گنبد کاووس یکی از شهرهای دیدنی استان گلستان به شمار می رود

به گزارش اخبار ورزشی، ایسنا/ براساس آخرین گزارش های منتشر گشته، گنبد کاووس یکی از شهرهای دیدنی استان گلستان به شمار می رود.

گنبد کاووس یکی از شهرهای دیدنی استان گلستان به شمار می رود

گنبد کاووس یا گنبد قابوس یکی از شهرستانهای استان گلستان است که به خاطر دارا بودن بلندترین برج آجری دنیا با همین نام که در قرن یازدهم میلادی بنا شده ، معروف است. این شهر در سده اخیر مرکز سیاسی و اجتماعی ترکمن صحرا محسوب شده و بزرگترین شهرستان استان گلستان است. اقوام ترکمن و بومیان فارسی زبان و مهاجران مازندرانی ، خراسانی ، آذری ، سمنانی ، بلوچستانی ، قزاق ها و سیستانی ها در این شهر زندگی می نمایند و به زبان فارسی و ترکمنی صحبت می نمایند.

همسایگان گنبد کاووس از شمال کشور ترکمنستان، از شرق شهرستانهای کلاله، مینودشت و مراوه تپه، از جنوب شهرستانهای رامیان و آزادشهر، از غرب شهرستان آق قلا و از شمال غربی بندر ترکمن هستند.

گنبد کاووس جاذبه های طبیعی، رودخانه های زیبا و آثار تاریخی فراوانی را در خود جای داده است. فاصله تهران تا گنبد کاووس از مسیر جاده فیروزکوه تقریبا 500 کیلومتر است.

امامزاده یحیی بن زید

مرقد مطهر امامزاده یحیی بن زید بن زین العابدین (ع) یکی از اماکن مذهبی واقع در ضلع جنوبی گنبد کاووس است که محل زیارتگاه عاشقان اهل بیت (ع) در تعطیلات نوروزی بشمار می رود و همه ساله در این ایام مسافران زیادی از سراسر کشور برای زیارت آن به این شهر سفر می نمایند.

امامزاده یحیی بن زید (ع) نوه امام سجاد (ع) است و از ایشان به عنوان بزرگترین امامزاده در استان گلستان و کسی که صحیفه سجادیه یادگار با ارزش جدش امام چهارم را به ایران آورد، یاد می گردد.

گفته می گردد، امامزاده یحیی بن زید (ع) در زمان یزید بن معاویه با 700 نفر از هواداران خود در خراسان قیام کرد و شکست سختی به سپاه آنان وارد ساخت و بعد از آن راهی هرات و از آنجا به شهر جرجان مهاجرت کرد.

والی خراسان (نصر) همراه 80 هزار سوار از شام و اطراف برای سرکوبی این قیام وارد قریه ارغوان شدند و بعد از سه روز جنگ، یحیی و یارانش را به شهادت رساندند.

امامزاده یحیی بن زید (ع) در حومه شهر گنبد کاووس (چهار کیلومتری مرکز شهر) واقع است.

برج گنبد قابوس

شهر گنبد کاووس بیش از هر چیزی با گنبد زیبای آجری آن شناخته می گردد. گنبد قابوس که به میل گنبد نیز معروف است، بلندترین برج آجری دنیا بشمار می آید.

برجی 57 متری که روی تپه چند ده متری و بر روی مقبره قابوس بن وشمگیر در سال 397 قمری ساخته شده و در میان باغ ملی این شهر قرار گرفته که این منطقه در سالهای دور محل پادشاهی پادشاهان آل زیار بوده و جاذبه های تاریخی بسیاری را همانند این برج زیبا در دل خود جای داده است.

مجموعه سوارکاری گنبد کاووس

در بخش شمال شرق شهر گنبد کاووس مجموعه سوارکاری قرار گرفته است که در آن همه ساله مسابقات کورس سوارکاری بین المللی در دو کورس بهاره و پاییزه برگزار می گردد.

مجموعه سوارکاری گنبد کاووس در سال 1353 و به علت علاقه وافر مردم منطقه بویژه ترکمن ها به پرورش اسب و سوارکاری در زمینی به مساحت 400 هکتار احداث شد که اکنون فقط 160 هکتار آن به جای مانده و بقیه نیز برای احداث دانشگاه، مرکز تحقیقات کشاورزی و ورزشگاه ورزشی در سالهای گذشته اختصاص یافته است.

مجموعه سوارکاری گنبد کاووس در سال 1395 در لیست آثار ملی به ثبت رسیده است.

مسابقات اسبدوانی در گنبد کاووس که از آن به عنوان مرکز سوارکاری کشور یاد می گردد، سالهاست که با حضور جمع زیادی از علاقمندان به این رشته ورزشی در مجموعه سوارکاری این شهرستان برگزار می گردد.

بازارچه مرزی اینچه برون

بازارچه اینچه برون در 20 کیلومتری شهر مرزی اینچه برون در استان گلستان قرار گرفته است. بسیاری از اجناس روسی و صنایع دستی ترکمنستان را می توانید از این بازار تهیه کنید. بعلاوه امکاناتی مانند پارکینگ، غذاخوری و سرویس بهداشتی در این مکان فراهم است. یک بازار آلاچیقی نیز به تازگی بیرون از بازار اصلی ساخته شده که در آن صنایع دستی ترکمن ها مانند لباس، زیورآلات ترکمنی و حتی فرش به فروش می رسد.

سد گلستان

به علت سیل گیر بودن و بارش فراوان در این منطقه، سالها پیش در نزدیکی شهر گنبد کاووس سدی بزرگ و کم نظیری بر روی رودخانه گرگان رود احداث شد. سدی خاکی که تاجی حدود 1300 متر و 25 متر ارتفاع از سطح زمین دارد.

قرار گرفتن سد گلستان بر روی رودخانه گرگان رود طبیعت زیبایی را بوجود آورده است. آب و هوای مرطوب و دلنشین این منطقه، سد و اطراف آن را به یکی از جاذبه های گردشگری گنبد کاووس تبدیل نموده است.

تالابهای آجی گل، آلا گل، آلما گل گنبد کاووس

در فاصله 75 کیلومتری شهر گنبد کاووس منطقه ای زیبا و مجذوب کننده در انتظار گردشگران می باشد. در نزدیکی شهر اینچه برون مجموعه ای از تالابهای زیبا با نامهای آجی گل، آلا گل و آلما گل قرار گرفته اند.

در این منطقه میتوان بزرگترین دریاچه آب شور این استان را از نزدیک دید. این تالابها از زیباترین و مجذوب کننده ترین منطقه ها این استان بشمار می آیند که همه ساله محلی برای تجمع انواع پرندگان بومی و مهاجر می باشند. در این مجموعه تالابها میتوان پرندگان زیبایی همانند قو، فلامینگو، سلیم و دیگر پرندگان کم نظیر را به دیدن نشست.

بیشتر بخوانیدتالاب آجی گل یکی از جاذبه های طبیعی استان گلستان استآلاگل، بزرگترین تالاب استان گلستان

دریاچه مصنوعی گنبد کاووس

اولین دریاچه مصنوعی تفریحی و گردشگری استان گلستان، دریاچه مصنوعی گنبد کاووس به مساحت 5 هکتار است که در ابتدای مسیر ورودی به شهر گنبد کاووس در بلوار شادی قرار گرفته است که میزبان مسافران و گردشگران است.

دیوار تاریخی گرگان

دیوار بزرگ گرگان موسوم به دیوار سرخ یا مار سرخ است که به عنوان دیواری تاریخی در 96 کیلومتری شهر گرگان قرار گرفته است. این دیوار از کنار دریای خزر در ناحیه گمیشان شروع شده و تا کوههای گلیداغ در شمال شرق کلاله ادامه دارد،این روزها تقریبا قسمت های زیادی از دیوار از بین رفته و فقط بخش کوچکی از آن در زیر خاک به جای مانده است.

دیوار تاریخی گرگان پس از دیوار چین به عنوان بزرگترین دیوار دفاعی دنیا شناخته شده است. این دیوار بزرگ تاریخی با 200 کیلومتر طول در سال 1378 به ثبت ملی رسیده است.

منبع: همگردی
انتشار: 6 فروردین 1402 بروزرسانی: 6 فروردین 1402 گردآورنده: pmbaxsports.ir شناسه مطلب: 2098

به "گنبد کاووس یکی از شهرهای دیدنی استان گلستان به شمار می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گنبد کاووس یکی از شهرهای دیدنی استان گلستان به شمار می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید