متناسب سازیِ حقوق بازنشستگان

به گزارش اخبار ورزشی، خبرنگاران - رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: به غیر از درخواست ما برای اجرای ماده 111 و 96 قانون تامین اجتماعی در افزایش حقوق بازنشستگان، پرداخت 25درصد معوقه مربوط به متناسب سازیِ سال 1400 نیز از مطالباتِ جدیِ بازنشستگان است.

متناسب سازیِ حقوق بازنشستگان

براساس ماده 111 قانون تامین اجتماعی مستمری ازکارافتادگی کلی و مستمری بازنشستگی و مجموع مستمری بازماندگان در هر حال نباید از حداقل مزد کارگر عادی کمتر باشد، بعلاوه براساس ماده 96 این قانون سازمان مکلف است مقدار کلیه مستمریهای بازنشستگی، ازکارافتادگی کلی و مجموع مستمری بازماندگان را در فواصل زمانی که حداکثراز سالی یک بار کمتر نباشد با توجه به افزایش هزینه زندگی با تصویب هیأت وزیران به همان نسبت افزایش دهد. اجرای تمام و کمال این دو ماده قانونی از مهم ترین خواسته های بازنشستگان در زمینه حقوق و مستمری است. اما آیا در افزایش حقوق سال 1401 بازنشستگان توجه به همین دو مؤلفه کافیست؟

حقوق بازنشستکان چقدر باید افزایش یابد؟

حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) با تأکید بر اینکه افزایش حقوق بازنشستگان باید متأثر از نحوه محاسبه و افزایش حقوق شاغلین باشد، گفت: حقوق بازنشستگان باید به استناد ماده 41قانون کار و بند 2 آن، ماده 111 قانون تأمین اجتماعی که از مصوبه شورایعالی کا تبعیت می نماید و بعلاوه ماده 96 قانون تأمین اجتماعی که به بحث هزینه های خانوار اشاره می نماید، مشخص گردد.

وی ادامه داد: براین اساس به حقوق حداقل بگیرانِ سازمان تامین اجتماعی باید 57.4 درصد و به حقوق میانه بگیران نیز 38درصد به علاوه 38درصد افزایش مزد پایه به علاوه 515هزار تومان اضافه گردد.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری تأکید کرد: غیر از این هرآنچه اتفاق بیفتد قطعا مورد اعتراض بازنشستگان قرار خواهد گرفت به هیچ وجه قابل قبول نیست.

افزایش 25درصدِ معوقه متناسب سازیِ سال 1400 به حقوق بازنشستگان

وی اضافه نمود: به غیر از درخواست ما برای اجرای ماده 111 و 96 قانون تامین اجتماعی، پرداخت 25درصد معوقه مربوط به متناسب سازیِ سال 1400 نیز از مطالباتِ جدیِ بازنشستگان است. نحوه محاسبه این 25درصد نیز باید براساس حداقل حقوق سال 1400 باشد؛ یعنی 25درصد حداقل حقوق سال 1400هم باید محاسبه گردد و به حقوق همه بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی تعمیم داده گردد.

صادقی توضیح داد: اینکه بعضی می گویند کف بگیر حق دریافت این 25درصد را ندارد درست نیست و همه سطوح تأمین اجتماعی باید از این 25درصدِ معوقه متناسب سازیِ 1400 بر مبنای محاسباتِ کف حقوق 1400 بهره مند شوند.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با بیان اینکه اضافه نمودنِ این 25درصد به حقوق بازنشستگانِ فشاری بر سازمان تأمین اجتماعی وارد نمی نماید، گفت: 5درصد 2میلیون و ششصد و پنجاه هزار تومان که پایه حقوق سال گذشته است، تقریبا ششصد هزار تومان می گردد که این رقم به اضافه مزدِ مصوب شورایعالی کار باید بدون استثناء به حقوق بازنشستگان اضافه گردد.

قانون باید ملاکِ مشخص دستمزد بازنشستگان باشد

معاون دبیرکل خانه کارگر گفت: بعضی می گویند سازمان تامین اجتماعی مشکل بودجه ای دارد و نمی تواند این حقوق را بپردازد؛ اما باید گفت که با افزایش حقوق سال 1401 جمع بودجه سازمان پانصد و دوهزار میلیارد تومان می گردد و اگر این پانصد و دو هزار میلیارد تومان به پانصد و پنج هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کند، تاثیرِ منفیِ خاصی بر روی سازمان تامین اجتماعی نخواهد گذاشت بلکه از طرفی تاثیر مثبتی بر زندگیِ بازنشستگان و افزایشِ نسبیِ قدرتِ خرید آن ها خواهد گذاشت.

صادقی توضیح داد: سازمان تامین اجتماعی، مدیرعامل و هیأت امنای این سازمان و بعلاوه وزیر کار در افزایش حقوق سال 1401 بازنشستگان باید این سه مؤلفه را مدنظر قرار دهند در غیر این صورت هر کدام از اینها نادیده گرفته گردد قابل قبول نیست و مورد اعتراض بازنشستگان قرار خواهد گرفت.

وی تأکید کرد: من قاطعانه می گویم که برای ما مُرِّ قانون و مصوبه شورایعالی کار ملاک است و برای تک تک بازنشستگان باید اعمال گردد و در کنار این، معوقه و طلب ما از سازمان تامین اجتماعی هم باید پرداخت گردد. اینکه بعضی غیر از این می گویند برای ما قابل قبول نیست و قانون باید ملاک عمل مسئولین باشد.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری توضیح داد: منابع ما متصل به ماده 41 قانون کار است و این ماده آورده بیشتری برای بازنشستگان دارد بنابراین خواست ما اجرایِ تمام و کمال این قوانین است.

1400 سالِ اجرای قانون متناسب سازیِ حقوق بازنشستگان بود

صادقی بعلاوه در پاسخ به این سوال که سال 1400 برای بازنشستگان چه سالی بود، گفت: سال 1400 برای بازنشستگان سال بدی نبود. در این سال متناسب سازی حقوق بازنشستگان اجرایی شد که دستاورد بزرگی برای ما بود، بعلاوه پرداخت وام برای این گروه هم اتفاق خوبی بود که در سال 1401 رقم خورد.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری توضیح داد: اگر این مؤلفه هایی که گفتم روی حقوق بازنشستگان اجرایی گردد و این باور در سازمان تامین اجتماعی پُررنگ گردد که به تعهدات خود در قبال بازنشستگان براساس نص صریح قانون عمل کند، می توان امیدوار بود که سال نو سال خوبی برای بازنشستگان باشد.

منبع: شفقنا اقتصادی
انتشار: 3 تیر 1401 بروزرسانی: 3 تیر 1401 گردآورنده: pmbaxsports.ir شناسه مطلب: 1948

به "متناسب سازیِ حقوق بازنشستگان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "متناسب سازیِ حقوق بازنشستگان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید