نکات طلایی در رژیم غذایی دیابتی ها

به گزارش اخبار ورزشی، رییس مرکز تحقیقات تغذیه در غدد درون ریز پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم با بیان اینکه حدود 10 تا 12 درصد جمعیت کشور مبتلا به دیابت هستند، ضمن برشمردن عادات غذایی موثر در بروز یا کاهش ابتلا به دیابت، به نکات کلیدی موثر در رژیم غذایی افراد دیابتی اشاره نمود.

نکات طلایی در رژیم غذایی دیابتی ها

دکتر پروین میرمیران عضو هیئت علمی دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی و انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی در گفت وگو با خبرنگاران، گفت: در حال حاضر دیابت نوع 2 به عنوان یک بیماری غیرواگیر شایع در دنیا از جمله ایران مطرح است که متاسفانه روز به روز بر افراد مبتلا اضافه نموده می گردد.

وی با اشاره به نتایج مطالعات اجرا شده در بخش های مختلف کشور در رابطه با دیابت، توضیح داد: حدود 10 تا 12 درصد جمعیت کشور مبتلا به دیابت هستند که در بعضی شهرها از جمله یزد این آمار بالاتراست. البته این آمار فقط مربوط به افرادی است که تشخیص دیابت برای آن ها اجرا شده، چراکه بعضی افراد مبتلا به دیابت یا در مرحله پیش از دیابت، احتمالا از شرایط خود اطلاعی ندارند.

وی در رابطه با نحوه تشخیص دیابت نوع 2 به عنوان شایع ترین نوع این بیماری، گفت: با انجام تست های آسان قند خون ناشتا یا قند خون دو ساعته، می توان شرایط فرد را از لحاظ وجود دیابت نوع 2 به راحتی آنالیز کرد.

این عضو هیات علمی دانشکده علوم تغذیه در مورد علت بروز دیابت علاوه بر مسائل ژنتیکی اضافه نمود: نوع تغذیه و فعالیت بدنی افراد به عنوان عوامل محیطی نقش بسیار اساسی در بروز این بیماری ایفا می نمایند.

نقش مواد غذایی در بروز بیماری دیابت

وی با اشاره به نقش مواد غذایی در بروز بیماری دیابت، اعلام نمود: الگوی غذایی ناصحیح در طولانی مدت، افراد را در معرض ابتلا به بیماری های مزمن شایع از جمله دیابت قرار داده و بخصوص در جامعه شهری این معضل شایع تر است.

میرمیران با اشاره به بعضی از عادات غذایی موثر در بروز یا کاهش ابتلا به دیابت، ادامه داد: در الگوی غذایی موثر در بروز دیابت، مصرف سبزیجات، میوه ها، حبوبات و لبنیات کاهش یافته و قند، شکر و چربی بسیار در لیست مصرف افراد قرار گرفته که این شکر و چربی اشباع به وفور در محصولاتی همچون شیرینی جات، انواع کیک ها، نوشیدنی های صنعتی و غذاهای تولید شده استفاده می گردد.

این عضو هیات علمی دانشگاه با بیان اینکه مصرف غذاهای آماده در افراد بخصوص در جوانان ایرانی بسیار شایع شده است، گفت: همچنین تمایل بالای افراد به مصرف غذاهای نشاسته ای از جمله غلات تصفیه شده (نان لواش و ...) و همچنین برنج دیده می گردد که این انتخاب های نامناسب افراد را دچار چاقی نموده و متعاقبا احتمال افزایش مقاومت به انسولین و بروز دیابت افزایش می یابد.

وی با تاکید بر اهمیت رعایت اصول مصرف مواد غذایی در پیشگیری از بیماری دیابت، ادامه داد: تغذیه و رژیم درمانی نه تنها در پیشگیری دیابت، بلکه در مدیریت و کنترل این بیماری نیز نقش بسیار حیاتی را ایفا می نماید.

سه رکن اساسی در کنترل دیابت

وی با اشاره به سه رکن اساسی در کنترل دیابت، مطرح کرد: دارودرمانی، تغذیه و رژیم درمانی و فعالیت بدنی این سه رکن هستند که متاسفانه بخش عمده ای از بیماران دیابتی از انجام آن خودداری می نمایند.

میرمیران با انتقاد از عدم رعایت الگوهای غذایی مناسب در کشور، گفت: اگر افراد مبتلا به دیابت برای تغذیه مناسب زیرنظر متخصصین تغذیه اقدام ننمایند، قطعا دارودرمانی به تنهایی به کنترل و مدیریت دیابت یاریی نخواهد کرد و فرد با گذشت مدت کوتاهی در معرض بروز عوارض مختلف دیابت نوع 2 از جمله آسیب های مربوط به عروق کلیه، عروق چشم، عروق قلب و عروق محیطی قرار می گیرد که در این صورت کیفیت زندگی افراد کاهش یافته و احتمال مرگ و میر بالاتر می رود. ضمن اینکه عدم توجه به الگوی غذایی مناسب باعث می گردد فرد خیلی زودتر از حد انتظار به دریافت انسولین علاوه بر داروهای خوراکی احتیاج پیدا کند.

نکات کلیدی در رژیم غذایی افراد مبتلا به دیابت

این عضو هیات علمی دانشگاه با تاکید بر اهمیت برنامه غذایی مناسب برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 ، با اشاره به نکات کلیدی این رژیم غذایی، توضیح داد: رژیم غذایی روزانه دیابتی ها باید به گونه ای باشد که اولا دریافت های غذایی فرد در سه وعده اصلی و سه میان وعده بین آنها تقسیم گردد. این کار بخصوص برای توزیع دریافت غذاهای نشاسته ای در وعده های طی روز اهمیت ویژه ای دارد، چراکه با این کار به بیمار دیابتی یاری می گردد که از نوسانات قند خون وی در طول روز هم به صورت افزایشی و هم کاهشی جلوگیری گردد.

وی، تنظیم مناسب زمان مصرف وعده های اصلی و میان وعده ها را به عنوان نکته مهم بعدی دانست و افزود: این تنظیم باید شکل ثابتی در طول هفته داشته باشد (یعنی مثلا صبحانه در روزهای مختلف در یک ساعت مشخص مصرف گردد) و هم اینکه فواصل بین وعده ها نیز باید بطور ثابت نگه داشته گردد. همچنین در طول هفته و ماه بطور مکرر کم و زیاد نگردد.

وی با تاکید بر اهمیت مراجعه بیمار دیابتی به متخصص تغذیه برای دریافت یک برنامه غذایی صحیح و مناسب جهت کنترل دقیق بیماری، اعلام نمود: متخصص تغذیه برای فرد یک رژیم غذایی با انرژی متعادل همراه با کفایت مواد مغذی و تنوع رژیمی در نظر می گیرد و طبق آن، فرد دریافت های غذایی مورد احتیاج خود از گروه های غذایی شامل میوه، سبزیجات، حبوبات و مغزها، گروه گوشت و پروتئین، لبنیات و گروه غلات را براساس مقدارهای مشخص شده دریافت می نماید.

میرمیران در پایان توضیح داد: در این صورت هم احتیاجهای غذایی فرد تامین شده و هم از افزایش قند خون و افزایش وزن جلوگیری می گردد. این روش تغذیه به کنترل مناسب دیابت و حفظ کیفیت زندگی فرد یاری نموده و از بروز عوارض مختلف دیابت جلوگیری می نماید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 16 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: pmbaxsports.ir شناسه مطلب: 490

به "نکات طلایی در رژیم غذایی دیابتی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکات طلایی در رژیم غذایی دیابتی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید