بازسازی خانه: بازسازی گنبد مسجد شیخ لطف الله متوقف شده است

به گزارش اخبار ورزشی، ایلنا/ براساس آخرین خبرهای منتشر شده، بازسازی گنبد مسجد شیخ لطف الله متوقف شده است.

بازسازی خانه: بازسازی گنبد مسجد شیخ لطف الله متوقف شده است

جهت دریافت خدمات بازسازی خانه با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

شاید به جرات بتوان گفت که بازسازی گنبد شیخ لطف الله اصفهان یکی از پر چالش ترین و بحث برانگیزترین بازسازی های چند سال اخیر در حوزه میراث فرهنگی بوده و هست. بازسازیی که در هر مرحله با نقدهای فراوان همراه بود. از روشی که برای پیاده سازی کاشی ها و جانمایی دوباره آنها در پیش گرفته شد تا ترکی که بعد از بازسازیش برف رویش نمی نشست و…

اما بعد از فوت رحمت الله رضایت (استادکار) معمار و شخصی که بازسازی گنبد شیخ لطف الله بر پایه دانش و تجربه او در حال انجام بود، بازهم نگرانی های نو مطرح شد. نگرانی از بابت آنکه چه کسی قرار است کار بازسازی را ادامه دهد؟ سرنوشت ادامه ترک های گنبد چه خواهد شد و…

فریبا خطابخش (مدیر پایگاه میراث دنیای نقش دنیا) گفت: بازسازی نیم ترک سوم و چهار شروع شده و چیدمان کاشی ها در پایین انجام می گردد. از آنجایی که فصل سرما شروع شده، با بهتر شدن هوا، بر روی زیرسازی گنبد کار خواهیم کرد و چیدمان کاشی ها بر روی قالب گنبد انجام خواهد شد.

او درخصوص نقدهایی که درباره بازسازی گنبد شیخ لطف الله مطرح است، گفت: رضایت از جمله استادکارهایی بود که خود دست در عمل داشت و وارد کار میشد. بعد از آنکه بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت، در پی جایگزین کردن او با استاد کار دیگری برآمدیم که او نیز دستی در عمل و اجرا داشته با شد و فقط به عنوان ناظر فعالیت نکند. پروژه ناظر میراث فرهنگی دارد و نیازمند استادکاری است که بتواند در حوزه اجرایی ورود کند.

خطابخش از توقف کار بازسازی در گنبد شیخ لطف الله اطلاع داد و گفت: در حال رایزنی با تعدادی از استادکاران هستیم تا بتواند جایگزین استادکار پیشین گردد. مهم آن است که خود استادکار وارد کار گردد. هنوز فرد مناسب را پیدا نکرده ایم و درحال حاضر نیز تا تعیین شدن استادکار، بازسازی گنبد متوقف خواهد ماند.

مدیر پایگاه میراث دنیای نقش دنیا در پاسخ به این سئوال که آیا استادکاران تمایل دارند در پروژه ای فعال شوند که حرف و حدیث های فراوان پیرامون آن مطرح شده ، گفت: بله استادکارانی هستند که تمایل دارند بازسازی گنبد شیخ لطف الله را انجام دهند اما برای ما مهم است که استادکار مد نظر وارد کار اجرایی و عملیاتی گردد و به قول معروف کت خود را بکند و دست به کار گردد. اما تعدادی از افرادی که تا به امروز با آنها صحبت شده، بحث نظارت را مدنظر دارند.

خطابخش درخصوص شرایط بازسازی گنبد مسجد امام گفت: در خوشبینانه ترین حالت ممکن بازسازی گنبد مسجد امام تا یک ماه آینده تمام خواهد شد. درحال حاضر ترکهای 15 و 16 همزمان باهم در حال بازسازی است و حدود 2 تا 3 متر آن به جای مانده و بعد از انجام آنالیز کلی بر روی گنبد داربست ها باز خواهند شد.

منبع: همگردی
انتشار: 13 آذر 1400 بروزرسانی: 13 آذر 1400 گردآورنده: pmbaxsports.ir شناسه مطلب: 1749

به "بازسازی خانه: بازسازی گنبد مسجد شیخ لطف الله متوقف شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی خانه: بازسازی گنبد مسجد شیخ لطف الله متوقف شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید