گزارش خبرنگاران از ایرانگردی یک دونده زن سوئدی

به گزارش اخبار ورزشی، خبرنگاران، نگاهی دارد به ایرانگردی یک دونده زن سوئدی در کشورمان که بیش از 1 ماه است در شهرهای مختلف حاشیه شرقی کشور، مشغول دویدن است. با ما همراه باشید.

گزارش خبرنگاران از ایرانگردی یک دونده زن سوئدی

سرزمین بزرگ ایران، همواره برای ساکنان سرزمین های سرد شمالی مانند سوئد، جالب توجه و خاطره انگیز بوده و در چند دهه اخیر، تعاملات فرهنگی و اجتماعی میان ایران و سوئد در سطوح مختلف افزایش قابل توجهی داشته است. کریستین پالتن، دونده سوئدی، زنی جاه طلب و بسیار فعال است که کوشش دارد محیط ایران را در عرض 2-3 ماه به همراه سه چرخه ای که در اختیار دارد، بدود.

این دونده پیروز سوئدی، در طول راستا خود، همواره با رسانه های سوئدی مصاحبه می نماید و نظرات و دیدگاه ها و تصاویری که در این ایرانگردی جالب و عجیب مشاهده می نماید، به اشتراک می گذارد.

صحبت از یک ایران دوست سوئدی و یک دونده فعال به نام کریستینا است که یکی از جالب ترین ایرانگرد های خارجی در دهه های اخیر است. تا کنون هیچ ایرانگرد اروپایی، برای گشتن ایران با حالت دو، به این کشور سفر ننموده و از همه مهم تر، رکوردار گینس هم نبوده است. پالتن اولین سوئدی دونده است که کوشش دارد تا دور ایران را بدود.

رکورد گینس خانم پالتن بخاطر دویدن 48 ساعته بر روی ترید میل بدون توقف

کریستینا پالتن، دونده و فعال اجتماعی چهل و چهار ساله سوئدی است که بیش از یک ماه از سفر ایشان به ایران می گذرد. وی تا کنون بیش از 130 مایل در ایران دویده و کوشش دارد تا بر اساس داستان های 1001 شب، قریب به 1000 مایل محیط ایران را بدود و خاطرات و رویدادهای این سفر جاه طلبانه جالب و خلاقش را، در قالب یک کتاب و فیلم مستند ، اوایل بهار سال 2016 میلادی، در سینماهای سوئد به خصوص استکهلم به نمایش عموم بگذارد. یکی از مهم ترین دلایل این سفر ایرانگردی پالتن سوئدی، معرفی ظرفیت های گردشگری و آشنایی با فرهنگ و رسوم ایرانیان به کشورهای اروپایی به خصوص مردم سوئد است که تصور دقیقی از قابلیت های گردشگری ایران پس از انقلاب ندارند. رادیو سوئد، که به نظر می رسد ارتباط خوبی هم با کریستینا دارد و ظرف چند ماه اخیر، چندین گزارش از فعالیت های ایشان در ایران منتشر نموده، پیش از سفر وی به ایران، مصاحبه ای با ایشان ترتیب داد. وی گفت که قصدش از سفر به ایران، تغییر نظرات منفی بوده که از رسانه ها درباره ایران شنیده و به نظر می رسد تا حد بسیار زیادی به این خواسته دست یافته است. به هر حال پالتن، ویزای 3 ماهه ایران را گرفته و به سفر پر ماجرایی در این کشور زیبا، تن داده تا قشنگ درک کند که آن چه بعضا در رادیو تلویزیون سوئد درباره ایران نشان داده می گردد، همه ماجرا نیست و واقعیت و حقیقت با آن چه در جعبه سیاه و نوشته های سایت ها می بیند، خیلی فرق می نماید.

ویزای خانم پالتن در مدت اقامت در ایران

العالم قبلا با ایشان مصاحبه ای ترتیب داد. کریستینا پالتن دراین باره که چرا ایران را برای دویدن انتخاب نموده، می گوید:

فکر می کنم ایران کشور بسیار زیبایی است و شنیده ام که ایران مردم خوش برخوردی دارد و غذاهای ایرانی بسیار خوشمزه هستند. فکر می کنم که در آنجا برای دویدن شرایط خوبی وجود دارد. من قصد دارم با این سفر، پیش داوری های خودم و دیگران از ایران را به چالش بکشم.

وی در پاسخ به این سؤال که از چه چیزی بیشتر می ترسد و برای مقابله با آن چه اقدام هایی را انجام داده است، می گوید:

از ترافیک می ترسم چون شنیده ام که خیلی ها در ایران در تصادفات جاده ای کشته می شوند. این یک تهدید بزرگ است. من هم در جاده ها می دوم و از اینکه با ماشین تصادف کنم، می ترسم. برای مقابله با این تهدید، قصد دارم لباس و کفش های رفلکس دار بپوشم و اینکه جاده های کوچک که ترافیک زیادی ندارند را برای دویدن انتخاب کنم.

دونده سوئدی اضافه نمود:

ما از دولت ایران اجازه دویدن را گرفتیم واین احساس خیلی خوبی است. راضی می شوم که در این سفر، من می توانم با باشگاه های ورزشی زنان دیدار کنم و سفر من به آنجا باعث می گردد که باشگاه های بانوان بیشتر فعالیت نمایند و این خبر بسیار هیجان انگیزی است.

در مدت چند هفته ای که پالتن در این سفر پر ماجرای جالب 2 هزار کیلومتری ، در اطراف مرزهای شمالی و شرقی ایران در حال دویدن و بالطبع، آشنایی با مردم کشورمان است، خاطرات و تصاویر جالبی را ضبط نموده که در ادامه به آن اشاره می کنیم. البته ایشان به وسیله پرتالی، در حال جمع آوری 4200 یورو برای ساخت فیلم مستندش است. پالتن میخواهد از بازرگان در شمال غربی کشور، به سمت تبریز رفته و سپس از آن جا به اردبیل سفر کند. گذر از شهرهای شمالی کشور و در ناحیه دریای خزر و رسیدن به مشهد و مرز سرخش در استان خراسان، بخشی از برنامه ایرانگردی این دونده سوئدی را تشکیل می دهد.

راستا حرکت دونده ایران دوست سوئدی

وی، جزییات روزانه سفر خود را به وسیله پرتال اینترنتی که به همین منظور طراحی و راه اندازی نموده در اختیار مخاطبان قرار می دهد که در نشانی اینترنتی به آدرس palten.se در دسترس است. در این پرتال، معرفی پالتن، تصاویر مکان هایی که بازدید نموده و نظر مخاطبان درباره برنامه های گردشگری ایشان ارائه شده که مشاهده آن خالی از لطف نیست.

صفحه نخست پرتال پالتن

البته انتشار مطلب در توییتر و فیس بوک نیز بخشی از برنامه روزانه گردشگری خانم کریستینا می باشد. شبکه های تلویزیونی مختلفی در ایران، درباره انگیزهای سفر این دونده گردشگری و عاشق ایران، گزارش های مختلفی تهیه و پخش نموده اند.

گزارش شبکه سوئدی از سفر پالتن به ایران و عکس با مردم

خانم پالتن، فرد خنده رو و مقاومی است و همچون فرهنگ اگثر سوئدی ها، سعی می نماید زندگی و شرایط سخت را راحت بگیرد و با راه چاره های مختلفی، از کنار آن ها عبور کند.

کریستینا پالتن و پوشش زنان در مازندران- 3 هفته پیش

بنابراین این سفر پر مشقت که گاهی با سرما و گاهی با گرما همراه هست، برای این گردشگر سوئدی عاشق ایران، خیلی سخت نیست و این موضوع در گزارش هایی که به شبکه های سوئدی زبان می دهد، قابل مشاهده می باشد. شبکه تلویزیونی محلی اردبیل، یکی از شبکه هایی است که با ایشان مصاحبه نموده و تصویرش در زیر آمده است.

کریستینا، حتی وقتی دوستانی در شهرهای مختلف ایران پیدا می نماید و ان ها را ترک می نماید ، از فقدان آن ها ناراحت می گردد و این موضوع را در مصاحبه ها و وبلاگ خود عنوان می نماید. برای همین، برخی از دوستانش با سه چرخه آبی رنگش عکس یادگاری می گیرند. خانم پالتن می گوید که در راستاش، بارها توسط نیروهای پلیس، متوقف شده و ان ها از وی خواسته اند تا گذرنامه و هم چنین دلیل سفر خود را به ان ها بازگو کند که هر بار نیز ایشان چنین رفتاری داشته است. اما برخی اوقات نیز ایشان به خاطر رفتار عصبانی پلیس ناراحت شده است و این که چرا برخی از نیروهای پلیس، کارت شناسایی به ایشان نشان نداده اند. خانم پالتن در طول راستا، توسط کانون های گردشگری و ورزشی شهرستان های راستاش، با استقبال و هدایایی نیز همراه شده است که خاطره خوبی را برایش به ارمغان آورده است.

هدایای کانون ورزش شهرستان گلوگاه در استان مازندان به خانم پالتن

پالتن در راستا پر فراز و نشیب ایرانگردی خود، تصاویر جالبی از سنت ها و رسوم استان های مختلف کشور انداخته است. پالتن در طول راستاش، با مسائل متعددی برای سه چرخه آبی رنگ دوست داشتنی نوستالژیک خود روبرو شده که البته جوانان بسیاری، به او برای حل مشکل یاری نموده اند. برای همین می گوید:

در ایران اگر به مسئله ای برخورد کردید، نگران نباشد. راه چاره در کنج است.

درجریان سفر، پالتن بارها از مهمان نوازی وصف ناشدنی مردم ایران در جای جای ایران خبر می دهد و این را در عکس هایش نیز منعکس می نماید. در تصویر زیر، آقایی که اصلا خانم پالتن را نمی شناسد، وقتی می بیند او به عشق ایران کوشش دارد تا به عنوان یک سوئدی، کشور را بگردد، بسیار راضی می گردد و برایش میوه های فصل می خرد. البته قبلا نیز مردم به کریستینا، میوه داده بودند که با عکس وی روبرو شد. گاهی سه چرخه خانم پالتن آنقدر پر از میوه و غذای اهدایی مسافران عبوری می گردد که حرکت را برایش سخت می نماید.

تصاویر ماشین هایی که میوه در کنار جاده می فروشند نیز از شکار دوربین خانم پالتن خارج نیست. چایی سنتی ایران همواره برای وی جالب توجه بوده است.

در طول سفر کریستینا، مردم زیادی خواستار عکس دریافت با ایشان می شوند که او همواره قبول نموده است. الفبای متفاوت زبان پارسی با زبان انگلیسی، موضوعی است که همواره برای خانم پالتن جالب توجه است. پالتن در ایران، مخاطبان زیادی هم در قائم شهر و هم در دیگر نقاط ایران پیدا نموده است.

و البته کباب ایرانی، از جمله علایق این سوئدی ایران دوست است.

برای پالتن جالب است که مردم در ایران نیز علاقه بسیاری به همبرگر دارند و به این خاطر، او خیلی احساس تنهایی در ایران نمی نماید. وقتی شما صدها کیلومتر را در ایران بدوید، قطعا کف کفش شما هم مانند کفش خانم پالتن به این روزگار دچار خواهد شد. البته سبک زندگی خاص ایرانیان نیز همواره شکار دوبین خانم پالتن بوده و است. حرکت گردشگری پالتن، با استقبال قشرهای مختلف مردم حتی روحانیون نیز روبرو شد.

قابل ذکر است که سفر کریستینا پالتن در ایران، همچنان ادامه دارد و پرتال خبرنگاران در روزهای آینده نیز به آنالیز فعالیت های ایرانگردی این دونده سوئدی خلاق خواهد پرداخت. باید توجه داشت که رابطه ایران و سوئد از زمان های نه چندان دور در سطح خوبی برقرار بوده است. سوئدی ها از زمان ناصر الدین شاه قاجار، علاقه زیادی به تمدن ایران زمین داشته و اکنون که 2 قرن از آن تاریخ می گذرد، این علاقه و اشتیاق ادامه دارد. به طور متقابل نیز، به دلیل روحیه صلح طلبی و جنگ گریزی دولت و ملت سوئد در دو قرن اخیر، همواره رابطه سیاسی و فرهنگی و صنعتی ایران با دولت های سوئدی، در بالاترین سطح قرار داشته است. البته شاید برای شما جالب باشد که بدانید برخی از کلمات زبان سوئدی، ریشه در زبان های ایرانی دارد. بین فرهنگ ایران و سوئد، از دیرباز، مشترکاتی وجود داشته است و شاید اهمیت تشابهات بوده است که دکتر حسین آذران نخعی را بر آن داشت تا کتاب ریشه های پارسی در زبان سوئدی را در سال 1374 تألیف و منتشر کند. شاید کمتر ایرانی یا سوئدی به این فکر باشد که زبان سوئدی، صدها کلمه دارد که ریشه در زبان های ایرانی دارد! خبرنگاران در گزارش های بعدی، به معرفی ایران شناسان سوئدی خواهد پرداخت. تهیه شده در خبرنگاران

منبع: کجارو
انتشار: 7 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: pmbaxsports.ir شناسه مطلب: 698

به "گزارش خبرنگاران از ایرانگردی یک دونده زن سوئدی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش خبرنگاران از ایرانگردی یک دونده زن سوئدی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید