مالکیت مجسمه مرمر تاریخی به ترکیه نرسید

به گزارش اخبار ورزشی، ایسنا/ براساس آخرین خبر و گزارش های منتشر شده، مالکیت مجسمه مرمر تاریخی به ترکیه نرسید.

مالکیت مجسمه مرمر تاریخی به ترکیه نرسید

یک مجسمه تاریخی مرمرین 22 سانتیمتری که بیش از دو دهه در موزه هنر متروپولیتن نیویورک به نمایش گذشته شده بود زمانیکه حراجی کریسیتز اقدام به فروش آن کرد، از سوی دولت ترکیه به اسم یکی از آثار غارت شده این کشور شناسایی شد. با این حال اخیرا دادگاهی در آمریکا این ادعا را رد نموده است.

گمان می رود این مجسمه در فاصله بین 4800 تا 4100 پیش از میلاد در ترکیه امروزی خلق شده باشد. در سال 2017، این مجسمه در لیست آثار حراجی کریستیز نهاده شد و در همان سال دولت ترکیه با استناد به حکم حکومت عثمانی در سال 1906 که براساس آن همه آثار تاریخی کشف شده در این کشور متعلق به آنهاست و خروج آنها از کشور به هر نحوی ممنوع است، از حراجی و مالک اثر شکایت و گفت این اثر بطور غیرقانونی از کشور خارج شده و باید به ترکیه بازگردانده گردد.

این مجسمه که Guennol Stargaze نام دارد، پیشتر متعلق به یک مجموعه دار هنری به نام آلستر بردلی مارتین بود که حدود دهه 1960 میلادی آن را خریداری نموده بود و بین سالهای 1966 تا 2007 در چند برهه زمانی برای نمایش به موزه هنر متروپولیتن نیویورک امانت داده شده بود.

دادگاهی در منهتن به نفع ترکیه رای نداد. قاضی این دادگاه با رد درخواست ترکیه برای بازگرداندن این اثر به این نکته اشاره نمود که با وجود اینکه این اثر بدون شک در ترکیه امروزی خلق شده است، اما هیچ شواهد قانونی وجود ندارند که بتوانند کشف شدن این اثر در خاک ترکیه پس از سال 1906 را تایید نمایند.

بنابراین مسئله تجارت این نوع آثار و انتقال آنها به کشورهای دیگر در گذشته مطرح شد. بعلاوه، با توجه به اینکه ردیابی جهت این اثر طی هزاران سال گذشته ناممکن است، فقط میتوان بطور قطع تشخیص داد این اثر نخستین بار در سال 1961 از نیویورک سردآورده است.

منبع: همگردی
انتشار: 21 شهریور 1400 بروزرسانی: 21 شهریور 1400 گردآورنده: pmbaxsports.ir شناسه مطلب: 1659

به "مالکیت مجسمه مرمر تاریخی به ترکیه نرسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مالکیت مجسمه مرمر تاریخی به ترکیه نرسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید