مرمت سکه های دوره صفوی در زنجان

به گزارش اخبار ورزشی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان از پاک سازی و مرمت 20 سکه دوران صفوی در زنجان اطلاع داد.

مرمت سکه های دوره صفوی در زنجان

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان قدیمی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان، امیر ارجمند امروز دوشنبه 25 فروردین ماه 99 با اعلام این خبر گفت: مرمت 20 عدد سکه کشف شده از شهر سجاس در کارگاه حفاظت و مرمت توسط کارشناسان این اداره کل به اتمام رسید.

او اضافه کرد: این تعداد سکه به صورت تصادفی توسط تیم باستان شناسی در شهر سجاس خدابنده کشف، ضبط و به اداره کل منتقل شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان ادامه داد: سکه های مرمت شده از نوع فلوس صفوی و جنس آن ها از مس است و این سکه ها منقوش به نقش شیر خورشید، کتبه و تاریخ ضرب هستند، محل ضرب این سکه ها شهرهای اصفهان، قزوین و کاشان است.

ارجمند گفت: هر یک از این سکه ها دارای داده ها و اطلاعات موثق تاریخی است، همچنین روایت های گوناگون و باارزشی از هنر سکه زنی، تاریخ نویسی و فلزکاری دوره صفوی در شهرهای مختلف ایران را نشان می دهند که غیر از ارزش تاریخی، داده های باستانی را نیز با خود همراه دارند.

او گفت: با توجه به تعداد زیاد سکه های اکسیدشده شهر سجاس، معاونت میراث فرهنگی استان برنامه مرمت و پاک سازی این سکه ها را در امسال در دستور کار خود قرار داده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان اضافه کرد: فلزات از آن دسته آثاری هستند که وقتی از خاک خارج شوند تحت تأثیر شرایط محیطی جدید، فرایند خوردگی مجدد در آن ها شروع گذشته و درصورتی که اقدامات مرمتی و حفاظتی انجام نگردد ممکن است دچار آسیب دیدگی جدید گردد به همین دلیل احتیاج است اقدامات حفاظت و مرمتی بر روی این آثار صورت بپذیرد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 25 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 28 شهریور 1400 گردآورنده: pmbaxsports.ir شناسه مطلب: 786

به "مرمت سکه های دوره صفوی در زنجان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرمت سکه های دوره صفوی در زنجان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید