برگ برنده ای به نام گردشگری

عاطفه علیان- اصفهان- خبرنگار:نزدیک به 4 دهه است که سازمان دنیای گردشگری سازمان ملل متحد 5 تا 12 مهرماه را هفته گردشگری نامیده است. سال جاری هفته گردشگری با شعار گردشگری و اشتغال، آینده ای بهتر برای همه پاس داشته می گردد تا بزرگ ترین، وسیع ترین و سریع ترین صنعت در حال رشد دنیا منبع مهم افزایش درآمد اشتغال و سرمایه گردد.

برگ برنده ای به نام گردشگری
  • سال طلایی گردشگری اصفهان
  • عضو شورای شهر: در طرح اصفهان 2020 از تمام ظرفیت های هنری، فرهنگی و گردشگری استان برای توسعه استفاده می کنیم

اصفهان، از نظر کالبد شهری، واحد منسجم و ارزشمندی برای توسعه صنعت گردشگری دارد. این استان با دارا بودن منظره های بکر طبیعی و ده ها مناره، برج کبوتر، آثار تاریخی و مذهبی، بازارهای تودرتو و عمارت در گردشگران برای سفر رغبت ایجاد می نماید. شهر گنبدهای فیروزه ای سرمایه ای ارزشمند و منحصر به فرد در صنعت گردشگری در قلمرو ملی و جهانی است که حتی از آن به عنوان پایتخت فرهنگی خاورمیانه و جهان اسلام هم یاد می گردد. در 6 ماه اول سال جاری حدود 260 هزار گردشگر خارجی راهشان به اصفهان افتاد و نوروز سال جاری بیش از 2 میلیون و 875 نفر شب های زاینده رود را به تماشا نشستند. در ماه های اخیر نیز 580 هزار مسافر در اقامتگاه های مجاز اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این استان شب را به سر بردند.

  • گردشگری؛ صنعتی فرابخشی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با اشاره به این که صنعت گردشگری در سطوح ملی و استانی به زیرساخت های متنوع احتیاج دارد، به خبرنگاران می گوید: توسعه زیرساخت های گردشگری در سطوح ملی و بین المللی با ترغیب سرمایه گذاران بخش خصوصی شتاب می گیرد. اگرچه در سال های اخیر نسبت سرمایه گذاری با رشد گردشگری هماهنگ بوده است، باید برای برطرف موانع بین المللی و داخلی کوشش مضاعف انجام گردد. فریدون الهکمک با بیان این که عنصر تقاضا پارامتر و شاخص مهمی در صنعت گردشگری است، ادامه می دهد: در دوره هایی مانند پس از برجام تقاضای گردشگری افزایش یافت و با موج عظیمی از گردشگران داخلی و خارجی در استان اصفهان روبرو شدیم و کمبود امکانات استاندارد بیش از گذشته نمایان شد.

وی اظهار می نماید: توجه به زیرساخت های کلی صنعت گردشگری از شاخص های مهم محسوب می گردد. اصفهان به عنوان شهر شناخته شده در حوزه گردشگری باید به زیرساخت های ارتباطی اعم از خطوط هوایی و ریلی و حمل و نقل جاده ای استاندارد مجهز گردد و البته تحرک نسبتا خوبی در این زمینه صورت گرفته است. الهکمک با اشاره به نقش اطلاع رسانی در حوزه گردشگری می افزاید: گردشگری یک صنعت فرابخشی است و سازمان میراث فرهنگی متولی دولتی آن محسوب می گردد که نقش حاکمیتی دارد و نظارت، سیاست گذاری و برنامه ریزی کلان و خرد را در این حوزه دنبال می نماید.

وی می گوید: بخش خصوصی، فعالان گردشگری، شهرداری ها، دهکمک ها و نهادها و سازمان های درگیر با صنعت گردشگری باید تنوع ظرفیت گردشگری استان اصفهان را در بسته های حرفه ای گردشگری در سطوح داخلی و بین المللی به جهانگردان و ایرانگردان معرفی نمایند. حضور منسجم در نمایشگاه های داخلی و بین المللی و شناسایی بازارهای مختلف و تقویت بازاریابی در حوزه گردشگری می تواند در توسعه این صنعت موثر باشد.

این مسئول با اشاره به این که چشم انداز گردشگری استان اصفهان با تمام مسائل و کمبودها روشن است، بیان می نماید: همراهی و مساعدت مسئولان و فعالان بخش خصوصی در راستای توسعه گردشگری می تواند دستاورد مهم و باارزشی در توسعه مالی و اجتماعی داشته باشد. وی ادامه می دهد: استان اصفهان با 444 اقامتگاه بوم گردی صندلی نخست را در کشور در این زمینه دارد. در ماه های اخیر 580 هزار نفر به اصفهان سفر کردند. امروز در تمام نقاط استان اصفهان به رشدی متعادل در حوزه گردشگری رسیده ایم. با هم افزایی سازمان ها و نهادهای مختلف و پایبندی به وظایف تعریف شده می توان از شعار دادن فاصله گرفت و توسعه صنعت گردشگری را با شتاب پیش برد.

  • رونمایی از پوستر طرح اصفهان 2020

رئیس کمیسیون مالی و حقوقی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز با بیان این که هدف مهم شورای شهر پنجم ارتقای کیفیت زندگی است، به خبرنگاران می گوید: شهر اصفهان به لحاظ کالبد تاریخی و ظرفیت های شناخته شده گردشگری و آثار فاخر هنرمندانش چاره ای جز تکیه بر صنعت گردشگری ندارد. نصیر ملت با اشاره به این که ماه ها روی طرح اصفهان 2020 با همفکری کارشناسان و متخصصان حوزه گردشگری مطالعه صورت گرفته است، اضافه می نماید: ظرفیت واقعی اصفهان در حوزه گردشگری می تواند زمینه تبدیل آن را به شهر اول گردشگری در خاورمیانه فراهم کند.

وی با اشاره به میانگین فراوری ناخالص داخلی گردشگری که 10 درصد است، تاکید می نماید: سهم گردشگری اصفهان در سال گذشته از فراوری ناخالص داخلی 40 هزار میلیارد تومان بوده است. در طرح اصفهان 2020 می خواهیم از تمام ظرفیت های هنری، فرهنگی و گردشگری اصفهان برای توسعه آن استفاده کنیم تا سال آینده میلادی به عنوان سال طلایی صنعت گردشگری اصفهان گردد. ملت اهداف طرح اصفهان 2020 را ارتقای صندلی گردشگری پایدار در توسعه مالی شهر، استفاده از ظرفیت های گردشگری برای ارتقای فرهنگ جامعه و کاهش ناهنجاری و افزایش نشاط، توسعه کالبدی شهر اعم از زیرساختی و زیباسازی، حفاظت از محیط زیست و میراث طبیعی و ارتقای صندلی دیپلماسی آب، حل بحران آب در استان و بازنمایی و صیانت از ارزش های هویتی و معنوی هنر در شهر اصفهان برمی شمرد.

این عضو شورای شهر با بیان این که برای توسعه گردشگری هدف گذاری های لازم صورت گرفته است، اظهار می نماید: اگر گردشگری به درستی توسعه یابد، در ابعاد مختلف توسعه به همراه دارد. به گفته وی، در شامگاه سه شنبه 9 مهرماه از پوستر اصفهان 2020 در تالار خورشید اصفهان رونمایی شد. رئیس کمیسیون امور مالی، حقوقی و گردشگری شورای شهر اصفهان با اشاره به روز جهانی گردشگری می گوید: شرایط و برداشت ما از صنعت گردشگری هیچ تناسبی با ظرفیت ها و داشته های ارزشمند اصفهان در این بخش ندارد و شورای پنجم شهر اصفهان به دنبال آن است که در این خصوص اقدامات مشارکتی موثری را به مرحله اجرا بگذارد.

ملت ادامه می دهد: رویکرد ما در طرح اصفهان 2020 صرفا برنامه های رویدادی نیست، بلکه اجرای طرح ها و اصلاحات زیرساختی برای بهبود شرایط گردشگری اصفهان است. وی می گوید: سعی ما این است که در کنار کوشش برای احیای دیگر گونه های گردشگری و معرفی همه آثار تاریخی و تبدیل آنها به مقصد سفر، جاذبه های گردشگری جدیدی ایجاد کنیم. ملت بیان می نماید: وقت آن رسیده است که به جای شعار دادن، در حوزه گردشگری وارد عمل شویم و با استفاده از تجربیات فعالان این حوزه در اصفهان و سایر دوستداران شهرمان در جای جای جهان تحول جدی در این حوزه رقم بزنیم.

  • اجرای 25 برنامه هم زمان با هفته گردشگری

معاون سرمایه گذاری و گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان با اشاره به اجرای 25 برنامه در هفته گردشگری به خبرنگاران می گوید: در روز جهانی گردشگری گردهمایی بزرگ فعالان گردشگری در شهر بادرود از توابع شهرستان نطنز برگزار گردید. از آنجا که هفته گردشگری با هفته دفاع مقدس مقارن شد، فعالان گردشگری برای ادای احترام و پیمان بستن با شهدای جنگ در گلستان شهدای اصفهان حاضر شدند.

سید علی صالح درخشان با بیان این که استان اصفهان در تشکیل جوامع حرفه ای فعالان گردشگری در کشور پیشرو است، می افزاید: جامعه هتلداران، جامعه دفاتر خدمات مسافرتی، جامعه بوم گردی های استان، جامعه سفره خانه های سنتی و جامعه مراکز تفریحی و گردشگری در این هفته در جهت توسعه صنعت گردشگری گردهمایی دارند. وی اظهار می نماید: افتتاح 2 باب هتل و اقامتگاه سنتی، 2 اقامتگاه بوم گردی و 2 دفتر خدمات مسافرتی در شهرستان های اصفهان و کاشان از دیگر برنامه های مهم هفته گردشگری است. به گفته این مسئول، برنامه های هفته گردشگری در کوشش برای توسعه مالی و ایجاد شرایط مناسب به منظور اشتغال زایی در حوزه گردشگری اجرا می شوند.

  • گردشگری آسان با طرح ساب

کامران هارونی - کارشناس گردشگری:توزیع مناسب سفر می تواند به افزایش ماندگاری گردشگران داخلی و خارجی در استان اصفهان کمک برساند. به همین دلیل، بسته سفر با عنوان ساب با همکاری تمام دستگاه های دولتی و خصوصی عضو ستاد هماهنگی سفر استان اصفهان در حال برنامه ریزی است که برای اجرا به استانداری ها ابلاغ خواهد شد.

28 راستا گردشگری از سمت شهر اصفهان به طرف 24 شهرستان استان تعریف و در تمام آنها امکانات برای رفاه حال گردشگران تدارک دیده شده است. راه چاره دیگر در توزیع سفر مناسب، برگزاری جشنواره ها و رویدادهاست. استان اصفهان برای اولین بار در کشور تقویم رویدادهای روستایی را احصا نموده که در آن برنامه های مذهبی، محصولات کشاورزی و دامی، موسیقی سنتی، بازی های محلی، نمایشگاه صنایع دستی، سوغات، گیاهان دارویی و غذاهای سنتی دیده شده است.

تقویم رویدادهای روستایی هم به وسیله شهرستان و هم بر اساس ماه تهیه شده است. برای مثال، گردشگری که قصد سفر به یکی از شهرستان های استان را در بهمن ماه دارد، می تواند در جشنواره آدم برفی شرکت کند. از دیگر راه چارههای جذب گردشگر در اصفهان، افزایش کیفیت خدمات در واحدهای اقامتی و پذیرایی است. در این استان بسکمک از هتل ها و مراکز اقامتی دارای گواهی نامه کیفیت و استاندارد هستند.

پیشنهاد دیگر برای توسعه گردشگری، ایجاد جاذبه های انسان ساخت است. برای نمونه، هر سال جشنواره آدم برفی گردشگران بسکمک را به خود جذب خواهد نمود. غارهای دست کند در تیران و کرون یا غارنگارهای گلپایگان هم به عنوان جاذبه های ناشناخته در جذب گردشگر موثرند. رضایت گردشگران از خدمات هم پارامتر مهمی در توسعه گردشگری محسوب می گردد. برنامه ریزی شده است که سامانه مسافریار نوروز سال آینده نظر گردشگران را در 24 شهرستان احصا کند تا نقاط قوت و ضعف معین و آنالیز گردد. صنعت گردشگری استفاده از ظرفیت های بکر و موجود مانند اقامتگاه بوم گردی و گردشگری روستایی و سافاری را فراهم می نماید. بسکمک از متخصصان صنعت گردشگری معتقدند اگر تعطیلات آخر هفته به 2 روز افزایش پیدا کند، می تواند به درآمد پایدار منجر گردد. همچنین، از ظرفیت چهارفصل بودن اصفهان کاملا استفاده نشده است. اگر از طرف دولت یارانه ای برای ترویج سفر به مقاصد کمتر شناخته شده تعریف گردد، می تواند راه گشا باشد.

  • گردشگرپذیری در یزد نهادینه می گردد
  • مدیرکل میراث فرهنگی یزد: در نیمه نخست سال جاری 72 هزار و 400 نفر به استان یزد سفر کردند

سارا گلابگیریان- یزد- خبرنگار:یزد، سرزمینی است که با معماری زیبا، سازه های آبی، زندگی مسالمت آمیز پیروان ادیان مختلف و درختان تنومندش که قدمتی چندهزار ساله دارند، شناخته می گردد. این استان کویری در هر 10 شهرستان خود جاذبه های زیبا برای معرفی دارد و همین موضوع باعث ایجاد محورهای گردشگری متنوع برای شهرستان ها شده است. بافت تاریخی جهانی مهم ترین رکن شهر قدیمی یزد است که بسکمک از گردشگران داخلی و خارجی برای بازدید آن به یزد سفر می نمایند و زیبایی های آن را به تماشا می نشینند. داشتن همه زیبایی های ارزشمند، صنعت گردشگری را به یکی از صنایع مهم و درصدر برای توسعه استان تبدیل نموده است اما در این راستا احتیاجهایی نیز احساس می گردد که باید با مشارکت دولت و بخش خصوصی تامین گردد تا خجالت زده گردشگرانی که به این دیار سفر می نمایند، نشویم.

  • پتانسیل های گردشگری یزد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد می گوید: یزد پتانسیل های گردشگری متعدد و بی نظیری دارد که تقریبا کمتر شهری در جهان این حجم جاذبه متنوع را در خود جای داده است. البته کشور ما پر از جاذبه است و هر شهر جاذبه خاص خود را دارد اما می توان یزد را در صدر شهرهای گردشگری ایران برشمرد.

سیدمصطفی فاطمی ادامه می دهد: در شرایطی که به دلیل شرایط مالی و رویدادهای بین المللی شاهد کاهش گردشگر در بسکمک از استان های کشور هستیم، استان یزد با رشد گردشگر روبه رو بوده است. وی می افزاید: در نیمه نخست سال جاری 72 هزار و 400 نفر به استان یزد سفر کردند که نسبت به سال گذشته که 52 هزار نفر بوده است، رشد 40 درصدی را نشان می دهد. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان یزد می گوید: عمده گردشگران خارجی استان یزد در نیمه نخست سال جاری نیز از کشورهای اسپانیا، چین، فرانسه، آلمان و ایتالیا بوده اند.

وی تاکید می نماید: به این ترتیب می توان گفت که گردشگری ما خوب است اما نگرانی هایی برای آینده گردشگری استان متصور هستیم و کمبودهایی داریم. به رغم کوشش هایی که صورت گرفته است باید زیرساخت هایی را اضافه کنیم. استان یزد رشد خوبی در حوزه ساخت مجموعه های اقامتی داشته است و در سایر خدمات نیز باید رشد کنیم. فاطمی می افزاید: از جمله این زمینه ها می توان به ساماندهی وضعیت حمل ونقل ریلی، هوایی، جاده ای و درون شهری اشاره نمود. باید اقداماتی صورت گیرد که خدمات عمومی خوبی به گردشگران ارائه گردد.

وی ادامه می دهد: توجه به امنیت بافت تاریخی یکی از مولفه های مهم است که برای گردشگران بسیار اهمیت دارد. ترافیک بافت تاریخی، نورپردازی اماکن گردشگری و از جمله این احتیاجها و خواسته هایی است که گردشگر از یک شهر جهانی دارد. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد بیان می نماید: اینها مواردی است که ضروری است در استان به آن پرداخته گردد، هر چند بعضی شهرداری ها اقدامات بسیار خوبی را انجام دادند. برای مثال شهرداری اردکان اقدامات قابل تقدیری برای ساماندهی، نورپردازی و ایجاد مجموعه های فرهنگی و گردشگری در دل بافت تاریخی انجام داده است که همگی در راستای حفاظت از این بافت است.

  • تعدد بناها از دوره های مختلف تاریخی

فاطمی می گوید: هر توریستی که به یزد می آید، شیفته زیبایی های آن می گردد. از مهم ترین جاذبه های این شهر، بافت تاریخی ثبت شده در فهرست آثار جهانی با وسعت قابل توجه آن است. تعدد بناهای تاریخی از دوره های مختلف تاریخی، سوغات و صنایع دستی زیبا و آثار تاریخی طبیعی از جمله درختان کهنسال از جمله جاذبه های این استان است. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد اظهار می نماید: از یک سو رمل های کویری امکان ورزش های کویری را فراهم نموده است و از سوی دیگر ییلاقات خنکای نسیم را به گردشگران هدیه می دهد.

وی همچنین به جاذبه های فرهنگی استان اشاره می نماید و می افزاید: از بعد فرهنگی نیز گردشگری یزد از غنای ویژه ای برخوردار است. تنوع فرهنگی از زندگی عشایر در شهرستان های خاتم و ابرکوه، کویرنشینان بافق و بهاباد تا زندگی ادیان مختلف در شهر یزد از جمله زرتشتیان موید این ادعا است. فاطمی می گوید: فرهنگ کار و هنرمندی مردمانی که در خطه میبد و اردکان به فراوری انواع صنایع دستی سفالین و سازه ها مشغولند، بافندگی و صنعت نساجی در اشکذر و یزد، گیوه بافی و چاقوسازی در مهریز و سدبافی در بافق از دیگر جاذبه های فرهنگی استان یزد به شمار می روند.

  • برگزاری رویدادهای گردشگری در شهرها و روستاها

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد از جمله اقدامات برای تقویت صنعت گردشگری در استان را برگزاری رویدادهای گردشگری و جشنواره ها در بسکمک از شهرها و حتی روستاهای استان عنوان می نماید. وی می گوید: این اقدامات باعث نشان دادن ظرفیت ها و نقاط قوت هر منطقه برای گردشگران داخل استان، خارج از استان و حتی گردشگران خارجی است. از این فرصت ها برای رونق گردشگری در همه شهرستان های استان استفاده خواهد شد و قطعا تاثیر بسزایی خواهد داشت. فاطمی درباره نقاط مورد نظر گردشگران داخلی و خارجی زمانی که وارد استان یزد می شوند، بیان می نماید: بهترین محور گردشگری استان یزد که از گذشته برقرار بوده محور چک چک - میبد- خرانق است که بسیار مورد استقبال واقع شده است. از دیگر محورها می توان به محور مهریز و جاذبه هایی مانند باغ پهلوانپور، روستای سریزد و کاروانسرای زین الدین اشاره نمود.

وی می افزاید: محور ابرکوه نیز به دلیل قرار دریافت در راستا یزد- شیراز و داشتن جاذبه های متعدد از جمله سرو کهنسال، محور رو به رشدی است. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد اظهار می نماید: در شهرستان یزد بافت تاریخی در صدر توجه گردشگران واقع شده است و بعد در محور ادیان، مسجد جامع، حسینیه امیرچخماق، آتشکده و دخمه زرتشتیان بازدید می گردد. محور بعدی باغ است که به بازدید از باغ جهانی دولت آباد وقنات زیبای آن می پردازند و در نهایت نیز محور کویر است که گردشگران در رمل های کویری به ورزش های کویری مشغول می شوند.

  • آمادگی برای گردشگر پذیری

رئیس انجمن صنفی آژانس های خدمات گردشگری استان یزد با اشاره به کوشش های بسکمک که برای ایجاد زیرساخت های مورد احتیاج صنعت گردشگری در استان صورت گرفته است، به بعد مهمی از گردشگری اشاره می نماید. مهدی موحد می گوید: یکی از احتیاجهای فعلی صنعت گردشگری استان یزد ورود به مقوله فرهنگی اجتماعی و عمومی تقویت گردشگرپذیری است.

باید روحیه مهمان نوازی که یزدی ها به آن شهره هستند برای گردشگران نیزبه نمایش درآید. وی می افزاید: بعضی رفتارهای امروز ما در دید جهان ناپسند است. از جمله این رفتارهای نازیبا می توان به فرهنگ نادرست رانندگی و ترافیکی، ایجاد سد معبر، در اولویت قرار ندادن عابر پیاده برای عبور از عرض خیابان و از این دست رفتارها اشاره نمود. موحد می گوید: زمانی که گردشگر برای عبور از عرض خیابان شلوغ فرصت عبور از خط عابر پیاده را ندارد و خودروها برای عبور از این خط از یکدیگر سبقت می گیرند، شکل نامناسبی از رفتار اجتماعی به گردشگران نشان داده می گردد که در هیچ جای جهان پذیرفتنی نیست. وی با اشاره به تعجب گردشگران از مشاهده رفتارهای اجتماعی بعضی شهروندان اضافه می نماید: البته این معضلات در کشور ما وجود دارد اما شدت آن در یزد به مراتب بیشتر از شهرهای دیگر کشور است.

  • آمادگی برای مهمان نوازی

رئیس انجمن صنفی آژانس های گردشگری استان یزد اظهار می نماید: اگر ما بخواهیم به عنوان شهر مقصد گردشگری، مدیریت مقصد را آنالیز کنیم یکی از لایه های خیلی مهم فرهنگ اجتماعی گردشگرپذیری است که باید رعایت گردد. مهدی موحد می افزاید: این به این معناست که همان طور که در خانه برای مهمانی آمادگی پیدا می کنیم و طبق سلیقه مهمان عمل می کنیم که البته عمومیت هم دارد، باید در شهر نیز با تمام توان از گردشگران پذیرایی کرد.

وی می گوید: البته اتفاقات خوبی در بافت تاریخی شکل گرفته است که مردم آرام آرام با گردشگران ارتباط گرفته اند و بدون برنامه ریزی در حال تغییراتی در رفتارهای اجتماعی مردم هستیم اما بخشی از این رفتارها نیز احتیاج به آموزش دارند. وی با اشاره به احتیاج صنعت گردشگری استان به زیرساخت های بیشتر، تاکید می نماید: توجه به ابعاد فرهنگی و گردشگری نیز به اندازه زیرساخت در رونق صنعت گردشگری استان تاثیرگذار است.

  • حلقه مفقوده صنعت گردشگری یزد

یاسین دهقان -یزد- خبرنگار:هرچند به گفته مسئولان آمار گردشگران سال جاری نسبت به سال گذشته رشد داشته است اما آمار گردشگران نسبت به دوره های قبل از تحریم بسیار کاهش یافته است. با امضا شدن برجام صنعت گردشگری کشور تکان خورد اما در حال حاضر دوباره به وضعیت قبل بازگشته است. اینکه سیاست کشور با گردشگری عجین شده است قابل انکار نیست. زمانی که کشورهای جهان یک باره در برابر ایران موضع می گیرند و کشورمان را متهم می نمایند قطعا گردشگر نیز احساس ترس می نماید و به ایران سفر نمی نماید. اینها صحبت های محمدناصر پیروزی یکی از فعالان صنعت گردشگری استان یزد است.

او عقیده دارد پروژه ایران هراسی بیشترین سهم را در کاهش گردشگران خارجی دارد. این فعال صنعت گردشگری معتقد است: البته در این راستا ضعف های زیرساختی نیز وجود دارد که مزید بر علت می گردد. برای مثال می توان به نبود پروازهای مطرح جهان در کشورمان اشاره نمود. پروازها عمدتا ترکی، قطری، اماراتی و عراقی هستند و این پروازها نمی توانند مسافران متقاضی سفر به کشورمان را متقاعد نمایند. وی ادامه می دهد: قطعا مسافر اگر با یک پرواز مستقیم به کشور هدفش برسد بسیار دلنشین تر است که به مقصد دیگری سفر کند و از آنجا راهی مقصد نهایی گردد، بخشی از مسافران به این دلیل از سفر کردن به ایران و در نهایت استان یزد پشیمان می شوند

این فعال صنعت گردشگری با اشاره به مجوزهای متعددی که برای فعالان صنعت گردشگری در استان یزد صادر شده است، می گوید: نرخ شکنی آژانس ها و رقابت های نادرست صنفی نیز یکی از مواردی است که اعتماد گردشگران را نسبت به استان کاهش می دهد و این برای آینده صنعت گردشگری استان و کشورمان خوب نیست. پیروزی اظهار می نماید: استان یزد هم جاذبه طبیعت شامل طبیعت سرسبز و طبیعت کویری را دارد و هم معماری زیبا و منحصربه فردی دارد که نتیجه آن بافت های تاریخی و بناهای قدیمی زیبایی است که بسیار تماشایی هستند. استان همچنین در حوزه گردشگری روستایی نیز حرف های بسکمک برای گفتن دارد. همه این جاذبه ها خود مشوق خوبی برای سفر به یزد هستند، به این شرط که این جاذبه ها به خوبی در جهان معرفی شوند و گردشگران را به سمت خود جلب نمایند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: بروزرسانی: 15 آبان 1398 شناسه مطلب: 339

به "برگ برنده ای به نام گردشگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگ برنده ای به نام گردشگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید