قالی چارچنگ و آش ماسوا در ملایر ثبت ملی شدند

به گزارش اخبار ورزشی، ایرنا/ براساس آخرین خبر و گزارش های منتشر گشته، قالی چارچنگ و آش ماسوا در ملایر ثبت ملی شدند.

قالی چارچنگ و آش ماسوا در ملایر ثبت ملی شدند

ابراهیم جلیلی، رئیس اداره میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی ملایر گفت: در جلسه شورای ثبت میراث ناملموس وزارت میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی، بافت قالی چارچنگ روستاهای کسب و ننج و آش ماسوا روستای علی آباد دمق شهرستان ملایر در لیست میراث ناملموس کشور نهاده شد.

وی اضافه کرد: بافت قالی چارچنگ این روستاها به علت رنگ بندی خاص منطقه، نقشهای فرش و سایر ویژگی های منحصر بفرد آن در لیست آثار میراث ناملموس کشور به ثبت رسید.

رئیس اداره میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی ملایر ادامه داد: فوت و فن تهیه آش سنتی ماسوا روستای علی آباد دمق نیز به عنوان پانزدهمین میراث ناملموس ملی این شهرستان ثبت شد.

جلیلی بیان نمود: آش ماسوا ترکیبی از چغندر و کلم قمری، گوشت گوسفند، نخود، لوبیا، عدس و برنج است و برای طعم و مزه آن از کشک و ماست و برای تزئین از کاغذ جیله یا همان گل پر و نعنا داغ و پیاز داغ استفاده می گردد.

وی از همکاری خوب دهیاری، شورای اسلامی روستا، معاونت میراث فرهنگی و توریستی، کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی استان همدان و همکاران شهرستانی در ثبت ملی این 2 اثر ناملموس قدردانی کرد و اضافه کرد: تا به امروز 15 میراث ناملموس شهرستان ملایر در لیست آثار ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

جلیلی گفت: توریستی غذا یکی از ظرفیت های نو در حوزه توریستی داخلی و بین المللی به عنوان یک جاذبه در این صنعت است که احیای شیرینی و غذاهای سنتی منطقه ها نقش موثری در جذب توریست و رونق مالی این صنعت دارد.

وی توضیح داد: تا به امروز آش ترش، آش بادمجان، کلوای گوراب، مرواربافی، قالی جوراب، رنگرزی سنتی، آیین تعزیه روستای آورزمان، شیره پزی انگور مانیزان، باسلق و منبت، حلوا مغزی، شیره ترخینه و قالی ازندریان شهرستان ملایر در لیست میراث ناملموس کشور به ثبت رسید.

منبع: همگردی
انتشار: 9 بهمن 1401 بروزرسانی: 9 بهمن 1401 گردآورنده: pmbaxsports.ir شناسه مطلب: 2075

به "قالی چارچنگ و آش ماسوا در ملایر ثبت ملی شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قالی چارچنگ و آش ماسوا در ملایر ثبت ملی شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید