مستندسازی و طرح مطالعاتی قلعه علی آباد فاروج کلید خورد

به گزارش اخبار ورزشی، مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان فاروج با بیان این که مستندسازی و طرح مطالعاتی قلعه علی آباد کلید خورده است گفت: برای این اثر تاریخی در سال گذشته 500میلیون ریال اعتبار تخصیص داده شد.

مستندسازی و طرح مطالعاتی قلعه علی آباد فاروج کلید خورد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی خراسان شمالی، مجید سعیدیان مدیر میراث فرهنگی شهرستان فاروج با بیان اینکه در گام نخست طرح مطالعاتی و مستند سازی این قلعه، دو برج و باروی این بنا مستحکم سازی شد؛ رقم اعتبار پیش بینی شده سال جاری این اثر را 4میلیارد ریال بیان کرد و گفت: در صورت تخصیص 100درصدی، شاهد تغییرات مهمی در این بنا خواهیم بود.

قلعه علی آباد، بنایی مربوط به دوره قاجار و یکی از معماری های خشتی و گلی است که نماینده نظام زمین داری در این دوره تاریخی است؛ این بنا که در شهر فاروج و در دو کیلومتری غرب روستای یام در وسط دشت هموار و مسطح قرار گرفته است، پلانی مستطیل شکل دارد.

علاوه بر چهار برج در گوشه های قلعه تاریخی علی آباد فاروج، دو برج در وسط ضلع غربی و شرقی وجود دارد. این قلعه تاریخی دو دروازه دارد که در میانه حصار شمالی و جنوبی قرار گرفته است و چهار برج آن درگوشه ها و دو برج در وسط حصار شرقی و غربی قلعه است.

خندق اطراف قلعه که حدود 15 متر عرض دارد، در مقابل دروازه جنوبی پلی داشته که امکان تردد به داخل قلعه را فراهم نموده است. این قلعه به شماره 12083 در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 15 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: pmbaxsports.ir شناسه مطلب: 23

به "مستندسازی و طرح مطالعاتی قلعه علی آباد فاروج کلید خورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مستندسازی و طرح مطالعاتی قلعه علی آباد فاروج کلید خورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید