رشد نشان می دهد. به گفته او، علائم دیگری هم که البته آقای وزیر اشاره ای به آنها ننموده، از رشد اقتصادی مثبت در بخش غیرنفتی حکایت دارد.

  • روایت متفاوت مرکز پژوهش ها

مرکز پژوهش های مجلس با استناد به آمارهای داخلی و بین المللی، گزارش داده؛ در سرانجام امسال خورشیدی به دلیل نرخ رشد منفی قابل توجه بخش نفت، رشد اقتصادی ایران در سال 98همچنان منفی باقی می ماند، اما این شاخص بدون احتساب بخش نفت به حدود 1.8درصد خواهد رسید. برآورد این مرکز نشان می دهد که رشد بخش کشاورزی در سرانجام امسال به مثبت 5.5درصد، بخش صنعت به 1.5درصد، بخش ساختمان 14.5درصد و بخش خدمات به منفی 1.5درصد می رسد و به این ترتیب شرایط بخش غیرنفتی ایران امسال بهتر از پارسال خواهد بود.

  • منبع: روزنامه خبرنگاران 23 بهمن
منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: pmbaxsports.ir شناسه مطلب: 657

به "شرایط اقتصاد زیر سایه تحریم ، پس رفت بی سابقه به روایت آمار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط اقتصاد زیر سایه تحریم ، پس رفت بی سابقه به روایت آمار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید