درهای دستکند سامن پس از افتتاح به روی گردشگران باز نشد

به گزارش اخبار ورزشی، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای منتشر گشته، درهای دستکند سامن پس از افتتاح به روی گردشگران باز نشد.

درهای دستکند سامن پس از افتتاح به روی گردشگران باز نشد

در حالیکه از ماهها قبل اعلام شده بود بازگشایی این جاذبه جهانگردی با حضور وزیر میراث فرهنگی انجام می گردد و افتتاح فاز نخست دستکند سامن یکی از مهمترین برنامه های حضور ضرغامی در همدان عنوان میشد، بازگشایی مجموعه تنها به مرحله بریدن روبان ختم شد.

سید عزت الله ضرغامی در سفر به شهرستان ملایر از مجموعه شهر زیرزمینی سامن تماشا کرد و به همراه مدیران و مسئولان استانی از جمله استاندار همدان فاز نخست این جاذبه تاریخی را افتتاح کرد اما پس از بازدید از دستکند اجازه حضور جهانگرد در مجموعه را نداد و بازدید عمومی را ممنوع نمود.

با وجود اینکه بطور معمول منظور از افتتاحیه باز شدن مکانی برای بازدید عموم است، طلسم 17 ساله دستکند سامن به دست وزیر هم شکسته نشد و درهای یکی از مجذوب کننده ترین شهرهای زیرزمینی کشور همچنان به روی جهانگردان بسته ماند.

ضرغامی در حاشیه بازدید از دستکند سامن بر ضرورت آماده سازی و ایمن سازی این مجموعه برای بازدید جهانگردان تأکید کرد و قول داد اعتبار مستقلی برای دستکند در نظر گرفته گردد.

وی با بیان اینکه تا پروتکل های ایمنی را تأیید نکردم بازدید عموم از دستکند سامن ممنوع است، اضافه نمود: مجموعه دستکند به پروتکل ایمنی احتیاج دارد و تا برطرف موانع و تأیید ضوابط ایمنی به وسیله کارشناسان وزارتخانه امکان بازدید عموم از این جاذبه جهانگردی فراهم نیست.

ضرغامی با بیان اینکه دستکند سامن ظرفیت سرمایه گذاری بسیار بالایی دارد، اظهار کرد: اگرچه اعتبارات ما محدود است و به دلیل مشکلاتی بخشی از اعتبارات عمرانی سال جاری محقق نشد اما طبق اولویت اقدامات لازم برای اختصاص اعتبار این پروژه انجام می گردد.

وی دستکند سامن را یک مجموعه بی نظیر جهانگردی دانست و ادامه داد: این مجموعه ویژه، منحصر بفرد و در حد غار علیصدر است و در آینده بطور قطع یکی از جاذبه های جهانگردی جدی در استان همدان خواهد بود.

ضرغامی تأکید کرد: با مجموع اقداماتی از برنامه های تکمیلی و کامل شدن دایره کاوش ها و آماده سازی دستکند سامن و اتصال نقاط مختلف به هم شهر زیرزمینی سامن یکی از جاذبه های مهم جهانی و پایگاه خوبی برای جهانگردی و آشنایی مردم با میراث فرهنگی کشور می گردد.

در این بازدید مدیر پایگاه ملی دستکندهای استان همدان نیز بیان نمود: تا به امروز رقمی افزون بر 25 میلیارد ریال برای کاوش، بازسازی، حفاظت، آماده سازی، خرید ساختمان، تجهیز و آماده سازی فاز نخست جهانگردی و نورپردازی این مجموعه هزینه شده است.

علی خاکسار با بیان اینکه شهر زیرزمینی سامن با توجه به وجود اسکلت های انسانی و ساختار سنگی گرانیتی مجموعه ای منحصر بفرد است، اضافه نمود: دستکند سامن به عنوان یک پایگاه ملی هر سال بودجه به آن تعلق میگیرد.

وی با اشاره به اینکه در گام نخست و با توجه به جهانگردپذیر شدن این مجموعه، دو کارگاه با 30 اتاق برای بازدید جهانگردان آماده شده، مطرح نمود: بسیاری از دستکندها در بستری از سنگهای آبرفتی، ماسه سنگ و خاک رس ایجاد شده و کندن آنها خیلی سخت نبوده در حالیکه دستکند سامن در بستر سنگی ایجاد شده و بین سه تا پنج هکتار وسعت دارد.

معاون جهانگردی میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی استان همدان اضافه نمود: کاوش شهر زیرزمینی سامن بطور رسمی از سال 86 شروع شد و تا سال 94 با ادامه کاوش ها شش فصل کاوش باستان شناسی انجام شد و تا به امروز بازسازی های لازم، طرح حفاظت، نورپردازی، احداث ساختمان و ورودی این اثر ارزشمند اجرا شده است.

وی با بیان اینکه اقدامات حفاظتی و بازسازیی این مجموعه همچنان ادامه دارد، گفت: هشت نقطه در سامن کار کاوش آن انجام شد که این نقاط به هم پیوسته و در بستر شهر است که هم اینک دو نقطه آن قابل بهره برداری است.

مدیر پایگاه ملی دستکندهای استان همدان با اشاره به کشف حدود 60 اسکلت انسانی اشیای تاریخی همانند سفال، ظروف مسی و مهر عقیق در شهر زیرزمینی سامن بیان نمود: با توجه به اینکه اسکلت های انسانی به شدت در حال فرسایش بود، با حضور کارشناس بازسازی حفاظت اشیای در سایت، مطالعه و مستندسازی اسکلت ها و توده های استخوانی در جای خودش انجام و اسکلت ها جمع آوری و در انباری در اداره میراث فرهنگی نگهداری می گردد.

خاکسار با بیان اینکه بازسازی، حفاظت و نگهداشت اسکلت ها اجرا شده و پس از آماده سازی سایت به دستکند بر می گردند و داخل ویترین و موزه نگهداری می شوند، ادامه داد: درباره قدمت این دستکند هنوز به قطعیت نرسیده ایم اما اینکه این حجم از فضای معماری دستکند در بستر سنگی ایجاد شده، بطور حتم پیش از دوره اشکانیان بوده و تنها برای دفن اجساد قابل استفاده نبوده است.

وی با اشاره به اینکه کارشناسان نیز هسته اولیه شهر را متعلق به پیش از دوره اشکانیان می دانند که در طول تاریخ به وسعت آن اضافه نموده شده ، گفت: کاربری شهر زیرزمینی سامن پیش از اشکانیان برای برگزاری آیین های مذهبی و به عنوان گوردخمه و در زمان پیش از اسلام نیز گورستان بوده است.

معاون جهانگردی میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی استان همدان با بیان اینکه اسکلت های انسانی در دوره اشکانی رسوب گرفته بود و اجساد به صورت روباز دفن می شدند، یادآور شد: دفن اجساد به صورت چمباتمه ای و توده استخوانی بوده و بعد از تبدیل به استخوان، اسکلت ها را در گوشه ای جمع آوری میکردند.

منبع: همگردی
انتشار: 14 دی 1401 بروزرسانی: 14 دی 1401 گردآورنده: pmbaxsports.ir شناسه مطلب: 2060

به "درهای دستکند سامن پس از افتتاح به روی گردشگران باز نشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درهای دستکند سامن پس از افتتاح به روی گردشگران باز نشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید