نخستین هواپیمای هیدروژنی مسافربری پرواز میدانی خود را انجام داد
به گزارش اخبار ورزشی، یک هواپیمای سبک پیل سوختی هیدروژنی که توانایی حمل مسافر را دارد، پیروز شد نخستین پرواز میدانی کامل خود را به خاتمه برساند تا گام دیگری برای دستیابی به پرواز با انتشار کم و صفر گازهای گلخانه ای برداشته گردد.
برای سفر با تور ارزون پوکت همراه ما باشید. هیچ جا بهتر از سواحل زیبای تایلند نمیتواند خستگی را از تن شما بدر کند و تجربه آرامش را به شما بدهد.
این هواپیما در اصل یک هواپیمای شش نفره شناخته شده پایپر (Piper) از نوع M-class است که به دستگاهی که هیدروژن و اکسیژن را برای فراوری برق با یکدیگر ترکیب می نماید، مجهز شده است. طی این پرواز میدانی عملیات حرکت روی باند، برخاستن، پرواز در الگوی معین و فرود به طور کامل انجام شد.
به گفته شرکت زیرواَویا (ZeroAvia) که این هواپیما را به پیل سوختی هیدروژنی مجهز نموده، این سفر که با عنوان پرواز با نیروی پیل سوختی هیدروژن برای هواپیمای کلاس تجاری شناخته می گردد، برای نخستین بار در دنیا صورت می گیرد. اگرچه نمونه های دیگری از هواپیماهای پیل سوختی هیدروژن وجود دارند که می توانند برای جابه جایی مسافر نیز استفاده شوند.
پیش از این در سال 2016 (1395 خورشیدی) هواپیمای آزمایشی HY4 نیز که توانایی حمل 4 مسافر را دارد نخستین پرواز خود را از فرودگاه اشتوتگارت آلمان انجام داده بود. این هواپیما که از پبل سوختی هیدروژن استفاده می نماید، توسط پژوهشگران مرکز هوافضای آلمان به همراه شرکای صنعتی و دانشگاهی ساخته شده است.
پرواز اخیر زیرواَویا، در سایت تحقیق وتوسعه این شرکت واقع در فرودگاه کرنفیلد انگلستان که در نزدیکی لندن واقع است و به دانشگاه کرنفیلد تعلق دارد، انجام شد.
وال میفتاخوف (Val Miftakhov) مدیرعامل این شرکت اعلام کرد: در حالی که بعضی از هواپیماهای آزمایشی با استفاده از پیل سوختی هیدروژن به عنوان منبع تغذیه پرواز نموده اند، اما اندازه این هواپیمای تجاری موجود در بازار (Piper M-Class) نشان می دهد که مسافران خیلی زود می توانند با پرداخت هزینه از پروازهای بدون انتشار گازهای گلخانه ای استفاده نمایند.
زیرواَویا پروژه ای با نام های فلایر (HyFlyer) را در کنار شرکایی مانند اینتلیجنت انرژی (Intelligent Energy) و مرکز انرژی دریایی اروپا (EMEC) در دست اجرا دارد.
به گفته EMEC پروژه HyFlyer که مورد حمایت دولت انگلستان است، میخواهد هواپیماهای مسافربری با برد متوسط را کربن-خنثی کند و برای این کار فناوری سیستم های پیشرانش الکتریکی را به جای موتورهای پیستونی هواپیماهای ملخی ارائه می نماید.
گام بعدی HyFlyer کوشش زیرواَویا برای انجامی بین 250 تا 300 ناتیکال مایل (460 تا 550 کیلومتر) از جزایر اورکنی، مجمع الجزایر واقع در آب های ساحل شمالی اسکاتلند با هواپیمایی با پیل سوختی هیدروژن خواهد بود و این شرکت امیدوار است تا پیش از سرانجام سال 2020 میلادی انجام گردد.
پرواز اخیر در حالی انجام می گردد که هفته گذشته نیز، شرکت هواپیماسازی ایرباس نیز از سه طرح مفهومی هواپیماهای هیدروژنی رونمایی کرد که سبک های متفاوتی را دربر می گیرند و با نام ZEROe شناخته می شوند. همچنین یک شرکت آمریکایی طرحی را معرفی کرد که هواپیماهای منطقه ای را هیدروژن سوز می نماید.
با وجود اینکه هنوز با استفاده گسترده از هیدروژن در هواپیماها فاصله داریم، اما هم اکنون بعضی صنایع زمینی از این فناوری در مقیاس کوچک استفاده می نمایند.
برای نمونه اتوبوس های هیدروژنی برای استفاده در لندن معرفی شده اند و یا شرکت اروپایی آلستوم (Alstom) قطاری الکتریکی را توسعه داده که از پیل سوختی برای تبدیل اکسیژن و هیدروژن به برق استفاده می نماید. به گفته این شرکت، این قطار کم صدا، فقط بخار آب منتشر می سازد و قادر است با سرعت 140 کیلومتر بر ساعت حرکت کند.
عکس کاور: هواپیمای شش نفره هیدروژنی شرکت ZeroAvia
Credit: ZeroAvia
منبع: CNBC
منبع: دیجیکالا مگ