خبرنگاران جهان به سمت کلاس های الکترونیک پیش می رود
به گزارش اخبار ورزشی، تهران- خبرنگاران- علی رضا کوشکی جهرمی استاد دانشگاه در ارتباط با آموزش مجازی در ایام کرونایی می گوید به واسطه وجود ابزار و روش هایی که جهان را شفاف می نماید علم هم شفاف می گردد و قرار نیست علم محدود به زمان و مکان باشد.
در شرایطی که بحران کرونا موجب تعطیلی عمومی فضای آموزشی کشور شده است، زیرساخت فناوری اطلاعات و مهیا شدن بسترهایی برای برگزاری جلسات مجازی و آموزش از راه دور سبب شده ظرفیت جدیدی برای آموزش دانش آموزان و دانشجویان در کشور فراهم گردد. بیماری کرونا و هراس از ابتلای به آن دغدغه ای فراموش نشدنی در این روزها برای خانواده ها است، اما حضور آموزش های مجازی در خانه های ایرانی و پیگیری امر تعلیم و تربیت به این شیوه تجربه ای جدید را در آموزش به وجود آورده است.
پژوهشگر خبرنگاران با علی رضا کوشکی جهرمی استادیار مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص شرایط آموزش مجازی در شرایط کرونایی به گفت وگو پرداخته که توضیح آن را در ادامه می خوانیم؛
آموزش از راه دور تجربه جدیدی نیست
کوشکی در ابتدای این گفت وگو گفت: سامانه آموزش مجازی فقط مختص کرونا نیست. در کشور ما نزدیک به 12 سال است که دوره های آموزش مجازی مخصوصاً برای مقطع دکترا و کارشناسی ارشد در دانشگاه هایی مانند دانشگاه تهران و شهید بهشتی رواج داشته است. این شیوه آموزش دستاوردهای خوبی به لحاظ اجرا داشته است، اما از لحاظ نتیجه نمی توان نظر قطعی اعلام کرد. پاره ای از مسائل در زمان بحران ارزشمند می شوند. هنگامی که ما به تنگنایی گرفتار می شویم روش هایی همانند آموزش مجازی برای ما ارزشمند می شوند. در بحث آموزش خیلی از اپلیکیشن ها و نرم افزارها امکان تعامل دور را برای ما مهیا می نمایند. این شیوه قبلاً وجود داشته و دانشجویان با تماس تلفنی مطالب خود را با استادان در میان می گذاشتند. در گذشته شیوه آموزش از راه دور به صورت نظام مند نبود که قابلیت های انتقال مطلوب را داشته باشد و این محیط را به محیط های شبیه کلاس تبدیل کند، اما در شرایط کنونی پدیده ای بنام آموزش مجازی شکل گرفته و قابلیت های جدیدی در انتقال دانش به وجود آورده است. با تغییرات حاصل شده این فضا به محیط کلاسی تبدیل شده و سامانه یادگیری از راه دور نامیده می گردد. این سامانه ها در حال بهبود و پیشرفت است و فرصت ارائه تحلیل تکالیف در بعضی از سامانه ها نیز وجود دارد.
در بعضی از دانشگاه ها علاوه بر کلاس های حضوری، آموزش مجازی نیز وجود دارد و این شیوه می تواند در ارائه انتقال دانش به استاد یاری کند. اگر احتیاج باشد کلاس جبرانی برای درسی تشکیل گردد، اما محیط فیزیکی برای حضور واقعی دانشجویان میسر نباشد آموزش مجازی روش مطلوبی است. عظیم ترین خاصیتی که این روش دارد میزان غیبت دانشجو در کلاس های مجازی بعد از شیوع ویروس کرونا معنادار کاهش پیدانموده است. یکی از مهم ترین دستاوردها این روش این است که دانشجویانی که نمی توانند به صورت حضوری بر سر کلاس های درس حاضر شوند، آموزش مجازی می تواند به عنوان یک راه حل مثبت باشد، اگرچه حضور در فضای مجازی صد در صد نباشد یا در محل کار باشند و هم زمان موضوعات کلاس درس را دنبال نمایند. کلاس های دیجیتال و الکترونیک این قابلیت را دارند که با صرف هزینه و زمان کمتر دستاوردهای بهتری داشته باشند، البته در بعضی موارد کیفیت آموزش مغفول می ماند، اما ابزارها می توانند آیتم کیفیت را ارتقا دهند.
یادگیری آدم ها در بحث انتقال دانش و جذب آن متفاوت است. بعضی افراد باید به صورت بصری و حضوری و بر اساس حس لامسه موضوع را درک نمایند و بعضی از آدم ها شنیداری هستند. اینکه ما تأکید کنیم سیستم آموزش مجازی حتماً باعث افت یادگیری می گردد یک تئوری مخدوش است که احتیاج به آنالیز دارد. آدم ها مسیرهای متفاوتی برای یادگیری دارند. عده ای باید حتماً در شرایط فیزیکی و حضوری موضوع را بشنوند و آن را درک نمایند و بعضی در فضای عمومی، شرایط تمرکز برای یادگیری ندارند و یا به واسطه بعضی از ویژگی های روانی محیط کلاس را دوست ندارند و کلاس گریز هستند. کلاس های مجازی می توانند این آدم ها را نسبت به کسب دانش علاقه مند کند. اگر قرار باشد از من در خصوص سامانه آموزش فضای مجازی و الکترونیک نظرخواهی نمایند در این شرایط عالی است و باید از شرایط طبیعی قبل از کرونا هم استفاده کنیم. بودن این سامانه در کنار آموزش حضوری می تواند به انتقال دانش یاری کند.
ابزارها یاریی می توانند در فضای مجازی به انتقال مطلوب دانش یاری نمایند. بسیاری بر این باورند حضور و نفس یادگیری مهم و ارزشمند است، اما در فضای مجازی این موضوع مخدوش می گردد برای اینکه دانشجویان نمی تواند کل بدن استاد را ببیند و به معنی واقعی زبان بدن به انتقال کلام یاری می نماید و این می تواند به عنوان یک نقطه ضعف در آموزش مجازی باشد.
آینده آموزش؛ مجازی یا حضوری؟
این استاد دانشگاه در خصوص آینده پیش روی آموزش گفت: در بحث آموزش و انتقال دانش سه محیط وجود دارد؛ محیط فیزیکی یا همان کلاس های سنتی که همراه با گچ و تخته بودند. کلاس های نوع دوم: کلاس های الکترونیکی و مجازی هستند که موضوعات ضبط می گردد و در این نوع آموزش، زمان و مکان مفهومی ندارد می توان با دانلود فایل در هر ساعت از شبانه روز آن را مطالعه نمایند و اگر سؤالی داشته باشند از استاد سؤال خود بپرسند. محیط سوم به کلاس های دیجیتال معروف است و تلفیقی از شیوه های سنتی و الکترونیکی است.
در کلاس دیجیتال ابزارهای الکترونیک به یاری استادی می آیند که می خواهد بهترین خروجی را داشته باشد. من مطمئنم جهان به سمت کلاس های دیجیتال پیش می رود، کلاس هایی که علاوه بر حضور فیزیکی با ارتقا محیط الکترونیک فضایی برای انتقال دانش به شیوه همگانی را فراهم می نماید. یعنی من که در ایران هستم بتوانم از علم روز حوزه تخصصی خودم از سایر دانشگاه ها استفاده کنم. به واسطه وجود ابزارها و روش هایی که جهان را شفاف می نماید علم هم شفاف می گردد و قرار نیست علم محدود به زمان و مکان باشد. علم محدود به زمانی و مکانی نیست و همه جایی می گردد. من مطمئن هستم در آینده ای نه چندان دور این موضوع اتفاق بیافتد و جهان به سمت وسوی کلاس های الکترونیک پیش می رود. شیوع کرونا به این شیوه آموزش نیز یاری جدی نموده است.
منبع: ایرنا