کهگیلویه و بویراحمد دارای کمترین خوشه بیماری کرونا در کشور

به گزارش اخبار ورزشی، خبرنگاران/کهگیلویه و بویراحمد سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: خوشبختانه استان کهگیلویه و بویراحمد کمترین خوشه بیماری کرونا را در کشور دارد.

کهگیلویه و بویراحمد دارای کمترین خوشه بیماری کرونا در کشور

پرویز یزدان پناه افزود: طبق انتظار وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی، کرونا سیر صعودی یافت به گونه ای که طی 7 روز گذشته آمار مبتلایان از یک هزار و 200 نفر به بالای 3 هزار نفر در روز رسید.

وی اظهار کرد: در راستای کاهش آمار مبتلایان به کرونا وزارت بهداشت و سازمان جهانی بهداشت، سیاست جدید خود یعنی بیماریابی فعال را مطرح کردند که دانشگاه علوم پزشکی یاسوج نیز در این راستا گامی اساسی برداشت.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج شرح داد: در سایر استان های کشور روزانه حداکثر 70 تا 100 نمونه از بیماران گرفته می شود اما در کهگیلویه و بویراحمد با وجود جمعیت کم، 250 نمونه در روز گرفته و طی هفته جاری بیش از یک هزار نمونه به آزمایشگاه های تشخیصی ارسال کردیم.

یزدان پناه با اشاره به آمار جدید مبتلایان به کرونا افزود: امروز 16 مورد مثبت در استان شناسایی شد و شمار مبتلایان به کرونا در کهگیلویه و بویراحمد به 140 بیمار رسید.

وی با بیان اینکه خوشبختانه موارد مثبت امروز، از خوشه و خانواده بیماران قبلی بودند، ادامه داد: این یک نکته مثبت در حوزه بهداشت و درمان است، لازم می دانم از همکارانمان در حوزه بهداشت و درمان استان تشکر کنیم که تلاش کردند تا کانون های بیماری به حداقل ممکن خود برسند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج مطرح کرد: خوشبختانه کهگیلویه و بویراحمد کمترین خوشه بیماری را در کشور دارد و امیدواریم با افزایش شمار نمونه گیری ها و گسترده نمودن بیماریابی در استان، از پخش شدن بیماری جلوگیری کنیم.

یزدان پناه با اشاره به اینکه این ویروس در چهار حالت افراد را درگیر می کند، افزود: 30 درصد از بیماران، علائمی ندارند و بعد از یک هفته با پاسخ ایمنی ایجاد شده در بدنشان بدون هیچ درمانی بهبود می یابد.

وی گفت: این افراد ناقلان سالم هستند و می توانند تا 2 هفته بدون هیچگونه علائم این بیماری را به دیگران انتقال دهند و جزء پرخطرترین گروه های ناقل محسوب می شوند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: حدود 55 درصد از بیماران نیز علائم خفیفی دارند و پس از یک هفته علائم بروز و یا اصلاً علائم اختصاصی نداشته باشند و پاسخ ایمنی بدن آنها منجر به بهبودی شود، ولی این گروه تا 3 هفته می تواند ناقل باشند.

یزدان پناه مطرح کرد: همچنین 10 درصد بیماران، علائمی شدید داشته، بعد از یک هفته علائم خفیف شده و با قرنطینه و درمان دارویی در منزل بهبود می یابند ولی تا 4 هفته ناقل محسوب می شود.

وی گفت: 5 درصد دیگر بیماران دارای علائم بسیار شدیدی هستند که در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان های تعیین بستری شده و احتمال مرگ و میر در آنها افزایش می یابد ولی در صورت بهبود احتمال بازگشت مجدد بیماری کاهش می یابد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با اشاره به اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی شرح داد: در تمام کشورهای جهان فاصله گذاری اجتماعی و فیزیکی باید رعایت شود ولی این فاصله گذاری به مفهوم قطع ارتباط نیست، این فاصله گذاری به معنی محدودیت در ارتباطات افراد تا سرانجام بیماری است.

یزدان پناه اظهار کرد: لازم است همه افراد فاصله 1 و نیم متری خود را با دیگران حفظ کنند، از حضور در اجتماعات پرهیز کنند، ترددهای خود را محدود کرده و به جز در مواقع ضروری از منزل خارج نشوند.

وی با اشاره به فرارسیدن تعطیلات 12 و 13 فروردین ماه بیان نمود: طی این دو روز امکان دارد که برخی از افراد از منازل خود خارج و به طبیعت یا سایر مکان ها رجوع کنند، ما عاجزانه از مردم خواهش می کنیم حداقل تا 20 فروردین خود قرنطینگی کرده، از حضور در طبیعت و سایر مکان ها و اجتماعات خودداری کنند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: کرونا بیماری هولناکی است ولی متاسفانه برخی از افراد آن را جدی نگرفته و علاوه بر آسیب به خانواده خود، به سایر افراد نیز آسیب های جدی را وارد می کنند.

یزدان پناه افزود: خانواده افراد بیمار، افرادی که با بیمار در ارتباط بوده اند، کسانی که در سامانه غربالگری شرکت کرده و به آنها اخطار داده شده و کسانی که دارای علائم بالینی هستند باید به پزشک مراجعه کرده و تحت نمونه برداری قرار گیرند.

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج مطرح کرد: برخی از افراد مشکوک به بیماری هستند اما نه به پزشک مراجعه کرده و نه آزمایش می دهند، اینها می توانند فاجعه آفرین باشند و به خود و دیگران خیانت کنند بنابراین لازم است در صورت داشتن هرگونه علائم به پزشک مراجعه کنید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 31 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: pmbaxsports.ir شناسه مطلب: 799

به "کهگیلویه و بویراحمد دارای کمترین خوشه بیماری کرونا در کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کهگیلویه و بویراحمد دارای کمترین خوشه بیماری کرونا در کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید