راه اندازی یک میکروفون 48 کیلومتری برای آزمایش هواپیمای مافوق صوت

به گزارش اخبار ورزشی، ناسا به منظور آزمایش بی صدا بودن هواپیمای مافوق صوت بی صدای در حال ساخت توسط شرکت لاکهید مارتین موسوم به ایکس-59(X-59) دست به راه اندازی یک میکروفون به طول 48 کیلومتر زده است.

راه اندازی یک میکروفون 48 کیلومتری برای آزمایش هواپیمای مافوق صوت

به گزارش خبرنگاران و به نقل از گیزمگ، ناسا به دلیل نزدیک شدن زمان اولین پرواز هواپیمای مافوق صوت و بی صدای X-59 خود اقدام به راه اندازی میکروفونی نموده است که طول آن 30 مایل (48 کیلومتر) است.

این میکروفون بزرگ در کویر موهاوی آمریکا خارج از مرکز تحقیقات پرواز آرمسترانگ آژانس فضایی آمریکا در ادواردز کالیفرنیا نصب شد تا نشانه های صوتی هواپیماهای نسل جدید را اندازه گیری کند.

یکی از مهم ترین موانع پیش روی بازگشت پروازهای مافوق صوت به صورت تجاری، بمب صوتی است که بر اثر شکست دیوار صوتی توسط هواپیماهای مافوق صوت که سریع تر از سرعت صوت در حال پرواز است، ایجاد می گردد.

بمب صوتی سر و صدایی شبیه به صدای رعد و برق یا انفجار ایجاد می نماید که آنقدر بلند و آزا دهنده است که هواپیماهای مافوق صوت تجاری مانند کنکورد فقط مجاز به پرواز بر فراز اقیانوس ها و بیابان های خالی از سکنه بودند، چرا که بمب صوتی صدایی است که با ساختن ارتشاعات صوتی شدید باعث ترس و صدمات داخلی در بدن انسان می گردد.

هواپیمای X-59 اکنون توسط لاکهید مارتین در حال ساخته شدن است. این شرکت به دنبال تغییر فناوری هواپیماهای مافوق صوت تجاری است تا آنها را به اندازه کافی ساکت کند که هنگام عبور از مناطق پرجمعیت به کسی آسیب نرساند.

این هواپیما با قابلیت پرواز در ارتفاع 55 هزار فوت (17 هزار متر) با سرعت 1.27 ماخ (1512 کیلومتر در ساعت) و طراحی جدید بال و بدنه تنها 75 دسی بل صدا فراوری می نماید که تقریباً برابر با صدای محکم بستن درب ماشین است.

بخشی از پروژه آزمایش این هواپیما شامل پرواز بر روی چند منطقه منتخب ایالات متحده برای نشان دادن بی صدا بودن این فناوری، جمع آوری داده های علمی و سنجش افکار عمومی است که برای بازنویسی مقررات منسوخ شده دهه 1960 به کار گرفته می شوند.

اما قبل از این، هواپیمای X-59 باید یک مرحله اعتبار سنجی صوتی را پشت سر بگذارد. از این رو ناسا یک میکروفون قابل حمل به طول 30 مایل که در حدود 50 هزار نمونه را در ثانیه اندازه گیری می نماید، در صحرای موهاوی نصب کرد.

سپس یک هواپیمای F/A-18 با سرعت مافوق صوت در ارتفاع زیاد بر فراز این صحرا پرواز کرد و به مهندسان این امکان را داد که هم میکروفون و هم تدارکات استقرار آن را در چنین منطقه بزرگی تست نمایند.

داده های جمع آوری شده در حال حاضر در حال تحلیل برای آزمایش های بعدی است.

ژولیت پیج دانشمند فیزیک از مرکز ملی حمل و نقل ملی ولپ در کمبریج ماساچوست می گوید: ما یک سری میکروفون ها را تنظیم نموده ایم که در سایت های مختلف دارای تنظیمات مختلف هستند. ما این میکروفون ها را در تنظیمات مختلف از جمله معکوس، عمودی، افقی و بعضی را چرخشی جهت دهی نموده ایم و اکنون در حال ارزیابی صدا و تفاوت بین تنظیمات مختلف در X-59 هستیم.

مرحله دوم این آزمایش قرار است در تابستان سال 2020 برگزار گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 10 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: pmbaxsports.ir شناسه مطلب: 223

به "راه اندازی یک میکروفون 48 کیلومتری برای آزمایش هواپیمای مافوق صوت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه اندازی یک میکروفون 48 کیلومتری برای آزمایش هواپیمای مافوق صوت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید