قرار بود این قلعه از هتل عباسی اصفهان پیروز تر گردد

به گزارش اخبار ورزشی، خبرنگاران/همدان پس از رواج صنعت گردشگری در جهان، بحث بهره وری از روستاها به عنوان یک گزینه تأثیرگذار در توسعه گردشگری مورد توجه نهاده شد و از دهه های 1970 و 1980 سفرهای مسئولانه به طبیعت شروع شد و آن را اکوتوریسم نامیدند.

قرار بود این قلعه از هتل عباسی اصفهان پیروز تر گردد

پس از آن واژه دقیق تری به نام بوم گردی در ادبیات گردشگری جهان شکل گرفت و در چند سال گذشته بسیار رشد کرد و در حال حاضر حدود 8 درصد از کل گردشگری در جهان را شامل می گردد.

همدان به سبب داشتن روستاهای بکر، آب وهوای مطلوب و جاذبه های طبیعی و تاریخی فراوان جزء مناطقی است که می تواند حرف های زیادی در این حوزه داشته باشد، در حال حاضر این استان 21 روستای هدف گردشگری دارد اما چقدر از ظرفیت این روستاها استفاده می گردد؟ آیا روستاهای هدف گردشگری همدان مقصدی برای گردشگری هستند یا صرفاً اسم گردشگری را یدک می کشند؟

به عنوان مثال بنا به اظهارات دهیار، روستای هدف گردشگری اشتران واقع در بخش مرکزی شهرستان تویسرکان، با وجود داشتن ظرفیت های فوق العاده، جاذبه های طبیعی و تاریخی زیاد قادر به استفاده از فرصت های گردشگری آن نیستند در حالیکه قرار بود قلعه اشتران را به عنوان یکی از آثار تاریخی استان همدان احیاء و به بهترین اقامتگاه بوم گردی و هتلی پیروز تر از هتل عباسی اصفهان تبدیل نمایند اما اینک متروکه شده است.

دهیار روستای اشتران با بیان اینکه از جمله جاذبه های تاریخی روستا قلعه، حمام و امامزاده است، شرح داد: روستای اشتران گردشگران زیادی دارد اما به علت نداشتن زیرساخت های لازم فرصت ها را از دست می دهیم؛ به عنوان مثال جهت قلعه تاریخی روستا تاریک است و برای گردشگران مسائلی به وجود می آورد.

فرهنگ بنی اردلان ادامه داد: مشکل عظیم در این روستا مربوط به خانه های بوم گردی است، گردشگرانی که از روستا بازدید می نمایند نمی توانند در روستا اقامت داشته باشند از طرف دیگر مردم روستا مایل به احداث اقامتگاه بوم گردی نیستند.

بنی اردلان توضیح داد: تأسیس خانه های بوم گردی در روستای اشتران جا نیفتاده و احتیاجمند این است که کلاس های آموزشی برای اهالی روستا برگزار گردد تا فرهنگ سازی صورت بگیرد و مردم با مزیت هایش آشنا شوند.

وی با بیان اینکه پس از گذشت حدود یک دهه از کسب عنوان روستای هدف گردشگری اشتران میراث فرهنگی تنها یکبار کلاس آموزشی بیست دقیقه ای برای اهالی برگزار نموده است، گفت: پیروزیت روستا در حوزه گردشگری احتیاج به فرهنگ سازی و برگزاری کلاس های آموزشی دارد تا مردم روستا نسبت به این صنعت درآمدزا آشنایی پیدا نمایند.

دهیار روستای اشتران با اشاره به اینکه طبق سرشماری سال90 جمعیت روستا 1700 نفر است اما در سال های اخیر تعداد از اهالی به روستا برگشته اند، اظهار کرد: میراث فرهنگی قرار بود قلعه تاریخی روستا را احیاء نمایند که متأسفانه این اتفاق نیفتاده و قلعه به شکل متروکه درآمده است.

وی درباره صنایع دستی روستای اشتران گفت: در گذشته قالیبافی در روستا رواج داشت اما هم اکنون رونقی ندارد، طی سال های اخیر دوره های آموزش رشته های صنایع دستی مانند چرم دوزی برای بانوان روستا برگزار کردیم که مورد استقبال واقع نشد.

بنی اردلان با تأکید بر اینکه میراث فرهنگی باید ورود نموده و زیرساخت های گردشگری روستا را درست کند، اضافه نمود: اشتران روستایی چهار فصل است و زیبایی های طبیعی بی نظیری دارد اما تبلیغات در این زمینه بسیار ضعیف است.

و اما 20 آذر 98 بود که رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تویسرکان در گفت وگو با خبرنگاران، گفت: قلعه اشتران که یکی از آثار فرهنگی، تاریخی شهرستان تویسرکان با قدمتی 224 ساله و به جا مانده از دوران قاجاریه است، بازسازی و بازسازی می گردد.

اسحاق ترکاشوند از وجود سرمایه گذاری برای هتل شدن قلعه اشتران با هدف حفظ بنا و نگهداری از آن و برطرف مسائل و موانع پیش روی سرمایه گذار خصوصی بازسازی این بنا اطلاع داد و اظهار کرد: گرچه احیای این قلعه 20 میلیارد تومان اعتبار می خواهد اما بی تردید مسائل موجود بر سر راه سرمایه گذار بازسازی قلعه اشتران حل شدنی است و ما تمام کوشش خود را برای برطرف موانع موجود به کار می گیریم تا این بنا زودتر بازسازی و بازسازی گردد و به بهره برداری برسد.

وی با بیان اینکه روستای اشتران یکی از روستاهای هدف گردشگری شهرستان تویسرکان است و قلعه اشتران در این روستا، زمینه گردشگری را مساعدتر نموده، گفت: قلعه تاریخی اشتران را می توان از ظرفیت های خوب گردشگری و جذب جهانگرد در شهرستان به حساب آورد.

ترکاشوند گفت: قلعه اشتران میراثی 224 ساله از دوران قاجاریه است که مشرف به قلعه خانگرمز و در جهت جاده قدیمی همدان- تویسرکان قرار گرفته است و با توجه به موقعیت جغرافیایی و وسعتش بی تردید یکی از قلعه های نادر در استان همدان است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تویسرکان یادآور شد: در 10 بهمن ماه سال 83 با پیگیری های مسئولان وقت آن موقع قلعه اشتران با شماره 11379 به عنوان یکی از آثار ملی کشورمان به ثبت رسید.

ترکاشوند با بیان اینکه قلعه اشتران مالکان شخصی دارد و مالکان آن از نوادگان حاج اردلان هستند، توضیح داد: هم اینک نیز امیر اردلان پیگیری های مربوط به قلعه را انجام می دهد و با توجه به اینکه این قلعه جزئی از میراث فرهنگی کشور محسوب می گردد، در سال گذشته 450 میلیون تومان از اعتبارات دولتی برای بازسازی بخشی از آن هزینه شد.

وی از وجود سرمایه گذاری برای هتل شدن قلعه اشتران با هدف حفظ بنا و نگهداری از آن اطلاع داد و افزود: در حال حاضر سرمایه گذار به دنبال دریافت تسهیلات است و استعلامات لازم برای سند قلعه هم از آنجا که موروثی به شمار می آید، در دست پیگیری است.

ترکاشوند در انتها گفت: حمایت از سرمایه گذار جزء برنامه های اصلی ما است و اگر این مهم محقق گردد، پس از هتل شدن قلعه، بی تردید این بنا از هتل عباسی اصفهان در جذب جهانگرد پیروز تر و از مزیت های گردشگری غرب کشور خواهد شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تویسرکان در 18 شهریور 99، درباره مسائل روستای اشتران به خبرنگار خبرنگاران گفت: دو سال قبل درخواست تبدیل قلعه اشتران به هتل از طرف مالک خصوصی به اداره میراث فرهنگی رسید و ما اقداماتی مانند تهیه صورتجلسه کمیته فنی، صدور موافقت اصولی و تهیه طرح بازسازی را انجام دادیم.

اسحاق ترکاشوند ادامه داد: با وجود اقدامات اجرا شده مالک پیگیر بقیه کارها نشد همچنین ما درصدد دریافت تسهیلاتی به مبلغ حدود 10 میلیارد تومان برای این بنا بودیم اما مالک علاقه ای به این کار نداشت و فقط صحبت می کرد.

وی با بیان اینکه احیای قلعه اشتران یکی از گزینه های سند راهبردی میراث فرهنگی همدان بود، اظهار کرد: سال گذشته 500 میلیون تومان از محل اعتبارات این اداره در راستای نگهداری قلعه هزینه کردیم اما مالک پا به پای ما نیامد که بتوانیم ادامه دهیم.

ترکاشوند با اشاره به اینکه میراث فرهنگی اگر اعتباری داشته باشد حتماً برای حفظ و نگهداری این اثر هزینه می نماید، اضافه نمود: در حال حاضر اعتباری برای قلعه اشتران نداریم و مکاتباتی انجام داده ایم که اعتبار ملی بگیریم.

وی با بیان اینکه سیاست وزارتخانه میراث فرهنگی سیاست مشارکتی است و در خصوص این اثر، مالک اقدامی نمی نماید، شرح داد: اداره میراث فرهنگی برای آشنایی اهالی این روستا و منطقه با حوزه گردشگری دوره های توانمندسازی برگزار کرد اما بازخورد خوبی نگرفت، در حال حاضر هم با توجه به شیوع کرونا امکان برگزاری کلاس وجود ندارد اما این اتفاق در برنامه های اداره میراث فرهنگی تویسرکان گنجانده شده است و پس از برطرف محدویت های جلسات حضوری عملی خواهد شد.

ترکاشوند با اشاره به اینکه روستاهای شهرستان تویسرکان و از جمله اشتران از نظر پذیرش مسافر ظرفیت بسیار بالایی دارند، گفت: خانه هایی که در روستای اشتران وجود دارد قابلیت تبدیل به بهترین اقامتگاه های بوم گردی استان همدان را دارد اما احتیاج به برگزاری دوره هایی است که امیدوارم به زودی محقق گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 آبان 1399 بروزرسانی: 1 آبان 1399 گردآورنده: pmbaxsports.ir شناسه مطلب: 1077

به "قرار بود این قلعه از هتل عباسی اصفهان پیروز تر گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قرار بود این قلعه از هتل عباسی اصفهان پیروز تر گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید