اخبار نو از شروع اخذ مالیات از خانه های لوکس

به گزارش اخبار ورزشی، به گزارش خبرنگاران، پس از گذشت بیش از یک سال از مطرح شدن مالیات از خانه های لوکس در قانون بودجه سال 99 و بی عملی دولت قبل در قبال آن، آیین نامه این مالیات که در قانون بودجه سال جاری هم آمده است، دیروز به تصویب هیات دولت رسید.

اخبار نو از شروع اخذ مالیات از خانه های لوکس

بر این اساس، واحدهای مسکونی (شامل کلیه ساختمان ها اعم از مستغلات، آپارتمان و ویلا) و باغ ویلاهای گران قیمت (با احتساب عرصه و اعیان) متعلق به کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی و افراد تحت تکفل آن ها، با ارزش روز بیشتر از 100 میلیارد ریال و بعلاوه باغ ویلا (اماکنی که مطابق جواز صادر شده به اسم باغ شناخته شده و به وسیله شهرداری ها و دهیاری ها حسب مورد پروانه ساخت ویلا برای آن صادر شده است) دارایی های مشمول این آیین نامه هستند.

نرخ های مالیاتی

طبق این آیین نامه، نرخ مالیات سالیانه دارایی های مشمول آیین نامه (با احتساب عرصه و اعیان) برای دارایی های با ارزش روز از 100 میلیارد و یک ریال تا 150 میلیارد ریال نسبت به مازاد 100 میلیارد ریال معادل 0/1 درصد، از 150 میلیارد و یک ریال تا 250 میلیارد ریال نسبت به مازاد 150 میلیارد ریال معادل 0/2 درصد، از 250 میلیارد و یک ریال تا 400 میلیارد ریال نسبت به مازاد 250 میلیارد ریال معادل 0/3 درصد، از 400 میلیارد و یک ریال تا 600 میلیارد ریال نسبت به مازاد 400 میلیارد ریال معادل 0/4 درصد و نسبت به مازاد 600 میلیارد ریال معادل 0/5 درصد تعیین شده است.

به اسم مثال برای محاسبه مالیات سالیانه یک واحد مسکونی 20 میلیارد تومانی، پس از کسر 10 میلیارد تومان معافیت مالیاتی، پنج میلیارد تومان آن با نرخ یک هزارم و پنج میلیارد تومان آن با نرخ دو هزارم محاسبه می شود که در نتیجه 15 میلیون تومان مالیات سالیانه یک واحد مسکونی 20 میلیارد تومانی است.

مشمولان تا بهمن سال جاری مکلف اند مالیات بدهند

این آیین نامه تصریح نموده است که کلیه مالکان دارایی های مشمول، مکلف اند مالیات سالیانه موضوع این آیین نامه را به وسیله سازوکار تعیین شده، حداکثر تا سرانجام بهمن سال 1400 پرداخت نمایند. در غیر این صورت، سازمان امور مالیاتی کشور می تواند به وسیله عملیات اجرایی مندرج در قانون مالیات های مستقیم، مالیات متعلق را وصول کند.

از سوی دیگر ادارات ثبت اسناد و املاک و دفاتر اسناد رسمی هم مجاز به ثبت نقل و انتقال املاکی که به موجب این آیین نامه برای آن ها مالیات تعیین شده، قبل از پرداخت بدهی مالیاتی مورد انتقال (شامل مالیات بر دارایی، نقل و انتقال قطعی و اجاره) نیستند و متخلف در پرداخت مالیات متعلقه، مسئولیت تضامنی خواهد داشت.

قانون مالیات خانه های لوکس در شرایطی در آستانه اجرا قرار گرفته است که دیروز معاون سازمان مالیاتی، از اجرای یک مالیات دیگر هم اطلاع داد.

مسیحی، معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی با بیان این که دستورالعمل مالیات فعالان فضای مجازی تهیه و ابلاغ شده است،توضیح داد: مطالبه مالیات منوط به تسلیم اظهارنامه برای اشخاص حقیقی و حقوقی بعد از اتمام سال 1400 در موعد مقرر است.

2 ابهام درباره قانون مالیات خانه های لوکس

اگرچه مهار سوداگری و رشد صعودی قیمت ها با ابزارهای مالیاتی موضوعی کاملاً پذیرفته شده است اما باید به دو نکته توجه داشت.

نکته اول، مدل قانون گذاری در این زمینه است. در شرایطی که قانون باید به گونه ای تنظیم شود که امکان تسری به سال های بعد را داشته باشد، نوع هدف گذاری در این قانون با تصریح بر ارقام و اعداد، بیشتر کارکرد کوتاه مدت خواهد داشت.

نکته دوم هم به رقم های درج شده در قانون باز می شود. در شرایطی که در کلان شهرها، نرخ هر متر مربع واحد مسکونی عملا در محدوده 10 میلیون تومان و بیشتر و در تهران بالای 30 میلیون تومان است، به نظر نمی رسد رقم 10 میلیارد تومان مورد اشاره، چندان با لوکس بودن واحد مسکونی در منطقه ها یاد شده تناسب داشته باشد و بهتر است رقم تعیین شده برای تهران و شهرهای بزرگ با شهرهای کوچک متفاوت باشد.

منبع: روزنامه خراسان

آخرین اخبار حوزه مسکن را در صفحه مسکن خبرنگاران بخوانید.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 19 مهر 1400 بروزرسانی: 19 مهر 1400 گردآورنده: pmbaxsports.ir شناسه مطلب: 1689

به "اخبار نو از شروع اخذ مالیات از خانه های لوکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اخبار نو از شروع اخذ مالیات از خانه های لوکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید