هویت تاریخی فرهنگی مشهد احیا می شود

به گزارش اخبار ورزشی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: اقداماتی در راستای احیای تاریخ، فرهنگ، مفاخر و هویت مشهد برداشته می شود.

هویت تاریخی فرهنگی مشهد احیا می شود

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، ابوالفضل مکرمی فر در نشست با میهمانان خارجی همایش بین المللی شاهنامه در گذرگاه جاده ابریشم که با حضور شهردار مشهد، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران برگزار شد، با بیان این مطلب اضافه نمود: امیدوارم اقداماتی که در راستای احیای هویت تاریخی فرهنگی مشهد و باز آفرینی عناصرتاریخی ارزشمند شهر در حال انجام است تداوم یابد.

وی اضافه نمود: منطقه تاریخی توس در حال شکوفا شدن است و با اقداماتی که در حال انجام است امیدواریم که توس دوباره شکوه خود را به دست آورد.

مکرمی فر گفت: از حمایت های شورای اسلامی شهر و شهرداری مشهد که در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری قدم جلو گذاشته و در بازپیرایی جلوخان آرامگاه فردوسی، مرمت عمارت چهار برج، بازار فرش مشهد و... مشارکت و همکاری والایی داشته است، قدر دانی می کنم.

وی هم چنین با اشاره به حضور میهمانان خارجی در شاهنامه پژوهان در همایش بین المللی شاهنامه در گذرگاه جاده ابریشم گفت: از میهمانان خارجی که دعوت ما و شهرداری را پذیرفتند و در این جلسه حضور پیدا کردند، تشکر می کنم.

شکل گیری اراده ای حول شاهنامه و توس

هم چنین حجت ا... ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران در این نشست گفت: اراده ای حول شاهنامه و توس در مشهد شکل گرفته و همه مسئولان، به نام فردوسی همدل تلاش می کنند، که این جای خوشوقتی است.

وی ادامه داد: ازنامگذاری همایش شاهنامه رد گذرگاه جاده ابریشم بسیار خرسندم چون جاده ابریشم در یونسکو جایگاه بالایی دارد و بخشی هم به نام جاده ابریشم تاسیس شده و البته نگاه به جاده ابریشم اقتصادی است و این جاده را اقتصادی معرفی می کنند در حالی که جاده ابریشم، جاده فکر، اندیشه، عرفان و فرهنگ است.

ایوبی با اشاره به نقش شاهنامه در توسعه و تبلور هنر اظهار کرد: مردم و هنرمندان وظیفه خود را انجام داده اند، و اکنون از متولیان شهرمشهد انتظار است که برای توس و شاهنامه هزینه کنند.

وی ادامه داد: ما نیز تلاش می کنیم در کنار شما باشیم تا مشهد همانند گذشته مهد زبان و ادبیات فارسی باشد.

شاهنامه هویت سیاسی و اجتماعی و روایتگر زندگی ایرانیان است

هم چنین محمد رضا کلائی، شهردار مشهد در این نشست گفت: فردوسی در شاهنامه نشان داد، چگونه باید برای آبادی ایران تلاش کرد.

وی با بیان این که شاهنامه هویت سیاسی و اجتماعی و روایتگر زندگی ایرانیان است، اظهارکرد: فردوسی نشان می دهد که ایران به دست مردان مرد ساخته می شود و این پیام را می دهد که باید برای آبادی ایران دائم در تلاش باشیم، اگر شاهنامه جای خود را در جامعه باز کند چنین پیام هایی مورد توجه قرار خواهد گرفت و هر روز شاهد ایرانی آبادتر خواهیم بود.

کلائی شرح داد: همکاری و تلاش مدیرکل میراث فرهنگی و یونسکو در برگزاری همایش شاهنامه در گذرگاه جاده ابریشم قابل تقدیر است.

هم چنین در این نشست احسان اصولی رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد گفت: امیدواریم این همایش بتواند برای شرکت کنندگان مفید و موثر باشد و شرکت کنندگان و مسئولان از علم میهمانان در زمینه شاهنامه بهره مند شوند.

منبع: میراث آریا
انتشار: 30 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: pmbaxsports.ir شناسه مطلب: 112

به "هویت تاریخی فرهنگی مشهد احیا می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هویت تاریخی فرهنگی مشهد احیا می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید