رئیس انجمن صنایع خوراک دام و طیور در گفت و گو با خبرنگاران: ارزش محصولات پروتئینی به 15 میلیارد دلار رسید، صنعت دام و طیور دومین صنعت اشتغالزای کشور

به گزارش اخبار ورزشی، قدیری گفت: دولت باید برای برطرف مشکل انتقال پول اهتمام جدی داشته باشد تا بخش محصولات پروتئینی که دومین صنعت اشتغالزای کشور است و سال گذشته ارزش آن به 15 میلیارد دلار رسیده، در ورطه نابودی قرار نگیرد.

رئیس انجمن صنایع خوراک دام و طیور در گفت و گو با خبرنگاران: ارزش محصولات پروتئینی به 15 میلیارد دلار رسید، صنعت دام و طیور دومین صنعت اشتغالزای کشور

مجید موافق قدیری رئیس انجمن صنایع خوراک دام و طیور در گفت و گو با خبرنگار، با اشاره به اینکه واردات نهاده های دامی از شرایط مساعدی برخوردار نیست، اظهار کرد: هم اکنون 620 هزار تن ذرت، 750 هزار تن کنجاله سویا در بنادر جنوبی و 250 هزار تن انواع نهاده های دامی در بنادر شمالی موجود است که این میزان کالا حداکثر جوابگوی دو ماه احتیاج کشور است.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه گندم و جو دامی در بنادر موجود نیست، اضافه نمود: میزان ذخایر ذرت و کنجاله سویا و نبود گندم و جو در بنادر خبری خوبی برای صنعت دام و طیور و آبزیان و همچنین سیاست گذاران کشور نیست چرا که اگر مشکل نقل و انتقال پول حل نگردد، صنعت دام و طیور به سمت تعطیلی می رود که نتیجه این امر چیزی جز ایجاد چالش در فراوری محصولات پروتئینی و به خطر افتادن امنیت غذایی نیست.

به گفته قدیری، حرف جدیدی نیست ادعا کنیم که اگر صنعت دام و طیور کشور دچار چالش گردد، دولت برای تامین احتیاج کشور باید اقدام به واردات مرغ و تخم مرغ کند.

این فعال مالی با اشاره به اینکه مهمترین چالش های صنعت و دام و طیور از ماه ها قبل به دولت اطلاع داده شده بود، اعلام کرد: طی ماه های اخیر چالش تامین نهاده های دامی و صنعت دام و طیور پیش بینی شده بود چرا که تحریم های آمریکا به گونه ای طراحی شده که ارتباط شرکت های خارجی درجه اول به طور کامل با ایران قطع شده و شرکت های درجه دو به دلیل عدم نقل و انتقال پول توسط شبکه بانکی تمایلی به همکاری ندارند.

رئیس انجمن خوراک دام طیور و آبزیان ادامه داد: مصرف روزانه 16 تا 20 هزار تن ذرت و 6 هزار تن کنجاله سویا نشان می دهد که دولت باید برای برطرف مشکل نقل و انتقال پول اهتمام جدی داشته باشد تا دومین صنعت اشتغالزای کشور که سال گذشته ارزش محصولات پروتئینی به میزان 15 میلیارد دلار رسیده، در ورطه نابودی قرار نگیرد.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون بسیاری از کشتی های حاوی نهاده های دامی پشت گمرک مانده است، اضافه نمود: البته این کشتی ها تا زمانی که بهای محصول به وسیله بانک ها در اختیار شرکت ها قرار نگیرند، اجازه تخلیه ندارند. این درحالی است که با تخلیه بار این کشتی ها، بعضی از تنش های فعلی زنجیره فراوریکنندگان حل و فصل می گردد.

قدیری در خاتمه با اشاره به اینکه امکان پیش بینی برای آینده واردات و تجارت نهاده های دامی و صنعت مرغداری وجود ندارد، توضیح داد: با توجه به تحریم های جدید باید این موضوع را بپذیریم که نمی توانیم با قوانین و استراتژی شش ماه گذشته کسب و کار امروز را رونق دهیم که نتیجه این امر چیزی جز ایجاد بار روانی منفی در مرغداران و دامداران و افزایش بی سابقه محصولات پروتئینی در 30 الی 40 سال اخیر در بازار شب عید نیست.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 7 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: pmbaxsports.ir شناسه مطلب: 47

به "رئیس انجمن صنایع خوراک دام و طیور در گفت و گو با خبرنگاران: ارزش محصولات پروتئینی به 15 میلیارد دلار رسید، صنعت دام و طیور دومین صنعت اشتغالزای کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رئیس انجمن صنایع خوراک دام و طیور در گفت و گو با خبرنگاران: ارزش محصولات پروتئینی به 15 میلیارد دلار رسید، صنعت دام و طیور دومین صنعت اشتغالزای کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید