از روسیه سوغاتی چه بیاوریم؟

به گزارش اخبار ورزشی، بهترین سوغاتی های روسیه

کشور پهناور روسیه بعضی از دیدنی ترین مناظر دنیا را در دل خود جای داده و هر سال گردشگران بسیاری از سراسر دنیا به آن سفر می نمایند. خوشبختانه سفر به آن برای ایرانی ها هم آسان است و البته هزینه های آن نیز خیلی گران نیست، در نتیجه روسیه به ویژه شهرهای مسکو و سنت پترزبورگ در فهرست مقاصد برتر گردشگران کشورمان نیز قرار گرفته اند، ما معمولا در سفرها خریدهایی می کنیم تا بعدها با تماشایشان خاطرات سفر زنده گردد و یا آن ها را به دوستان و آشنایانمان هدیه می دهیم تا بدانند در طول سفر به یادشان بوده ایم. در این مطلب با خبرنگاران همراه شوید تا ببینیم بهترین سوغاتی های روسیه چیست و هنگام بازگشت از کشور روس ها بهتر است چه چیزهایی با خودمان بیاوریم؟

از روسیه سوغاتی چه بیاوریم؟

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

آلبوم عکس تِرِتیاکوف | Tretyakov Gallery Photo Album

نگارخانه دولتی ترِتیاکوف سال 1856 توسط یک هنرپیشه معروف به نام Pavel Tretyakov، آغاز به کار کرد و از آن موقع تا امروز 180٬000 تابلوی هنر جمع آوری شده است. نگارخانه بیش از 52 تالار موزه دارد که آثاری متعلق به قرن 11 تا 20 میلادی در آن نگهداری می گردد. آثار هنرمندان مشهوری مانند ونتسیانف، تراپینین، فدوتف و دیگر هنرمندان مشهور در نگارخانه دیده می گردد. این مجموعه علاوه بر آن که از ارزش هنری بسیار زیادی برخوردار است بلکه محل مناسبی برای آشنایی با آداب و رسوم و زندگی روس ها در سده های گذشته است.

البته باید بگوییم که فکر خرید این آثار را از ذهن خود بیرون کنید اما اگر بخواهیم کمی ولخرجی کنید می توانید کتاب عظیم و زیبایی که در آن عکس های رنگی مجموعه همراه با توضیحات و تاریخچه شان چاپ شده را خریداری کنید. در این آلبوم ها از کاغذ گلاسه ضخیم استفاده شده است. اگر بخواهید آلبوم را به عنوان یکی از سوغاتی های روسیه تهیه کنید می توانید نسخه انگلیسی آن را بخرید.

هدیه ای مناسب برای عاشقان کتاب و هنر! اگر فرصت بازدید از نگارخانه در شهر مسکو را نداشتید یا اصلا مسکو نرفتید هم می توانید کتاب را از کتابفروشی های عظیم کشور روسیه خریداری کنید.

سماور

سنت های کشور روس ها نیز مانند کشور خودمان در حال تغییر است اما هنوز همه سماور، قهرمان اصلی مهمانی چای قدیمی تر ها را بیاد می آورند. سماور امروز شکل مدرن کتری برقی شده و همان طور که می دانید آب را برای مدت طولانی داغ نگه می داشت تا هر زمان از مهمانی بتوانند چای داغ و آماده سرو نمایند. سماور از قرن هجدهم وارد شد (مشابه آن از قرن ها قبل در ایران وجود داشت)

اگر عاشق چای هستید و می خواهید از میان سوغاتی های روسیه سماور را انتخاب کنید گزینه های زیادی پیش رویتان دارید. انواع سماورهای برقی و مدرن که کار کردن با آن ها آسان است یا سماورهای زغالی آنتیک متعلق به قرن های 18 یا 19 میلادی، سماورهای عظیم که هیچ وقت نگران تمام شدن آب داخلشان نیستید و سماورهای کوچک تر که می توانید راحت با خودتان بیاورید و تنها 5 لیتر! گنجایش دارند.

زیورآلات دلربا

انواع زیورآلات تهیه شده از چینی، نقره و … در روسیه فراوری می گردد. می توانید در این جا انگشتر، دستبند، گیره مو و آویز گردنبند بخرید. تقریبا با هر سلیقه ای می توانید در روسیه زیوآلات بخرید و مشابه بازار آنان را در دنیا پیدا نمی کنید. شهر Rostov مرکز اصلی درست کردن این اشیا است و کار دست آن ها همراه با نقاشی که معمولا داخلش گل هم دارند بسیار مشهور است.

روس ها عظیم ترین معادن کهربا در دنیا را دارند و از این سنگ ارزشمند زیوآلات و جواهرات زیبایی تهیه می نمایند و در فهرست بهترین سوغاتی های روسیه قرار می گیرند. 90٪ سنگ های کهربای دنیا در کالینگراد واقع در روسیه استخراج می شوند. آن ها معتقدند کهربا اشک های خورشید است. نام کهربا برای بسیاری یاد آور رنگی شبیه به بخشی از نور جمع شده خورشید یا عسلی سفت شده است، اما در واقعیت رنگ آن از سفید تا سیاه با رگه های قرمز تغییر می نماید. هنرمندان روس عاشق کهربا هستند و همه نوع زیورآلات، انواع سوغاتی های روسیه ، شطرنج و انواع دکوراسیون داخلی را با آن ها می سازند.

مغازه های زیادی در روسیه زیورآلات می فروشند و به پراختن مبلغی بین حدود 50 تا 500 دلار می توانید آن چه دوست دارید خریداری کنید.

جعبه های لاکی پالخ و فدوسکینو | Palekh and Fedoskino Lacquer Boxes

جعبه های پر نقش و نگار چوبی که مشابهشان را در ایران نیز می فروشند و با لاک الکا روکش شده اند. این مورد از سوغاتی های روسیه برای نگهداری جواهرات گزینه خوبی هستند. در روزگاری که هنوز اینترنت و پیغام رسان های آنلاین وجود نداشت و مردم برای هم نامه می نوشتند نامه های مهم را در جعبه های لاکی پالخ و فدوسکینو نگهداری می کردند. جعبه های زیبا در سراسر کشور روسیه فروخته می شوند اما همان طور که از نامشان پیداست شهرهای پالخ و فدوسکینو مرکز اصلی فراوری آنان است.

طرح ها و شکل هایی که روی آن کشیده می گردد تماما کار دست است و البته شباهت زیادی به نقاشی های مینیاتوری ایرانی دارد. اگر می خواهید از کشور روس ها جعبه های لاکی پالخ و فدوسکینو را سوغاتی بیاورید با توجه به سایز های بسیار متنوع، شکل ها و کیفیت های مختلف چیزی را مطابق با سلیقه و بودجه خودتان خریداری کنید.

خاویار

تمامی کشورهایی که سهمی از دریای خزر دارند شهرت بالایی هم در فراوری خاویار دارند. خاویار یکی از گران قیمت ترین خوراکی های دنیا و سوغاتی های روسیه است. خاویار قرمز یا خاویار ماهی سالمون از مشهورترین رهاوردهای کشور روس ها است و از شرق دور به مسکو می آید. علاوه بر این، خاویار محصولی بسیار مغذی است و برای سلامتی مغز، استخوان ها و چشم ها تقویت سیستم ایمنی مفید است. این خوراکی تقریبا تمام ویتامین ها و پروتئین های شناخته شده را دارد.

در شرق دور کشور روس ها خاویار برای سال های طولانی خوراکی محبوبی بود و حتی ماهیگیران به جای نان خاویار می خوردند. تا سال 1908 نمی توانستند آن را در مسکو و سن پترزبورگ به فروش برسانند، تا این که پایان راه های جدیدی برای نگهداری از آن کشف شد. از آن موقع، خاویار به راحتی بازارهای روسیه و دیگر کشورها را فتح کرد و قیمتش به سرعت افزایش یافت. خاویار اکنون یک خوراکی ملی محسوب شده و قیمت آن به طور معمول 10 تا 15 دلار برای 100 گرم است.

سینی های ژوستووف | Zhostovo Trays

سینی های ژوستووف یکی دیگر از سوغاتی های روسیه در اتباط با نوشیدن چای است، آن ها پیش از آن که سینی باشند که قطعه هنری محسوب می شوند. سینی ها در کارخانه Zhostovo فراوری می شوند، کارخانه ای که از سال 1825 در این ضمینه فعالیت می نماید.

محبوب ترین ویژگی این سوغاتی کشور روس ها رنگ های زنده، شکل های میوه و گل ها در پس زمینه ای سیاه رنگ است. افسانه ها می گویند که اوایل قرن نوزدهم، نقاشان Zhostovo در سراسر کشور سفر می کردند و طرح هایی از آن چه می خواستند روی سینی هایشان باشد را می کشیدند، در آخر کلکسیون عظیمی از نقش گل ها، سیب های درخشان، انگورها و آلوهای بنفشی که در تاریکی راز آلود سینی می درخشیدند جمع شد و این طرح یاد آور نقاشی های میوه در تابلوهای رنسانسی ایتالیایی هاست.

گاهی هم سینی هایی با تصاویر مناظر زیبای روسیه، کلیساها و یا پرتره مردم برای فروش گذاشته می شوند. یادتان باشد که تمام سینی های کارخانه ژوستووف مهر این کارخانه را خورده اند و کار دست هستند. قیمت ها معمولا از 70 دلار آغاز می شوند.

عسل

روسیه همواره به عسل های مرغوب و متنوع اش افتخار نموده و پرورش آن طی سال ها بین روس ها محبوب بوده است. قرن هاست که عسل یکی از مهم ترین صادرات به حساب می آید. عسل علاوه بر خوراکی خوشمزه، خاصیت های درمانی زیادی هم دارد و حاوی انواع ویتامین و مواد مغذی است. انواع مختلف عسل دارای خاصیت های متفاوتی هستد و روس ها برای درمان آنفولانزا، زخم و سوختگی، بیماری های قلبی، معده، حفظ پوست جوان و براق از آن استفاده می نمایند.

تفاوت عمده عسل ها در غلظت، عطر و رنگشان است. گاهی سفید، زرد، قرمز و نزدیک به سیاه، شفاف یا کدر هستند. انواع خوشمزه تر آن ها شاه بلوطی، لیمویی و تمشکی اند، در حالی که عسل سیاه تیره که کمی هم مزه تلخی می دهد بیشترین ویتامین را دارد. قیمت معمول عسل 0.5 تا 1 دلار برای هر 100 گرم است.

ماتریوشکا | Matryoshka

نام ماتریوشکا Matryona از یک اسم قدیمی زنانه روسی گرفته شده است. شایعات می گویند که هنرمندان روسی با نام های Vassiliy Zvezdochkin و Sergey Malyutin اسباب بازی ژاپنی به نام fukuruma را دیدند که در آن چندین تصویر در دل یکدیگر کشیده شده بودند. آن ها عروسک هایی با همان سبک و سیاق به شکل دخترها و پسرهای روسی درست کردند و با تزیینات گوناگون عروسک ها را زیباتر کردند.

مردم به شدت از عروسک ها استقبال کردند و اواخر قرن نوزدهم علاوه بر روسیه از سایر کشورها هم سفارش خرید ماتریوشکا دریافت می کردند. آن ها مجموعه از عروسک ها هستند که از کوچک به عظیم داخل یکدیگر قرار داده می شوند و از بیرون تنها عظیم ترین آن ها دیده می گردد. تعداد آن ها از 10 تا 3 تغییر می نماید و حتی یکبار ماترویشکایی 70 تایی ساخته شد. این یکی از زیباترین و ارزان تری سوغاتی های روسیه است که می توانید آن را برای یادگاری تهیه کنید.

گژل | Gzhel

گژل نوعی از ظروف سفالی روسیه است که برای استفاده های تزیینی و یا آشپزخانه بسیار کاربرد دارند. بیش از 200 سال است که این سبک شهرت یافت و مرکز اصلی فراوری آن روستایی با همین نام است. این ظرف های آبی و سفید امروز در سراسر دنیا پیدا می شوند. بسیاری از گژل ها برای خوردن چای متناسب هستند و به گونه ای به این کار ربط پیدا می نمایند. بسته به این که اندازه، نوع کار و تعداد ظرف هایی که می خرید قیمت گژل ها متفاوت است و البته یکی دیگر از سوغاتی روسیه با قیمت مناسب محسوب می شوند.

شال های اورنبورگ | Orenburg Shawls

شال های اورنبورگ بسیار لطیف هستند و تماشای آن برای علاقه مند به ادبیات روس ها یادآور مهمانی های چای داستان های نویسندگانی مانند Tolstoy و Dostoevsky است. شال ها در سراسر کشور هواداران زیادی دارند و به خاطر نرم بودن و گرم بودن خانم های زیادی در فصل سرد تابستان شال گرم می پوشند. خانم ها علاقه زیادی به این مورد از سوغاتی های روسیه دارند و کشور روس ها نیز هدیه دادن شال نمادی از عشق است. رنگ سنتی شال های اورنبورگ سفید یا خاکستری است، البته امروز در طیف وسیع رنگی فراوری می شوند.

تخم مرغ های فابرژه | Faberge Eggs

سال 13855 میلادی الکساندر سوم با ارزش ترین تخم مرغ دنیا را به همسرش هدیه داد. تخم مرغی که توسط یک جواهر ساز مشهور طراحی شده بود و داخلش جواهر قرار داده شده بود. همسرش از هدیه بسیار استقبال کرد و او هر سال فابرژه ای دیگر به او هدیه می داد. جواهر ساز هر سال طرح خود را زیبا تر می کرد و این کار تبدیل به یک سنت در روسیه تبدیل شد. آن ها در مجموع 50 تخم فابرژه طراحی کردند که 43 مورد از آن ها سالم مانده اند و امروز بسیار گران قیمت هستند.

اگرچه نباید فکر خرید تخم مرغ های فابرژه به عنوان یکی از سوغاتی های روسیه باشید اما نمونه های آن در انواع و اقسام سایزها با قیمت های متفاوت و میزان طلای کم، زیاد یا بدون طلا نیز ساخته شده اند و می توانند سوغاتی بیاد ماندنی از کشور روس ها برای شما و یا کسی که دوستش دارید باشد.

منبع: gpsmycity.com

منبع: الی گشت
انتشار: 24 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: pmbaxsports.ir شناسه مطلب: 848

به "از روسیه سوغاتی چه بیاوریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از روسیه سوغاتی چه بیاوریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید