رخشانی مهر: در اندیشه معماری ایرانی مناسب برای مدارس هستیم

به گزارش اخبار ورزشی، تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در آیین امضای تفاهم نامه همکاری با شرکت ملی پست گفت که در راستای اجرای بسته تحولی مکان یابی مدارس، به دنبال احداث مدارس در مکان مناسب جهت استفاده دقیق و حداکثری از فضاهای آموزشی هستیم.

رخشانی مهر: در اندیشه معماری ایرانی مناسب برای مدارس هستیم

جهت دریافت خدمات پتینه نقاشی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، تفاهم نامه همکاری دوجانبه بین شرکت ملی پست ایران و سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور به امضاء رسید.

در این مراسم مهراله رخشانی مهر معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور اظهار کرد: اگر در گذشته مسئله سازمان نوسازی مدارس کشور، مدارس تخریبی، استانداردسازی سامانه گرمایشی مدارس یا مدارس خشتی و گلی بود، اما امروز با یاری و همیاری دولت، مجلس و خیرین، میزان مدارس تخریبی به میزان قابل توجهی کاهش پیدا نموده و از 30 درصد سال 1395 به حدود 19.5 درصد رسیده است.

وی اضافه نمود: این میزان در مقایسه با فراوانی مدارس و 530 هزار کلاس درسی که در کشور داریم، عدد ناچیزی است. البته از 19.5 درصد، 7 درصد مدارس تخریبی و 12.5 درصد هم احتیاجمند مقام سازی هستند.

رخشانی مهر با بیان اینکه 7 درصد مدارس تخریبی کاملا قابل احصاء است، اعلام کرد: آمار مدارس تخریبی استانها کاملا استخراج شده است. برای مثال در سیستان و بلوچستان که استان محرومی به لحاظ فضاهای آموزشی است، تعداد کلاس های درس احتیاجمند تخریب، بازسازی و مقاوم سازی، مجموعا 10 درصد است، در حالی که میانگین کشوری 19.5 درصد و بیانگر کارهای صورت گرفته بسیار زیاد در این زمینه است.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: البته در بعضی مناطق کشور مانند استان تهران در این زمینه مسئله داریم که در صدد برطرف آن هستیم، اما دیگر مانند گذشته دغدغه شرایط مدارس در زمان وقوع زلزله و احتمال آوار شدن مدارس بر سر دانش آموزان را نداریم. نمونه آن را در زلزله اخیر سی سخت مشاهده کردیم، 160 مدرسه در معرض زلزله نهاده شد که فقط سه مدرسه دچار آسیب شد و احتیاج به تخریب و بازسازی دارند که مدارس دهه 50 و 60 بودند و مدارس نوساز به صورت جزیی و در حد ترک دیوار آسیب دید.

وی اضافه نمود: در حال حاضر به کیفی سازی مدارس فکر می کنیم و از استرس و شتاب در مورد شرایط نامناسب مدارس احتیاجمند تخریب و بازسازی و مقاوم سازی رها شده و در اندیشه معماری مناسب فضاهای آموزشی، مکان یابی مدارس و مجتمع سازی مدارس هستیم.

وی اضافه نمود: ما هر چه مدارس عظیم بسازیم، می توانیم جمعیت دانش آموزی بیشتری جذب مدارس کنیم. وقتی جمعیت دانش آموزی زیاد شد، تبادلات اجتماعی و فرهنگی هم افزایش می یابد، مهارت های زندگی جمعی و کار گروهی هم بین دانش آموزان بیشتر می گردد. یک مدیریت واحد هم در این مجتمع ها هست و دانش آموز از دوره ابتدایی تا سرانجام دوره متوسطه دوم تحت مدیریت واحد قرار می گیرد.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: رویکرد سند تحول آموزش و پرورش هم بر مجتمع سازی تاکید دارد. ولی اینکه مجتمع آموزشی که هزینه ساخت آن 40 یا 50 میلیارد تومان می گردد کجا باید ساخته گردد تا مانند مدرسه دارالفنون دست کم 100 تا 150 سال عمر کند و ماندگار گردد. در جانمایی این مجتمع ها باید دقت بیشتری گردد.

به گفته رخشانی مهر، در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هم روی این موضوع تاکید شده که سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور برود و بحث مکان یابی مدارس با رویکرد 50 سال آینده را انجام بدهد. در این باره سال 97 کار سنگینی با همکاری دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی مطالعاتی صورت گرفته است. این کار به نشریه 827 سازمان برنامه و بودجه منجر شد و سازمان برنامه و بودجه کشور این ضابطه شماره 827 را تصویب و ابلاغ کرد که یک گام عظیم در موضوع مکان یابی مدارس بود.

وی توضیح داد: جدی ترین احتیاج سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور این است که مکان مدارس موجود را داشته باشیم، یعنی باید بدانیم مدرسه ما کجا واقع شده و در چه شرایطی است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور توضیح داد: باید بدانیم در چه شعاعی از مدارس موجود می توانیم مدرسه جدید بسازیم. مثلا مدرسه ابتدایی در شعاع چند کیلومتری مدرسه قبلی ساخته گردد تا مدرسه قبلی از جمعیت دانش آموزی تخلیه نگردد. ما معتقدیم مجموعه شرکت پست می تواند ما در این زمینه یاری کند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 16 فروردین 1400 بروزرسانی: 16 فروردین 1400 گردآورنده: pmbaxsports.ir شناسه مطلب: 1406

به "رخشانی مهر: در اندیشه معماری ایرانی مناسب برای مدارس هستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رخشانی مهر: در اندیشه معماری ایرانی مناسب برای مدارس هستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید