ترامپ، سوریه و فیس بوک، 10 سال گذشته چگونه گذشت؟

به گزارش اخبار ورزشی، بهار عربی به جنگی خونین در سوریه تبدیل شد، پناه جویان مهاجرت نموده و خشونت های مرتبط با عملیات تروریستی افزایش یافت. اوباما جای خود را به ترامپ داد.

ترامپ، سوریه و فیس بوک، 10 سال گذشته چگونه گذشت؟

از وبلاگ 14 ستاره دیدن فرمایید و کلی مقاله و خبر جالب مطالعه نمایید.

در 10 سال گذشته اوباما جای خود را به ترامپ داد. بریتانیا برگزیت و خروج از اتحادیه اروپا را انتخاب کرد و بسیاری از کشورهای دنیا که دهه دوم قرن بیست و یکم را با امید به برابری بیشتر آغاز کردند و با پوپولیسم ملی گرایانه آن را به سرانجام می رسانند. بهار عربی در بسیاری از کشورهای دنیا غوغا به پا کرد. بسیاری از مردم مهاجرت نموده و به سمت اروپا رفتند تا بحرانی به نام مهاجرت را رقم بزنند. خشونت های داعش در این دهه شکل و شمایل جدیدی به خود گرفت.

خبرگزاری فرانسه در آخرین روزهای سرانجامی دهه دوم قرن 21 مهمترین رویدادها و اتفاقات ده سال گذشته دنیا را مرور نموده است.

آمریکای تفکیک شده

احتمالا آمریکا در دهه دوم قرن 21 با دونالد ترامپ در دفتر بیضی شکلش آغاز می گردد. آمریکا به دنبال استیضاح رئیس جمهور و وجود اختلاف نظر سیاسی، اجتماعی و مالی، شکاف بیشتری را نسبت به حال تحمل خواهد نمود.

سرانجام دوره ریاست اوباما و آغاز دوره ترامپ در نوامبر 2016/ عکس آرشیوی خبرگزاری فرانسه

ترامپ اینک به اتهام سوء استفاده از قدرت خود برای تحقیق از رقیب سیاسی اش در کشور اوکراین زیر سوال است. اتهامی که او را تا مراحل تحقیق از استیضاح پیش برده است. او از هر فرصتی برای تبرئه خود در سنا بهره می برد. جایی که حزب جمهوری خواه وفادارش اکثریت را در اختیار دارد.

هفته گذشته کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا استیضاح دونالد ترامپ را به تصویب رساند و اتهامات مطرح شده علیه وی را نیز تایید کرد.

اینک ترامپ پس از بیل کلینتون و اندرو جانسون سومین رئیس ایالات متحده است که با استیضاح روبرو می گردد. ریچارد نیکسون نیز رئیس جمهوری است که قبل از رای گیری نمایندگان مجلس کناره گیری کرد.

در سال 2016 برای بعضی تبدیل یک شخصیت نمایشی به فردی بانفوذ و واقعی که سکان بزرگترین اقتصاد دنیا را در دست بگیرد، غیر ممکن به نظر می رسید.

ترامپ در سال 2016 با شکست هیلاری کلینتون دموکرات رئیس جهمور شد. در آن موقع جانشینی یک نیویورکی بلوند به جای اوبامای پیروز و اولین رئیس جمهور سیاه پوست آمریکا به شدت آزار دهنده بود.

از طرفی در تاریخ آمریکا تفاوت دو رئیس جمهور هرگز به این حد نرسیده است.

ترامپ از سنت ها گریزان است و کاخ سفید را به شیوه خود اداره می نماید/ عکس: خبرگزاری فرانسه

ترامپ به مبارزه با تغییرات آب و هوایی بدبین است. هوادار فراوری همه جانبه داخلی است و سیاست های سخت گیرانه ای درباره مهاجرت دارد. از سنت ها اجتناب نموده و کاخ سفید را به شیوه خود اداره می نماید.

او در سخنرانی مراسم تحلیف خود در ساختمان کاپیتول -کاخ کنگره آمریکا- در 20 ژانویه 2017 گفت: از امروز به بعد یک چشم انداز جدید بر سرزمین ما حاکم خواهد شد. قرار است آمریکا دوباره شماره یک دنیا باشد.

پیروزیت پر رونق اقتصاد آمریکا در دهه دوم قرن بیست و یکم به شانس وی برای انتخاب مجدد ترامپ در سال 2020 یاری خواهد نمود.

ترامپ در سیاست خارجه با متحدان خود روابط سرسختانه ای دارد. توافق های بین المللی را دست می اندازد و هیچ تردیدی برای ارتقای روابط خود با مقامات مستبد کشورهایی مانند کره شمالی ندارد.

ترامپ آمریکا را از توافقنامه های بزرگ و معتبر دنیای مانند توافق هسته ای برجام، توافقنامه تغییرات آب و هوایی پاریس، تفاهم نامه تجاری آسیا-پاسیفیک، توافقنامه تجاری آمریکا -چین و قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) خارج کرد. آمریکا همچنین عضویت خود را در یونسکو نیز تعلیق نموده است.

بهار عربی ناامید نماینده

دهه دوم قرن 21 با امید به بهار عربی آغاز و این بهار با بازگشت مجدد قدرتمندان به بعضی حکومت ها سرانجام یافت.

در 14 ژانویه سال 2011 دیکتاتور تونسی زین العابدین بن علی پس از اعتراضات مردمی گسترده از کشورش فرار کرد. اتفاقی که تا هفته قبل از آن غیر قابل تصور به نظر می رسید.

اعتراضات تونس با خودسوزی اعتراضی یک دستفروش آغاز شد و با فرار بن علی به سرانجام رسید. پس از آن بهار عربی به خاورمیانه و شمال آفریقا گسترش یافت.

یک تظاهر نماینده تونسی در ژانویه 2011 در حال پرتاب گاز اشک آور به سوی نیروهای امنیتی- این اعتراضات سرمنشاء شکل گیری بهار عربی در دنیا شد/ عکس: خبرگزاری فرانسه

معمر قذافی رهبر لیبی در همان سال در قیام مردمی و با حمایت نیروهای تحت پشتیبانی ناتو سرنگون شد. قذافی 40 سال قدرت را در لیبی در دست داشت.

در مصر، اعتراضات میدان تحریر قاهره سرانجام دوره حکومت 30 ساله حسنی مبارک را رقم زد اما این کشور سال سرانجامی دهه دوم سال 2000 میلادی را در چنگال آهنین رئیس جمهور عبدالفتاح سی سی به پابان رساند.

سرنوشت میلیون ها نفر از مردم سوریه نیز تغییر کرد. سرکوب یک جنبش اعتراضی علیه خانواده اسد به جنگ داخلی بی رحمانه منجر شد.

در 8 سال درگیری سوریه که از سال 2011 آغاز شد، بیش از 370 هزار نفر کشته و میلیون ها نفر آوار شدند. پس از مدتی این درگیری دنیای شد.

غرب ائتلافی را برای شکست خلافت داعش تشکیل داد. داعشی که به عنوان یک گروهی افراطی از هرج و مرج ها برای تغییر قلمرو در سوریه و عراق به نفع خود بهره برد.

این گروه ویرانی به بار آورد و هزاران جنگجوی خارجی را از سراسر اروپا جذب کرد.

اروپای بی ثبات در دوره داعش

ابوبکر بغدادی رهبر داعش در ژوئن سال 2014 خلافت خود را خاطرنشان کرد و حد فاصل مناطق حلب در شمال سوریه تا دیاله عراق را مقر حکومت خود خواند.

داعش القاعده را تحت الشعاع قرار داد و جریان جدیدی از خشونت را در اشکال مختلف و مدرن ایجاد کرد.

این سازمان هوادارانش را به انجام اقدامات تروریستی تشویق کرد. به همین دلیل اقدامات این گروه با عملیات های برنامه ریزی شده مانند 11 سپتامبر متفاوت است.

ابوبکر بغدادی رهبر داعش در مسجد جامع شهر موصل . او در سال 2014 بخش هایی از عراق و سوریه را قلمرو تحت حاکمیت خود خاطرنشان کرد/ عکس: آرشیو خبرگزاری فرانسه

در 13 نوامبر سال 2015 بیش از 130 نفر به دلیل بمب گذاری و تیراندازی گروه های داعش در کنسرت، رستوران، کافه و ورزشگاه ورزشی فرانسه کشته شدند.

در بتکالان سالن کنسرت افسانه ای پاریس نیز 90 نفر در حین تماشای نمایش یک گروه آمریکایی در تیراندازی مردند.

فرانسه، بلژیک، انگلیس و دانمارک در طی یک دهه قربانی حملات تروریستی شدند. این اتفاقات تروریستی به نوار منطقه ساحل آفریقا و آسیا نیز کشیده شد. ساحل منطقه ای است با اقلیم و تنوع زیستی مشابه که میان صحرای بزرگ آفریقا و ساوانای سودان قرار گرفته است.

مردم فرانسه برای کشته شدگان حوادت تروریستی سال 2015 فرانسه شمع روشن کردند/ عکس: خبرگزاری فرانسه

با این وجود آمریکا، متحدان کُردش و ملت های اروپایی سرزمین های تحت حاکمیت داعش را پس دریافتد. آمریکا در ماه قبل ائتلاف خود با نمودها را به سرانجام رساند.

همان طور که ترامپ در 27 اکتبر امسال گفت؛ نیروهای ویژه آمریکا بغدادی را مانند یک سگ و در حمله ای برنامه ریزی شده کشتند.

تراژدی مهاجرت

درگیری های سوریه منجر به فراوری خشونت و فاجعه بزرگ انسانی در آستانه درهای اروپا شد. میلیون ها نفر خانه های خود را در جست و جوی امنیت و زندگی بهتر ترک کردند.

آنها پس از راهپیمایی های طولانی و طی راستاهای خطرناک به هر کشوری که پذیرای آنها باشد، می فرایند.

صدراعظم آلمان در ابتدا تصور می کرد که توان پذیرش پناهندگان را دارد.

او در 31 آگوست 2015 گفت: اگر اروپا در برابر پناهندگان ناکام بماند و اگر این پیوند نزدیک با حقوق بشر دنیای شکسته گردد، اروپا دیگر اروپایی که ما آرزو داریم نیست.

صدها هزار سوری همچنان مهاجرت خود را در آلمان به سرانجام می رسانند.

دهه 2010 میلادی با بحران مهاجرت معروف شد- دختر جوان سوری در هنگام ورود به آلمان در سال 2015 - عکس: آرشیو خبرگزاری فرانسه

بسیاری از مهاجران نیز در شمال بندر کاله فرانسه منتظر فرصتی برای ورود به بریتانیا هستند.

بخشی از مهاجران نیز سفر دریایی خود را از شمال آفریقا با قایق های بادی و موتوری برای رسیدن به اروپا آغاز کردند. بسیاری از آنها زنده نماندند.

در آمریکا ترامپ نیز با مهاجران غیر قانونی که به وسیله مکزیک وارد کشورش شدند، مبارزه می نماید.

او برای مبارزه با مهاجران غیرقانونی، از کنگره میلیاردها دلار برای ساخت دیوار در مناطق مرزی درخواست کرد.

ظهور ترامپ باعث قدرت گیری راست های افراطی و گروه های پوپولیستی در دیگر نقاط دنیا شد. بنابراین ما شاهد روی کار آمدن ویکتور اوربان در مجارستان، ماتئو سالوینی در ایتالیا و جایر بولسونارو در برزیل هستیم.

در فرانسه حزب راست به عنوان نیروی سیاسی باقی ماند اما در آلمان راستی ها قدرت گرفته و صداقت و خوش فکری مرکل را زیر سوال بردند.

اما اتفاق بزرگتر در بریتانیا رخ داد. در رفراندوم تاریخی 2016 رای دهندگان تصمیم به ترک اتحادیه اروپا دریافتد و تا چهره یک قاره را تغییر دهند.

به نظر می رسد نخست وزیر بریتانیا بوریس جانسون رهبری خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را بر عهده بگیرد. اتفاقی که به لطف عدم حمایت ترامپ از اتحادیه اروپا امکان پذیر نشان می دهد. ترامپ اولین رهبر آمریکایی است که از اتحادیه اروپا حمایت نکرد.

بوریس جانسون در دهه 2010 عزم خود را برای خروج از احادیه اروپا جزم نموده است/ عکس: آرشیو خبرگزاری فرانسه

شهفرایندان عمل می نمایند

در سال 2019، گرتا تونبرگ یک نوجوان سوئدی با بازنویسی و تکرار قوانین، وجدان عمومی مردم در خصوص مبارزه با تغییرات آب و هوایی را بیدار کرد.

میلیون ها نفر خود را به جای گرتا تونبرگ 16 ساله گذاشتند و خود را قربانی رشد مالی و راحت طلبی دیدند.

این نوجوان در ماه سپتامبر امسال در سازمان ملل رهبران دنیا را به دلیل اهمال کاری برای گرم شدن کره زمین به چالش کشید.

نوجوان سوئدی و فعال محیط زیست/ عکس: خبرگزاری فرانسه

در دهه ای که با یک اتفاق ناخوشایند اتمی و با زمین لرزه و سونامی ژاپن آغاز شد، دنیا تمرکز بیشتری روی شدت گرم شدن و تاثیرات بیماری های حاصل از آن داشته است.

در این راستا، دنیا در سال 2015 به توافق برجسته پاریس برای بهبود شرایط آب و هوایی رسید اما تعهدات برای کاهش گازهای گلخانه ای کافی نبود و آمریکا در حال عقب نشینی تدریجی از این برنامه است.

در حالیکه حفاظت از محیط زیست برای بسیاری از کشورها در دهه دوم قرن 21 مهم بود، بسیاری از گروه ها و کشورها نیز به روابط بین زن و مرد در دنیا پرداختند.

جنبش #می تو پس از طرح چندین موضوع آزار جنسی علیه هاروی واینستین تهیه نماینده هالیوود مانند ویروس منتشر شد. این حرکت زنان به مقابله با سوء استفاده نمایندگان خود ترغیب شدند و اعتبار بسیاری از مردان قدرتمند در این راستا از بین رفت.

هاروی واینستین تهیه نماینده هالیوود- ادعای تعدادی از هنرپیشه های زن هالیوود علیه این تهیه نماینده آغاز نماینده جنبش #می تو شد/ عکس: آرشیو خبرگزاری فرانسه

مسئله هویت و جنسیت نیز در این دهه با قدرت و باز تعریف مرد، زن یا هیچ یک دوباره مطرح شد. بعضی از مردم نیز واژه هر دو را برای هویت خود برگزیدند.

بشر ارتباطی

انتشار اخبار مربوط به جنگ بچه ها برای کره زمین، شهادت زنان علیه مردان، مردم دموکراسی خواه و داعشی های هوادار ترور، حکایت از رشد بیش از حد رسانه های اجتماعی و اعتماد روزافزون مردم به آنها در دهه 2010 دارد.

گستردگی بیش از حد رسانه های اجتماعی و اعتماد مردم به رسانه های اجتماعی در دهه 2010 افزایش یافت/ عکس: خبرگزاری فرانسه

2.4 میلیارد آیدی به عنوان کاربران عادی و ماهانه فیس بوک عدد بسیار بزرگی است که این شبکه را به بزرگترین شبکه اجتماعی دنیا تبدیل می نماید. در سال 2011 این آمار حدود 500 میلیون برآورد شد.

فناوری به شکلی اساسی زندگی ما را تغییر داده است.

دوست یابی، قرار، اخبار، سیاست، موسیقی، بانک داری و خرید این روزها در فضای مجازی انجام می گردد و ما بیشتر از هز چیزی به صفحات مجازی خیره می شویم.

فیس بوک تنها نام شناخته شده فناوری در شرکت های آمریکایی این دهه نیست. گوگل، توئیتر، آمازون، اپل و واتس اپ نیز از دیگر برندهایی بودند که در این دوره زندگی ما را تغییر دارند.

آنها میلیون ها دلار درآمد دارند و نقش خود را در مشاجرات بازی نموده اند.

این شرکت ها به اطلاعات شخصی ما دسترسی دارند و تهدیدی قابل توجه برای حفظ حریم خصوصی محسوب می شوند.

با این وجود فیس بوک یکی از بزرگترین سلاح ها برای دخالت روسیه در انتخابات 2016 آمریکا شناخته شد.

شاخ به شاخ آمریکا و چین

در اواسط این دهه چین با ادعایی جدید، خود را به عنوان رهبر دنیای در زمینه روباتیک، فناوری اطلاعات و انرژی پاک معرفی کرد.

جنگ تجاری آمریکا و روسیه یکی از بزگترین اتفاقات دهه دوم قرن 21 میلادی است/ عکس: ارشیو خبرگزاری فرانسه

پکن کوشش دارد چرخه های خود را تغییر دهد. این کشور دیگر به خانه بودن برای کارخانه دنیا راضی نیست.

آمریکا این فزونی را بحث برانگیز می بیند. این نگرانی در دوره ترامپ به جوش و خروش رسیده است.

در این دهه رهبر جمهوری خواستار جنگ تجاری با چین را آغاز کرد و این کشور را به سرقت دارایی های معنوی و خلاقیت محکوم کرد.

ترامپ در سال 2018 با افتخار گفت: جنگ تجاری راهی خوب و آسان برای پیروزی است.

او سنگین ترین تعرفه ها را روی کالاهای چینی اعمال نموده است.

--

بیشتر بخوانید:

توافق بریتانیا و اتحادیه اروپا بر سر برگزیت

بالا دریافت جنگ تجاری چین و آمریکا؛ سقوط سهام در بازارهای آسیا

ترامپ شخصیت سال مجله تایم را به سخره گرفت

--

منبع: عصر ایران
انتشار: 15 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: pmbaxsports.ir شناسه مطلب: 564

به "ترامپ، سوریه و فیس بوک، 10 سال گذشته چگونه گذشت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترامپ، سوریه و فیس بوک، 10 سال گذشته چگونه گذشت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید