چگونه لالیگا رقابتی ترین لیگ اروپا شد

به گزارش اخبار ورزشی، پیت جنسن ، دوازده هفته از فصل 19-2018 لالیگا سپری شده و تنها چهار امتیاز شش تیم بالای جدول را از هم جدا می نماید. چه بر سلطه رئال مادرید و بارسلونا آمد؟ نویسنده دیلی میل با طرح سوال هایی و جواب دادن به آنها آنالیز می نماید که چطور لالیگا رقابتی ترین لیگ اروپا شده است.

چگونه لالیگا رقابتی ترین لیگ اروپا شد

چرا بارسلونا در خانه چهار گل می خورد؟

بارسلونا در این فصل 18 گل خورده، تنها شش تیم آمار بدتری دارند (در واقع پنج تیم بیشتر گل خورده اند و یک تیم هم 18 گل خورده). به نظر می رسد دیگر در قالب تیم توانایی دفاع ندارند. از آن روزهایی که سه مهاجم موظف بودند مدافعان و هافبک های حریف را دنبال نمایند چون پپ گواردیولا مقرر نموده بود شش ثانیه بعد از لو دادن توپ باید آن را پس بگیرند، سال های زیادی می گذرد. گل دوم بتیس در بازی یکشنبه که توسط خواکین 37 ساله زده شد، نمونه خوبی است. فقط چهار مدافع و سرخیو بوسکتس مقابل بازیکنان میهمان قرار داشتند و هیچ کس دیگر به عقب برنگشته بود.

برای مادرید جایی بدتر از ششم هست؟

آنها زیر نظر سانتیاگو سولاری پیشرفت زیادی داشتند اما واقعیت این است که نمایش دفاعی شان در نوکمپ در آخرین ال کلاسیکو، دقیقا مثل بدترین ضعف های دفاعی بارسلونا بود. گل کوتینیو را به یاد بیاورید وقتی کاسمیرو و کروس در محوطه جریمه خودی سردرگم بودند. در بازی آخر مقابل سلتا تیم خیلی بهتر شده بودند.

اتلتیکومادرید دیگر نمی تواند بردهای یک بر صفر به دست آورد؟

مردم توقع داشتند با بازیکنان خوش تکنیک تر و فانتزی تر زیباتر و جذاب تر بازی نمایند اما همانطور که در فوتبال اسپانیا مثل شده، اگر شما پتو را روی سر خود بکشید، پایتان سرما می خورد و اگر آن را روی پا بکشید، سردرد می گیرید!

بنابراین پتوی بزرگتری لازم دارند؟

هر سه تیم قدرتمند سال های اخیر لالیگا ثبات لازم را از خود بروز نداده اند و برای همین بقیه از فرصت استفاده می نمایند.

دلایل اصلی این افت چیست؟

بخشی از آن به جام جهانی ارتباط دارد. بازیکنانی مثل لوکا مودریچ و رافائل واران در رئال مادرید، آنتوان گریزمان و دیگو کاستا در اتلتیکو و ساموئل اومتیتی و جرارد پیکه در بارسا هنوز گاهی تمرکز لازم را ندارند بخصوص بازیکنان فرانسوی و کروات.

اما این تنها دلیل نیست؟

نه چون یوردی آلبا در جام جهانی بازی نموده و بهترین بازیکن بارسلونا است. یک تغییر نسلی هم اتفاق افتاده. کریستیانو رونالدو از رئال رفته و سرخیو راموس حداقل از نظر دفاعی افت نموده و اشتباهات بیشتری دارد. پیکه و گودین همچنان مدافعان بزرگی هستند اما شاید از اوج فیزیکی شان فاصله گرفته اند. البته اینها مانع از بازی گودین مصدوم در دیدار شنبه مقابل اتلتیک بیلبائو در دقایق آخر بازی و زدن گل پیروزی نشد!

فقط افت آنها است یا بقیه هم پیشرفت نموده اند؟

بدون شک بخصوص تیم هایی مثل آلاوس، اسپانیول، وایادولید و لوانته که بازی اروپایی ندارند و می توانند روی بازی های لیگ تمرکز بهتری داشته باشند.

کدام یک از این تیم ها شایسته بیشترین تعریف هستند؟

سویا چون لیگ اروپا را دارد و در حال حاضر دوم است. آلاوس و اسپانیول هم با وجود آنکه تقریبا هیچ خرج ننموده اند، در حال پروازند. مربیگری این سه تیم معجزه است: پابلو ماچین فصل قبل در خیرونا خارق العاده بود و این فصل هم ادامه داده. آبلاردو فرناندز دوست قدیمی لوییز انریکه در بارسلونا و اسپورتینگ خیخون است و همان انرژی و اثرگذاری را دارد. روبی هم اوئسکا را به دسته اول آورد اما از این تیم جدا شد تا به اسپانیول برود و مطمئنا پشیمان نیست.

هیچ کدام از این شگفتی سازان دوام می آورند؟

نداشتن فوتبال اروپایی به آلاوس رده چهارمی و اسپانیول رده پنجمی یاری می نماید اما شاید تیم بدون پشتوانه دامنگیرشان گردد. بقیه تیم ها را دست کم نگیرید اگر در صورت سقوط جایشان را بگیرند. بتیس کیفیتش را در نوکمپ نشان داد و از رتبه دوازدهم خودش جلوتر می رود ضمن اینکه والنسیا و ویارئال که در رده های پانزدهم و شانزدهم هستند، احتمالا آنجا نمی مانند. پایین تر اتلتیک بیلبائو هم جای خودش نیست اما شاید لگانس، رایووایکانو و اوئسکا جایشان خوب باشد.

مساله پول چطور، آیا مادرید و بارسلونا دیگر همه پول ها را نمی گیرند؟

از وقتی تا حدی عدالت رعایت و مقرر شد باشگاه های کوچکتر سهم خوبی از حق پخش تلویزیونی بردارند، اوضاع بهتر شده. بتیس در تابستان 43 میلیون پوند هزینه کرد و توانست جووانی لو سلسو را بخرد که یکی از گل ها را به بارسلونا زد. این باشگاه ها روی آموزشگاه شان هم کار می نمایند. مدافع-بال چپ جونیور بهترین بازیکن بازی یکشنبه شب بود و این جایزه تیم است که چهار سال قبل در 18 سالگی با او قرارداد بست.

پیش بینی اینکه چه اتفاقی در آخر فصل می افتد؟

شاید هر تیمی که قهرمان گردد با امتیازات کمتری نسبت به قهرمانان دیگر لالیگا از زمان سه امتیازی شدن پیروزی در این رقابت ها به موفقیت برسد ضمن اینکه شاید کار قهرمانی به هفته آخر بکشد. آن زمان احتمالا اتوبوس بدون سقف قهرمان لیگ فرانسه و ایتالیا در گاراژ افتاده باشد همینطور بوندس لیگا و لیگ برتر.

مترجم: سیدعلی بلندنظر

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 15 فروردین 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: pmbaxsports.ir شناسه مطلب: 4

به "چگونه لالیگا رقابتی ترین لیگ اروپا شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه لالیگا رقابتی ترین لیگ اروپا شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید