وارهمر شناسی (قسمت چهارم): ارک ها

به گزارش اخبار ورزشی، ارک ها هیچ وقت توی جنگ نمی بازن. اگه ببریم که بردیم. اگه کشته بشیم، توی میدون جنگ کشته شدیم و این حساب نیست. اگه فرار کنیم نمی میریم و می تونیم دوباره برگردیم و بجنگیم. می بینی!

یک ارک

مقدمه

برای بسیاری از موجودات دنیای وارهمر 40000، جنگ پدیده ای وحشتناک، ولی لازم است که هسته زندگی شان را شکل می دهد و برای زنده ماندن مجبورند بجنگند. اما برای ارک های دنیای وارهمر 40000 (که برخلاف املای رایج واژه Orc، نام آن ها با حرف K تلفظ می گردد: Ork)، خشونت یک جور مذهب است، چون همه ارک ها علاقه ای ذاتی به خون ریزی دارند.

وارهمر شناسی (قسمت چهارم): ارک ها

ارک ها موجوداتی بدوی، وحشی و با جمعیت بسیار بالا هستند که یکی از نژادهای اصلی جهانی وارهمر 40000 به حساب می آیند. در این مقاله قصد داریم به تاریخچه ارک ها در کهکشان راه شیری، فرهنگ و فیزیولوژی منحصربفرد آن ها بپردازیم.

کرورک ها، جد دور ارک ها

ارک ها به صورت طبیعی آفریده نشدند، بلکه قدیم یگانگان (The Old Ones) - نژادی باستانی با سطح تکنولوژی بالا - ارک ها را با توسل به دانش مهندسی بیولوژیک ساختند تا به آن ها در مبارزه با دشمنان شان، که مهم ترین شان نکران ها (Necrons) بود، یاری نمایند.

ارک های اولیه ای که قدیم یگانگان ساختند، کرورک (Krork) نام داشتند و هدف وجودی شان این بود که اسلحه زنده باشند، یعنی یک موجود تهاجمی، خنگ و قوی که قد بعضی هایشان به دوازده متر می رسید. گفته می گردد که دانش کارهایی خاص در کد ژنتیکی آن ها نهادینه شده بود، مثل شیوه ساختن ماشین های ساده و بعلاوه قابلیت سایکیک اشتراکی ای که بعداً درباره اش صحبت خواهم کرد.

قدیم یگانگان در نهایت در جنگ شکست خوردند و کرورک ها به زیرگونه های مختلف ارک تقسیم شدند.

ارک ها، موجوداتی که مثل قارچ به عمل می آیند؛ به معنای واقعی کلمه!

فیزیولوژی ارک ها بسیار منحصربفرد است و می توان آن را ترکیبی از فیزیولوژی حیوانات و قارچ توصیف کرد. ارک ها به جهان نمی آیند، بلکه پرورش داده می شوند؛ هر زیرگونه از ارک از هاگ هایی رشد پیدا می نماید که زیر زمین پرورش می یابند. بعضی از ارک ها به قارچ هایی ساده رشد پیدا می نمایند که از آن ها به اسم ماده غذایی استفاده می گردد. بعضی از هاگ های دیگر به گونه های جاندار دیگری رشد پیدا می نمایند، مثل:

1. اسکوییگ (Squig)

2. اسنات لینگ (Snotling)

3. گرچین (Gretchin)

یا خود ارک ها. همه این موجودات را می توان جزو خانواده ارکوید (The Orkoid Family) حساب کرد.

اسکوییگ ها، اسنات لینگ ها، گرچین ها و ارک ها

اسکوییگ ها ساده ترین گونه زیستی در خانواده ارکوید است و انواع مختلفی دارد که هرکدام در زمینه های مختلف استفاده می شوند: مثلاً به اسم غذا، در جنگ و کاربردهایی عجیب تر مثل تهیه مو برای یک ارک.

اسنات لینگ ها موجودات کوچک تر و ریزتری در خانواده ارکوید هستند که از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به گابلین ها دارند. کار آن ها نگه داری قارچ ها و اسکوییگ ها است و بعضی از آن ها نقش حیوان خانگی ارک های بزرگ تر را دارند.

گرچین ها یا گراتزها (Grotz) به اسنات لینگ ها شبیه هستند؛ یعنی از ارک ها کوچک تر و ضعیف تر هستند و از آن ها برای انجام کارهای پیش پاافتاده ای استفاده می گردد که خود ارک ها ترجیح می دهند انجام ندهند.

ارک ها در راس هرم غذایی قرار دارند و قوی ترین نیروهای جنگنده در خانواده ارکوید به حساب می آیند. در میدان نبرد، فیزیولوژی منحصربفردشان نقطه قوت بزرگی برای آن ها به شمار میرود. نقاط قوت فراهم شده شامل عضلات بسیار قوی، استخوان های کلفت و متراکم و جایگزینی اندام داخلی آن ها با نوعی سوپ قارچی می گردد.

ماهیت قارچی آن ها بهشان اجازه می دهد از زخم های کاری ای که انسان را می کشند، جان سالم به در ببرند، در حدی که شاید بتوانند کل بدنشان را به هم بخیه بزنند. بعلاوه طبق گفته ها و شنیده ها آن ها از قابلیت فوتوسنتز هم برخوردارند.

وقتی ارک ها وارد سیاره ای تازه می شوند، هاگ ارکویدها را سرتاسر سیاره پخش می نمایند و این هاگ ها هم به گونه های مختلف ارکوید تبدیل می شوند که جامعه ارکوید تازه در آن سیاره به وجود می آورند. گفته می گردد سیاره ای که هاگ ارکویدها در آن پخش شده باشد، همواره آلوده به آن ها باقی خواهد ماند، چون از بین بردن همه هاگ ها کاری بسیار سخت است.

سلسله مراتب قدرت در جامعه ارک ها

ارک ها گونه غالب بین ارکویدها هستند، ولی حتی بین آن ها هم سلسله مراتب قدرت و طبقات اجتماعی برقرار است و بین هرکدام از ارک ها تفاوت های زیادی وجود دارد.

در راس سلسله مراتب قدرت سالار جنگ (War Boss) قرار گرفته است. سالار جنگ بزرگ ترین ارک در یک قبیله یا گروه جنگی است (با بالا رفتن سن ارک ها و کسب پیروزیت در میدان جنگ، رشد جثه یشان ادامه می یابد).

بین ارک ها، جنگ های داخلی به مقدار جنگ با عوامل خارجی رواج دارد، ولی معمولاً آن ها حاضرند اختلاف را کنار بگذارند و برای هدفی واحد متحد شوند، به شرطی که سالار جنگی که از قدرت کافی برخوردار باشد، آن ها را با هم متحد کند.

پس از سالار جنگ، آدبوی ها (Oddboy یا Oddboyz) قرار دارند. آدبوی ها ارک هایی هستند که دانشی در حوزه خاص در دی ان ای آن ها حک شده و به همین علت آن ها قادر به انجام کارهایی هستند که ارک های دیگر از انجام شان عاجزند. آدبوی ها به چهار دسته تقسیم می شوند:

1. مک بوی ها (Mekboy): تخصص آن ها ساختن اسلحه، وسایل نقلیه و ماشین هاست.

2. پین بوی ها (Painboy): تخصص آن ها التیام بخشیدن آسیب ها و زخم های فیزیکی است.

3. ویردبوی ها (Weirdboy): تخصص آن ها استفاده از نیروهای سایکیک به شکلی خشونت بار است.

4. رانتِردها (Runtherd): تخصص آن ها تربیت و نگه داری از گرچین ها و اسنات لینگ ها است.

ارک ها نمی توانند کوشش نمایند تا به یک آدبوی تبدیل شوند. آدبوی ها یا از بدو تولد از دانش مربوطه برخوردارند یا نیستند. حد وسط وجود ندارد.

در درجه بعدی ناب ها (Nob) قرار دارند. ناب ها در مقایسه با بیشتر ارک ها جثه بزرگ تری دارند و برای همین معمولاً احترام بیشتری کسب می نمایند. معمولاً آن ها گروهی از ارک ها را رهبری می نمایند و برترین زره ها و اسلحه ها را برای خود برمی دارند.

در درجه بعدی بوی ها (Boyz) قرار دارند. بوی ها رایج ترین گروه ارک ها هستند؛ جثه آن ها از ناب ها کوچک تر است، ولی اگر تعدادشان زیاد باشد، بسیار مرگبار و مخرب اند.

بوی ها هم بسته به تخصص و مهارت شان در مبارزه به دسته های مختلف تقسیم شده اند، مثل:

1. برنا بوی ها (Burna Boy): تخصص شان استفاده از اسلحه های شعله افکن است.

2. استورم بوی ها (Stormboy): تخصص شان استفاده از جامپ پک (Jump Pack) یا همان جت پک است.

3. بایکر بوی ها (Biker Boy): تخصص شان راندن موتورهای جنگی (Warbike) است.

4. کماندوها (Kommando): تخصص شان مخفی کاری است.

قبایل و طایفه ارک ها

هر گروه از ارک ها در کنار هم یک گروه جنگی (War Band) را تشکیل می دهند که معمولاً یک سالار جنگ رهبری آن را بر عهده دارد. چند گروه جنگی در کنار هم یک قبیله (Tribe) را تشکیل می دهند. معمولاً وقتی قبایل سرگرم جنگیدن با دشمنان خارجی نباشند، با یکدیگر وارد جنگ می شوند. همچنان که قبایل یکدیگر را فتح می نمایند، مواضع ارک ها دائماً تغییر می نمایند.

فراتر از این دسته بندی ها، تقریباً همه ارک ها به یک طایفه (Clan) تعلق دارند. طبق گفته ها و شنیده ها تعداد این طایفه ها بسیار زیاد است، ولی فقط شش طایفه هستند که از اهمیت برخوردارند. وجه اشتراک یک طایفه ارک، فسلفه یا روش زندگی مشترک است. مثلاً طایفه بد مونز (Bad Moons Clan) به تجارت و داد و ستد علاقه مند است و طایفه ایول سانز (Evil Sons Clan) به راندن وسایل نقلیه پرسرعت.

یک ارک ممکن است در طول زندگی اش عضو طایفه های متعددی باشد، ولی معمولاً پیوندشان با یکی از طایفه ها به مراتب قوی تر از طایفه های دیگر است.

گورک و مورک، خدای ارک ها

ارک ها دو خدا را می پرستند: گورک (Gork) و مورک (Mork).

طبق اعتقاد ارک ها گورک بی رحم ولی زیرک و مورک، زیرک، ولی بی رحم است. بنابراین این دو عملاً تفاوتی با یکدیگر ندارند! ارک ها می گویند که گورک و مورک درگیر نبردی بی خاتمه با یکدیگر هستند و مثل خدایان کیاس (Chaos Gods) در وارپ (Warp) زندگی می نمایند.

خشونت رُکن اصلی زندگی یک ارک است و ریشه ای عمیق در جامعه و فرهنگ آن ها دارد. ارک ها در سرتاسر کهکشان سفر می نمایند و هرجا که می فرایند، هاگ های خود را پخش می نمایند و با هرکس و هرچیز که می بینند می جنگند، من جمله خودشان.

اگر ارک ها با مانعی جدی روبرو نشوند و بتوانند تا حد قابل قبولی با هم متحد شوند، کمتر نیرویی قادر است جلوی ارتش ارک ها را بگیرد. پس از تیرانیدها (Tyranids) آن ها پرجمعیت ترین گونه جاندار هستند.

تجهیزات ارک ها

ارک ها در جنگ هایشان از چند نوع اسلحه و ماشین آلات مختلف استفاده می نمایند، از اسلحه های ساده مخصوص درگیری های نزدیک گرفته تا مکاهای (Mecha) بزرگ الجثه که اسلحه های غول پیکر به آن ها وصل شده است.

هرگونه اسلحه سرد زمخت، مثل یک آهن قراضه تیزشده، چاپا (Choppa) نام دارد. اسلحه های سرد بزرگ تر که گاهی اره شمشیر به آن ها وصل شده، چاپای گنده (Big Choppa) نام دارد.

اسلحه گرم ساده مخصوص بیشتر ارک ها اسلاگا (Slugga) نام دارد. اسلاگا معمولاً یک تپانچه نیمه اتوماتیک است که گلوله های درشت شلیک می نماید. بیشتر ارک ها هم یک چاپا و هم یک اسلاگا با خود حمل می نمایند.

برنا بوی ها اسلحه های شعله افکن جمع وجوری به نام برنا (Burna) با خود حمل می نمایند.

استورم بوی ها اسلحه ای به نام راکیت لانچا (Rokkit Launcha) حمل می نمایند.

شوتابوی ها (Shoota Boy) اسلحه های گرم و اتوماتیک پرسروصدایی حمل می نمایند که - احتمالاً همان طور که خودتان حدس زده اید - شوتا (Shoota) نام دارند.

همه گونه های اشاره شده دگرگونی های دیگر هم دارند و هیچ طراحی یونیفورمی برای این اسلحه ها وجود ندارد، چون مک بوی ها هرچه را که دم دستشان باشد، در ساخت اسلحه و ماشین آلات سرهم می نمایند.

در ارتش ارک ها، معادل زمخت و سرهم بندی شده از هر تجهیزات جنگی ای که فکرش را بکنید موجود است: تانک، هواپیما، هلی کوپتر، موتورسیکلت و…

به طور کلی، دغدغه اصلی ارک ها گوش خراش بودن، سریع بودن و انفجاری بودن تجهیزات جنگی شان است، نه مقدار کارآمد بودن شان.

سوال اصلی اینجاست که ارک ها چطور پیروز می شوند این همه تجهیزات غیرفنی و ناامن را، در کهکشان مثل و مانندشان وجود ندارد، در جنگ هایشان به کار گیرند.

واااگ!

پیش تر اشاره کردم که ارک ها از یک قابلیت سایکیک اشتراکی برخوردارند و این قابلیت نقشی کلیدی در بقای آن ها دارد. این قابلیت واااگ! (WAAAGH!) نام دارد. هرچند تلفظ صحیح آن کمی سخت است، چون معمولاً با صدای بلند نعره زده و کش داده می گردد. واااگ! چند تاثیر خاص دارد. یکی از تاثیرهای آن این است که به ویردبوی ها اجازه می دهد نیروی سایکیک ساطع شده از ارک های اطراف شان را جذب نمایند و به جریان دربیاورند.

تاثیر اصلی این نیروی سایکیک این است که تکنولوژی ارک ها را به کار می اندازد، به شرط این که ارک ها باور داشته باشند تکنولوژی شان کار خواهد نمود. به اسم مثال، بسیاری از اسلحه های ارک ها از قطعات فلزی تصادفی پر شده اند، ولی با توجه به این که چیزی که دست شان است شبیه اسلحه است و ارک ها باور دارند که این اسلحه گلوله شلیک می نماید، این باور به واقعیت می پیوندد. وقتی شخصی دیگر، مثلاً یک انسان، سعی کند از تکنولوژی ارک ها استفاده کند، می بیند که آن قطعه کاملاً بلااستفاده است.

این اثر سایکیک به همه دم ودستگاه ارک ها قابل تعمیم است. گاهی آن ها تغییراتی روی قطعات تکنولوژیک شان اعمال می نمایند، چون باور دارند که این تغییرات کارکردشان را هم تغییر خواهد داد. به اسم مثال، چون ارک ها باور دارند که وسیله نقلیه ای که رنگش قرمز است سریع تر حرکت می نماید، وسایل نقلیه قرمزشان واقعاً سریع تر حرکت می نمایند.

میدان سایکیک اشتراکی ارک ها به مک بوی ها اجازه می دهد عملاً با استفاده از هر خرت وپرتی اسلحه ها و وسایل نقلیه تازه بسازند و ماشین آلات خراب را ده ها بار تعمیر نمایند و همچنان ازشان کار بکشند.

واااگ! تعریف دیگری هم دارد. هما ن طور که ما به آب احتیاج داریم، ارک ها هم به مبارزه احتیاج دارند. برای همین بیشتر مواقع درگیر جنگ های کوچک با قبایل دیگر ارک یا هر دشمن دیگری که سر راهشان باشد هستند. با این حال این جنگ ها، به خاطر کوچک بودن، تلفات زیادی به جا نمی گذارند و جمعیت ارک ها آنقدر افزایش پیدا می نماید که به حدی بحرانی می رسد. در این حالت، میدان سایکیک اشتراکی ارک ها (که رفتار تهاجمی ارک ها به آن قدرت می بخشد)، همه ارک ها را در یک سیاره جمع می نماید و آن ها وارد راستا جنگ (Warpath) می شوند.

میدان سایکیک به ارک ها اجازه می دهد بزرگ ترین ارک را بین خود شناسایی نمایند. این ارک به اسم سالار جنگ واااگ! برگزیده می گردد. در این جمله واااگ! به معنای جنگی بزرگ و خانمان برانداز است که ارک ها آغازنماینده آن هستند.

ارک ها، در پی سالار جنگ شان، در یک منظومه راه می افتند و کارزاری خون خواهانه و نابودگرانه راه می اندازند و هر کس را که در راستاشان قرار داشته باشد نابود می نمایند. وقتی تلفات خود ارک ها به حد کافی رسید، واااگ! به خاتمه می رسد.

بزرگ ترین واااگ! در تاریخچه ارک ها به رهبری سالار جنگی که با نام هیولا (The Beast) شناخته می گردد رخ داد. هیولا ارکی باهوش بود که پیروز شد بیشترین تعداد ارک را متحد کند و چیزی نمانده بود که کل کهکشان را فتح کند.

بعداً معلوم شد که هیولا در اصل متشکل از شش ارک مجزا بود که هرکدام لژیونی از ارک ها را رهبری می کردند. ایمپریوم بشریت برای جلوگیری از واااگ! هیولا تلفات زیادی متحمل شد. دیر یا زود واااگی! دیگر با همین مقیاس اتفاق خواهد افتاد.

ارک ها موجوداتی پیچیده نیستند. زندگی آن ها حول محور جنگیدن می چرخد و بنابراین دشمن همه موجودات دیگر کهکشان به حساب می آیند. شاید بسیاری از کسانی که تازه با وارهمر 40000 آشنا شده اند، با شنیدن این که یکی از نژادهای اصلی آن ارک ها هستند متعجب شوند، چون ارک ها یکی از نژادهای کلیشه ای ژانر فانتزی هستند و در آثار علمی تخیلی حضور ندارند.

با این حال، همان طور که از توضیحات این مقاله معین است، ارک های جهانی وارهمر 40000 نسبت به تصویری که ارک های ژانر فانتزی دارید بسیار متفاوت هستند. با این که به خاطر لهجه کاکنی غلیظ و علاقه یشان به چیزهای گزاف شبیه به عنصری طنزآمیز به نظر می رسند، نباید فراموش کرد که در میدان نبرد تهدیدی جدی به حساب می آیند.

منبع: The Exploring Series

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 31 شهریور 1400 بروزرسانی: 31 شهریور 1400 گردآورنده: pmbaxsports.ir شناسه مطلب: 1670

به "وارهمر شناسی (قسمت چهارم): ارک ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وارهمر شناسی (قسمت چهارم): ارک ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید