این دانش آموزان کار بلدند...

به گزارش اخبار ورزشی، هنوز هم بعضی معتقدند که دانش آموزان نباید دست به سیاه و سفید بزنند و باید وقتشان را با تست زدن و شرکت در آزمون های مختلف پر نمایند.

این دانش آموزان کار بلدند...

بعضی والدین تمام سعی شان را می نمایند تا شرایط را برای فرزندشان فراهم نمایند تا به کاری غیر از حفظ دروس، تست زدن و شرکت در آزمون های مختلف نپردازند، اما واقعیات امروز، بیش از هر زمان دیگری نشان می دهد مهارت های فنی می تواند از هر زمینه تحصیلی دیگری برای فرد مفیدتر و راهگشاتر باشد.

این ضرورت ها حتی آموزش وپرورش را به راه اندازی طرح ها و دوره هایی مانند طرح کارآموزی در تابستان وادار نموده است، دوره ای که در آن مهارت های مختلفی از خیاطی گرفته تا دست به آچارشدن و مکانیکی را دربرمی گیرد.

خبرنگار خبرنگاران به همین دلیل و برای مشاهده میدانی از وضعیت برگزاری این طرح کارآموزی در استان، به چند مرکز مهارت آموزی پسرانه می رود.

ورودی این مرکز نوشته شده: به تعدادی نیرو در زمینه تراشکاری احتیاجمندیم. این مرکز تراشکاری مساحت تقریبی 50 تا 70 متر دارد و در گوشه گوشه آن دستگاه های کهنه و نو مشاهده می شود. بوی روغن فضای کارگاه را پر نموده است.

احمدرضا: با کار انگیزه بیشتری برای زندگی دارم

چند پسر نوجوان و جوان مشغول کارند. احمدرضا، پسری 18 ساله است که موهایی مجعد و لباس هایی آغشته به روغن سیاه دارد.

وی در گفت وگو با خبرنگاران می گوید: من در هنرستان سیدجلال و در رشته ماشین و ابزار درس خواندم. پدرم شغل فنی دارد و مادرم خانه دار است. من با میل شخصی خودم این رشته را انتخاب کردم.

وی ادامه می دهد: علاقه و اشتیاق، در یادگیری این مهارت و افزایش اعتماد به نفسم در این زمینه یاری کرد. من از این کار درآمد کسب می کنم و استقلال مالی دارم. با کار انگیزه بیشتری برای زندگی دارم. هرکس به کار خود علاقه داشته باشد، پیروز است.

علی: کار تراش کاری سخت نیست و فقط به علاقه شخصی فرد بستگی دارد

نفر بعدی علی، پسری 18 ساله، با قدی متوسط و صورتی عرق نموده است. با انرژی مشغول کار است. برای صحبت نزدیکش می شوم. وی در گفت وگو با خبرنگاران می گوید: من دوست دارم در آینده تراش کار شوم. مهارت به زندگی آینده من یاری می نماید. اگر من کار داشته باشم، می توانم زندگی ایده آلی برای خودم بسازم.

وی ادامه می دهد: در حال حاضر از تراش کاری درآمدی ندارم و فقط در حال گذراندن دوره کارورزی هستم. پدرم تراشکار بودند اما بازنشسته شدند. شغل پدرم به علاقه من در این رشته اثر گذاشت.

علی شرح می دهد: از زمانی که در تراش کاری مهارت کسب کردم، علاقه ام به این رشته چندبرابر شد. از اینکه تابستانم را در این جا می گذرانم، حس خوبی دارم. کار تراش کاری سخت نیست و فقط به علاقه شخصی فرد بستگی دارد.

مدیر کارگاه تراشکاری: هرکس به کارگاه من آمده، علاقه مند به این کار شده

مدیر کارگاه تراشکاری به سمتم می آید. مردی با قد بلند، لاغر، سر و صورت تراشیده و بدون لباس کارگاه است. مدیر تراش کاری کوشش در گفت وگو با خبرنگاران می گوید: کار به شکوفایی استعداد بچه ها یاری شایانی می نماید اما همه چیز به علاقه برمی شود. هرکس به کارگاه من آمده، علاقه مند به این کار شده است.

محمدی ادامه می دهد: بچه های هنرستان آینده تضمین شده ای دارند. خیلی از دانش آموزانی که به کارگاه من آمدند، بعد از دوره کارآموزی برای خود کارگاه تراش کاری راه انداختند و در حال حاضر پیروز هستند. اگر آموزش و پرورش دوره های عملی بیش تری برای دانش آموزان بگذارد، قطعاً تاثیرگذاری بیشتری هم خواهد داشت.

تراشکاری شغل خاندان ماست

دو خیابان بالاتر از تراش کاری کوشش، کارگاه تراش کاری دیگری است. وارد آن که می شویم عکس چندنسل قبل صاحب کارگاه را بر دیوار می بینیم. کارگاه قدیمی است، اما در عین حال تخصصی و به روز شده. در همان حال که با مدیر این کارگاه تراشکاری به سمت یکی از هنرجویان می رویم، می گوید: تراشکاری شغل خاندان ماست.

مهدی: آرزو دارم خودم کارگاه فراوریی بزنم و نیرو بگیرم

مهدی، هنرآموز دیگری است که در این کارگاه با او آشنا می شویم. پسری قدبلند با موهای پرپشت و صورت عرق نموده. مهدی در گفت وگو با خبرنگاران می گوید: 18 سال دارم. در این کارگاه مشغول گذراندن دوره کارآموزی هستم. پدرم تراشکار است و من از کودکی به این رشته علاقه مند شدم.

وی ادامه می دهد: قبلاً هم در مغازه پدرم و در همین مکان کار کردم. دو سال تابستان ها به کارگاه تراشکاری می رفتم. من از این راه درآمد کسب می کنم. زمانی که فهمیدم زبان در پیشرفت این کار تاثیرگذار است، بیشتر مطالعه کردم. آرزو دارم خودم کارگاه فراوریی بزنم و نیرو بگیرم. احساس مفیدبودن از این کار دارم. مطمئنم پیروز خواهم شد.

کارگاه دیگری که برای بازدید تعیین نموده ایم، یک نمایندگی خودرو است. این تعمیرگاه نمایندگی برعکس بسیاری از مکانیکی ها کاملاً تمیز و شیک است و دیوارها رنگ زرد دارد.

هنرآموز مکانیکی: مادرم مخالف انتخاب این رشته بود

به محض ورود، پسری با قد متوسط و ابروهای پرپشت و لباس کرم رنگی که دیگر اثری از رنگ اصلی خود ندارد به سوی من می آید و خود را مهدی معرفی می نماید.

مهدی در گفت وگو با خبرنگاران می گوید: من 19 سال دارم و رشته ام مکانیک است. از اینکه تابستان خود را در این جا می گذرانم، راضی هستم. علاقه زیادی به این کار دارم اما معلوم نیست به این کار ادامه بدهم یا نه.

وی ادامه می دهد: شغل پدرم پخش مواد غذایی است. احتمالاً مجبور شوم شغل پدرم را ادامه بدهم. مادرم معلم آموزش و پرورش است و مخالف انتخاب این رشته بود. اگر فرزندی داشته باشم، او را به یاددریافت مهارت تشویق می کنم. اگر مکانیکی را ادامه دهم، آینده شغلی ام تضمین است. مکانیک رشته خوب و جذابی است.

کارفرمای مهدی در موضوع ما شریک می شود و می گوید: من اولین سالی است که هنرجو می پذیرم. مهارت در هر زمینه ای، 100 درصد آینده شغلی را تضمین می نماید. من به هنرجوی خود پیشنهاد کار دادم چون کاملاً به این کار علاقه مند است.

وی ادامه می دهد: صنایع چوب خواندم و به علت اینکه مکانیکی شغل اجدادی ما بود، مکانیک شدم. حتما در سال های آینده هم هنرجو می گیرم.

رئیس اداره آموزش های فنی وحرفه ای و کاردانش خراسان رضوی نیز گفت: در حال حاضر 42.39 درصد دانش آموزان خراسانی در هنرستان های فنی وحرفه ای و کاردانش مشغول به تحصیل هستند.

محمد رضایتی در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: براساس برنامه های اجرایی سند تحول در دوره اول متوسطه برای توسعه آموزش های فنی و مهارتی، کاردانش و فنی وحرفه ای درسی به نام کار و فناوری برای این دانش آموزان گذاشته شده است.

وی ادامه داد: بچه ها در این درس با رشته های مختلف آشنا می شوند که بعد از آن در راهنمایی تحصیلی به سمت هنرستان ها بروند. دانش آموزان در هنرستان ها آموزش های مهارتی، فنی وحرفه ای و کاردانش را فرا می گیرند. با این کار نیروی کار انسانی ماهر تربیت خواهند شد. برای تقویت این امر برای دوره اول متوسطه یک طرح به نام ایران مهارت گذاشته شده است.

رضایتی اضافه نمود: این طرح مکمل آموزش درس کار و فناوری برای دانش آموزان پایه هفتم، هشتم و نهم متوسطه است. هدف اصلی از این مکمل متبلورشدن ویژگی های مهارتی در دانش آموزان و بارورشدن استعداد آنان است.

رئیس اداره آموزش های فنی وحرفه ای و کاردانش خراسان رضوی بیان نمود: در هنرستان های فنی وحرفه ای 41 رشته فنی در چهار زمینه صنعت، خدمات، کشاورزی و هنر وجود دارد. اگر دانش آموزان در رشته های فنی تحصیل نمایند می توانیم توازن بین شاخه های نظری و هنرستان ایجاد نموده و نیروی متخصص تربیت کنیم.

وی با بیان اینکه خراسان در زمینه تربیت نیرو متخصص در شاخه های هنرستانی وضعیت مطلوبی دارد، بیان کرد: در حال حاضر 42.39 درصد دانش آموزان خراسانی در هنرستان های فنی وحرفه ای و کاردانش مشغول به تحصیل هستند.

رضایتی اشاره نمود: بر اساس سند تحول، آموزش های ما مبتنی بر شایستگی های دانش آموز است که براساس آن دانش آموز تربیت می شود. آموزش ها باید در تمام ابعاد تربیتی دانش آموز باشد تا او را رشد دهد. دانش آموز بعد از انجام کارهای فنی در رشته های کاردانش و فنی وحرفه ای زمانی که به پایه یازدهم می رسد، برای ارتباط با بازار کار و محیط اجتماعی بیرون احتیاجمند درس کارورزی یا کارآموزی است.

رئیس اداره آموزش های فنی وحرفه ای و کاردانش خراسان رضوی اضافه نمود: هنرجویان هنرستان کاردانش 240 ساعت کارآموزی دارند که باید آن را بگذرانند. این درس از درس های اصلی آنان است. این درس به صورت تراکمی در تابستان گذرانده می شود تا بتوانند ارتباط معناداری بین فعالیت های کارگاهی، رشته و بازار کارشان پیدا نمایند تا در آینده که وارد بازار کار می شوند، تجربه ای داشته باشند. کارآموزی در هنرستان های فنی وحرفه ای و کاردانش معنا پیدا می نماید. زمان گذراندن مهارت بین 120 تا 240 ساعت و متناسب با هر رشته متفاوت است.

وی با اشاره به اینکه برنامه آموزش وپرورش برای مهارت، استعدادیابی در دانش آموزان باید در مقطع ابتدایی باشد، بیان نمود: ما انواع هوش داریم. استعداد هر فرد در هوش ها نسبت خاصی دارد که برای این امر باید استعدادیابی شود. دانش آموزی که به مرحله اول متوسطه می رسد، برای زندگی و شغل آینده خود می خواهد انتخاب کند. باید زمینه ای برای دانش آموز محیا شود که او کشف استعداد شود.

رضایتی اضافه نمود: بخشی از این استعداد با علاقه مندی و بروز آن در فرد و بخشی از آن در بیرون از برنامه های درسی تعیین می شود. به این صورت که گرایش و علایق و مهارت دانش آموز را توسط معلم شناسایی و ما استعداد دانش آموز را جهت دهی می کنیم. ما باید گرایش ها را به سمت توازن در جامعه ببریم.

وی با بیان اینکه گرایش فرهنگ عمومی جامعه به سمت شاخه های نظری است، اظهار کرد: صرف اینکه ما داده هایی به دانش آموز بدهیم و سپس او کنکور بدهد، این دانش آموز بعد از دریافت مدرک هیچ قابلیتی ندارد. این گونه مدرک به فرد هویت واهی می دهد. ما در جامعه افراد تحصیل نموده زیادی داریم، اما هرم تحصیل با شغل شکل نمی گیرد.

رئیس اداره آموزش های فنی وحرفه ای و کاردانش خراسان رضوی گفت: 80 درصد بازار کار ما در حرفه هاست و باید نیرو در این زمینه تربیت شده و زمینه تربیت آن ها به وجود آید. ما باید بتوانیم دانش آموزان را با مهارت آشنا و درگیر کنیم. درگیر به این معنا که حس کارکردن و کارآفرینی در آنان شکل بگیرد.

وی ادامه داد: به این صورت حس علاقه و گرایش به کار در آنان زمانی که وارد جامعه می شوند، به وجود آمده و نسبت به پیاده سازی آن اقدام می نمایند. اگر این کار انجام شود، بسیاری از معضلات اجتماعی نیز حل می شود. کسی که ارزش کار را بفهمد و به آن بها داده و کوشش کند، رضایت مندی درونی برای او ایجاد می شود.

رضایتی اضافه نمود: بیکاری عامل بسیاری از فسادها، ناهنجاری های اجتماعی و آسیب های اجتماعی است. در بُعد مالی این موضوع کسی که در جامعه مهارتی بلد باشد، ساختار ذهنی این فرد این است که بیکار نمی ماند. رضایت مندی شغلی، کاهش آسیب های اجتماعی، کاهش معضل بیکاری، رشد مالی و توسعه و ثروت اندوزی از نتیجه های این موضوع است.

رئیس اداره آموزش های فنی وحرفه ای و کاردانش خراسان رضوی اشاره نمود: در حال حاضر طرح ایران مهارت به صورت طرح است. در صورت اجرای کامل این طرح، آموزش ها در دانش آموزان تقویت و استعداد آن ها جهت داده می شود و به این صورت در جهت درست راهنمایی تحصیلی قرار می گیرند و انتخاب درستی برای آینده خواهند داشت.

وی ادامه داد: دانش آموزان بعد از گذراندن دوره ایران مهارت یک گواهی نامه گذراندن مهارت از فنی وحرفه ای می گیرند که می توانند در جهت انتخابی این رشته در سال های آینده یک گام جلوتر باشند. یک تفاهم نامه ای بین وزرات خانه آموزش وپرورش و سازمان فنی وحرفه ای بسته شده که به صورت طرح و پایلوت پیاده سازی شده است. براساس این طرح دانش آموزان می توانند با این گواهی نامه برای گذراندن دوره های مهارت بیشتر به مراکز فنی وحرفه ای مراجعه نمایند.

کارشناس فنی و حرفه ای و کاردانش ناحیه دو آموزش و پرورش مشهد معتقد است: اگر طرح ایران مهارت بخواهد در واقعیت اجرا شود، احتیاج به ابزار و کارگاه در مدارس متوسطه اول دارد تا دانش آموزان کار و مهارت را توسط مربیان زبده آموزش ببینند.

حسام الدین پورثابت در گفت وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: مولفه های آموزش بر اساس مهارت هایی است که بچه ها در هنرستان آموزش دیده اند. این دانش آموزان گزارش کار روزانه و کلی دارند.

کارشناس فنی و حرفه ای و کاردانش ناحیه دو آموزش و پرورش مشهد بیان نمود: به نظر من آینده شغلی صرفاً از جهت تحصیل نمی گذرد، بلکه علاقه، استعداد و احتیاج بازار اثرگذار است. راهنمایی تحصیلی درست در پایه نهم و دهم بسیار مهم است. اغلب بچه هایی که راهنمایی تحصیلی درست داشتند، پیروز شدند اما کسانی که به اجبار وارد رشته ای شدند، شغل پیروزی نخواهند داشت.

وی اشاره نمود: زمانی که دانش آموزان خارج از محیط آموزشی در چهارچوب های خاص بازار کار نمایند، مسئولیت پذیر خواهند شد که این موضوع یکی از هدف های درس کارورزی است. خوشبختانه تنوع رشته در رشته های صنعتی و فنی زیاد است، مثلا رشته مکانیک و خودرو، بیش از 20 رشته دیگر ایجاد می نماید.

کارشناس فنی و حرفه ای و کاردانش ناحیه دو آموزش و پرورش مشهد در مورد طرح ایران مهارت، اعلام کرد: ایران مهارت طرح قشنگی است اما بر روی کاغذ.

پورثابت اضافه نمود: طرح ایران مهارت اگر به شکل واقعی اجرا شود، عالی و مثمر ثمر است اما اگر در حد یک طرح باقی بماند، اتفاقی نمی افتد. باید در زمینه مهارت هزینه شود. هنرستان ها و مراکز آموزشی فنی و حرفه ای باید به مدارس متوسطه اول یاری رسانی نمایند تا این طرح به صورت جدی اجرا شود.

کارشناس فنی و حرفه ای و کاردانش ناحیه دو آموزش و پرورش مشهد اشاره نمود: اغلب مشاغلی که دانش آموزان در کارورزی انجام می دهند، خدماتی است. تنها خیاطی فراوری است که بچه ها احتیاج مدرسه خود را برای سال آینده فراوری می نمایند که در این صورت مدرسه دیگر احتیاج ندارند، برای دوخت این وسایل به بیرون پولی بدهد. دستمزدی در قبال دوخت روپوش، پرده و رومیزی به دانش آموزان داده نمی شود.

گزارش از: فاطمه مهدوی، خبرنگار خبرنگاران- منطقه خراسان

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: pmbaxsports.ir شناسه مطلب: 297

به "این دانش آموزان کار بلدند..." امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این دانش آموزان کار بلدند..."

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید