پروژه دهلیز مالی چین و پاکستان استراتژی فشار به دولت هند است

به گزارش اخبار ورزشی، خبرنگاران: گسترش همکاری های پکن و اسلام آباد بویژه امضای تفاهمنامه پروژه دهلیز مالی، دسترسی چین را به منطقه ای که هند آن را بخشی از قلمرو خودش اعلام نموده فراهم خواهد نمود.

پروژه دهلیز مالی چین و پاکستان استراتژی فشار به دولت هند است

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نوشته مجله نشنال اینترست، نواز شریف نخست وزیر پاکستان با امضای قراردادهای بزرگ مالی با چین، راه را برای ساخت یک بخش از بزرگراه هزاره هموار نموده است.

این بزرگراه حومه شهر اسلام آباد را از جهت بزرگراه قراقرم به چین وصل خواهد نمود.

این بزرگراه که در بخش هایی از آن نیز بوسیله دیوار محافظت خواهد شد به ارزش 297 میلیون دلار در کوه های ایالت خیبر پختونخواه پاکستان ساخته می گردد و تا 2 سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، ساخت این بزرگراه گامی برای اجرای پروژه ای با عنوان دهلیز مالی بین پاکستان و چین اشاره دارد.

زمانی که پروژه دهلیز مالی در انتها دهه جاری تکمیل گردد، پاکستان بطور موثر به 2 بخش تقسیم خواهد شد و دولت پکن نیز خواهد توانست تا با استفاده از خطوط حمل ونقلی این دهلیز مالی سریعتر نیروهایش را به مناطق مورد منازعه هند و پاکستان اعزام کند.

در اوایل ماه نوامبر سالجاری نوازشریف نخست وزیر پاکستان قرارداد دهلیز مالی را با پکن امضا کرد که اجازه نزدیک 45.6 میلیارد دلار سرمایه گذاری را به چین در این کشور می دهد. از این میزان سرمایه گذاری، 33.8 میلیارد دلار در بخش انرژی و 11.8 میلیارد دلار آن نیز برای ساخت زیربناهای مالی پاکستان اختصاص خواهد یافت.

نواز شریف برای اجرایی شدن قرارداد دهلیز مالی متعهد شده تا امنیت این پروژه را برای چین در پاکستان فراهم کند اما به نوشته مجله نشنال اینترست، عملی کردن این تعهد به آسانی میسر نیست زیرا رهبران بلوچ از اکنون با دخالت رو به افزایش چین در بندر گوادر ابراز مخالفت نموده اند.

به نوشته نشنال اینترست، قرارداد پروژه دهلیز مالی به کشور چین امکان می دهد تا به منطقه ای که هند آن را جزء قلمروی خود می داند، وارد گردد.

دولت چین اعلام نموده که در منازعه کشمیر بیطرف است اما در اوایل ماه جاری میلادی مقامات این کشور در بیانیه ای اعلام کردند که کوه خونجراب که در مرز پاکستان و چین واقع شده است، نقطه استراتژیکی در جهت وصل چین به ایالت گلگت بلتستان در پاکستان است.

گفته می گردد که هند، ایالت گلگت بلتسان را نیز جزء قلمرو خودش می داند و به عقیده کارشناسان هندی، پروزژه دهلیز مالی بخشی از استراتژی فشار است که پاکستان و چین آن را برای مقابله با هند پیش می برند.

این در حالیست که به باور مجله نشنال اینترست چین در خصوص اجرای پروژه دهلیز مالی به هرقیمتی مصمم به نظر می رسد.

.

منبع: تسنیم
انتشار: 1 دی 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: pmbaxsports.ir شناسه مطلب: 456

به "پروژه دهلیز مالی چین و پاکستان استراتژی فشار به دولت هند است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پروژه دهلیز مالی چین و پاکستان استراتژی فشار به دولت هند است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید