من را مقصر مسدود شدن کانال سوئز معرفی کردند!
به گزارش اخبار ورزشی، مروه سلحدار اولین ناخدای زن مصر ده روز پیش متوجه چیز عجیبی شد. کشتی بزرگ باری اِوِرگیوِن در صدر خبر ها بود که در عرض کانال سوئز به گل نشسته و یکی از پرترددترین راستا های کشتیرانی دنیا را بند آورده بود.
مروه ناگهان متوجه شایعاتی در اینترنت شد که او را مسئول و مقصر این رویداد می دانست. مروه می گوید یکه خوردم.
وقتی کانال سوئز بسته شد، خانم سلحدار صد ها کیلومتر دورتر بعنوان جانشین ناخدای ناو عایده 4 در اسکندریه در حال خدمت بود.
این ناو متعلق به سازمان امنیت دریایی مصر است و مامور تامین احتیاج های یک فانوس دریایی در دریای سرخ. این ناو همچنین برای آموزش نیرو های تازه در فرهنگستان علوم و فناوری و حمل و نقل دریایی عرب استفاده می گردد. این فرهنگستان دانشگاهی منطقه ای است که اتحادیه عرب آن را اداره می نماید.
شایعات درباره نقش مروه در به گل نشستن کشتی اِوِرگیوِن در کانال سوئز، با انتشار تصویری دستکاری شده از او آغاز شد که به سایت عرب نیوز نسبت داده شده بود.
به نظر می رسد تصویر خبر جعلی از یک مقاله واقعی برداشته شده که 22 مارس در عرب نیوز منتشر شده بود در باره پیروزیت مروه بعنوان اولین ناخدای زن در مصر.
مروه متوجه شد این تصویر بار ها در توییتر و فیسبوک همرسان شده است.
چندین توییتر جعلی هم ادعا های نادرستی را در باره نقش او در بسته شدن کانال سوئز منتشر نموده بودند.
مروه که 29 سال دارد به بی بی سی گفت اصلا نمی داند چه کسی اولین بار این شایعه را منتشر کرد و چرا: حس کردم شاید، چون زنی پیروز هستم یا، چون مصری هستم، هدف قرار گرفته ام، اما مطمئن نیستم.
این اولین بار نیست که او در این حرفه مردانه با چالش روبرو می گردد. براساس اعلام سازمان بین المللی دریانوردی، در حال حاضر زنان فقط دو درصد دریانوردان دنیا را تشکیل می دهند.
مروه می گوید همواره دریا را دوست داشته است و ثبت نام برادرش در فرهنگستان علوم و فناوری و حمل و نقل دریایی عرب، الهام بخش او شد تا به ناوگان بازرگانی ملحق گردد.
اگرچه آموزشگاه در آن موقع فقط مردان را می پذیرفت، اما مروه درخواست پذیرش داد و پس از بازنگری در قانون توسط حسنی مبارک، رئیس جمهور وقت مصر، مجوز ثبت نام گرفت.
سلحدار می گوید در تمام مراحل تحصیل با تبعیض جنسیتی روبرو بوده است: روی کشتی همه مرد هایی بودند مسن تر از من با طرز فکر هایی متفاوت، به همین دلیل خیلی سخت می گذشت، چون نمی توانستم همفکری برای برقراری ارتباط پیدا کنم. گذر از این شرایط به تنهایی، چالش برانگیز است، اینکه بتوانی بدون آسیب به سلامت روان ات بر همه آن ها فائق بیایی.
جامعه ما هنوز نمی پذیرد دختران مدت طولانی در دریا و دور از خانواده کار نمایند. اما وقتی کاری را انجام می دهید که دوست داری، لازم نیست دنبال تایید همه باشی.
مروه پس از فارغ التحصیلی به رده جانشینی ناخدا ارتقا پیدا کرد و در سال 2015 فرماندهی ناو عایده 4 را برای گذر از کانال سوئز به عهده داشت؛ این ناو اولین کشتی ای بود که پس از گسترش کانال سوئز از آن عبور کرد. علاوه بر این او جوانترین و اولین ناخدای زن مصر بود که از این آبراه عبور کرد.
در سال 2017، عبدالفتاح سیسی رئیس جمهوری در بزرگداشت روز زن در مصر از او تقدیر کرد.
وقتی این شایعه مطرح شد که او در بسته شدن کانال سوئز مقصر بوده، مروه نگران تاثیر آن بر کارش شد.
مروه سلحدار می گوید: این خبر جعلی به زبان انگلیسی بود بنابراین در کشور های دیگر هم پخش شد. خیلی کوشش کردم آنچه در مقاله آمده بود را تکذیب و خنثی کنم، چون این به اعتبار من و تمام کوششم برای رسیدن به جایی که هستم، لطمه می زد.
با این حال برخی واکنش ها هم به او دلگرمی می دادند: نظراتی که در پی مقاله آمده بود بسیار منفی و تند بودند. اما حمایت هم زیاد بود، از طرف مردم عادی و کسانی که با آن ها کار می کنم. تصمیم گرفتم روی حمایت ها و محبت هایی که می گیرم تمرکز کنم و عصبانیتم جایش را به قدردانی داد.
باید بگویم حتی از قبل هم معروف تر شدم
مروه ماه آینده در امتحان نهایی برای رتبه ناخدا تمامی شرکت می نماید و امیدوار است بتواند همچنان الگویی برای زنان در حوزه دریانوردی باشد: پیغام من به زنانی که می خواهند در حوزه دریایی کار نمایند این است که برای آنچه دوست دارید بجنگید و اجازه ندهید هیچ چیز منفی روی شما تاثیر بگذارد.
منبع: فرارو