آیا هوآوی، اپل را شکست می دهد؟

به گزارش اخبار ورزشی، قرار دریافت برندهوآوی در لیست سیاه و فرمان ترامپ مبنی بر لزوم قطع هرگونه همکاری شرکت های امریکایی با این غول فناوری چینی، واکنش های متفاوتی را به دنبال داشته و بسیاری معتقدند چین هم باید در اقدامی تلافی جویانه محصولات امریکایی از جمله اپل را تحریم کند تا به این ترتیب یکی از بزرگ ترین بازارهای این برند تلفن همراه از دست امریکا خارج گردد و ضرر و زیان قابل توجهی به این کشور وارد گردد

آیا هوآوی، اپل را شکست می دهد؟

درمقابل، عده ای دیگر معتقدند که چین با این کار تنها خودزنی خواهد نمود و هیچ دستاورد مثبتی برای این کشور و کمپانی هوآوی به همراه نخواهد داشت. اما واکنش ها نسبت به ورود چین و امریکا به فاز تازه جنگ سرد چه بوده و واقعیت چیست؟ آیا چین می تواند محصولات اپل را تحریم کند؟

5میلیون شغل اپل در چین

به دنبال انتشار خبر تحریم کامل هوآوی ازسوی امریکا و همراهی کمپانی های بزرگ امریکایی ازجمله گوگل، کوالکوم و...، کاربران چینی فعال در شبکه های اجتماعی مختلف دست به کار شدند تا از برند بومی خود، تمام قد دفاع نمایند و حتی بعضی اصرار داشتند که گوشی های اپل در این کشور باید خاموش گردد. اما آیا واقعاً تحریم محصولات اپل می تواند هوآوی را نجات دهد؟ این موضوع مورد توجه مؤسسه پژوهشیIDC قرار گرفته و در گزارش خود آورده است در سال گذشته هوآوی 206میلیون دستگاه تلفن همراه به فروش رساند که 105میلیون مورد آن به دست کاربران در سرزمین پهناور چین رسید. این موضوع نشان می دهد که هوآوی 26.4درصد از بازار داخلی چین را در اختیار داشته است. درمقابل اپل با کسب سهم 9.1درصدی از بازار چین به عنوان پنجمین برند پرفروش تلفن همراه در این کشور شناخته شده است که البته این رقم رو به کاهش است. در این گزارش آمده است با توجه به تصمیم اخیر دونالد ترامپ انتظار می رود خود بخود میزان سهم این برند از بازار تلفن همراه چین در سراشیبی قرار بگیرد، چرا که عزم ملی چینی ها برای تحریم خرید محصولات اپل هم بر این موضوع تأثیر خواهد گذاشت.

اما وب سایت فون آرنا به این موضوع از جنبه ای دیگر نگاه نموده و یادآور شده است که اپل به طور مستقیم و غیرمستقیم شغل های زیادی را در چین ایجاد نموده و شاهد اعمال تحریم ازسوی امریکایی ها باعث از دست رفتن این فرصت های شغلی گردد. اپل از حدود 5میلیون شغل در چین پشتیبانی می نماید که در این میان، حدود 1.8میلیون شغل تنها در اکوسیستم اپ استورIOS ایجاد شده است. طبق این گزارش، کمپانی تایوانی فاکسکان که پیمانکار اپل در چین محسوب می گردد نیز بیش از یک میلیون شغل در چین ایجاد نموده است. بنابراین اگر ترامپ بخواهد به تحریم اپل ازسوی چینی ها واکنش نشان دهد خیل عظیمی از کارگران چینی شاغل در کمپانی های پگاترون و فاکسکان اخراج خواهند شد و این خط فراوریها خاموش می گردد؛ موضوعی که البته پیش از این نیز ترامپ نسبت به آن روی خوش نشان داده و بارها از اپل خواسته بود که کارخانه های فراوری محصولات خود را به خاک امریکا بازگرداند اما نیروی کار ارزان موجود در چین و چند کشور دیگر، اپل را از این کار تاکنون بازداشته است. در خاتمه این گزارش آمده است: بنابراین به نظر نمی رسد چین هرگز به فکر بایکوت محصولات اپل باشد و اگر حرفی هم زده می گردد تنها جنبه احساسی دارد.

هشتگ هایی در حمایت از هوآوی

اما تاکنون واکنش ها نسبت به فرمان جدید ترامپ چه بوده است؟ بخش عمده واکنش ها در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی فعال در چین اجرا شده است. به عنوان مثال هو شین سردبیر نشریه گلوبال تایمز چین به دنبال انتشار اخباری مبنی بر قرار دریافت هوآوی در لیست سیاه وزارت بازرگانی امریکا در شبکه های اجتماعی بومی چین نوشت: من آیفون خود را که 9سال از آن استفاده نموده ام کنار می گذارم و از این پس تنها از محصولات هوآوی استفاده خواهم کرد. وی در ادامه نوشت: من هنگام استفاده از آیفون احساس گناه می کنم، چرا که معتقدم ترامپ زورگوست و نباید زیر حرف زور رفت. تصمیم ترامپ نه تنها چین بلکه کشورهای دیگر را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد، چرا که به این ترتیب دیگر هوآوی نمی تواند از سیستم عامل اندروید و سایر محصولات گوگل استفاده کند.

کاربران چینی که نسبت به برند داخلی خود تعصب زیادی دارند هم با ایجاد هشتگی روی پلتفرم Weibo یک شبکه اجتماعی بومی که مشابه توئیتر عمل می نماید سعی کردند از هوآوی حمایت نمایند. هشتگهوآوی نیازی به زنجیره تأمین قطعات و نرم افزارهای امریکایی ندارد بیش از 50میلیون بار دیده شد و هشتگ حمایت از هوآوی نیز هزاران لایک داشته است.

هرچند در این هشتگ ها بعضی معتقدند به منظور دفاع از هوآوی، باید محصولات اپل بایکوت گردد ولی بعضی می گویند ممکن است تحریم و بایکوت اپل در چین در کوتاه مدت به کاهش فروش و درآمدزایی اپل منجر گردد که البته در درازمدت مطمئناً اپل راهکاری پیدا خواهد نمود. بعضی کاربران هم عنوان کردند که کوشش می نمایند تا با خرید محصولات هوآوی مانع درآمدزایی اپل، این کمپانی امریکایی شوند.

جنگ سرد دو اقتصاد برتر

اما کل ماجرا چیست؟ تنش بین امریکا و چین هفته گذشته وارد فاز تازه ای شد و دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا به منظور وارد کردن فشار حداکثری به چین، نام هوآوی را در یک لیست سیاه قرار داد و بدین ترتیب، کمپانی های امریکایی ازجمله گوگل باید برای ارائه هرگونه خدمات به هوآوی از دولت مجوز بگیرند. طبق فرمان ترامپ، گوشی های آینده هوآوی به سیستم عامل، گوگل پلی، یوتیوب، موتور جست و جوی گوگل و... دسترسی نخواهند داشت هرچند بعضی معتقدند به دلیل متن باز بودن اندروید، هوآوی همچنان می تواند از این ظرفیت بهره بگیرد. به هرحال به دنبال اعتراضات گسترده کمپانی های امریکایی، ترامپ یک روز پس از اعلام فرمان خود، یک فرصت 90روزه به کمپانی های امریکایی داد تا پروژه های نیمه تمام خود را با هوآوی به خاتمه برسانند که در میان آنها نام گوگل نیز دیده می گردد ولی درنهایت با خاتمه یافتن این فرصت، هوآوی باید فکر تازه ای بکند. لازم به ذکر است که جنگ مالی بین دو اقتصاد بزرگ دنیا با افزایش تعرفه های گمرکی توسط دونالد ترامپ کلید خورد و بسیاری معتقدند فرمان جدید ترامپ در کنار افزایش تعرفه های گمرکی احتمالاً باعث افزایش قیمت آیفون تا 14درصد خواهد شد. ترامپ معتقد است هوآوی از نرم افزارهای خود بهره می گیرد تا به جاسوسی دولت چین از شهروندان امریکایی و جمع آوری داده ها و اطلاعات آنان یاری کند؛ اتهامی که هوآوی هرگز آن را نپذیرفته است.

اما هوآوی نیز در برابر همه این تهدیدها بیکار ننشسته و علاوه بر اینکه سخنگوی این کمپانی در هفته گذشته بیان کرد، تا پاییز 2019 از سیستم عامل بومی این کمپانی رونمایی خواهد نمود بتازگی نیز عنوان شده است که این شرکت درحال انجام مذاکراتی با سرویسAptoide برای یافتن جایگزین گوگل پلی است چرا که این سرویس، متن باز بوده و دسترسی به کدهای آن برای عموم آزاد است پس فرمان ترامپ برای آن لازم الاجرا نیست.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 4 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: pmbaxsports.ir شناسه مطلب: 122

به "آیا هوآوی، اپل را شکست می دهد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا هوآوی، اپل را شکست می دهد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید