مقایسه آریسان یک و دو، نتیجه باور نکردنی!

به گزارش اخبار ورزشی، مقایسه آریسان یک و دو در حالی انجام شد که هر خودرو 600 کیلوگرم بار سیمان داشت. آریسان یک و دو در ظاهر و داخل کابین تقریبا یکی هستند. اما مشخصات فنی آریسان دو کاملا تغییر نموده است. ولی آریسان دو چقدر بهتر از یک است؟

مقایسه آریسان یک و دو، نتیجه باور نکردنی!

خبرنگاران - مجتبی اسماعیلی: مقایسه آریسان یک و دو در واقع یک مسابقه باربری است. آریسان یک با موتور و شاسی یک پارچه تقویت شده پیکان و آریسان دو با موتور XUP، شاسی مستقل نو و امکانات بیشتر در این رقابت شرکت کردند. در محفظه بار هر وانت 12 کیسه 50 کیلوگرمی سیمان به وزن 600 کیلوگرم نهاده شد. در این مسابقه پارامترهایی مانند شتاب گیری، ترمز گیری، هندلینگ خودرو با بار و… آنالیز شدند. البته برای درک بهتر یک دستگاه وانت پیکان نیز به این مسابقه اضافه شد تا تغییرات آریسان یک بیشتر معین گردد. نتیجه نهایی این تست واقعا غافلگیر کننده است!

فیلم تست در یوتیوب
اختلاف شتاب قطاری!

مسابقه درگ در مقایسه آریسان یک و دو در حالی که هر وانت دقیقا 600 کیلوگرم بار دارد آغاز می گردد.

آریسان یک از پیشرانه چهارسیلندر OHVGII پیکان به قدرت 86 اسب بخار و گشتاور 140 نیوتون متر استفاده می نماید. این در حالی است که آریسان دو از پیشرانه XU7 پلاس یا همان XUP استفاده می نماید. این پیشرانه قادر به فراوری 97 اسب بخار قدرت و 146 نیوتون متر گشتاور است. وزن هر دو خودرو نیز حدود 1250 کیلوگرم است.

با آغاز مسابقه، آریسان دو به سادگی از زمین کنده و به خوبی شتاب می گیرد. در حالی که نوبت به تعویض دنده سه می رسد، آریسان یک هنوز پیروز به پر کردن دنده یک هم نشده است! بین این دو وانت یک قطار اختلاف می افتد و آریسان یک ناله کنان فقط در جریان است.

هر چند کاملا معین است که آریسان دو به دلیل 11 اسب بخار قدرت و شش نیوتون متر گشتاور بیشتر باید آریسان یک را شکست دهد، اما اختلاف این شکست شاید 50 اسب بخار باشد!

درباره مقایسه شتاب این دو وانت باید گفت که اصلا نیازی به مسابقه نیست. چرا که آریسان دو حتی با اختلاف یک اتوبوس عقب تر باز هم به راحتی به آریسان یک می رسد و این خودرو را چند اتوبوس هم جا می گذارد.

در مقایسه آریسان یک و دو، یکی دیگر از دلایل فزونی آریسان دو، تعویض گیربکس پژو آردی در آریسان یک با نسخه BE پژو در آریسان دو است.

توانایی حمل بار

همانطور که گفته شد در مقایسه آریسان یک و دو، هر دو آریسان 600 کیلوگرم بار سیمان داشتند. اما عملکردشان هنگام حمل بار چطور بود؟

آریسان یک نه تنها به سختی شتاب می گیرد بلکه حرکات بسیار زیاد عرضی و گهواره ای خودرو، آن را گاهی غیر قابل کنترل هم می نماید. بعلاوه محفظه بار خودرو نیز حسابی نشست نموده بود و تنها چهار انگشت با تایر خودرو فاصله داشت. ترمز خودرو هم ضعیف است و به سختی خودرو را نگه می دارد. در مجموع مانور دادن با آریسان یک هنگام حمل بار کار چندان راحتی نیست.

در مقابل اما وانت آریسان دو با وجود بار 600 کیلوگرمی، باز هم چالاک است. شاسی مستقل نو خودرو باعث شد که نه تنها نشست محفظه بار کم گردد بلکه قابلیت مانور خودرو نیز به شدت افزایش یابد.

بوسترهای ترمز آریسان دو نیز تقویت شده و در نتیجه عملکرد ترمز خودرو بهبود یافته است.

در مجموع عملکرد آریسان دو با 600 کیلوگرم بار مشابه عملکرد یک پژو پارس با سه سرنشین است!

وانت پیکان، بازنده بزرگ!

جالب است بدانید وقتی یک وانت پیکان با 600 کیلوگرم بار به این مسابقه اضافه شد، از آریسان یک هم شکست هم خورد!

دلیل هم استفاده از گیربکس چهار سرعته قدیمی پیکان در آن است. در حالی که آریسان یک از گیربکس پنج سرعته پژو آردی استفاده می نماید. علاوه بر آن نشست محفظه بار وانت پیکان هنگام اعمال بار، از آریسان یک بیشتر بود و تنها دو انگشت با تایر خودرو فاصله داشت.

باید به این موارد کابین بسیار تنگ وانت پیکان را هم افزود.

تغییرات آریسان دو

در مقایسه آریسان یک و دو باید گفت که آریسان دو حالا از موتور چهار سیلندر XUP به قدرت 97 اسب بخار و گشتاور 146 نیوتون متر استفاده می نماید. گیربکس خودرو نیز با نمونه پنج سرعته دستی BE پژو جایگزین شده است. این در حالی است که آریسان یک از گیربکس پنج سرعته پژو آردی استفاده می نماید.

اما مهم ترین تغییر آریسان دو، طراحی و ساخت یک شاسی نو برای آن است. این شاسی مستقل (نردبانی) قابلیت نصب انواع اتاق ها را دارد و حتی شاید بتوان روی آن خودرویی برای آفرودهای سبک را هم توسعه داد.

دو کپسول گاز 35 کیلوگرمی در وانت آریسان یک، جای خود را به یک مخزن 75 کیلوگرمی در آریسان دو داده اند. این کار علاوه بر افزایش ظرفیت مخزن، مهار کردن کپسول و بعلاوه بازدید دوره ای برای دریافت معاینه فنی خودرو را هم راحت تر می نماید.

زاپاس خودرو نیز از پشت صندلی شاگرد به کف محفظه بار منتقل و مشکل فضای قرارگیری شاگرد حل شده است. طرح رودری ها و صندلی ها نیز عوض شده اند. نسخه های نو آریسان دو به دی لایت و سیستم کنترل پایداری هم مجهز هستند.

جمع بندی

قیمت وانت آریسان دو در بازار حدود 360 میلیون تومان است. آریسان یک و دو تنها در ظاهر مشترک هستند و ایران خودرو باید این محصول را با یک طراحی و نام نو وارد بازار می کرد. آریسان دو با توجه به فضای مناسب بار، کابین و سواری و شتاب مناسب، گزینه خوبی برای افرادی است که در پی خودرویی دو منظوره برای حمل بار و بعلاوه سواری گرفتن هستند.

KMC X5 کرمان موتور قیمت گذاری شد

سراتو 2014 و بهمن رسپکت تست و مقایسه شدند/ خودرو کره ای کارنموده یا چینی صفر؟

آزمایش فنی ریرا برای اولین بار در ایران / عملکرد ریرا در گرمای اهواز

تاخیر در تحویل سورن پلاس به چه دلیل است؟ / اعلام زمان حدودی تحویل

کراس اوور ریرا به فراوری انبوه می رسد / فهرست آپشن های قطعی ریرا اعلام شد

تارا V3 تحت فشار آنالیز شد / تفاوت فنی اش با تارا معمولی چیست؟

خودروهای یک میلیارد تومانی بازار را بشناسید / کدام یک ارزش خرید دارند؟

منبع: بیت ران
انتشار: 29 آبان 1402 بروزرسانی: 29 آبان 1402 گردآورنده: pmbaxsports.ir شناسه مطلب: 2172

به "مقایسه آریسان یک و دو، نتیجه باور نکردنی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقایسه آریسان یک و دو، نتیجه باور نکردنی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید