تست موسو گرند، خان ؛ معجزه گیربکس آیسین روی یک تانک 2.2 تنی
به گزارش اخبار ورزشی، موسو Grand khan / موسو گرند-خان یک پیکاپ بزرگ از شرکت سانگ یانگ است که روی پلت فرم خودرو سانگ یانگ رکستون G4 توسعه پیدا نموده است. موسو گرند خان را باید اولین پیک آپ کُره ای بازار ایران و بزرگ ترین پیکاپ پلاک ملی پس از آمیکو آسنا دانست. این خودرو از پیشرانه دو لیتری توربو شارژ 225 اسب بخاری استفاده می نماید. این خودرو در دو نسخه (در ایران) و چند نسخه مختلف در بازارهای جهانی مانند انگلیس، ترکیه و استرالیا قابل سفارش است. تست موسو گرند-خانتوسط خبرنگاران انجام شد که در ادامه به جزییات آن می پردازیم.
آنالیز پیکاپ موسو گرند-خان
خبرنگاران - مجتبی اسماعیلی: تب بازار پیکاپ ها در چند سال اخیر فراگیر شده است چرا که این نوع خودروها هم از قاعده قیمت گذاری دستوری (دسته خودروهای تجاری) خارج هستند و هم علاقه مردم به سفرهای ماجراجویی و آفرود زیاد شده است.
از همین رو در نبود پیکاپ های روز جهان مانند محصولات تویوتا، فورد، نیسان و… با هجوم انبوهی از پیکاپ های چینی از برندهایی مانند جک و فوتون در بازار کشور روبرو هستیم. اما موسو Grand khan اولین پیک آپ غیر چینی بازار کشور است که هر چند زرق و برق T9 یا فوتون را ندارد اما ابعاد بزرگ و قابلیت های مناسب فنی، آن را در یک سطح دیگر قرار خواهد داد.
وارد کننده موسو درباره اش چه می گوید؟
شرکت صنایع خودروسازی ایلیا که قرار است موسو خان را مونتاژ کند در تبلیغات این خودرو گفته است: این پیکاپ تنها پیکاپی است که روی شاسی SUV سوار شده است. به همین دلیل و بعلاوه استفاده از شاسی استیل، قابلیت انعطاف پذیری موسو Grand khan خیلی خوب است و قابلیت خوبی در دفع ضربات در ناهمواری ها و فعالیت های آفرودی دارد. موسو گرند- خان نسبت به دیگر رقبا لوکس تر است. چرا که مجهز به تجهیزات داخلی با کیفیت بالا مانند صندلی های برقی با پوشش چرم، سانروف، گرمکن و سردکن صندلی است.
در ادامه گزارش متوجه خواهید شد که این پیک آپ سانگ یانگ در امتحان خبرنگاران چه نمراتی کسب کرد و شعارهای شرکت وارد کننده، چقدر واقعیت دارد؟
مشخصات فنی موسو Grand khan
پیک آپ موسو از یک پیشرانه دو لیتری توربو شارژر (e-XGDi200T) ساخت سانگ یانگ استفاده می نماید که قادر به فراوری 225 اسب بخار قدرت و 350 نیوتون متر گشتاور است. بیشترین گشتاور این خودرو در دور موتور 1500 تا 4500 در دسترس راننده قرار می گیرد که یک امتیاز مثبت برای آفرود و شروع حرکت است. شاید تنها نکته منفی پیشرانه خودرو استفاده از تکنولوژی پاشش مستقیم GDi باشد که به کیفیت سوخت کشور حساس است. گیربکس خودرو نیز از نوع شش سرعته اتوماتیک AT ساخت آیسین ژاپن است. موسو خان دو دیفرانسیل است و قابلیت های 2H، 4H و 4L را دارد.
وزن موسو Grand khan برابر 2190 کیلوگرم است که واقعا سنگین است اما فاصله محوری 3210 میلی متری این خودرو را توجیه می نماید. چرا که پس از آمیکو آسنا پیکاپ موسو خان بیشترین فاصله محوری در بین پیک آپ های پلاک ملی را دارد. فاصله محوری زیاد علاوه بر ایجاد فضای کابین و بار بیشتر، در بالا رفتن قابلیت هندلینگ و بهبود کیفیت سواری، نقش بسیار مهمی دارد. فاصله ارتفاع از سطح زمین این خودرو نیز 220 میلی متر است.
تعلیق موسو خان در جلو از نوع دو جناغی مستقل آزاد (هر طرف دو طبق دارد برای دفع بهتر ضربات) و در بخش عقب از نوع مولتی لینک پنج مفصلی است که البته در نمونه تحت آنالیز به وسیله خبرنگاران نوع فنر شمش (Leaf) قرار گرفته بود. چرا که این نسخه برای ارزیابی و دریافت استانداردها با این نوع تعلیق وارد شده است.
ترمزهای خودرو نیز در هر دو چرخ از نوع دیسکی مجهز به ABS+EBD هستند. این خودرو به سیستم ضد واژگونی هم مجهز است.
آنالیز موسو گرند-خان
هنگام سوار شدن به موسو Grand khan، نبود رکاب جانبی با توجه به ارتفاع زیاد خودرو، کار را سخت می نماید. پس از قرار گرفتن پشت فرمان خودرو، ارتفاع بالا و عرض زیاد آن لبخند غرور آمیزی را روی لب هایم می آورد. اما از خود می پرسم آیا این خودرو در شتاب گیری هم چنین ابهتی دارد؟
صندلی خودرو اسکلت و در برگیری مناسبی دارد. کابین خودرو بسیار ساده است اما کیفیت خوب و دسترسی اصولی و مناسبی دارد. دسته دنده مکانیکی را روی حالت D قرار می دهم و از بین سه حالت رانندگی مالی، قوی و زمستانی، حالت قوی را انتخاب می کنم. پیشرانه خودرو بسیار کم صدا و بدون لرزش کار می نماید. با اندک فشاری روی پدال گاز خودرو بلافاصله از زمین کنده می گردد و اولین غافلگیری برای من اتفاق می افتد. شروع حرکت خودرو تاخیر واقعا کمی دارد و شتاب خوب آن دلپذیر است.
عملکرد گیربکس در تست موسو گرند-خان
در آنالیز این پیکاپ، با افزایش فشار روی پدال گاز، با تعجب داخل صندلی موسو Grand khan فرو می روم؛ هرگز انتظار چنین شتابگیری را ندارم. گیربکس آیسین خودرو توان پیشرانه را به نحو عالی به چرخ ها منتقل می نماید. این گیربکس قدرت خودرو را از آن چه که هست هم بیشتر نشان می دهد چنان که با یک خودرو با وزنی بیش از دو تن، حس راندن یک سدان اسپرت را دارید!
پیشرانه خودرو به دلیل حساسیت زیاد به بنزین چند باری دچار ناک زدن شد و استراتژی های مراقبتی کامپیوتر خودرو، در معدود مواردی جلوی شتابگیری سریع خودرو را گرفت. اما این موضوع فقط دو مرتبه در طول یک ساعت و نیم رانندگی پر فشار رخ دارد. در طول رانندگی با خود می اندیشیدم که اگر این خودرو با این بنزین بی کیفیت ما چنین شتابگیری دارد در صورت استفاده از بنزین با کیفیت چگونه عملکردی خواهد داشت؟
شیفتر کوچک تعویض دنده روی دسته دنده این خودرو نیز واقعا کار آمد است و عملکرد دقیق و خوبی دارد. چنان که به محض فشار دادن آن برای سبک یا سنگین کردن دنده واکنش نشان می دهد. بر خلاف خودروهای چینی که این کار را با تاخیر انجام می دهند. بعلاوه این تعویض دنده ها حتی در دور موتور 3000 RPM هم امکان معکوس کشیدن و حتی تعویض دنده از دو به یک را به راننده می دهد بدون اینکه کوچکترین تقه یا ضربه ای وارد کند! عملکرد این گیربکس در ترافیک هم کاملا مناسب است و باعث کند راه افتادن یا حرکت ناگهانی خودرو نمی گردد. به نظر می رسد گیربکس آیسین را با توجه به قیمت و استهلاک کمتر آن نسبت به برندهایی مانند ZF یا گتراک، باید برترین گیربکس AT جهان دانست!
عملکرد هندلینگ و ترمز در تست موسو گرند-خان
هر چند تعلیق عقب موسو Grand khan مورد آنالیز از نوع فنر شمش بود اما با این حال سواری و هندلینگ خودرو مناسب بود. ولی هنگام عبور از سرعت های بالای 110 کیلومتر بر ساعت، ارتعاش ها و کوبش های عقب خودرو شروع می شد. به احتمال زیاد این مشکل با تغییر سیستم تعلیق به نوع مولتی لینک در نسخه های تحویلی به مشتریان بر طرف خواهد شد. هندلینگ خودرو در عبور از پیچ های تند نیز واقعا مناسب و دور از انتظار بود.
عملکرد ترمزها نیز دقیق و قابل اعتماد بود و هیچ حس اسفنجی بودن یا احتیاج به فشار مضاعف روی آن حس نشد. فرمان خودرو که مجهز به یاری برقی است با بالا رفتن سرعت و به تناسب آن به خوبی سفت می شد و در سرعت های پایین هم نرم بود.
خودرو مورد آزمایش حدود 19 هزار کیلومتر کارکرد داشت و به گفته مسئولان شرکت صنایع خودروسازی ایلیا این پیک آپ تحویل یک تیم امداد و نجات در کوهستان بوده است و تحت سخت ترین و پر فشار ترین آزمایش های واقعی قرار گرفته است.
آنالیز امکانات
موسو خان قرار است در دو تیپ SAHARA و SIGNATURE که تیپ فول آن است وارد ایران گردد. همان طور که پیشتر اشاره کردیم سیستم تعلیق عقب خودرو در هر دو تیپ از نوع فنر شمش به مولتی لینک پنج اتصالی تبدیل خواهد شد. تیپ سیگنیچر به امکاناتی مانند کی لس / استارت، چراغ مه شکن جلو LED، دی لایت، چراغ جلو زنون، تهویه مطبوع دو ناحیه ای، پوشش چرم طبیعی صندلی ها، صندلی های برقی جلو همراه با گرم و سرد کن، مانیتور 12.3 اینچی مرکزی، رادار نقطه کور، رادار برخورد، رادار ترافیک، دوبین 360 درجه، نور پردازی داخلی و… مجهز است. سانروف برقی نیز از دیگر امکانات این خودرو است. سایز تایرهای خودرو در این نسخه برابر 255/50/R20 است. قیمت این تیپ حدود سه میلیارد و 200 میلیون تومان اعلام شده است.
در تیپ SAHARA که نسخه کم آپشن تر موسو Grand khan است مانیتور خودرو به 3.4 اینچی و دوربین 360 درجه به دوربین دنده عقب تبدیل می گردد. بعلاوه پوشش صندلی ها به چرم مصنوعی تغییر می نماید و رادارها نیز حذف می شوند. چراغ های جلوی خودرو در این تیپ از نوع هالوژنی هستند و سیستم تهویه مطبوع هم یک ناحیه ای است. سایز تایرهای خودرو در این نسخه برابر 255/50/R18 است. قیمت این نسخه نیز دو میلیارد و 600 میلیون تومان اعلام شده است.
این پیکاپ را باید فول آپشن ترین در بازار کشور دانست.
موسو Grand khan ارزش خرید دارد؟
مهم ترین رقبای پیکاپ سانگ یانگ در ایران را باید KMC T9 با قیمت بازار دو میلیارد و 400 میلیون تومان و تویوتا هایلوکس کار نموده مدل 2015 اتوماتیک با قیمت حدودی چهار میلیارد و 200 میلیون تومان دانست. کیفیت ساخت، امکانات و عملکرد فنی گرند خان واقعا بهتر از KMC است و شتاب آن از تویوتا هایلوکس هم بهتر است.
اما به هر حال هیچ پیکاپی در این رده حریف قابلیت اطمینان و عملکرد هایلوکس نخواهد شد مگر اینکه خلافش ثابت گردد! اما اگر بحث قیمت کمتر گرند خان را کنار امکانات مناسب، صفر بودن و عملکرد فنی خوب آن قرار دهیم شاید بتوان آن را جایگزینی برای یک تویوتا هایلوکس قدیمی با کارکرد بالا هم قلمداد کرد.
به هر حال در بازار امروز خودرو کشور خدمات پس از فروش به مقدار کیفیت خودرو مهم است و باید دید شرکت وارد کنندهِ چطور قرار است مشتریان موسو Grand khan را راضی نگه دارد؟
منبع: بیت ران