باورهای غلط در مورد هواپیما ، از این پس با خیال راحت سفر کنید !!

به گزارش اخبار ورزشی، تجربه پرواز بدون شک می تواند یکی از بهترین و مهیج ترین تجربیات بشر در طول زندگی باشد. آرزویی که با اختراع هواپیما تحقق یافت، اما در این میان بسیاری از افراد، دچار نوعی فوبیا در مورد پرواز هستند که نشات گرفته از برخی دروغ ها و باورهای غلط رایج میان مردم است. خلبانی به نام پتریک اسمیت (Patrick Smith) اقدام به نقض چندین مورد از باورهای غلط در مورد هواپیما نموده است. اگر می خواهید که از این پس با خیالی آسوده با هواپیما سفر کنید و باورهای غلط در مورد پرواز را از سرتان بیندازید، با خبرنگاران همراه باشید. درضمن برای مطالعه مقالات بیشتر در مورد سفر راحت و بی دغدغه با هواپیما به این لینک مراجعه فرمایید: سفر با هواپیما

باورهای غلط در مورد هواپیما ، از این پس با خیال راحت سفر کنید !!

بر خلاف تصور کابین هوا پر از میکروب نخواهد شد

آیا شما هم بر این باورید که هوای هواپیما میتواند بسیار بیماری زا باشد؟ این یکی از باورهای غلط در مورد هواپیماست. بدون شک همه ما می دانیم که میکروب ها در هر فضای کوچک و بسته ای که شخص مریضی در آن باشد، تجمع کرده و آن جا را قلمرو فروانروایی خود می کنند. پس با این تفاسیر می گردد نتیجه گرفت که باور شما کاملا درست است، اما در واقعیت نیز چنین چیزی صحت دارد؟ باید بگویم از آنجایی که هوای هواپیما از قسمت متمرکز کننده در موتور ها لوله کشی شده و بعد از گذر از فیلترهای بهبود عملکرد ذرات هوا (HEPA) بازیافت می گردد، لذا هوای در حال گردش در هواپیما بسیار تمیز و پاک می باشد و جای هیچگونه نگرانی نیست. البته در مورد سطوح دیگر نمی گردد، چنین قولی داد. چون این سطوح همچون دیگر اماکن عمومی می توانند ناقل بسیاری از میکروب ها باشند. حتی خود اسمیت در این باره می گوید: اگر بعد از پرواز مریض شدید، به احتمال زیاد به خاطر تماس با سطوحی مثل تکیه گاه ها، دسته سینی یا دستگیره دستشویی بوده است تا از تنفس و دم و بازدم کردن.

بر خلاف تصور در ارتفاعات بالا هواپیماها هرگز خودشان حرکت نمی کنند

حتما تا کنون واژه Auto pilot به گوشتان خورده است. این حالت که به حالت اتوماتیک هواپیما گفته می گردد ، ممکن است این ظن را در بسیاری از مردم به وجود بیاورد که این خود هواپیماست که در ارتفاعات بالا حرکت می کند، این یکی از باورهای غلط در مورد پرواز است که از تفاسیر غلط و سطحی این واژه نشات گرفته است، چرا که بسیاری از مردم عامه بدون این که کمترین اطلاعات و تخصصی در زمینه خلبانی و نحوه کارکرد حالت اتوماتیک هواپیما و کابین خلبان داشته باشند، در این مورد اظهار نر می کنند. این در حالی است که نود و نه درصد از عملیات فرود و صد درصد بلند شدن هواپیما به صورت دستی به وسیله خود خلبان و کمکش صورت می گیرد. اسمیت هم که همچون دیگر همکاران خلبان خود، از این شایعات به ستوه آمده، این برداشت اشتباه را با اتاق عملیات جراحی مقایسه کرده و این چنین اظهار نظر می کند: همانطور که عملیات جراحی بدون جراح متخصص امکان پذیر نیست، پرواز هواپیما بدون خلبان نیز امکان پذیر نیست و از آنجایی که همه ما در مورد اتاق جراحی این اطمینان را داریم که هر چند افراد مختلف و دستگاه های نوتر عملیات جراحی را برای جراح راحت تر می کنند، ولی به هیچ عنوان امکان ادامه دادن عملیات بدون جراح وجود ندارد، در سفر با هواپیما نیز در مورد حالت اتوماتیک پرواز می گردد به این اطمینان رسید و به راحتی و با خیالی آسوده همه چیز را به کادر پرواز سپرد.

بر خلاف تصور استفاده از ماسک های اکسیژن فشار شما را کاهش نمی دهد

اگر اهل سینما و فیلم های هالیوودی باشید، احتمالا فیلم فایت کلاب (Fight Club) با بازی برد پیت را دیده اید و شاید با دیدن این اثر در فکر شما هم جرقه هایی روشن شده باشد مبنی بر اینکه ماسک های اکسیژن با کاهش فشار، شما را برای مرگ آماده می کنند. باید بگویم که چنین چیزی به هیچ عنوان صحت ندارد و این یکی از باورهای غلط در مورد پرواز است، چرا که بر اساس مطالعات دانشمندان، اگر فشار کابین کاهش بیابد، مسافرین با کمبود اکسیژن روبرو می شوند و در نهایت از هوش می روند. هدف از ماسک های اکسیژن، پایدار و یکنواخت کردن سیستم تنفسی مسافران است تا خلبان دوباره به ارتفاع مناسب برسد. پس اگر تحقیقات و مطالعات دانشمندان بیشتر از فیلم های تخیلی برایتان قابل استناد است، دیگر نیازی به استرس اینکه ممکن است در سفر با هواپیما به کام مرگ بروید، نیست.

بر خلاف تصور، یک حفره در هواپیما تمام اشیا و مسافرین را به بیرون نمی کشد

اگر روزی در سفر با هواپیما در هواپیمایی بمبی منفجر گردد یا نقص فنی و شکاف در کابین به وجود بیاید، ممکن است همه را به بیرون بکشد، اما این مهم در مورد حفره صادق نیست، اگر هم باشد به اندازه حفره، علت ایجاد حفره و فشار وارده به کابین و بدنه بستگی دارد که تقریبا غیرممکن است. پس از دنیای سینما و تخیل بیرون آیید و سفر با هواپیما را به بهترین شکل انجام داده و از آن لذت ببرید.

بر خلاف تصور پرواز کردن هر روز گرانتر نشده بلکه ارزانتر هم شده است

ابدا چنین چیزی صحت نداشته و این یکی از باورهای غلط در مورد پرواز است. حتی می گردد گفت که با توجه به رشد روز افزون تکنولوژی و با احتساب نرخ تورم، هزینه خرید بلیط در سه دهه گذشته، حتی تا پنجاه درصد کاهش داشته که این رقم، بسیار رقم چشمگیری به شمار میرود. خود اسمیت هم در رابطه با کاهش نرخ هواپیما طی سی سال گذشته چنین می گوید: در نسل قبلی چندین هزار دلار به پول امروز هزینه سفر با هواپیما به اروپا می شد. او همچنین می افزاید: هزینه گزاف سفری از یک ساحل به ساحلی دیگر، تعداد مسافرین را بسیار کم کرده بود و فقط عده اندکی از پس این هزینه بر می آمدند. ایده سفر با بچه ها به وسیله هوا به وسیله جت در مسیری دور افتاده کاملا نوپا و نو است.

بر خلاف تصور امکان باز شدن در هواپیما هنگام پرواز وجود ندارد.

تصور کنید در یک هواپیمای در حال حرکت نشسته اید و به یک باره شخصی تصمیم به باز کردن در هواپیما می گیرد، عکس العمل شما در این شرایط چیست؟ اگرشما هم همچون بسیاری از مردم شتابان به سوی او می دوید تا از این کار ممانعت کنید، باید بگویم که شما هم دچار یکی از باورهای غلط در مورد هواپیما شده اید، چرا که وقتی هواپیما در هنگام پرواز تحت فشار قرار می گیرد، بدنه و در هواپیما در برابر هزاران پوند فشار مقاومت می کند. پس با این تفاسیر چنین امری عملا غیر ممکن است و نیاز به هیچگونه نگرانی نیست. خود اسمیت در این رابطه اذعان دارد که شما به یک اهرم هیدرولیکی برای باز کردن در نیاز دارید و بازرسان ایمنی، اجازه حمل این اهرم را نمی دهند.

بر خلاف تصور هواپیماها مدفوع مسافران را به هیچ وجه در حین پرواز به بیرون نمی ریزند.

شاید در مورد آب حاصل از سرشیر معیوب دستشویی چنین اتفاقی آن هم در گذشته افتاده باشد که باعث تشکیل قندیل در کناره های هواپیما می شد، اما در مورد فضولات، این تصور بسیار مسخره ای به نظر می رسد و یکی از باورهای غلط در مورد هواپیما به نظر می رسد، چرا که در هواپیما مخازنی برای این منظور تعبیه شده اند که تا زمان فرود آمدن هواپیما فضولات را در خود نگه می دارند و بعد از آن به وسیله مسئولین تخلیه می شوند. اسمیت در رابطه با آب و فضولات این چنین اظهار می کند: یخ شکسته می گردد و به وسیله موتور هواپیما بلعیده می گردد. این کار باعث جدا شدن موتور از هواپیما می گردد. پس از برخورد مدفوع به سیستم تهویه، هواپیما سقوط می کند.

بر خلاف تصور تلفن های همراه، سیستم الکترونیکی هواپیما را مختل نمی کنند

احتما همه ما در حین پرواز محض احتیاط هم که شده، گوشی های خود را روی حالت پرواز (Airplane Mode) قرار می دهیم و هرگز هم مسئله ای جدی برایمان اتفاق نیفتاه است، چرا که سیستم الکترونیکی هواپیما به شدت محافظت شده است و این مساله در صورتی می تواند خطر آفرین باشد که این سیستم حفاظتی، قدیمی باشد یا نقص داشته باشد. در این صورت هم با توجه به اینکه بازرسان تمامی گوشی ها را قبل از پرواز جمع آوری می کنند و بعد از فرود تحویل می دهند، دیگر جای هیچ گونه نگرانی نیست، اما احتمالا همیشه گوشی های روشن هم در حین پرواز وجود داشته اند که تا به امروز خبری از خطرساز شدن آن ها به گوش ما نرسیده است. اسمیت در این زمینه می گوید که فرکانس های وایرلس هیچ اختلالی ایجاد نمی کنند، ولی سازمان بازرسی ایالات متحده آمریکا (FAA) اصرار بر خاموش کردن وایرس در حین پرواز دارد.

بر خلاف تصور، هواپیماها همیشه با خود تابوت حمل نمی کنند حتی محض احتیاط

شاید این باور غلط در شما نیز رسوخ کرده باشد، اما باید بگویم شاید تا سال 2013 این باور آن هم تنها در سنگاپور واقعا حقیقت داشت، اما امروزه کاملا منسوخ شده، به طوری که دیگر تابوتی حمل نمی گردد.

منبع: همگردی
انتشار: 18 دی 1401 بروزرسانی: 18 دی 1401 گردآورنده: pmbaxsports.ir شناسه مطلب: 2063

به "باورهای غلط در مورد هواپیما ، از این پس با خیال راحت سفر کنید !!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باورهای غلط در مورد هواپیما ، از این پس با خیال راحت سفر کنید !!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید