تداوم بهبود فضای کسب وکار در فصل پاییز

به گزارش اخبار ورزشی، بر اساس نتایج حاصل از پایش ملی محیط کسب وکار ایران در پاییز 1399، رقم شاخص ملی، 5.93 (نمره بدترین ارزیابی 10 است) محاسبه شده که تا حدودی از شرایط این شاخص در ارزیابی فصل گذشته (تابستان 1399 با میانگین 6.05) بهتر است.

تداوم بهبود فضای کسب وکار در فصل پاییز

آنالیز ها نشان می دهد در پاییز 1399، فعالان اقتصادی مشارکت کننده در این پایش، به ترتیب سه مؤلفه غیرقابل پیش بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات، بی ثباتی سیاست ها، قوانین و مقررات و رویه های اجرایی ناظر بر کسب وکار و دشواری تأمین اقتصادی از بانک ها را نامناسب ترین مؤلفه های محیط کسب وکار کشور نسبت به سایر مؤلفه ها ارزیابی نموده اند.

بهبود فراوری زیر سایه کرونا

بر اساس یافته های طرح، میانگین ظرفیت فراوریی (واقعی) بنگاه های اقتصادی شرکت کننده در طرح در فصل پاییز معادل 40.8 درصد بوده که نسبت به همین میزان در تابستان گذشته (37.31 درصد)، با افزایش تقریبی 3 واحدی روبرو شده است.

فعالان اقتصادی به طور متوسط، میزان تأثیر کرونا بر کسب وکار را 6.49 ارزیابی نموده اند. گفتنی است که شاخص کل کشور، شاخص استانی و سایر شاخص ها نیز در این فصل با در نظر دریافت این عامل محاسبه و گزارش شده اند.

شاخص استانی محیط کسب وکار

بر اساس یافته های این طرح در پاییز 1399، استان های چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان و گلستان به ترتیب دارای بدترین شرایط محیط کسب وکار و استان های سمنان، زنجان و آذربایجان غربی به ترتیب دارای بهترین شرایط محیط کسب وکار نسبت به سایر استان ها ارزیابی شده اند.

شرایط کسب وکار در بخش های مختلف اقتصاد

بر اساس نتایج این پایش در پاییز 1399، شرایط محیط کسب وکار در بخش کشاورزی (5.83) در مقایسه با بخش های خدمات (5.92) و صنعت (5.86) مناسب تر ارزیابی شده است.

همچنین در بین رشته فعالیت های اقتصادی برحسب طبقه بندی استاندارد ISIC.rev4، رشته فعالیت های هنر، سرگرمی و تفریح، تأمین جا و غذا و اطلاعات و ارتباطات دارای بدترین شرایط محیط کسب وکار و رشته فعالیت های اقتصادی و بیمه، سلامت انسان و مددکاری اجتماعی و سایر فعالیت های خدماتی بهترین شرایط محیط کسب وکار را در مقایسه با سایر رشته فعالیت های اقتصادی در کشور داشته اند.

شرایط محیط کسب وکار کشور برحسب تعداد کارکنان شاغل در بنگاه های بر اساس نتایج به دست آمده به صورت بنگاه های با 6 تا 10 نفر کارکن (5.96) دارای بدترین شرایط و بنگاه های دارای 200 کارکن و بیشتر از آن (5.75) دارای بهترین شرایط محیط کسب وکار نسبت به سایر بنگاه ها ارزیابی شده اند.

شرایط محیط کسب وکار کشور برحسب سال تأسیس شرکت در کارگاه های 3 تا 5 سال، بدترین شرایط (5.97) و در کارگاه های بیشتر از 16 سال، دارای بهترین شرایط (5.75) ارزیابی شده اند.

نظریه عمومی کارآفرینی شین

بر اساس نظریه عمومی کارآفرینی شین، شاخص ملی محیط کسب وکار ایران در پاییز 1399، عدد 6.07 (عدد 10 بدترین ارزیابی است) به دست آمده است که بهتر از شرایط این شاخص در ارزیابی فصل گذشته (تابستان 1399 با میانگین 6.15) است.

میانگین ارزیابی محیط اقتصادی عدد 6.29 است که در ارزیابی فصل گذشته عدد 6.39 حاصل شده بود و میانگین ارزیابی محیط نهادی عدد 5.89 است که در فصل گذشته عدد 5.96 ارزیابی شده بود. بر این اساس، همانند فصل گذشته محیط جغرافیایی با عدد 5.23 و محیط اقتصادی با عدد 8.29 به ترتیب مساعدترین و نامساعدترین محیط ها بر اساس نظریه عمومی کارآفرینی شین بوده اند. گفتنی است که شاخص شین به دلیل در نظر دریافت وزن عوامل مختلف در محاسبه، از دقت بیشتری نسبت به شاخص کل کشور برخوردار است.

در بین رشته فعالیت های اقتصادی برحسب طبقه بندی استاندارد ISIC.rev4 در فصل پاییز، فعالیت های اداری و خدمات پشتیبانی شامل آژانس های توریستی و مسافرتی، مؤسسات حمل مسافر و مؤسسات کرایه لوازم، ابزار و ماشین آلات (8.85)، تأمین جا و غذا شامل هتل ها، اقامتگاه ها و رستوران ها و تالارهای پذیرایی (8.58) و هنر، سرگرمی و تفریح (7.93) بیشترین آسیب را از شیوع ویروس کرونا متحمل شده و در مقابل رشته فعالیت های آب رسانی، مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیت های تصفیه (4.71)، اقتصادی و بیمه (5.34) و استخراج معدن (5.61) کمترین آسیب را از شیوع ویروس کرونا نسبت به سایر فعالیت ها متحمل شده اند.

همچنین در فصل بهار 1399، میزان آسیب وارده بر کسب وکارها از شیوع ویروس کرونا در استان های اردبیل (7.88) کرمانشاه (7.58)، مازندران (7.44) و لرستان (7.34)، بیشترین مقدار و در استان های سمنان (5.04)، خراسان جنوبی (5.22)، قم (5.29) و البرز (5.41)، کمترین مقدار نسبت به سایر استان ها توسط فعالان اقتصادی ارزیابی شده اند.

متن کامل این گزارش را از اینجا دریافت کنید.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 15 اسفند 1399 بروزرسانی: 15 اسفند 1399 گردآورنده: pmbaxsports.ir شناسه مطلب: 1342

به "تداوم بهبود فضای کسب وکار در فصل پاییز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تداوم بهبود فضای کسب وکار در فصل پاییز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید