درهای کاخ اردشیر بابکان به روی تار ایرانی بسته ماند
به گزارش اخبار ورزشی، علی قمصری برای هفتاد و هشتمین بخش از پروژه تار ایرانی به فیروزآباد سفر کرد. او در بخشی از توضیحات خود درباره این قطعه، از بی مهری میراث فرهنگی به علت ممانعت از ورود به کاخ اردشیر بابکان، گله نموده است.
به گزارش دنیای سفر، علی قمصری نوازنده تار و آهنگساز در بخشی از متنی که درباره این بخش از پروژه تار ایرانی نوشته، آورده است:
در فیروزآباد به علت بی مهری عجیب میراث فرهنگی امکان ورود به کاخ اردشیر بابکان را پیدا نکردیم. پوزش بابت حس ناشی از چالش ها که در چهره ما پیداست.
اما درباره این بخش: جنگ جهانی اول شاهد رشادت قشقایی ها به رهبری صولت الدوله و محافظت از حریم استان فارس از متجاوزین بود. قشقایی ها با تکیه بر رشادت و همبستگی قومی، انگلیسی ها را با شکست هایی سنگین از جمله در نبرد آق چشمه روبرو کردند. این نبردها یکی از نمونه های مهم تاثیر موسیقی در ایجاد همدلی و یکپارچگی و حس دلیری در یک قوم برای دفاع از خاک و خانواده است.
جنگنامه صدای رشادت قشقایی ها در تاریخ ایران است. آهنگی رزمی و محرک در دستگاه ایل خانی که هنوز به عنوان نماد عصیان در برابر ظلم نقش آفرینی می نماید و مقابل ناجوانمردی می ایستد.
جنگ جهانی اول با وجود اعلام بی طرفی ایران، 40 درصد جمعیت کشورمان را از بین برد. اقوام مختلف همواره در حفظ مرزها از قدرت مرکزی چند قدم جلوتر بوده اند و با آهنگ های حماسی مانند جنگنامه و تفنگ(لری) یکپارچگی را قوام بخشیده اند.
به نظرم نمونه ای از سیاست های اشتباه برخی مسئولان را می توان در این ویدیو دید.
اجرای قطعه ای که نماد یکپارچگی ملی و محرک دفاع در برابر تجاوز به خاک بوده، با ممانعت روبرو می گردد. از طرف مدیری (جناب ضرغامی) که با افتخار اعلام می نماید: کاری می کنم کباب بناب، مک دونالد گردد. مدیری که تخت جمشید و پاسارگاد را به خاطر منع حفر چاه برای کشاورزان نکوهش می نماید.
راستا تار ایرانی به علت کنشگر و صلح طلب بودنش از آسمان صیقل داده می گردد.
منبع: دنیای سفر