دریاچه زریبار؛ دیدنی بی مثال برای ایام نوروز

به گزارش اخبار ورزشی، یکی از زیبایی های طبیعی استان کردستان، دریاچه زریبار است که به سبب دارا بودن امکانات رفاهی و تفریحی متعدد، می تواند میزبان گرم شما در ایام تعطیلات نوروز و حتی تابستان باشد. با ما در این مقاله خواندنی همراه باشید تا بدانید دریاچه زریبار کجاست و از افسانه دریاچه زریبار آگاهی یابید.

دریاچه زریبار؛ دیدنی بی مثال برای ایام نوروز

زریبار در نوروز

دریاچه زریبار در 3 کیلومتری غرب شهرستان مریوان واقع شده است. آب آن شیرین بوده و در زمستان سطح دریاچه کامل یخ می زند. این دریاچه زیبا در ارتفاع 1285 متری از سطح دریا نهاده شده است. طول دریاچه حدود 5 کیلومتر و عرض آن حدود 1.6 کیلومتر هست. تغییرات حجم آب در فصول مختلف سال متغیر بوده و حداکثر عمق آن 5/5 متر است. این دریاچه بزرگترین و زیباترین دریاچه آب شیرین و یکی از جالب ترین دریاچه های آب شیرین در دنیا بشمار می رود. طبق عقاید مردم محلی، دریاچه زریبار دریاچه ای افسانه ای و مملو از رمز و راز است.

افسانه ای بودن دریاچه را به خود جوش بودنش نسبت می دهند و با آنکه آب آن از هیچ رودخانه ای تامین نمی گردد، ولی سالهاست که همچنان آینه سار آسمان آبی و ابرهایش هست. این دریاچه در لیست آثار طبیعی مهم ایران بوده و به وسیله سازمان میراث فرهنگی در 20 بهمن 1389 در لیست میراث طبیعی ایران نهاده شد.

تنوع زیستی دریاچه

پوشش های گیاهی دریاچه متنوع و دیدنی هستند و میتوان از آن جمله به گیاهانی نظیر سراتوفیلیوم، سریوفیلیوم و گونه هایی از گیاهان خاردار و گیاهان حاشیه ای و گونه های نی، هزارنی، بارهنگ آبی، نیلوفر آبی، لویی، بزواش، جگن و نعناع اشاره نمود. از گونه های جانوری که بسیار متنوع هستند و در این منطقه دیده می شوند، میتوان به ماهیانی نظیر سیاه ماهی خالدار، سیاه ماهی معمولی، عروس ماهی، ماهی گامبوزیا، ماهی آمور سفید، کپور آیینه ای، کپور معمولی، کپور سرگنده و فیتوفاک اشاره داشت.

در حال حاضر، بیش از 31 گونه پرنده بومی و مهاجر در این ناحیه زندگی می نمایند که از این تعداد تقریباً 14 گونه بومی و مابقی انواع پرندگان مهاجرند. اردک سرحنایی، اگرتها، بوتیمار بزرگ و کوچک، پرستوهای دریایی، کشیم بزرگ و کشیم کوچک، کاکائیها، حواصیل خاکستری و پرندگان شکاری همانند سنقر تالابی و دلیچه از گونه های بااهمیت و ارزشمند این دریاچه هستند. سگ آبی، روباه، خوک وحشی، خرگوش، گراز و نوعی گربه وحشی هم در این منطقه زیبا دیده می شوند.

نامگذاری و تاریخچه

براساس مقاله دریاچه زریبار کجاست باید بدانید که نام اصلی آن زیراوبار بوده که به زبان کردی به معنی آب کف است، چون آب این دریاچه از چشمه هایی در کنار آن تأمین می گردد. واژه زریبار یا زریوار متشکل از دو واژه زری به معنی دریاچه و پسوند تشبیهی وار یا بار بوده که ترکیبش معنی دریاچه یا دریاچه وار است. داستانهای زیادی در خصوص پیدایش این دریاچه در بین اهالی کردستان وجود دارند که معروف ترین آنها، دفن شدن شهری در زیر این دریاچه است.

کاک حبیب، از اهالی یکی از روستاهای اطراف دریاچه افسانه دریاچه زریبار را اینگونه تعریف می نماید که روزی، درویشی سوار بر الاغ به همراه همسرش از نزدیکی شهر عبور می نماید و به وسیله ماموران حاکم دستگیر می شوند و آنها را به شهر می آورند. اهالی شهر و ماموران آنها را شکنجه و اذیت می نمایند و زیر ضربات شلاق مجبور به انجام کارهای مشقت بار می شوند تا جایی که زن حامله اش فرزندی را که در شکم دارد، سقط می نماید. درویش که دیگر تاب این همه شکنجه را ندارد، نزد حاکم شهر می رود اما حاکم او را مورد تمسخر قرار می دهد.

براساس مقاله دریاچه زریبار کجاست باید بدانید که درویش دل شکسته می گردد، بر بلندای کوهی در ضلع شرقی شهر می رود و در آنجا با خدای خویش آغاز به راز و احتیاج می نماید و از حاکم به بارگاه خداوند پناه میبرد و او را نفرین می نماید: سرم را از سجده بر نمی دارم تا شهر را با آب یکسان نکنی و این قوم ظالم را نابود کنی. این رخ داد و اکنون افسانه دریاچه زریبار به عنوان مایه عبرت نهاده شده است.

سخن پایانی

کردستان خطه سرسبزی است که شما می توانید برای لذت بردن از دیدنی های آن و دریاچه معروفش، نوروز را انتخاب و شیرین ترین و زیباترین عید را در کنار مردم خونگرم خطه کردستان و لهجه شنیدنی آنان تجربه کنید. این نوروز، نوروزی متفاوت خواهد بود، شک نداشته باشید.

منبع: همگردی
انتشار: 28 خرداد 1401 بروزرسانی: 28 خرداد 1401 گردآورنده: pmbaxsports.ir شناسه مطلب: 1942

به "دریاچه زریبار؛ دیدنی بی مثال برای ایام نوروز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دریاچه زریبار؛ دیدنی بی مثال برای ایام نوروز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید