گردش مالی میلیاردی خرید و فروش حیوانات خانگی، از گربه و طوطی برزیلی تا سگ هایی با نژاد خاص

به گزارش اخبار ورزشی، در طول سالیان اخیر، گرایش برخی از خانوار های ایرانی به خرید و نگهداری حیوانات خانگی همچون گربه های پشمالو، قناری، طوطی، مرغ مینای سخنگو، سگ هایی با نژاد خاص و ... افزون تر شده و در سایه این تمایل، هزینه های سنگینی نیز با بالا دریافت تب خرید این گونه های جانوری پرداخت می شود.

گردش مالی میلیاردی خرید و فروش حیوانات خانگی، از گربه و طوطی برزیلی تا سگ هایی با نژاد خاص

به گزارش خبرنگار ، حضور برخی از حیوانات و جانداران در خانه ایرانیان، از سبقه و عقبه ای طولانی مدت برخوردار است، نگهداری مرغ و خروس، گوسفند، دام و ...، یکی از نمود های شاخص این امر به شمار می رود، پدیده ای که در بسیاری از روستا ها و حتی مناطق شهری ظهور و بروز داشته و در حال حاضر نیز این پدیده در برخی از منازل و خانه های ایرانیان که حیاط دارند و از آن ها تحت عنوان خانه ها یا منازل ویلایی یاد می گردد به اَشکالی دیگر مشاهده می گردد.

اگر پیش از این عموما در مناطق روستایی شاهد چنین امری بودیم، اما در طول دهه ها و بخصوص سالیان اخیر این تمایل و رویه ابعاد گسترده تری پیدا نموده و تنوع نگهداری از گونه های جانوری با کثرت هر چه بیشتری همراه شده است.

به واقع اگر در گذشته، برخی خود را سرگرم چندین کبوتر می کردند، اما در حال حاضر گونه های متعددی از گربه ها، سگ هایی با نژاد خاص، پرندگانی همچون طوطی های برزیلی، کاسکو، خرگوش، ماهی های زینتی در آب های شیرین و شور، هَمِستِر، سنجاب، لاک پشت های کوچک و بزرگ در برخی منازل دیده می گردد و گویی برخی از اعضای خانوار ها نیز به همزیستی با آن ها اُنس پیدا نموده اند.

فارغ از ابعاد بهداشتی و مخاطراتی که از حیث سلامت انسان در پی این همزیستی وجود دارد، ابعاد مالی به اصطلاح این تجارت نیز در نوع خود قابل توجه است.

در این میان، برخی از گونه های جانوری از نژاد هایی خاص برخوردار هستند که خاستگاه اصلی آن کشور های خارجی و قاره های دور دست است.

هزینه های سنگین برای خرید گونه های متعدد و متنوع جانوری

آنچنان که عنوان شد، افراد و گروه هایی که دوستدار و علاقه مند به نگهداری از حیوانات هستند با یکدیگر وجه اشتراک مشخصی ندارند، برخی از آنها، به خرید گربه های پشمالو و نگهداری از آن ها تمایل دارند، برخی دیگر شیفته نگهداری از آبزیان خاص و ماهی های تزئینی هستند که زیبایی آن ها چشمان هر ناظری را خیره می کند، ماهی های به اصطلاح آب شوری که در آکواریوم نگهداری می شوند و اساسا برای فراهم نمودن محیط زیست مناسب برای آن ها، می باید هزینه های سنگینی را صرف نمود.

محمد رضا پور کیانی، یکی از فعالان این عرصه (فروشندگان و عرضه کنندگان ماهی های تزئینی) در گفتگو با خبرنگار ، با اشاره به دایره تنوع و تکثر ماهی های تزئینی اظهار کرد: قیمت این ماهی ها متفاوت است و هر شخصی که مایل به نگهداری از این ماهی ها است بنابر توان و بضاعت مالی خود به خرید این ماهی ها مبادرت می ورزد.

وی در خصوص قیمت پایه این ماهی ها گفت:اساسا نمی توان نرخ ثابتی را برای ماهی های مذکور اظهار داشت و هر ماهی بسته به نوع آن، سایز و اندازه ای که از آن برخوردار است قیمت متفاوتی دارد.

پورکیانی در ادامه بیان کرد: از دیگر سو، نرخ گذاری در این عرصه، بسیار سلیقه ای است و به فراخورِ محل عرضه و ویژگی منطقه ای فروش آن (مناطق پایین نشین یا مرفه نشین) قیمت گذاری ها متفاوت است.

این فعال در عرضه فروش و عرضه ماهی های زینتی گفت: در کل، قیمت ماهی های تزئینی از 5 هزار تومان تا 600، 700 هزار و حتی بیش از یک میلیون تومان متفاوت است.

وی اضافه کرد: ماهی های آب شور، عمدتا از کشور های خارجی همچون مالزی، اندونزی و... و برخی از آن ها حتی از کشور های آفریقایی وارد کشور می شوند و در صورت فراهم شدن محیط و فضای مناسب برای زیست، امکان زاد و ولد برای آن ها فراهم می گردد که به اصطلاح از آن ها تحت عنوان ماهی های مولد یاد می گردد که بیشترین قیمت و نرخ گذاری ها به چنین آبزیانی معطوف می گردد.

پورکیانی در ادامه بیان کرد: هزینه فراهم نمودن محیط زندگی مناسب برای ماهی ها نیز بسته به اندازه و سایز آکواریوم متفاوت و متغیر خواهد بود.

یکی دیگر از فعالیت ها در حوزه خرید و فروش جانداران به عرضه سگ ها و گربه هایی با نژاد هایی خاص باز می گردد که این عرصه نیز به نوبه خود بازاری نسبتا داغ را از آن خود نموده است.

سگ های تزئینی تِریِر و یا سگ های نگهبان همچون دوبرمن، ژرمن شیپرد، هاسکی، باکسر و ... هر یک به فراخور شرایطی که از آن برخوردار هستند قیمت متفاوتی دارند.

فرهاد اکبریان، یکی از فعالان عرضه خرید و فروش سگ های به اصطلاح نژاد دار، در گفتگو با خبرنگار ، در تشریح وضعیت حاکم بر این حوزه فعالیتی از حیث مالی و مالی بیان کرد: قیمت گذاری سگ ها، بر پایه نژاد، اندازه، سن و توان باروری آن ها (در سگ های ماده) انجام می پذیرد.

وی اضافه کرد: برخی از نگهداری سگ ها، هدفی جز میل شخصی و پر کردن اوقات فراغت دنبال نمی کنند.

اکبریان در ادامه بیان کرد:برخی دیگر در صدد زاد و ولد این حیوانات و فروش آن ها هستند که اساسا فضا و شرایط برای نگهداری سگ ها در دو بخش اشاره شده متفاوت است و به نوعی هر کدام از عرصه های مذکور، اقتضائات خاص و متفاوت خود را می طلبد.

وی شرح داد: اساسا پایه و ساز وکار قیمت گذاری خاصی در این حوزه وجود ندارد و مبالغی که برای فروش سگ های مذکور در نظر گرفته می گردد به انصاف و سلامت کاری افراد بستگی دارد و به کرات مشاهده شده، سگ هایی با قیمت 200 یا 300 هزار تومان با مبالغ میلیونی به فروش رسیده و آنچه که در این میان حائز اهمیت است به شناخت فرد متقاضی یا خریدار از نژاد و گونه سگ ها و علم آن ها از شرایط و سلامت سگ ها معطوف می گردد.

وی اضافه کرد: در کلیت امر قیمت گذاری سگ ها از 200 تا 300 هزار تومان تا 20، 30 و حتی 40 میلیون تومان می باشد که به اصطلاح فروشندگان و فعالان این عرصه، بسته به توان مالی خریدار و طالب بودن آن ها به نژادی خاص، متفاوت است.

صرف هزینه های سنگین برای نگهداری سگ

گردش مالی این بازار، صرفا به خرید و فروش سگ خلاصه نمی گردد، بلکه غذایی که به سگ داده می گردد، دارو های تقویتی و حتی اسباب بازی هایی که برای آن ها تولید شده، قیمت های متفاوتی دارد.

اکبریان (فعال در عرصه خرید و فروش سگ) در ادامه بیان کرد:نوع رفتار صاحب سگ با آن، در میزان هزینه نگهداری بسیار موثر و مشخص کننده است و به تبع برخی سگ را به گونه ای تربیت می کنند که از خوراکی های معمولی و حتی نان به عنوان تغذیه استفاده می کنند و برخی دیگر سگ را به گونه ای ترییت می کنند که سیرکردن آن، منوط به صرف هزینه های سنگینی برای خرید طعام خاص برای آن ها خواهد بود.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال، برخی سگ ها برای بازی و سرگرمی صرفا به یک توپ معمولی بسنده می کنند، اما برخی از سگ های دیگر به نحوی تربیت شده اند که پر کردن اوقات آن ها صرفا با صرف هزینه های سنگین در خریداری اساب بازی های خاص مُیَسَر خواهد شد.

این فعال در حوزه خرید و فروش سگ در ادامه بیان کرد: برخی که از توان مالی بالایی برخوردارند به خرید دارو های تقویتیِ مُکَمِل روی می آورند و برخی در تمامی دوران عمر سگ، از تزریق یک آمپول تقویتی نیز اجتناب می کنند، اما نگهداری اصولی از سگ و گربه مستلزم تامین هزینه های اولیه و ضروری همچون واکسن است که در صورت عدم استفاده از آن، جان سگ یا گربه و حتی صاحب آن و افرادی که در یک خانواده با آن در تماس هستند به مخاطره می افتد.

در این میان نگهداری برخی از گونه های خاص توسط برخی افراد که در زمره حیوانات و گونه های حفاظت شده محسوب می شوند خود حکایت مفصل دیگری است که اساسا خریداری آنها، مستلزم هزینه های سنگین بسیاری است و به نوعی خرید و فروش آن ها غیر قانونی و قاچاق محسوب می گردد.

با نیم نگاهی در گروه هایی ایجاد شده در فضای مجازی در این خصوص (خرید و فروش حیوانات) با قیمت های متفاوت و بعضا تامل بر انگیزی روبرو می شویم، به عنوان نمونه قیمت خرگوش ها از 40 هزار تا 400 هزار تومان، سنجاب ها از 100 تا 500 هزار تومان، پرندگان از 10 هزار تومان تا میلیون ها تومان متفاوت است و این ارقام عجیب و غریب به نوبه خود حاکی از دایره گسترده این به اصطلاح تجارت است که از حیث شرعی نیز ارتزاق، اشتغال و فعالیت در این حوزه نیز توصیه نمی گردد.

به عنوان نمونه، اساسا نگهداری سگ از جنبه نگهبانی و یا سگ های گله برای دامداران و گله داران بلا اشکال است در غیر اینصورت خرید و فروش و نگهداری گونه های تزئینی این حیوان، اساسا جایز نیست و دین مبین اسلام نیز نگهداری از سگ های غیر را، نجس اعلام نموده است.

به هر ترتیب، نمی توان این واقعیت را نایده انگاشت که با نفوذ و رسوخ فرهنگ غربی در جامعه ایران ضریب نگهداری از حیوانات نیز افزایش یافته و در سایه آن، میلیارد ها تومان پول، رد و بدل می گردد و البته هزینه های سنگینی نیز مصروف واردات اقلام مورد نیاز این حیوانات همچون داروها، اغذیه و... می گردد که بخش قابل توجهی از آن ها بصورت قاچاق وارد بازار و نظام عرضه و توزیع می گردد.

یقینا در شرایطی که کشور در جنگ مالی با دشمنان قسم خورده مردم و نظام به سر می برد خرید چنین حیوانات و ادوات وسایل مورد نیاز آن ها جز خروج ارز از کشور نتیجه دیگری در پی نخواهد داشت و خروجی این موضوع به سخت تر شدن مدیریت مالی و ارزی کشور منتهی خواهد شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 29 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: pmbaxsports.ir شناسه مطلب: 290

به "گردش مالی میلیاردی خرید و فروش حیوانات خانگی، از گربه و طوطی برزیلی تا سگ هایی با نژاد خاص" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردش مالی میلیاردی خرید و فروش حیوانات خانگی، از گربه و طوطی برزیلی تا سگ هایی با نژاد خاص"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید