حمل و نقل عمومی وان ترکیه

به گزارش اخبار ورزشی، در این مقاله از معرفی جاهای دیدنی ترکیه یکی از جاذبه های بسیار زیبای در ترکیه به نام وان را مورد آنالیز قرار می دهیم و حمل و نقل عمومی وان ترکیه را آنالیز خواهیم کرد. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید…

حمل و نقل عمومی وان ترکیه

شهر وان ترکیه که این روزها به دلیل نزدیکی و احتیاج نداشتن به گرفتن ویزا و مراکز خریدش به یکی از مقصدهای گردشگری محبوب در ایران تبدیل شده است، بزرگ ترین شهر شرق ترکیه و از شهرهای کردنشین این کشور و مرکز استان وان است.

یکی از دغدغه های مسافران به دیگر کشورها، چگونگی استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی و جهت یابی و رسیدن به منطقه ها گردشگری است. قبلاً در مطالب قبلی هزینه سفر به وان ترکیه را مورد آنالیز قرار داده بودیم. در حال حاضر قصد داریم تا حمل و نقل عمومی در این شهر را آنالیز کنیم.

وان شهر نسبتا کوچکی است و وسیله های حمل و نقل عمومی آن اتوبوس، مینی بوس و تاکسی است که قیمت های آن به توضیح زیر است:

  • مینی بوس 1.5 لیر
  • اتوبوس 1.5 لیر
  • تاکسی (جهتهای مستقیم و کوتاه) 10 لیر
  • تاکسی (جهتهای طولانی به ازای هر کیلومتر) 3 لیر

اتوبوس

اتوبوس های وان هر روز در چندین نوبت به آنکارا، استانبول و شهرهای بزرگ ترکیه تردد می نمایند. با مراجعه به وب سایت Kamil Kocمی توانید از قیمت و زمان بلیت ها آگاه شوید.

دولموش (Dolmus) یا همان مینی بوس نیز دائما از مرکز شهر وان به تاتوان رفت و آمد می نماید و جهت 100 کیلومتری را در 2 ساعت طی می نماید. ضمناً دولموش ها با طی جهت 185 کیلومتری شهر دُغو بایَزید (Doğubeyazıt)، مسافران را در عرض دو ساعت و نیم جابه جا می نمایند. هر چند در سال 2017 این جاده کوتاه بسته شد و باید زمان طولانی تری را برای رسیدن به این شهر بگذرانید.

گذرگاه مرزی ایران، در فاصله 100 کیلومتری در کاپی کوی-رازی، برای وسایل نقلیه سبک باز است، اما (از سال 2016) هیچ اتوبوس از این جهت عبور نمی نماید. شما می توانید با خودروی شخصی یا دولموش های ترکیه از مرز رازی به وان بروید. هزینه دلموش ها از مرز تا شهر وان حدود 30 هزار تومان است.

قطار

ایستگاه قطار وان به عنوان ایستگاه اصلی این شهر بود که از نوامبر 2017 از ارائه خدمات به مسافران معذور است. قطارهای مستقیم دو بار در هفته از آنکارا به تاتوان (ساحل غربی دریاچه وان) تردد می نمایند. این سفر 26 الی 27 ساعت طول می کشد، هر چند اغلب با تگذشته همراه است. واگن های تخت دار یا تخت خواب شو از امکانات این قطارها محسوب می گردد، ولی هیچ بوفه ای ندارد.

از ایستگاه های اصلی این جهت می توان به کایزری، سیواس، مالتیا و الازیگ اشاره نمود. برای اطلاعات بیشتر می توانید به وب سایت راه آهن ترکیه tcdd.gov.tr مراجعه نمایید، اما در جریان باشید که جدول زمانی و سیستم رزرو آنلاین، خدمات خود را در روزهای متفاوتی در اختیار شما قرار می دهند. درضمن ایستگاه راه آهن آنکارا تا اوایل سال 2018 برای بازسازی تقریبا بسته خواهد بود، اما اتوبوس هایی به مقصد ایرمک در 60 کیلومتری شرق شهر وان جایگزین شده اند.

قطارهای اکسپرس معمولا بعدازظهر به تاتوان می رسند و به این ترتیب می توانید تا شب به شهر وان برسید. قطار برگشت به آنکارا حدود ساعت 7 صبح حرکت می نماید. یک قطار بین المللی (ترانس آسیا اکسپرس) نیز تا ژوئیه سال 2015 به طور هفتگی از آنکارا به تاتوان و بعد ایران تردد می کرد، یعنی با یک کشتی از روی دریاچه وان می گذشت و در ادامه از وان به تبریز و تهران می رفت. این خدمات بنابر دلیل های گوناگونی نظیر مسائل امنیتی و بازسازی جهت به حال تعلیق عایدی.

یک خط سریع السیر از سمت شرق آنکارا در حال ساخت است که شاید تا سال 2023 به اتمام برسد. البته قرار است خط آهنی نیز در اطراف دریاچه بین وان و تاتوان ساخته گردد.

وان به عنوان پایانه غربی خط آهن قطارهای مسافری و باری از ایران است، هر چند هم اکنون به حالت تعلیق عایدیه است. کشتی حمل قطار از دریاچه تاتوان نیز در این شهر موجود است، زیرا هیچ خط ریلی در اطراف دریاچه کشیده نشده است. این موضوع باعث قطع شدن اتصال ریلی بین اروپا و شبه قاره هند می گردد؛ چرا که دریاچه تاتوان ایستگاه نهایی به آنکارا و استانبول محسوب می گردد.

کشتی

کشتی ها سه بار در روز در ساعات مشخصی بین تاتوان و وان تردد می نمایند. زمان عبور از روی دریاچه 4 ساعت است. نسل تازه ای از کشتی ها از دسامبر سال 2015 در این دریاچه مشغول به فعالیت شدند که بزرگ ترین نوع کشتی در ترکیه محسوب می گردد.

هواپیما

فرودگاه فرید ملن (Ferit Melen) در 5 الی 10 کیلومتری جنوب شهر وان و در نزدیکی دریاچه وان واقع شده است و پروازهای منظمی به استانبول آتاتورک، استانبول صبیحه گوکچن، آنکارا، آدانا، ازمیر و آنتالیا دارد.

حمل و نقل از فرودگاه به مرکز شهر وان به این ترتیب است: تاکسی هایی که درست بیرون ترمینال قرار دارند. اتوبوس های شهری که هر دو ساعت یک بار از جاده مقابل ترمینال حرکت می نمایند. با 300 متر پیاده روی تا جاده اصلی می توانید سوار دولموش شوید که حدودا در عرض 15 دقیقه شما را به شهر می رسانند. دولموش هایی که از شهر به فرودگاه می فرایند، در حوالی هتل آکدامار مستقر هستند.

منبع: تاپ تراول
انتشار: 17 شهریور 1401 بروزرسانی: 17 شهریور 1401 گردآورنده: pmbaxsports.ir شناسه مطلب: 2007

به "حمل و نقل عمومی وان ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمل و نقل عمومی وان ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید