معماری های شگفت انگیز در دنیا ، معرفی معماری های ناشناخته در دنیا

به گزارش اخبار ورزشی، از عجایب معماری دنیا و معماری های ناشناخته در دنیا ، چندین مورد میشناسیم، از جمله اهرام مصر، پترا، تخت جمشید، ویا آنکگور اما معماری های شگفت انگیز در دنیا دیگر، بسان جواهرات پنهان در سرتاسر دنیا وجود دارند که همچنان ناشناخته مانده اند. اگر علاقمند هستید تا درباره این مکان های اسرار آمیز و تاریخ کهن آنها آشنا شوید با این مطلب و شناخت معماری های زیبا در دنیا همراه شوید.

معماری های شگفت انگیز در دنیا ، معرفی معماری های ناشناخته در دنیا

1.گوبلکی تپه ترکیه

گوبلکی تپه ،ساختاری تاریخی از جنس سنگی است که در فاصله ده کیلومتری شهر باستانی اورفا واقع در کشور ترکیه است. پیشینه این معماری سنگی حکاکی شده از معماری های ناشناخته در جهان به 11000 سال پیش بر می گردد ، دورانی که مردم هنوز نمی توانستند ابزار فلزی را برای ساخت و ساز مورد استفاده قرار دهند. در سال 1960 این منطقه کشف شد و سپس به وسیله باستان شناس آلمانی حفاری گشت. گوبلکی تپه را بعنوان یک مکان مقدس و تاریخی می دانند که معماری و نوع ساخت آن از معماری های شگفت انگیز در جهان گواهی می دهد نمیتوان به وسیله مردمان غارنشین معمولی ساخته شده باشد.

2.سرداب حل سفلینی مالتا

این سرداب یک نوع معماری از معماری های زیبا در جهان زیرزمینی است که تخمین ساخت آن به سالهای 3300-3000 قبل از میلاد بر می گردد. در ظاهر امر ،این سرداب در گذشته پناهگاهی جهت استفاده مردمان ماقبل تاریخ بوده است ، تا به امروز به جای مانده بیش از 7000 نفر در این مکان پیدا شده است که همین امر باعث شده به این سرداب لقب شهر مردگان یا گورستان را بدهند. فضای آکوستیک و انعکاس صدای این سرداب زیرزمینی از جمله موارد جالب و لاینحل این سرداب همچنان به جای مانده. برخی ها می گویند ایستادن در اتاقی از اتاقهای این سرداب که نام اوراکل را بخود اختصاص داده است، به مانند این است که درون یک ناقوس بزرگ ایستاده باشید، وقتی که کسی با صدای بلند حرفی می زند صدای او طوری بر میگردد که انگار فرد دیگری با او حرف می زند. انعکاس صدا از داخل غارهای تاریک و اتاق های دیگر به صورت اتفاقی و غیر قابل پیش بینی بر می گردد که این باعث توهم و ترس می گردد. سرداب حل سفلینی از معدود ،سالم مانده ترین نمونه های معبد های مالتا از مجموعه معماری های زیبا در جهان محسوب می گردد.

3.دژ بخارا ازبکستان

دژ بخارا که نام ارگ هم گاهی به آن گفته می گردد ، قلعه خیلی بزرگی است که در مرکز شهر بخارا واقع شده است. این ارگ یک بنای خشتی بزرگ است که قدمت ساخت آن به قرن پنجم مرتبط است که هم بعنوان یک ساختار نظامی از استفاده می شده است و هم شهری درون شهر نیز بود که بعنوان محل زندگی درباریان سلطنتی ازبکستان هم مورد استفاده قرار میگرفته. ارگ مزبور تا سال 1920 بواسطه روس ها بعنوان قلعه بکار گرفته شده بود.هر چند امروزه قسمت اعظم این ارگ صدمه دیده و نابود گشته است ولی کماکان از محبوب ترین جاذبه های گردشگری شهر بخارا شمرده می گردد.

4.بودای بزرگ لشان چین

در بخش جنوبی استان سیچوان کشور چین، بودای بزرگ لشان با 71 متر بلندی ، در نزدیکی شهر لشان واقع شده است که در دوران سلسله تانگ بنا شده است، از این سازه به عنوان معماری های ناشناخته در جهان و یا معماری های زیبا در جهان بزرگترین پیکره سنگی بودا در جهان نام برده می گردد که اولین پرستشگاه بودایی بوده که در چین واقع شده است. وسعت شانه های بودا 28 متر، سرش 14.7 متر طول و 10 متر عرض دارد و در مجموع 1021 تکه مو به آن وصل شده است. در روی پاهایش که هر کدام از آنها 8.5 متر است به راحتی 100 نفر میتوانند براحتی جای بگیرند. ساخت این مجسمه در سال 713 میلادی آغاز شد و در نهایت در سال 803 تکمیل و به خاتمه رسید.

5.چاند بائوری هند

یک چاه پله بزرگ با تعدد پله های بسیار که در 100 کیلومتری شهر جیپور واقع در جاده آگرا می باشد با نام چاند بائوری که در کشور عجایب یعنی هند واقع شده است. چاه پله ها بناهای معروف هندی بودند که از پلکان متعددی ساخته می شدند که به چشمه یا آب انبار ختم می شدند.این مکان ها، بیشتر در غرب کشور هندوستان قرار داشتند. قدمت ساخت این سازه به سال 800 میلادی مربوط می گردد که مشتمل از 3500 پله چسبیده به دیوار مورب است که به عمق 13 طبقه پایین می رود و به یک منبع آب زیرزمینی ختم می گردد. چاند بائوری بزرگترین چاه پله در کل کشور هندوستان محسوب میگردد.

6.چان چان پرو

چان چان یک مکان سایت باستان شناسی در موقعیت منطقه ای پرویی لا لیبرتاد قرار گرفته ، که در حدود سالهای 1300 ساخته شده است و فضای 20 کیلومتری را شامل می گردد. این شهر دیوارکشیده ، تقریبا 60000 نفر درون آن جای می گرفته و منبعی بزرگ از طلا ، نقره و سرامیک بوده است.

7.دژ دراور پاکستان

قلعه دراور در صحرای چولیستان در منطقه پنجاب واقع در کشور پاکستان قرار گرفته است که مشتمل از 40 دیواره سنگری چشمگیر و بزرگ است که محیط دیوارهای آن ، 1500 متر و ارتفاع آن 30 متر است.. این قلعه در سال 1733 بنا شده است. این معماری در مکانی قرار گرفته است که از بسیاری از نقاط صحرای چولیستان به خوبی نمایان وقابل دید است.

8.مسجد بزرگ جینیه مالی

این مسجد بزرگ که نام آن ،جینیه مالی می باشد ،در سال 1907 ساخته شده است و گفته می گردد، بزرگترین بنای گِلی در جهانست. این مسجد یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری در آفریقا به حساب می رود ولی در عین حال کمتر در جهان شناخته شده است. جنس مسجد جینیه بطور کل از آجرهای پخته شده در آفتاب ، شن و گِل است. بدنه این عمارت در گرمای جانفرسای تابستان آفریقا ترک بر میدارد، اما مردم محلی نقش مهمی در پا برجا ماندن این مسجد ایفا می نمایند و به مانند یک فستیوال سالانه ، این مسجد را بازسازی و تعمیر می نمایند و اجازه نمی دهند این بنا خراب و نابود گردد.

9.لاس پوزاس مکزیک

لاس پوزاس در همجواری با یکی از روستاهای مکزیکی واقع شده است ، مجموعه ای سورئال و البته مجذوب کننده از معابد ، پل ، مجسمه ، پله ها و بناهایی است که در جوار آبشار های زیبا و فوق العاده ساخته شده اند. این عمارت را یک شاعر بریتانیایی به نام ادوارد جیمز در سالهای 1960 به وجو آورده است ، این شاعر با این کار قصد ایجاد یک نسخه از بهشت را برای خودش با آن شکلی که در فکر خود از بهشت دارد را بسازد. ساخت و ساز این عمارت بیش از 5 میلیون دلار هزینه در بر داشت که او این مبلغ را با مزایده گذاشتن آثار هنریش به دست آورد.

10.مقبره بیبی کا هند

این بنا، شباهت زیادی به تاج محل معروف و شناخته شده در آگرا دارد ، قدمت ساخت آن، سال 1679 میلادی می باشد. ششمین پادشاه گورکانی به حرمت و احترام همسرش و در کشور هند واقع در شهر اورنگ آباد با سنگ های مرمر سفید ایجاد شد. ولی از آنجایی که شاهزاده ای که دستور ساخت این عمارت را داد به میزان شاه جهان ، سازنده تاج محل آگرا ، دارا و ثروتمند نبود ناچار شد این آرامگاه را بسیار کوچک تر و محقرانه تاسیس کند. به گونه ای که این عمارت با نام تاج محل فقیر در هندوستان و جهان شناخته می گردد.

منبع: همگردی
انتشار: 15 دی 1401 بروزرسانی: 15 دی 1401 گردآورنده: pmbaxsports.ir شناسه مطلب: 2061

به "معماری های شگفت انگیز در دنیا ، معرفی معماری های ناشناخته در دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معماری های شگفت انگیز در دنیا ، معرفی معماری های ناشناخته در دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید