آیا متروی تهران روی ریل محیط زیست حرکت می نماید؟

به گزارش اخبار ورزشی، اجرای پروژه های صنعتی و توسعه شهری در کلانشهرها مانند تهران همیشه منوط به درنظر گرفتن عوامل اجتماعی، مالی و زیست محیطی گوناگونی است. مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با تاکید بر توجه نهادهای مربوطه به اجرای استانداردهای زیست محیطی این پروژه می گوید: احداث خطوط نو مترو با درنظر گرفتن استانداردهای محیط زیست انجام می گردد.

آیا متروی تهران روی ریل محیط زیست حرکت می نماید؟

شینا انصاری در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به لزوم رعایت استانداردهای زیست محیطی در احداث خط تازه مترو گفت: اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، مطالعات ارزیابی اثرات محیط زیستی خطوط 8، 9، 10 و 11 مترو را در راستای اجرای مصوبه شورای اسلامی شهر تهران با موضوع الزام شهرداری تهران به انجام مطالعات فنی، مالی، زیست محیطی، فرهنگی، اجتماعی و ارائه برنامه زمان بندی برای کلیه طرح ها و پروژه های شهرداری تهران و ماده 5 دستورالعمل انجام مطالعات محیط زیستی ذیل مصوبه در دستور کار قرار داد.

وی درباره سازوکار آنالیز این طرح ها گفت: چارچوب این مطالعات به گونه ای است که بر اساس رعایت استانداردهای محیط زیستی پروژه مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد تا تعیین گردد که احداث خطوط تازه مترو ملاحظات و استانداردهای محیط زیستی را رعایت می نماید یا خیر؟ در غیر این صورت تمهیدات لازم برای اصلاح فرآیند احداث لحاظ می گردد.

انصاری ضمن اشاره به برگزاری جلسات کارگروه آنالیز استانداردهای زیست محیطی راه اندازی خطوط تازه مترو اضافه نمود: با توجه به اهمیت موضوع محیط زیست در اجرای پروژه های شهری، در نشست کمیته غربالگری پروژه های شهری، مطالعات ارزیابی اثرات محیط زیست خطوط 8، 9، 10 و 11 مترو مرکز با حضور نمایندگانی از اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، شرکت راه آهن شهری تهران و حومه، نمایندگان سازمان بوستان ها و فضای سبز، کمیسیون محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران، معاونت فنی عمرانی، اساتید فن و صاحبنظر در حوزه ارزیابی اثرات محیط زیستی و شرکت مهندسین مشاور برگزار گردید.

وی ادامه داد: علی رغم اینکه که طبق اعلام سازمان حفاظت محیط زیست، توسعه خطوط مترو مشمول مطالعات ارزیابی اثرات نیست، ولی بر اساس تصمیم کمیته فنی غربالگری شهرداری تهران، شرکت راه آهن شهری تهران ملزم شد که برای چهار خط تازه 8 و 9 و 10 و 11 مترو مطالعات ارزیابی اثرات محیط زیست را انجام دهد.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با تاکید بر اهمیت منابع آبی در توسعه شهری گفت: به دلیل وجود دغدغه های متعدد در حوزه توسعه شهری که مهمترین آن ها موضوع منابع آبی است، در این پروژه باید اثرات توسعه مترو بر منابعی چون قنوات، آبخوان ها وسفره های آب زیرزمینی مورد آنالیز دقیق قرار گیرد تا با تحلیل اثرات وراهکارهای مدیریتی بتوان به توسعه مورد نظر با حداقل عوارض محیط زیستی دست یافت.

وی اضافه نمود: در نشست مذکور، مطالعات ارزیابی اثرات محیط زیستی خطوط 8، 9، 10 و 11 به تفکیک ارائه شد و مورد آنالیز و تحلیل کارشناسی نهاده شد. موضوعات فنی و تخصصی به همکاران واحد مترو ارائه و مقرر شد در فرایند احداث خطوط این موضوعات رعایت گردد.

انصاری در سرانجام ضمن اشاره به شرایط اجرای استانداردهای زیست محیطی در اجرای پروژه های توسعه شهری گفت: با توجه به مسئولیت اجتماعی و رسالت محیط زیستی بعلاوه اجرای قوانین و اسناد فرادستی باید ملاحظات محیط زیستی در احداث خطوط تازه رعایت گردد. این اداره کل محیط زیست سعی می نماید علاوه بر نظارت بر فرایند مطالعات ارزیابی اثرات خطوط تازه، موضوع پایش و رصد محیط زیستی احداث خطوط و بهره برداری را در دستور کار قرار دهد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 6 اسفند 1400 بروزرسانی: 6 اسفند 1400 گردآورنده: pmbaxsports.ir شناسه مطلب: 1841

به "آیا متروی تهران روی ریل محیط زیست حرکت می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا متروی تهران روی ریل محیط زیست حرکت می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید