هوای خودمان را داشته باشیم

به گزارش اخبار ورزشی، این روزها تماشا آسمان آبی با ابرهای سفید برای بیشتر مردم به خصوص افرادی که در شهرهای عظیم و صنعتی زندگی می نمایند، به آرزو شبیه است. آلودگی هوا یعنی حضور مخلوطی از آلوده نماینده های مختلف در هوای آزاد؛ به میزان ای که برای انسان مضر بوده و یا موجب زیان رساندن به حیوانات و گیاهان هم بشود. البته پدیده آلودگی هوا در منطقه ها

هوای خودمان را داشته باشیم

هوای خودمان را داشته باشیم

آشنایی با 6 محصول پاک نماینده هوا

این روزها تماشا آسمان آبی با ابرهای سفید برای بیشتر مردم به خصوص افرادی که در شهرهای عظیم و صنعتی زندگی می نمایند، به آرزو شبیه است. آلودگی هوا یعنی حضور مخلوطی از آلوده نماینده های مختلف در هوای آزاد؛ به مقدار ای که برای انسان مضر بوده و یا موجب زیان رساندن به حیوانات و گیاهان هم بشود. البته پدیده آلودگی هوا در منطقه ها شهری، یکی از رهاوردهای انقلاب صنعتی است که از 300 سال قبل شروع و با توسعه صنعتی و زیاد شدن شهرها بر مقدار و شدت آن روز به روز افزوده شده است. در این مقاله به بعضی از رایج ترین محصولاتی اشاره کنیم که در راستای رسیدن به هوای پاک گام برمی دارند.

هوای پاک با فناوری نانو

افزایش دی اکسیدکربن در هوا یکی از مسائل اساسی در سطح جهان است و فناوری نانو از جمله فناوری هایی است که به یاری حل این مساله آمده است و این امکان را به وجود آورده است تا به سوی ساخت انرژی مقرون به صرفه تر و پاکیزه تر از سوخت های فسیلی نزدیک شویم. محققان در سال های اخیر پیروز به ساخت نانوکریستالی شده اند که داشتن هوایی پاک تر یاری می نماید. نانوکریستال درست مانند یک کاتالیزور عمل می نماید و هنگامی که دی اکسیدکربن هوا روی این نانوکریستال می نشیند، یک الکترون به دی اکسیدکربن می دهد تا در مجاورت سایر اجزای دود واکنش نشان دهد و بی ضرر شود. اگر فیلترهای متشکل از این نانوکریستال ها را بتوان با قیمت مناسب تری ساخت و آنها را در دودکش ها نصب کرد می توان تا حد زیادی از انتشار و خروج دی اکسیدکربن در هوا جلوگیری کرد. ذره معلق مضرر دیگری که دانشمندان امیدوارند تا با استفاده از نانوکریستال بتوانند آن را خنثی و یا از بین ببرند، بخار جیوه است. تجهیزاتی که با زغال سنگ کار می نمایند از مهم ترین عوامل فراوری بخار جیوه و انتشار آن در هوا هستند. یک روش جلوگیری از انتشار جیوه، استفاده از نانوکریستال های اکسید تیتانیوم است که می تواند بخار جیوه را به اکسید جیوه جامد تبدیل کند. اگر تا به امروز در ترافیک در مجاورت اگزوز و یا دود اتوبوس و یا یک کامیون قرار گرفته باشید حتما اکسید نیتروژن را استشمام نموده اید. موتورهای دیزلی (گازوییل سوز) از جمله مهم ترین منابع آلوده نماینده هوا با اکسیدهای نیتروژن محسوب می شوند و دانشمندان پیروز به ساخت نانوکریستالی شده است که با افزودن آن به گازوییل می تواند از فراوری اکسید نیتروژن جلوگیری کند و سبب شود تا سوخت کامل بسوزد. شاید در آینده این یافته ها به یاری بشر آمده و موجب شود تا با خیالی آسوده بتوانیم در هوایی پاک تنفس کنیم.

فیلترهای نانویی

از تکنولوژی نانو در تهیه فیلتر هم استفاده می شود. این فیلترها با کاربردهای مختلف برای استفاده در یخچال، اتومبیل، محیط خانه و بیمارستان ها و مراکز درمانی برای حذف باکتری، قارچ، بو و ترکیبات آلی فرار مورد استفاده قرار می گیرند. فیلترهای نانو نقره از مهم ترین انواع این گروه از فیلترها هستند و با قدرت بسیار بالا در حذف میکروارگانیسم ها و میکروب های بیماری زا نقش عمده ای دارند و استفاده از آنها در مکان هایی مانند بیمارستان و مراکز عمومی که احتمال وجود آلودگی های میکروبی زیاد است، توصیه می شود. در عین حال، علاوه بر نقره از ذرات نانویی کربن و فیلترهای نانوهیبرید هم برای فرآیند تهویه و تصفیه هوا استفاده می شود.

دستگاهی برای تصفیه هوا

دستگاه تصفیه هوا، وسیله ای است که کار تصفیه هوای اتاق و فراوری یون منفی برای ایجاد هوای پاک و عاری از میکروب را انجام می دهد. کنترل اتوماتیک کیفیت هوا به وسیله سنسورهای حساس به بو و غبار و مواد آلرژی زا با قابلیت کار مداوم و مجهز به کربن اکتیو برای جذب بوها و گازهای سمی از خصوصیات شاخص این دستگاه ها است. این دستگاه ها بعلاوه مجهز به سیستم ضدباکتری و میکرب کش هستند و قابلیت جذب دود و ذرات معلق تا 1/0 میکرون را دارند.

دستگاه های فوق با فراوری یون های منفی که خود را به ذرات مضر (گازهای سمی و آلاینده ها) موجود در هوا که دارای بار مثبت هستند، متصل نموده و با سنگین تر و حجیم تر کردن آنها امکان وجودشان را در هوا غیرممکن نموده و به این صورت از آسیب رساندن به سلامت انسان جلوگیری می نماید. آیا هرگز توجه نموده اید که ما تا چه مقدار احساس تازگی در کوه ها، ساحل، در جنگل یا در کنار آبشارها می کنیم؟ یا چه قدر احساس پرانرژی بودن به ما دست می دهد؟ شرح آن این است که این اماکن معمولا سرشار از میلیون ها یون منفی هستند. فیلترهای هپا ذرات و آلاینده های مضر هوا از قبیل ویروس ها، باکتری ها، گرده های حساسیت زای گیاهان، مو و پر حیوانات را جذب می نماید و ذرات به قطر 3/0 میکرون را از بین می برد و از ورود دوباره آنها به هوا جلوگیری می نماید. فیلترهای کربن فعال گازهای سمی، دودها، مواد شیمیایی و دود سیگار موجود در هوا را خنثی و از آسیب رساندن آنها جلوگیری می نماید. لامپ فرابنفش که در داخل دستگاه واقع شده است ویروس ها، قارچ ها، میکروب ها، باکتری ها، جرم ها و سایر آلاینده های هوازی موجود در هوا را نابود می نماید. با توجه به اینکه این لامپ در پشت فیلترها قرار می گیرد ویروس ها و باکتری های جذب شده به وسیله این فیلترها را نابود و از فراوری مجدد آنها جلوگیری می نماید. اکسیژن فعال فراوری شده به وسیله دستگاه های تصویه هوا هم محیطی با طراوت مانند هوای جنگل، کنار آبشار، سواحل دریا را ایجاد می نماید و شما قادر به تنفس هوای پاک خواهید شد.

تصفیه نماینده هوای ماشین

این محصول، برای پاک کردن راه های هوا در مدل های پیچیده سیستم تهویه هوای اتومبیل ها به کار می رود و آلودگی ها را به سرعت و به سادگی پاک می نماید و باعث جریان یافتن هوای تازه به داخل اتومبیل می شود. این محصول دارای خاصیت ضدعفونی نمایندگی است. قارچ ها و باکتری ها را از بین می برد و حتی به عقیده سازندگان آن خطر ابتلا به آلرژی و بیماری های تنفسی را کاهش می دهد.

به کارگیری مواد دوست دار طبیعت در خودروها

امروزه به منظور کاهش انتشار آلاینده خروجی از خودروها تا حد استانداردهای روز جهان علاوه بر به کارگیری موتورهایی با فراوری آلودگی کمتر، احتیاج به نصب تجهیزات و سیستم های کاهش آلودگی روی خودرو وجود دارد. البته دستیابی به این امر برای آلاینده های خروجی از اگزوز مستلزم نصب سیستم های پس تصفیه است و در این راستا بعضی از شرکت های خودروسازی مبادرت به نصب کاتالیست سه طرفه (که در حال حاضر رایج ترین و مؤثرترین وسیله کاهش آلودگی خروجی از اگزوز خودرو است) روی کلیه مدل های محصولات سواری و نقلیه سبک نموده اند.

خودروهای گاز طبیعی سوز

سابقه استفاده از گاز طبیعی به اسم سوخت خودرو به سال های اولیه دهه 1930 در ایتالیا برمی شود. بحران های نفتی، کوشش برای امنیت انرژی، مقرون به صرفهی گاز طبیعی در مقایسه با سوخت های فسیلی مایع، بحران آلودگی هوای شهرهای عظیم و عوامل متعدد دیگر مهم ترین دلایل روی آوردن به این سوخت از سوی بعضی از کشورها به اسم رایج ترین سوخت جایگزین در خودروها بوده است و هم اکنون نزدیک به 4 میلیون و 700 هزار خودروی گاز طبیعی سوز (CNG) در سراسر جهان تردد می نمایند. در ایران هم سابقه استفاده از گاز طبیعی فشرده در خودروها به سال 1354 برمی شود. صرفه جویی های مالی قابل توجه ناشی از کاهش مصرف بنزین و پاک تر بودن این خودروها نسبت به خودروهای با سوخت های بنزین و دیزل از نتایج بسیار مهم و اساسی طرح گازسوز کردن خودروها است که در شرایط کنونی یکی از راه های کنترل مصرف بی رویه سوخت های بنزین و دیزل و کاهش آلاینده های مضر زیست محیطی است.

سال 2010 سال هوای پاک

دانشمندان با فرارسیدن سال 2010 کوشش جدیدی را برای توسعه بهتر و بیشتر انرژی های تجدیدپذیر شروع نموده اند، به طوری که طرح هایی را برای سال نو در نظر گرفته اند.

سال 2009 میلادی در حالی به سرانجام رسید که از دیدگاه انرژی و نجات محیط زیست، دشواری های زیادی را پشت سر گذاشت. این دشواری ها دانشمندان را بر این داشته است که در سال 2010 در توسعه انرژی های تجدیدپذیر کوشش بیشتری نمایند و در واقع سال 2010 میلادی سال هوای پاک نام گذاری شود.

محققان فعال در بخش انرژی خورشیدی معتقدند که این انرژی می تواند در آینده، مالی تر از سوخت های فسیلی باشد. این انرژی، رقابت در بازار انرژی الکتریکی را امکان پذیر خواهد نمود و در وسایط نقلیه می تواند به سرعت جایگزین مخازن بنزین شود. البته اگر پروژه های کلان را کنار بگذاریم به این نتیجه می رسیم که اهداف کوچک تری هم هستند که در راستای هوای پاک گام برمی دارند و نمونه آنها محصولاتی است که به بازار ارایه شده اند. در واقع این محصولات از تنوع زیادی برخوردارند و دستگاه های تصفیه هوا، کیسه زباله های کاغذی، خودروهای دوستدار محیط زیست از شاخصترین آنها محسوب می شوند اما نکته بسیار مهم این است که رسیدن به هوای پاک آسان نیست و به برنامه ریزی های درازمدت احتیاج دارد.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 4 مهر 1400 بروزرسانی: 4 مهر 1400 گردآورنده: pmbaxsports.ir شناسه مطلب: 1674

به "هوای خودمان را داشته باشیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هوای خودمان را داشته باشیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید