جیمز باند سینما های اسکاندیناوی را زنده نگه داشت

به گزارش اخبار ورزشی، سال 2021 به علت ادامه محدودیت های سخت گیرانه برای مقابله با شیوع کووید 19، کم ترین فعالیت سینمایی در کشور های شمال اروپا رقم خورد.

جیمز باند سینما های اسکاندیناوی را زنده نگه داشت

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران به نقل از ورایتی، محدودیت های مداوم و سخت گیری ها و قرنطینه های پیاپی در سال 2021 در شمال اروپا فروش سینماهای این کشورها را به نصف کاهش داد و سال سخت دیگری برای سینماهای این کشورها را رقم زد.

در این میان جدیدترین فیلم از مجموعه جیمز باند یعنی زمانی برای مردن نیست که اواخر سپتامبر و اوایل اکتبر (مهر) اکران شد - درست زمانی که سینماها با ظرفیت کامل فعالیت می کردند- به معنای واقعی کلمه نجات بخش سینماها شد و حتی بیش از هر فیلم جیمز باند دیگری در بعضی از این کشورها فروش کرد.

دانمارک؛ اقبال فیلم های داخلی

زمانی برای مردن نیست با فروش 20 میلیون دلاری در سال 2021 رکورد فیلم های جیمز باند پیشین در دانمارک را شکست ولی با این حال نتوانست به تنهایی کاهش 45 درصدی نسبت به فروش در سال 2019 و پیش از کرونا را جبران کند.

این کشور در سالی که گذشت در حالی با آغاز سال روبرو شد که سینماها در تعطیلی کامل بودند و در مجموع 138 روز از سال را سینماها در تعطیلی کامل به سر بردند. از همین رو مجموع فروش سینماهای دانمارک با فروش 6.8 میلیون بلیت، برابر 98 میلیون دلار شد که تقریباً نزدیک نصف فروش در سال 2019 و تقریباً برابر با فروش در سال 2020 بود.

در همین شرایط زمانی برای مردن نیست به گروه فیلم های با تماشاگر بالای میلیون نفری این کشور افزوده شد و این درحالی است که تا به امروز تنها 12 فیلم در این کشور پیروز شده اند تا تماشاگری بیش از یک میلیون را به سینماها جذب نمایند که آواتار با 1.15 میلیون نفر در راس آنها جای داشته است.

سهم فیلم های داخلی دانمارک 41 درصد از فروش سینماهای این کشور بوده و 2.8 میلیون بلیت برای تماشای فیلم های ساخت داخل فروخته شد که پس از رقم 51 درصدی که سال پیش به علت فیلم دور دیگر کسب شد، بالاترین اقبال به فیلم های داخلی است.

این کشور میخواهد در نیمه اول سال 2022 با اکران 18 عنوان داخلی، کوشش کند تا تماشاگران بیشتری را به سینماها بکشاند.

فنلاند بدترین سال تاریخش را تجربه کرد

در همین حال فنلاند بدترین سال تاریخ خود را تجربه کرد و آمار فروش اندکی بیش از نیمی از فروش سال 2019 بود و با فروش 3.4 میلیون بلیت، مقدار فروش به 38.1 میلیون دلار رسید. تعداد بلیت های فروخته شده حتی 11.7 درصد پایین تر از سال 2020 بود. در این میان سهم جیمز باند نزدیک 11 میلیون دلار بود که عنوان پرفروش ترین فیلم سال را هم کسب کرد و پس از آن تل ماسه با فروش نزدیک به 3 میلیون دلار در مکان دوم نهاده شد.

نروژ اندکی نفس کشید

در این کشور اسکاندیناویایی آمار تماشاگران به نسبت سال 2020 با افزایش 16.6 درصدی روبه رو شد و به 5.6 میلیون نفر رسید در حالی که فروش گیشه ها رشدی 17.8 درصدی را ثبت کرد و به 77 میلیون دلار رسید. با این حال این ارقام هنوز 49 درصد کمتر از دوره پیش از کروناست.

به گفته رییس انجمن سینماداران نروژ فروش سینماها در نیمه اول سال به علت محدودیت های شدید ناامید نماینده بود، اما در اکتبر با اکران جیمز باند حتی رقمی بیش از سال 2019 در فروش ثبت شد و نوامبر نیز با فروش بیش از یک میلیون بلیت ماه خوب دیگری بود. با این حال دسامبر یک بار دیگر ماه شکست بود زیرا به علت افزایش اومیکرون محدودیت ها بیشتر شد و با وجود فیلم های پرفروشی مانند اسپایدرمن: راهی به خانه نیست مردم کمتر توانستند به سینما بروند. در این میان بازار فیلم های داخلی خوب بود و سه آرزو برای سیندرلا با فروش 571 هزار بلیت فیلم دوم باکس آفیس و پرفروش ترین فیلم نروژی سال شد و در عین حال بدترین آدم جهان که فیلم نامزد اسکار از این کشور است و پیروزیت های زیادی کسب نموده بیش از 214 هزار نفر را به سینماها کشاند و با فروش 7.4 میلیون دلاری فیلم پنجم باکس آفیس شد. زمانی برای مردن نیست با فروش 666 هزار بلیت و کسب 11.4 میلیون دلار فیلم شماره یک باکس آفیس نروژ بوده است.

ایسلند بهبود 60 درصدی را تجربه کرد

با وجود همه محدودیت های اعمال شده در طول سال برای کرونا، ایسلند به نسبت سال قبل، شرایط بهتری داشت. سینماهای این کشور در مقایسه با سال 2019 حدود 31 درصد کمتر فروختند اما عایدی 8.5 میلیون دلاری باکس افیس این کشور 62 درصد به نسبت سال 2020 افزایش یافت و شمار سینماروها به بیش از 765 هزار نفر رسید.

در این میان زمانی برای مردن نیست با فروش 685 هزار دلار از فروش 58 هزار بلیت فیلم شماره یک سینماها شد و فیلم دوم را فیلمی داخلی از آن خود کرد که در مقابله جدی با جیمز باند حدود 600 هزار دلار فروخت. با همه اینها سهم فیلم های داخلی در بازار 2021 در ایسلند تنها 11 درصد بود.

سوئد و ادامه شرایط فاجعه بار

در سوئد فروش گیشه ها در مقایسه با سال 2019 با کاهشی 57 درصدی روبه رو و تنها فروشی 88 میلیون دلاری ثبت شد و تعداد بلیت های فروخته شده نیز 6 میلیون بلیت بود که 61.5 درصد به نسبت آن دوره کاهش یافت.

تنها زمانی که سینماها با ظرفیت کامل کار کردند پاییز بود که در این میان زمانی برای مردن نیست 32 درصد از آمار فروش را به خود اختصاص داد و در راس 10 فیلم پرفروش سال ایستاد. در مکان دوم اسپایدرمن بود که تقریباً فروشی نصف جیمز باند را تجربه کرد. در این میان تنها یک فیلم سوئدی توانست در میان 10 فیلم پرفروش قرار بگیرد و در مجموع فیلم های داخلی حدود 760 هزار بلیت فروختند که کاهشی 49 درصدی نسبت به دوره قبل از کووید است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 28 فروردین 1401 بروزرسانی: 28 فروردین 1401 گردآورنده: pmbaxsports.ir شناسه مطلب: 1887

به "جیمز باند سینما های اسکاندیناوی را زنده نگه داشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جیمز باند سینما های اسکاندیناوی را زنده نگه داشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید