ایران چهارمین کشور پر تورم دنیا شد

به گزارش اخبار ورزشی، معاون مالی و محاسبات مرکز آمار بیان کرد: قیمت 475 کالا با توجه به نرخ تورم، با سرعت متوسط 26درصد در حال صعود است که این عدد، ما را در لیست 4 کشور پرتورم دنیا قرار می دهد.

ایران چهارمین کشور پر تورم دنیا شد

به گزارش تسنیم، ایوب فرامرزی در برنامه تیتر امشب درباره آمار تورم 26 درصدی مرکز آمار و ارتباط آن با معیشت مردم به تبیین نحوه محاسبه تورم نقطه به نقطه پرداخت و گفت: در تمام دنیا برای محاسبه این نرخ، از یک فرمول استاندارد بین المللی استفاده می گردد.

او اضافه نمود: در کشور خودمان برای به دست آوردن این عدد به 231 شهر کشور مراجعه می کنیم و با جمع آوری بعضی اطلاعات از خانوار در مورد قیمت ها، هزینه ها، میزان مصرف بعضی کالاها، با مراجعه به 231 شهر و 626 آبادی در تمامی نقاط کشور، از قیمت حدود 475 قلم کالا آگاه می شویم.

معاون مالی و محاسبات مرکز آمار ادامه داد: در زمان حاضر، قیمت 475 کالا با توجه به نرخ تورم، با سرعت متوسط 26 درصد در حال صعود است که این مقدار سرعت، ما را در لیست 4 کشور پرتورم دنیا قرار می دهد و عدد بسیار عظیمی است. در این ماه به واسطه نوسانات مختلف، نرخ تورم ماهانه به 6.4 درصد رسیده است و درصورت پیشروی با همین فرایند، این عدد تا انتها سال می تواند بسیار عظیم گردد.

مجید ارغنده پور سخنگوی سازمان حمایت دیگر شرکت کننده در مصاحبه در ادامه به نوع افزایش قیمت ها در بازار اشاره و تأکید کرد: بعضی از این افزایش قیمت ها قانونی و بعضی دیگر غیرقانونی و متأثر از عوامل مؤثر بر افزایش قیمت بوده است.

او گفت: برای مقابله با این افزایش غیرقانونی قیمت ها و افراد متخلف در این عرصه، از هفته پیش طرح جدید بازرسی برای بعضی کالا های متنوع را آغاز کردیم که طرح بر کالا های مشخصی تمرکز دارد.

او اضافه نمود: در این طرح کالا هایی که قیمتشان از تغییرات موجود متأثر بوده در اولویت بازرسی ما نهاده شده اند.

محمدرضا عبداللهی کارشناس آمار در ادامه برنامه تلفنی با اعلام اینکه نرخ تورم در تهران بالاتر است، گفت: مرکز آمار مظنّه قیمت کالا ها را اعلام نمی کند.

او شرح داد: نرخ تورم در کشور معمولاً استان به استان متفاوت است، در بعضی موارد حتی شاهد اختلاف 10 درصدی نیز بین ارقام اعلام شده بودیم.

این کارشناس آمار گفت: طبق آمارها، دهک های مختلف در استان های مختلف با افزایش قیمت های متفاوتی روبه رو بوده اند.

طبق گفته عبداللهی تورم استان تهران در سه دهک 8، 9 و 10 نهاده شده است که دهک 10 تهران در خرداد سال جاری عدد 26 را تجربه کرد و این درحالی است که نرخ تورم کل کشور در همین ماه به روی عدد 21 نهاده شد.

سیدیاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در ادامه اظهار داشت: 87 درصد پفراینده های صنفی سال 99 که به سازمان تعزیرات ارجاع شده حکمشان قطعی و صادر شده است.

منبع: فرارو
انتشار: 29 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: pmbaxsports.ir شناسه مطلب: 1009

به "ایران چهارمین کشور پر تورم دنیا شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران چهارمین کشور پر تورم دنیا شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید