جزئیات آماری از بازگشت محققان ایرانی به کشور

به گزارش اخبار ورزشی، سید علی حسینی، معاون روابط علمی و سرمایه انسانی مرکز تعاملات بین الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مصاحبه با خبرنگار مهر گفت: برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور از سال 1394 با هدف ایجاد ساز و کاری جهت بهره مندی از دانش و تجارب ارزشمند محققان و متخصصان ایرانی خارج از کشور در قالب برنامه هایی همچون پسادکتری، فرصت مطالعاتی، اساتید مدعو و تعیین، تاسیس شرکت فناور و برگزاری سخنرانی و کارگاه تخصصی، پروژه تخصصی جایگزین خدمت سربازی با تاکید بر مدل چرخش مغزها طراحی و اجرایی شده است.

جزئیات آماری از بازگشت محققان ایرانی به کشور

وی اضافه نمود: مخاطبان این طرح شامل دانش آموختگان دوره دکترا از یکی از 100 دانشگاه برتر جهان، اساتید یکی از 200 دانشگاه برتر جهان و متخصصان و کارآفرینان فعال در یکی از موسسات شاخص علمی و فناوری یا شرکت های دانش بنیان خارجی است.

به گفته حسینی، این برنامه توانسته است در 4 سال گذشته پل ارتباطی میان متخصصان و دانشمندان ایرانی خارج از کشور با بیش از 100 مرکز علمی و فناوری منتخب داخلی در کمترین زمان ممکن ایجاد و آنها را با ظرفیت های موجود در حوزه های مختلف علمی و فناوری آشنا کند.

وی عنوان نمود: همچنین نحوه همکاری با مراکز مذکور را پیش از ورود متخصصان و دانشمندان ایرانی به کشور با هدف فراهم کردن شرایط انتقال مهارت ها، روش ها و قابلیت های خدماتی نوین به کشور تعریف کند.

مشارکت 7 هزار متخصص ایرانی خارج از کشور

وی در مورد نتایج و خروجی های برنامه های مرکز تعاملات بین المللی طی این سال ها گفت: تجربه پیروز این برنامه در شکل شکل گیری زیرساختی مناسب و سریع جهت استفاده از ظرفیت و توان علمی و فناوری متخصصان ایرانی در حوزه های مختلف تخصصی منجر به مشارکت بیش از 7000 نفر از متخصصان و محققان ایرانی خارج از کشور در این برنامه شده است.

بازگشت بیش از هزار و 400 متخصص مقیم خارج به کشور

معاون روابط علمی و سرمایه انسانی مرکز تعاملات بین المللی ادامه داد: بیش از 1400 نفر از محققان و متخصصان ایرانی دانشگاه های برتر جهان (اکثریت از کشورهای امریکا، کانادا و کشورهای اروپایی) هم اکنون به کشور بازگشته اند که 19 درصد آنها فارغ التحصیل 20 دانشگاه برتر جهان (همچون ام آی تی، استنفورد، کمبریج، هاروارد، برکلی، ایلینوی، امپریال کالج، پرینستون، میشیگان، ملی سنگاپور، ای پی اف ال سوئیس و …) هستند.

وی بیان نمود: حدود 79 درصد این افراد تجربه زندگی بیش از 5 سال را در خارج از ایران داشته اند که نشان دهنده سطح بالای کیفی و ارزش بالای یکایک آنهاست.

حسینی تاکید نمود: همچنین تا به امروز 93 استارت آپ در حوزه های مختلف تخصصی توسط این افراد ایجاد شده که زمینه اشتغال تخصصی مستقیم برای بیش از 5000 نفر از بهترین متخصصان و فارغ التحصیلان داخلی را فراهم نموده است.

جذب متخصصان ایرانی خارجی در دانشگاه ها

وی عنوان نمود: تا کنون بیش از 400 نفر از محققان بازگشته به کشور در قابل برنامه مذکور جذب هیئت علمی دانشگاه های تراز اول داخلی شده که این امر در بالا رفتن سطح کیفی فعالیت های پژوهشی، آموزشی و بین المللی دانشگاه ها تاثیر شایانی داشته است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 15 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: pmbaxsports.ir شناسه مطلب: 893

به "جزئیات آماری از بازگشت محققان ایرانی به کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات آماری از بازگشت محققان ایرانی به کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید