قشون کشی در مجلس!

به گزارش اخبار ورزشی، روزنامه اعتماد در روایتی از حال و هوای دیروز مجلس نوشت: الله اکبر، الله اکبر، الله اکبر در صحن سبز ساختمان هرمی شکل میدان بهارستان طنین انداز شده بود. ساکنان کرسی های سبز رنگِ مجلس روز گذشته سودای اثبات حقانیت مجلس را داشتند و به اصطلاح بازگرداندن مجلس به راس امور را.

قشون کشی در مجلس!

اما آنچه رقم خورد، به گواه ناظران و فعالان و کارشناسان، نمونه ای بود از ترجیح مصالح 80 میلیون ایرانی بر منافع جریانی تندرو که این روزها عنان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را به خوبی به دست گرفته است.

همه چیز از سفر بلندپایه ترین مقام آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران آغاز شد. رافائل گروسی در قامت رییس این سازمان یکشنبه و پس از رایزنی و مذاکراتی فشرده، در شرایطی تهران را ترک کرد که اعلام رسمی نتایج مذاکرات به خروج او از ایران موکول شد. شامگاه یکشنبه سازمان انرژی اتمی ایران تقریبا به طور همزمان با رییس آژانس بین المللی انرژی اتمی در شرایطی توافق اجرا شده میان ایران و این آژانس را تایید کرد که تا پیش از آن و براساس مصوبه مجلس، برخی اصولگرایان رویای توقف تمام و کمال همکاری های تهران و آژانس را در سر می پروراندند و تحت عنوان اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها، خود را برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آینده آماده می کردند ولی این توافق حاصل شده، ناگهان زمین بازی را به سود دولت تغییر داد و موجبات عصبانیت و خشم غیر قابل انکار نمایندگان را در نشست روز گذشته مجلس فراهم آورد.

غلبه بر رییس

عصبانیت نمایندگان از توافق اجرا شده میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی آشکار بود و فضای بهارستان متشنج؛ تشنجی که ابتدای امر موجبات برگزاری نشست غیرعلنی دوساعته نمایندگان را فراهم آورد. نشستی که در آن نه خبری از مقامات دولتی بود و نه دبیر و اعضای شورای عالی امنیت ملی و سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی. تا مجلس دهم برجسه ترین خاصیت جلسات غیرعلنی مجلس ایران کنترل توجیه نمایندگان و در جریان قرار دریافت آنان بود ولی از قرار معلوم در مجلس یازدهم خبری از این دست مسائل نیست.

قشون کشی علنی

حدود 10 صبح نشست که آغاز شد، عصبانیت ها پابرجا بود. بودجه کنار رفت و مسائل سیاسی بر معین تکلیف مهم ترین سند مالی سال آینده جمهوری اسلامی ارجحیت یافت. آتش بیار معرکه مطابق معمول یکی از بزرگ ترین مخالفان مجلسی حسن روحانی، محمدجواد ظریف و به طور کلی دولت های تدبیر و امید بود؛ مجتبی ذوالنوری. همان لحظاتی که قالیباف به عنوان رییس مجلس تلاش داشت چرایی تغییر دستورکار مجلس را تشریح کند، ذوالنوری میان نمایندگان بود و مشغول جمع آوری امضا علیه رییس جمهوری و متهم کردن روحانی به استنکاف از اجرای قانون. رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درگیر این امضابازی ها بود که نامش به عنوان نخستین ناطق خوانده شد. پشت تریبون رفت و در شرایطی از تاکید رهبری بر اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها سخن گفت که عالی ترین مقام جمهوری اسلامی حداقل به طور علنی اظهارنظری در این زمینه نکرده اند.

هر چند پیش تر، محمدتقی نقدعلی، نماینده عضو جبهه پایداری مجلس به اعتماد گفته بود که سکوت رهبری پس از تصویب طرح مجلس یازدهمی ها، به معنای تایید مصوبه مجلس است. پایداری ها نقش پررنگی در جلسه روز گذشته مجلس داشتند و اصولگرایان میانه رو را چون نمایندگان اعتدالی و معدود اصلاح طلبان مجلس، عملا به کنار راندند. به طوری که یکی پس از دیگری پشت تریبون رفتند و دیدگاه خاص خود را با صدای بلند فریاد زدند.

روح الله ایزدخواه، ابراهیم عزیزی، عباس مقتدایی، محمدمهدی زاهدی، حبیب اله دهمرده، محمدحسن آصفری، محمدرضا پورابراهیمی، علیرضا سلیمی، عبدالناصر موسوی لارگانی و روح اله متفکرآزاد کنار سیدمحمود نبویان و نصراله پژمانفر و البته علیرضا زاکانی، چهره های عضو و نزدیک به جبهه پایداری بودند که روز گذشته در مجلس به اظهارنظر پرداخته و علاوه بر نقدها تند و تیز از دولتی ها، از آنچه تنفس مصنوعی به دولت های غربی برای لغو نکردن تحریم ها می خواندند، انتقاد کردند. زاکانی به عنوان نمونه در شرایطی گفت آنها که پشت این تفاهمنامه هستند، بدانند دیگر با تنفس مصنوعی نمی توانند زنده بمانند لذا پیام سیاسی این بیانیه فوق العاده مخرب و به ضرر مصالح انقلاب و منافع ملی است که بسیاری از شورای عالی امنیت ملی گرفته تا برخی چهره های سیاسی اصولگرا موضعی 180 درجه مخالف او دارند.

ایستاده میانه میدان!

درست به همان میزان که آتش پایداری های مجلس تند بود، موضع قالیباف در قامت رییس یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ساکن قدرتمندترین کرسی مجلس اما موضعی میانه بود. رییس مجلس عملا موضع روشنی درباره توافق اجرا شده میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی نگرفت و صرفا گفت مطابق قانون بخش هایی از تعهدات پیش بینی شده در زمان خودش اجرایی شده و از فردا نیز باید قانون مرتبط با پروتکل الحاقی اجرا شود. مجلس شورای اسلامی مصمم به توقف کامل پروتکل الحاقی، دسترسی ها و همه موضوعات قانونی است؛ لذا هرگونه دسترسی بیش از پادمان ممنوع و غیرقانونی است و نظارت بر این امر وظیفه قوه مقننه است.

آن هم در شرایطی که دولت صراحتا توقف اجرای پروتکل الحاقی براساس مصوبه مجلس را اعلام کرده است. برخلاف قالیباف مشاوران نزدیک به جبهه پایداری او، موضعی تند و تیز علیه دولت اتخاذ کردند؛ چنان که وحید یامین پور در توییتی نوشت: این تفاهم مشکوک است و جهت تاثیرگذاری بر انتخابات انجام شده است.

آنچه پایداری ها را به فریاد واداشته، فرصت 3 ماهه ایران به طرف های اروپایی و امریکایی برای لغو تحریم های وضع شده در دوران دونالد ترامپ است. ایران و آژانس توافق کردند که در این سه ماه دوربین های آژانس به فیلمبرداری از مراکز هسته ای ایران ادامه دهد ولی تصاویر ضبط شده دراختیار بازرسان این نهاد قرار نگیرد. اگر تحریم ها لغو شد، ایران اجازه بازرسی ها براساس قواعد پیش بینی شده در برجام را صادر خواهدکرد و در غیر این صورت بازرسی ها تا مدت زمان نامعلومی لغو شده و فیلم های تهیه شده در این سه ماه نیز برای همیشه پاک خواهند شد.

این یعنی دولت جمهوری اسلامی استنکافی از اجرای قانون نداشته است؛ بلکه برای تامین منافع ملی، اقدام لازم را ترتیب داده است. جالب آنکه به لحاظ قانونی نیز نمی توان به حسن روحانی خرده گرفت. دولت او برای اجرای این قانون آیین نامه مستقل تهیه و تصویب کرد که قالیباف آن را نپذیرفت. این یعنی قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها تا زمان تصویب مجدد آیین نامه، به همان شکلی اجرا خواهد شد که دولت با هماهنگی دیگر نهادهای بالادست توافق کند.

منبع: فرارو
انتشار: 5 فروردین 1400 بروزرسانی: 5 فروردین 1400 گردآورنده: pmbaxsports.ir شناسه مطلب: 1387

به "قشون کشی در مجلس!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قشون کشی در مجلس!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید