مقایسه گلکسی فیت 3 با گلکسی فیت 2؛ کدام مچ بند هوشمند را بخریم؟

به گزارش اخبار ورزشی، گلکسی فیت 2 در سپتامبر سال 2020 به عنوان سومین نسل از مچ بند هوشمند سامسونگ به بازار آمد. این محصول از طراحی زیبا، طول عمر بالای باتری و امکانات نرم افزاری خوبی بهره مند بود اما سامسونگ بنا به دلایلی، تا سه سال بعد از آن از هیچ مچ بند دیگری رونمایی نکرد. در آستانه رسیدن به چهارمین سال بدون جانشین، سامسونگ تصمیم گرفت گلکسی فیت 3 را رونمایی کند. یک مچ بند زیبا و کاملا متفاوت با امکانات به مراتب بیشتر از نسل قبل و قیمت بسیار بیشتر. اما آیا این ارتقاها در عمل هم قابل توجه هستند؟ در این مطلب به مقایسه گلکسی فیت 3 با گلکسی فیت 2 می پردازیم تا ببینیم کدام مچ بند هوشمند ارزش خرید بیشتری دارد.

مقایسه گلکسی فیت 3 با گلکسی فیت 2؛ کدام مچ بند هوشمند را بخریم؟

مقایسه گلکسی فیت 3 با گلکسی فیت 2؛ جدول مشخصات فنی

نام محصولگلکسی فیت 3گلکسی فیت 2
تاریخ رونمایی و عرضهژانویه 2024سپتامبر 2020
متریال بدنهآلومینیومپلی کربنات
کلید فیزیکییک کلید فیزیکی روی فریمیک کلید لمسی در پایین نمایشگر
شکلمربعی
اندازه9.9 × 28.8 × 42.9 میلی متر11.3 × 18.6 × 46.6 میلی متر
وزن بدون بند18.5 گرم11.3 گرم
فناوری صفحهAMOLED
وضوح تصویر192 × 490 پیکسل126 × 294 پیکسل
اندازه صفحه1.6 اینچ1.1 اینچ
سنسورهاشتاب سنج، ژیروسکوپ، سنسور ضربان قلب، اندازه گیری سطح اکسیژن، فشارسنج، سنسور نور محیطشتاب سنج، ژیروسکوپ، سنسور ضربان قلب
استاندارد ضد آب5ATM + IP68 - تحمل فشار آب در عمق 50 متری به مدت 10 دقیقه، مقاوم در برابر نفوذ آب در عمق 1.5 متری به مدت 30 دقیقه
GPS مستقلندارد
اسپیکر داخلیندارد
میکروفونندارد
NFCندارد
حافظه موسیقیندارد
رم و حافظه داخلی16/256 مگابایت2/32 مگابایت
بلوتوث5.35.1
اینترنت همراهندارد
باتری208 میلی آمپر ساعت159 میلی آمپر ساعت
شارژدهی باتریتا 13 روز در صورت استفاده معمولی طبق ادعای شرکتتا 15 روز در صورت استفاده معمولی و 21 روز در صورت استفاده سبک طبق ادعای شرکت سازنده
سیستم عاملFreeRTOS
رنگ بندیسفید، رزگلد، مشکیمشکی، نارنجی

همانطور که در جدول بالا مشاهده می کنید، بین و یک سری تفاوت مهم وجود دارد که روی تجربه کاربری تأثیر مستقیم می گذارد. از طرفی یک سری شباهت ها و تفاوت های جزئی هم وجود دارد که خیلی در انتخاب کاربر تأثیرگذار نیستند. در ادامه به شکل کامل و جامع به آنالیز تمام این تفاوت ها و شباهت ها می پردازیم.

جعبه گشایی

درون بسته بندی هر دو مچ بند، در کنار خود دستگاه، شارژر آن را هم مشاهده خواهید کرد. بنابراین اصلا احتیاجی نیست برای شارژ این مچ بندها به فروشگاه های مختلف سر زده و در پی شارژر آن ها بگردید. خوشبختانه سیاست سامسونگ در بخش گوشی های هوشمند فعلا به ساعت ها و مچ بندهای هوشمند این شرکت راه نیافته است.

مقایسه گلکسی فیت 3 با گلکسی فیت 2؛ طراحی، کیفیت ساخت و رنگ بندی

اگر بخواهیم به طراحی دو مچ بند سامسونگ اشاره کنیم باید بگوییم گلکسی فیت 3 و فیت 2 دو تجربه کاملا متفاوت را در اختیار کاربران قرار می دهند. مدل نوتر، مچ بند بزرگ تری بوده و شکل نمایشگر آن هم مستطیلی است. در حالی که فیت 2 از پنلی استوانه ای، شبیه به پنل سری می بند شیائومی بهره می برد که به مراتب کوچک تر است.

کار کردن با پنل کوچک گلکسی فیت 2 به نوبه خود ساده و لذت بخش است اما اگر تجربه کار با آن را با فیت 3 مقایسه کنیم، می بینیم که کار کردن با مدل نو به مراتب لذت بخش تر خواهد بود. شما هم فضای کار بیشتری دارید و هم اینکه می توانید متن ها و اعلانات را راحت تر در آن بخوانید. علاوه بر این ها، روی فریم کناری گلکسی فیت 3 هم یک کلید تعبیه شده که برای ناوبری در منوی مچ بند هوشمند می توانید از آن استفاده نموده و کار راحت تری داشته باشید. در حالی که هیچ کلیدی روی فریم فیت 2 وجود ندارد.

از اندازه که بگذریم، باید به نوع متریال به کار رفته در ساخت این مچ بند های هوشمند اشاره کنیم. سامسونگ گلکسی فیت 3 را از کیس آلومینیومی ساخته اما در ساخت گلکسی فیت 2 از پلی کربنات استفاده نموده است. پلی کربنات، همان پلاستیک است اما از نوع فشرده شده و بسیار مقاوم تر از پلاستیک معمولی. البته هر دو دستگاه در برابر نفوذ آب کاملا مقاوم هستند چرا که از استاندارد 5TM و IP68 بهره می برند. این دو استاندارد یعنی فیت های سامسونگ هم در عمق 50 متری آب در برابر فشار آن مقاوم هستند و هم می توانید آن ها را در استخر بپوشید، بدون اینکه مشکل خاصی برایشان به وجود بیاید.

اما هرچه که باشد، باز هم آلومینیوم حس و حال مجذوب نماینده تری را به شما القا می نماید و در نتیجه از لحاظ کیفیت ساخت، مدل فیت 3 به مراتب گزینه مجذوب نماینده تری از نسل گذشته اش خواهد بود. علاوه بر این ها، مدل نو، 42.9 اینچ طول دارد در حالی که مدل قدیمی، 46.6 میلی متری است. این یعنی فیت 2 کشیده تر از فیت 3 به نظر می رسد.

از لحاظ ضخامت هم فیت 2 مچ بند هوشمند ضخیم تری است؛ 11.3 در مقابل 9.9 میلی متر. اما آنچه که باعث شده پنل گلکسی فیت 3 در مقایسه با فیت 2 بزرگ تر باشد، عرض 28.8 میلی متری آن است که حدودا 10 میلی متر بزرگ تر از فیت 2 با عرض 18.6 میلی متر است. این عریض تر بودن سبب شده وزن این مچ بند به 18.5 گرم برسد؛ حدودا 7 گرم سنگین تر از فیت 2 با وزن 11.3 گرم.

از لحاظ رنگ بندی، گلکسی فیت 3 با یک رنگ بیشتر عرضه می گردد؛ مشکی، سفید و رزگلد. اما گلکسی فیت 2 با دو رنگ در بازار در دسترس واقع شده است؛ مشکی و نارنجی. البته در صورت تمایل می توانید بندهای این دو مچ بند را به عنوان لوازم جانبی در طرح ها و رنگ های مختلف بخرید. بنابراین از این حیث هیچ محدودیتی وجود ندارد.

کیفیت نمایشگر

گلکسی فیت 3 از نمایشگری 1.6 اینچی از نوع AMOLED بهره می برد در حالی که پنل گلکسی فیت 2 از همین نوع اما 1.1 اینچی بود. در همین وهله اول، رجحان از آن گلکسی فیت 3 است چرا که به شما فضای بسیار بیشتری برای برقراری تعامل لمسی با دستگاه می دهد.

معمولا مچ بندهای هوشمند خیلی نمایشگر بزرگی ندارند و به همین دلیل کار کردن با آن ها بسیار سخت است. اما سامسونگ در نسل نو، با افزایش اندازه پنل تا 0.5 اینچ، کاری نموده که دیگر این مشکل گریبان گیر کاربران نگردد. از طرفی پنل گلکسی فیت 3 آنقدرها هم بزرگ نیست که بانوان یا افرادی با دست کوچک نتوانند از آن استفاده نمایند. به عبارتی دیگر، همه چیز به شکل کاملا استاندارد در این محصول واقع شده است. هرچند گلکسی فیت 2 به خاطر ظاهر استوانه ای شکلی که دارد، برای دست های کوچک به مراتب مناسب تر است.

رجحان دیگر گلکسی فیت نو، وضوح نمایشگر آن است. پنل به کار رفته در این مچ بند هوشمند از وضوح 192 × 490 پیکسل بهره می برد در حالی که وضوح تصویر فیت 2 به 294 × 126 می رسد. بدین ترتیب شما جزئیات بیشتری را در صفحه نمایش گلکسی فیت 3 در مقایسه با گلکسی فیت 2 شاهد خواهید بود.

به صورت خلاصه، گلکسی فیت 2 برای دست های کوچک گزینه مناسب تری است؛ گلکسی فیت 3 نمایشگر باکیفیت تر و بزرگ تری دارد که هم کار کردن با آن لذت بخش تر و راحت تر است و هم وضوح و کیفیت بیشتری دارد.

مقایسه گلکسی فیت 3 با گلکسی فیت 2؛ قابلیت های خاص، پایش فعالیت های ورزشی

اگر بین گلکسی فیت 3 و فیت 2 مردد مانده اید و این مردد ماندن هم به خاطر امکانات نرم افزاری و قابلیت های پیشرفته است، باید بدانید در این بخش، نبرد واقعی این دو محصول شکل می گیرد. گلکسی فیت نو کلی بهبودی در مقایسه با گلکسی فیت 2 دارد و نمی توان این دو محصول را از این حیث با هم مقایسه کرد. البته بهتر است این تفاوت را با ذکر چند مثال شفاف تر کنیم.

در گلکسی فیت نو شما امکان اندازه گیری پارامترهای مختلفی را خواهید داشت که از جمله این موارد می توان به سنسور فشارسنج اشاره نمود. این سنسور در گلکسی فیت 2 وجود ندارد. یاری آن به گلکسی فیت 3 هم در امکان پایش بالا رفتن از پله ها اشاره نمود. آن دسته از افرادی که بالا رفتن از پله را در روتین ورزشی روزانه خود قرار می دهند، می توانند از این قابلیت گلکسی فیت نو استفاده خوبی داشته باشند.

علاوه بر این ها، گلکسی فیت 3 به سنسور اندازه گیری اکسیژن خون هم مجهز شده است. سنسوری که اطلاعات حیاتی درباره سلامت قلب و عروق در اختیار شما قرار می دهد. این سنسور در کنار سنسور ضربان قلب، فیت 3 را در کنار محصولات گران قیمتی قرار داده که اطلاعات سلامتی کاملی را برای کاربران به نمایش می گذارند.

بعلاوه گلکسی فیت نو قادر است بیش از 100 نوع فعالیت ورزشی مختلف را شناسایی و پایش کند؛ از جمله پایش اتوماتیک شنا در استخر که توانمندی های آن در شناسایی ورزش ها را بیشتر می نماید. اما گلکسی فیت 2 فقط 5 نوع تمرین ورزشی را پایش خواهد نمود. بدین ترتیب از این حیث هم اصلا این دو محصول قابل مقایسه با یکدیگر نیستند و برای افراد حرفه ای، انتخاب فیت 2 اصلا منطقی نخواهد بود.

در بحث پایش خواب، هر دو مچ بند هوشمند عملکرد خوبی دارند. اما فیت 3 یک رجحان محسوس دارد. این مچ بند هوشمند جزئیات بسیار ریزی را از الگوی خواب شما، از جمله مراحل مختلف خواب، تشخیص خروپف و اندازه سطح اکسیژن در خواب در اختیار شما قرار می دهد. این در حالی است که مچ بند هوشمند فیت 2 یک سطح ساده از پایش خواب دارد و اطلاعات زیادی در اختیارتان قرار نمی دهد.

فیت 3 حتی امکان پایش چرت را هم داشته و به شما یک سری تمرین برای داشتن خواب بهتر بر اساس اطلاعات جمع آوری شده به وسیله الگوی خواب تان ارائه می نماید. بنابراین آن دسته از افرادی که می خواهند اطلاعات مهمی از شرایط خواب خود به دست بیاورند، فیت 3 را دستگاه مناسب تری می بینند.

گلکسی فیت 3 بعلاوه از یک قابلیت بسیار حیاتی یعنی تشخیص سقوط هم بهره می برد. در حالی که این قابلیت در فیت 2 وجود ندارد. منظور از تشخیص سقوط، قابلیتی است که وقتی فردی در اثر هر اتفاقی به زمین می افتد، مچ بند این اتفاق را تشخیص داده و به صورت اتوماتیک، از کاربر می پرسد که آیا مشکل خاصی دارد یا خیر.

بعلاوه اگر کلید هوم را 5 بار فشار دهید، پیغام SOS یا اضطراری به اشخاصی که خودتان معین کردید ارسال می گردد مبنی بر اینکه شخص مورد نظر مشکل دارد. یک سری اطلاعات پزشکی هم روی صفحه نمایش ساعت به نمایش در می آید تا در صورتی که شخصی شما را در آن شرایط پیدا کرد، بداند باید با چه داروهایی به شما یاری کند.

قابلیت های شبیه به ساعت های هوشمند

هم گلکسی فیت نو و هم فیت 2 با انبوهی از امکانات شبیه به ساعت های هوشمند به بازار عرضه شده اند. هر دو محصول از سیستم عامل FreeRTOS بهره می برند که به آن ها اجازه دریافت اعلانات، کنترل پخش موسیقی، آنالیز تماس های دریافتی و پیغام ها به صورت مستقیم از روی مچ بند هوشمند را می دهد.

البته باید این نکته را هم در نظر داشته باشید که هیچ یک از این دو مچ بند هوشمند از قابلیت اینترنت همراه بهره نمی برند. این یعنی شما در هر صورت به گوشی هوشمند خود برای اتصال به اینترنت وابسته خواهید بود. بعلاوه امکان پاسخ به تماس ها و پیغام ها به صورت مستقیم از روی مچ بند هوشمند وجود نخواهد داشت و باید به وسیله گوشی این موارد را کنترل کنید.

سوا از تمام این موارد، هیچ یک از این دو محصول از GPS مستقل هم بهره نمی برند. وجود GPS مستقل به کاربر اجازه می دهد بدون اینکه به گوشی هوشمند خود احتیاجی داشته باشد، به وسیله خود مچ بند، به مسیریابی بپردازد تا ببیند مثلا چه مسیری را دویده یا راه رفته است. بعلاوه خبری از امکان ذخیره سازی موسیقی به صورت مستقیم روی مچ بند هوشمند هم وجود ندارد.

از لحاظ سنسور هم رجحان با فیت 3 است. البته هر دو دستگاه از شتاب سنج، ژیروسکوپ و سنسور سنجش ضربان قلب بهره می برد. اما فیت 3 از فشار سنج، سنسور اندازه گیری اکسیژن خون و سنسور نور محیط هم بهره می برد. بعلاوه فیت 3 چیزی حدود 16 مگابایت حافظه رم و 256 گیگابایت حافظه داخلی دارد که در مقایسه با 2 مگابایت حافظه رم و 32 مگابایت حافظه داخلی، پیشرفت بسیار محسوسی داشته است.

اگرچه این دو محصول از پردازنده بهره نمی برند اما تجهیز به حافظه رم بیشتر باعث شده تا فیت 3 به هیچ عنوان لگ یا کندی در هنگام ناوبری از خود نشان ندهد.

مقایسه گلکسی فیت 3 با گلکسی فیت 2؛ طول عمر باتری

گلکسی فیت 3 دستگاه بزرگ تری است و در نتیجه باید باتری پرظرفیت تری هم داشته باشد. باتری این محصول 208 میلی آمپر ساعتی بوده و طبق ادعای سامسونگ، تا 13 روز در صورت استفاده معمولی هم دوام دارد. بعلاوه پشتیبانی از فناوری شارژ سریع با امکان شارژ دستگاه تا 65% در مدت 30 دقیقه هم در آن دیده می گردد.

گلکسی فیت 2 اما یک باتری کوچک تر 159 میلی آمپر ساعتی دارد اما به خاطر نمایشگر ضعیف تر و اندازه کوچک ترش، دوام بیشتری دارد؛ تا 15 روز با یک بار شارژ و استفاده معمولی و 21 روز در صورت استفاده سبک. اما در عمل، گلکسی فیت نو در نهایت و در سبک ترین حالت، تا کمتر از یک هفته شما را همراهی می نماید و اگر کمی فشار به آن وارد کنید، نهایتا 3 روز همراهی تان می نماید.

گلکسی فیت 2 هم خیلی مشابه ادعای سامسونگ عمل نمی نماید. در صورت استفاده معمولی، شاید 7 روز بتوانید روی شارژدهی آن حساب کنید. اما اگر فشار سبک تر باشد، احتمال اینکه تا 10 روز هم بتوانید با آن کار کنید وجود دارد. این بار دیگر رجحان با گلکسی فیت 3 نیست اما به خاطر نمایشگر بزرگ تر، این ضعف کاملا طبیعی است و به نظر می رسد بسیاری از کاربران، پنل بزرگ را به چند روز طول عمر بیشتر باتری ترجیح می دهند.

قیمت

گلکسی فیت 2 در حال حاضر در بازار ایران با قیمت تقریبا 2 میلیون و 500 هزار تومن به فروش می رسد. اما قیمت گلکسی فیت 3 چیزی در حدود 3 میلیون و 500 هزار تومان است. این یعنی تفاوت قیمتی بین این دو محصول تقریبا 1 میلیون تومان است که با توجه به مزایای بسیار بیشتر گلکسی فیت نو، اصلا زیاد به نظر نمی رسد. خصوصا اینکه این محصول تقریبا چهار سال بعد به بازار عرضه شد.

البته با این قیمت، ساعت های هوشمند بسیار عالی و مجذوب نماینده و مچ بند های هوشمند فوق العاده ای را می توانید بخرید که عملکرد بسیار بهتری از این دو محصول دارند. اما از برند سامسونگ نیستند. این موضوع برای کسانی که به برند علاقه بیشتری دارند بسیار حائز اهمیت است.

مقایسه گلکسی فیت 3 با گلکسی فیت 2؛ سخن پایانی

هم گلکسی فیت 3 و هم گلکسی فیت 2 مچ بند های هوشمند خوبی هستند که می توانند احتیاج کاربران را در محدوده قیمتی خودشان رفع کند. البته اگر محدوده قیمتی را در مقایسه با محصولات خود سامسونگ در نظر بگیریم. چون در غیر این صورت، ارزش خرید هر دوی این محصولات در مقایسه با بسیاری از رقبا پایین تر است.

اما بین خود گلکسی فیت نو و فیت 2، ارزش خرید مدل نو بسیار بیشتر است. در زیر به چند مورد از رجحان های این دو محصول نسبت به یکدیگر اشاره خواهیم کرد؛

  • گلکسی فیت 3 نمایشگر بزرگ تر و باکیفیت تری دارد.
  • گلکسی فیت 3 لگ یا کندی حین ناوبری ندارد.
  • گلکسی فیت 3 کیفیت ساخت بهتری دارد.
  • گلکسی فیت 3 امکانات نرم افزاری بیشتری دارد.
  • گلکسی فیت 3 امکان پایش فعالیت های ورزشی بیشتری را دارد.
  • گلکسی فیت 3 قیمت مناسب تری در ازای امکانات ارائه شده در مقایسه با فیت 2 دارد.
  • گلکسی فیت 2 سبک تر است.
  • گلکسی فیت 2 طول عمر باتری بیشتری دارد.

به نظر شما کدام محصول ارزش خرید بیشتری دارد؟ گلکسی فیت 3 یا گلکسی فیت 2؟

گلکسی فیت 3

گلکسی فیت 2

نظر دیگری دارم (کامنت کنید)

منبع: خبرنگاران مگ

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 22 اردیبهشت 1403 بروزرسانی: 22 اردیبهشت 1403 گردآورنده: pmbaxsports.ir شناسه مطلب: 2179

به "مقایسه گلکسی فیت 3 با گلکسی فیت 2؛ کدام مچ بند هوشمند را بخریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقایسه گلکسی فیت 3 با گلکسی فیت 2؛ کدام مچ بند هوشمند را بخریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید