سفر به بام ساوجبلاغ ، زنگ خطر مهاجرت روستائیان به شهرها!

به گزارش اخبار ورزشی، خبرنگاران/البرز البرز روستاهای زیادی دارد که نام آن ها برای بسیاری از ما ناآشناست، روستاهایی که شناخته شده نیستند، اما بدون شک قطعه ای از بهشت گم شده ایران زمین محسوب می شوند، یکی از این روستاها دوزعنبر است. این روستا در مرکز کوهسار قرار گرفته و با شهرهشتگرد نه کیلومتر فاصله دارد.

سفر به بام ساوجبلاغ ، زنگ خطر مهاجرت روستائیان به شهرها!

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات شرایط ادامه تحصیل در کانادا در مقطع کارشناسی ارشد هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی کانادا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی کانادا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های کانادا انتخاب و طی کنید.

به گزارش خبرنگار خبرنگاران، سفر به دوزعنبر در هیچ یک از فصول سال خالی از لذت نیست، چون جاذبه های طبیعی این روستا در همه فصل ها علاقه مندان خاص خود را دارد.

دوزعنبر 800 سال قدمت دارد

دهیار روستای دوزعنبر با اشاره به پیشینه این روستا به خبرنگاران می گوید: این روستا که از توابع بخش چندار شهرستان ساوجبلاغ محسوب می گردد دارای قدمتی 800 ساله است.

حمید قلی زاده درباره وجه تسمیه این روستا شرح می دهد: نام این روستا از دو کلمه دوز(قلعه) و عنبر(خوشبو) تشکیل شده است.

این مسئول با اشاره به شرایط آب و هوای این روستا اضافه می نماید: دوزعنبر که آب و هوای معتدل و بافتی کوهستانی دارد، در دامنه رشته کوه های البرز واقع شده و از شمال به کوه های منتهی به طالقان، از جنوب به روستای آجین دوجین، از شرق به روستای ولیان و از غرب به اراضی آردهه محدود می گردد.

وی ادامه می دهد: ساکنان این روستا که بسیار خونگرم هستند، به فارسی محلی و به گویش طالقانی صحبت می نمایند. بیشتر ساکنان این روستا با یکدیگر نسبت فامیلی داشته و از طوائف سادات حسینی، قلی زاده و قنبریان هستند.

سکونت 120 خانوار در روستا

دهیار روستای دوزعنبر درباره تعداد ساکنان این روستا می گوید: جمعیت این روستا به دو بخش ثابت و شناور تقسیم می گردد. در مجموع در دوزعنبر 120 خانوار در قالب 450 نفر به صورت ثابت زندگی می نمایند، اما در فصل بهار وتابستان جمعیت این روستا به 450 خانوار نیز می رسد.

وی ادامه می دهد: در فصول سرد بخشی از ساکنان این روستا که بازنشسته هستند و یا به علت کهولت سن توان تحمل سرما را ندارند، به خانه های شهری خود می فرایند و با آمدن بهار دوباره به خانه روستایی خود بازمی گردند.

مهم ترین محصول روستای دوزعنبر توت هراتی است

دهیار روستای دوزعنبر اضافه می نماید: بیشتر ساکنان دوزعنبرکشاورز و باغدار هستند و به پرورش گردو، گیلاس و آلبالو مشغول هستند.

این مسئول با اشاره به شاخص ترین محصول این روستا می گوید: توت هراتی که یکی از خوش خوراک ترین توت هایی است که در ایران به بار می نشیند محصول این روستا است.

قلی زاده ادامه می دهد: سالانه بیش از 800 تن از محصولات نام برده شده از باغات این روستا برداشت شده و به فروش می رسد.

وی در ادامه با اشاره به آب وهوای این روستا اضافه می نماید: دوزعنبر دارای منظره ها و چشم اندازهای طبیعی زیبایی است که چشم هر بیننده را خیره می نماید.

دهیار روستای دوزعنبر شرح می دهد: هرچند دوزعنبر جاذبه های تاریخی و مذهبی زیادی دارد، اما پای گردشگران آن طورکه باید و شاید به این روستا باز نشده است.

وجود زائرسرا در روستا

این مسئول با اشاره به بخشی از جاذبه های این روستا می گوید: بقعه امام زاده یحیی(ع) وآرامگاه بی بی سکینه و بی بی شهربانو که از فرزندان امام موسی کاظم(ع) هستند حال و هوای معنوی خاصی به این روستا داده است.

قلی زاده ادامه می دهد: در ایام وفات و شهادت از جمله روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی هم چنین اعیاد شاهد حضور افراد زیادی در این امام زاده ها هستیم.

وی با اشاره به وجود زائرسرا دراین روستا می گوید: با تمهیدات اندیشیده شده زائرسرایی در نزدیکی امام زاده یحیی(ع) ایجاد شده تا زائرانی که پنج شنبه ها به این مکان زیارتی می آیند بتوانند شب مانی داشته باشند.

دهیار روستای دوزعنبر اظهار می نماید: به جز جاذبه های مذهبی، وجود درختان کهنسال تاک و بعضی بناهای تاریخی نیز زیبایی خاصی به این روستا داده است.

دوزعنبر به گردشگران معرفی نشده است

قلی زاده در ادامه با اشاره به نقش مسئولان و رسانه ها درمعرفی این روستا شرح می دهد: وقتی به علت اطلاع رسانی نامناسب بسیاری از البرز نشینان از وجود این روستا باخبر نیستند، چطور می توان انتظار داشت گرددشگران سایر استان ها به دوزعنبر سفر نمایند؟

دهیار روستای دوزعنبر ادامه داد: بدون شک با ایجاد زیرساخت های مناسب گردشگری و هم چنین اطلاع رسانی مناسب می توان به آینده صنعت گردشگری در این روستا امیدوار شد.

این مسئول با تأکید بر اهمیت ایجاد فرهنگ میزبانی ازگردشگران در میان ساکنان روستاهای استان اضافه می نماید: باید فرهنگ آشتی با گردشگران درمیان روستانشینان ایجاد گردد.

وی می گوید: ایجاد این فرهنگ به وسیله آموزش و اطلاع رسانی از سوی رسانه ها به ویژه صدا و سیما امکان پذیر می گردد.

مشکل طرح هادی روستایی در دوزعنبر

قلی زاده در ادامه با اشاره به بعضی مسائل این روستا شرح می دهد: طی یک دهه گذشته تنها 10 جواز ساخت در روستای دوزعنبر صادر شده است.

وی اظهار می نماید: روستای دوزعنبر آخرین روستایی بود که در البرز مشمول طرح هادی روستایی شد.

این مسئول ادامه می دهد: متأسفانه زمانی که طرح هادی دوزعنبر تصویب شد مسئولان این روستا حضور نداشتند و نتوانستند آن طور که باید و شاید از حقوق خود دفاع نمایند.

دهیار روستای دوزعنبر اضافه می نماید: در مرحله اول 24 هکتار از این روستا در طرح هادی روستایی نهاده شد که در طول زمان به شش هکتار کاهش پیدا کرد.

این مسئول شرح می دهد: از آنجایی که یک هکتار از این شش هکتار جزو امام زاده این روستا محسوب می گردد، عملاً پنج هکتار از این روستا جزو طرح هادی روستایی است.

قلی زاده ادامه می دهد: طی 10 سال گذشته تعداد مجوزهای ساخت صادر شده در این روستا از تعداد انگشتان دو دست بیشتر نشده که این امر ساکنان را با مشکل روبرو نموده است.

شرایط ساخت و ساز در دوزعنبر مهیا نیست

دهیار روستای دوزعنبر اظهار می نماید: اغلب کسانی که طی این مدت توانسته اند واحد مسکونی دراین روستا بسازند، یا خارج از بافت روستایی بوده و یا به گونه های از روابط خود استفاده نموده اند.

وی شرح می دهد: ساکنان این روستا می خواهند در محل زندگی آبا و اجدای خود ساخت و ساز نمایند، اما شرایط مهیا نیست.

خطر مهاجرت روستائیان به شهر

دهیار روستای دوزعنبر ادامه می دهد: کسانی که بی توجه به طرح هادی روستایی اقدام به ساخت واحد مسکونی در این روستا نموده اند برای دریافت امکاناتی چون برق، آب و گاز با مشکل جدی روبرو هستند.

قلی زاده می گوید: برای جلوگیری از مهاجرت مردم این روستا هم چنین باقی ماندن جمعیت جوان در دوزعنبر بازنگری طرح هادی این روستا ضروری به نظر می رسد.

این مسئول با اشاره به عواقب مهاجرت مردم از روستاها به شهرادامه می دهد: مهاجرت مردم از روستا به شهرها به کاهش فراوری در بخش کشاورزی منجر می گردد.

وی اضافه می نماید: بدون شک کاهش فراوری محصولات خودکفایی در بخش کشاورزی را دچار تزلزل می نماید و باعث می گردد درهای واردات فراوریات کشاورزی و باغی به کشور بازتر گردد.

روستائیان با مشکل آب روبرو هستند

دهیار روستای دوزعنبر در بخش دیگری از صحبت های خود به دیگر مشکل ساکنان این روستا اشاره نموده و می گوید: کمبود آب شرب و کشاورزی از دیگر مسائل ساکنان این روستاست.

قلی زاده شرح می دهد: بدون دسترسی به آب کافی اشتغال روستانشینان با مشکل روبرو می گردد، چون بیشتر آن ها باغدار و کشاورز هستند و برای ادامه کار خود به آب احتیاج دارند.

وی ادامه می دهد: اگر آب نباشد فراوری محصولات کشاورزی کاهش می یابد و به این ترتیب درآمدزایی برای روستائیان مشکل می گردد.

دهیار روستای دوزعنبر اضافه می نماید: شرایط نامناسب مالی روستانشینان را وادار می نماید تا با آرزوی یافتن شغل و شرایط بهتر زندگی به شهرها مهاجرت نمایند.

گردشگران عرف و فرهنگ روستانشینان را رعایت نمی نمایند

یکی از ساکنان دوزعنبر نیز به بعضی مسائل این روستا اشاره نموده و می گوید: بیشتر گردشگران عرف و فرهنگی که در روستاها رواج دارد را رعایت نمی نمایند و همین باعث نارضایتی روستانشینان می گردد.

حسین قنبریان شرح می دهد: وقتی گردشگران با پوشش نامناسب و سرو صدای زیاد وارد فضای روستا می شوند، حس امنیت و آرامش روستائیان به هم می ریزد و این احساس در آن ها ایجاد می گردد که گردشگران قصد تخریب فرهنگ آنان را دارند.

وی ادامه می دهد: علاوه بر این، گردشگران اغلب وارد باغات روستائیان می شوند و اقدام به میوه چینی می نمایند که همین امر باعث از بین رفتن حس امنیت روستانشینان می گردد.

روستائیان مالک باغات خود نیستند

وی اضافه می نماید: به بیان ساده تر باید گفت ساکنان این روستا در اواخر هفته صاحب املاک و باغات خود نیستند، چون گردشگران همه فضای این روستا را اشغال نموده اند.

قنبریان شرح می دهد: رفتار و برخورد نامناسب گردشگران گاه تا حد درگیری فیزیکی با اهالی روستا منجر می گردد. در کنار این موارد، حضور گردشگران باعث تخریب محیط طبیعی و انباشت حجم زیادی از زباله در روستاها می گردد.

توسعه گردشگری روستایی احتیاجمند مشارکت روستائیان است

معاون گردشگری میراث فرهنگی البرز با اشاره به ملزومات توسعه گردشگری روستایی به خبرنگاران می گوید: توسعه گردشگری روستایی در قدم اول احتیاجمند مشارکت خود روستائیان است.

احمد ترکاشوند ادامه می دهد: روستائیان برای عرضه خدمات گردشگری، باید با فضای کسب و کار گردشگری آشنا باشند و نحوه برخورد مناسب با گردشگران را بدانند.

حضور گردشگران شرایط مالی روستائیان را بهبود می بخشد

وی شرح می دهد: ارائه و معرفی جاذبه های گردشگری روستایی در فضاهای مجازی و تأکید بر حفظ بافت روستایی از احتیاجهای اساسی در گردشگری روستایی است. روستانشینان با حفظ بافت سنتی روستای خود می توانند باعث جذب گردشگران شوند. حضور گردشگران باعث درآمدزایی و ایجاد توسعه پایدار درروستاهای استان می گردد و همین امر از مهاجرت روستانشینان به شهر جلوگیری می نماید.

معاون گردشگری میراث فرهنگی البرز ادامه می دهد: توجه به گردشگری روستایی در روستاها مورد تأکید دولت یازدهم است.

گردشگران آداب حضور در روستاها را رعایت نمایند

ترکاشوند با تأکید بر ضرورت احترام به فرهنگ روستائیان توسط گردشگران می گوید: البته همه بار رونق گردشگری روستایی به دوش روستانشینان نیست، بلکه گردشگران نیز باید آداب حضور در روستا را رعایت نمایند.

ترکاشوند ادامه می دهد: حضور گردشگران در روستاها نباید احساس ناامنی و خطر را در ذهن روستانشینان تقویت کند.

وی اضافه می نماید: باید این باور در روستانشینان ایجاد گردد که فواید حضور گردشگران در روستاها بیش از نکات منفی آن است. گردشگران نباید باعث شوند که روستانشینان آنها را درقالب کسانی ببینند که می خواهند فرهنگ و سنت های آنان را نابود نمایند.

معاون گردشگری میراث فرهنگی البرز اظهار می نماید: بدون شک اگر گردشگران آداب حضور در روستا را رعایت نمایند، اهالی روستا با آغوش باز آنان پذیرایی می نمایند.

بازنگری طرح هادی روستایی هر 10 سال انجام می گردد

مدیر کل روستایی استانداری البرز با اشاره به شرایط طرح هادی روستایی در البرز می گوید: بازنگری طرح هادی روستایی بر اساس قانون هر 10 سال انجام می گردد.

محمدرضا رضوی شرح می دهد: طرح هادی روستایی روستای دوزعنبر در سال 89 صورت گرفته و بازنگری آن در سال 99 اتفاق خواهد افتاد.

وی ادامه می دهد: در بازنگری طرح هادی روستاها نماینده فرماندار، بخشدار، اعضای شورای روستا و گاهی این نمایندگان مجلس حضور دارند.

این مسئول شرح می دهد: در بازنگری طرح هادی روستایی به مواردی چون امکان افزایش جمعیت بومی روستا در طول یک دهه توجه می گردد.

وی اظهار می نماید: در نهایت چگونگی بازنگری طرح هادی روستایی با موافقت همه اعضای حاضر در جلسه به تصویب می رسد.

رضوی می گوید: ساخت و ساز خارج از محدوده طرح هادی روستایی در روستایی مثل دوزعنبر تنها به عدم بازنگری این طرح مربوط نمی گردد و به ارزان بودن زمین و دنج بودن فضای خریداری شده نیز مرتبط است.

گزارش از: المیرا اگیر خبرنگار خبرنگاران منطقه البرز

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 10 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: pmbaxsports.ir شناسه مطلب: 631

به "سفر به بام ساوجبلاغ ، زنگ خطر مهاجرت روستائیان به شهرها!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر به بام ساوجبلاغ ، زنگ خطر مهاجرت روستائیان به شهرها!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید