رژیم لاغری بدون این ها هرگز!

مجله سیب سبز: دیده اید بعضی ها هرچه غذا می خورند، چاق نمی شوند و به اصطلاح متابولیسم بدنشان بالاست؟! این افراد همواره باعث می شوند کسانی که به قول خودشان با آب نوشیدن هم چاق می شوند، حسابی حسرت به دل شده و آرزو نمایند کاش متابولیسم آنها هم بالا بود و اینقدر راحت چاق نمی شدند! اینکه متابولیسم بدن بالا یا پایین باشد تا حد زیادی به ژنتیک و البته سبک زندگی فرد بستگی دارد. با این حال می توان با ایجاد تغییراتی در انتخاب نوع خوراکی ها و عادات غذایی سرعت متابولیسم بدن را، حتی برای مدتی موقتی افزایش داد. در ادامه با بعضی از این خوراکی های دوست داشتنی (!) آشنا خواهید شد.

رژیم لاغری بدون این ها هرگز!

فلفل تند

افزایش متابولیسم

اضافه کردن مقداری ادویه به غذا به کاهش وزن یاری می نماید. فلفل های تند، حاوی ماده ای به نام کاپسایسین هستند که گرما را به این گیاهان داده و در متابولیسم بدن جهش ایجاد می نمایند. این مواد شیمیایی همچنین باعث می شوند بدن شما بعد از تمام شدن غذا هم به سوزاندن کالری ادامه دهد.

تمشک

سوزاننده چربی ها

تمشک حاوی مواد آنتی اکسیدانی به نام کتون است و تحقیقات اولیه نشان داده تاثیر جالبی بر کاهش وزن دارد. این کتون با افزایش فراوری هورمون آدیپونکتین- که محرک عضلات و سوزاننده چربی است- به صورت مستقیم سوختن چربی های ذخیره شده را افزایش می دهد. البته خوردن تمشک به تنهایی، نمی تواند مقدار کتون مورد احتیاج بدن را برای کاهش وزن تامین کند، بنابراین بهتر است برای استفاده از همه فواید این کتون ها می توانید از مکمل های کتون تمشک که در فروشگاه ها یا داروخانه های معتبر به فروش می رسند، استفاده کنید.

سرکه

کنترل قند خون

سرکه، نمونه ضعیف شده ای از اسیدسیتریک است که تاثیر زیادی بر کاهش گلوکز دارد. مطالعه ای که به تازگی در ایتالیا اجرا شده، نشان داده وقتی شرکت نمایندگان در این آزمایش فقط یک قاشق غذاخوری سرکه (به عنوان چاشنی سالاد) به وعده های غذایی خود اضافه کردند، قند خون بعد از غذایشان 30درصد کمتر شد. کنترل قند خون همچنان یکی از جزئیات ضروری کاهش وزن و لاغر ماندن است.

پروتئین

حس سیری بیشتر

پروتئینی که از گوشت خالص گاو، ماکیان، ماهی، لبنیات یا سویا تامین می گردد، می تواند بازیگر نقش اول لاغری باشد. آمینو اسیدهایی که پروتئین سازی را به عهده دارند، باعث ترشح هورمون گلوکاگون می شوند که چربی سوز است و انرژی بدن را پایدار می نماید. همچنین فرایند هضم پروتئین بدن را تحریک به ترشح هورمون سیری (CCK) می نماید. البته این حقیقت هم وجود دارد که هضم و شکستن پیوندهای پروتئینی در مقایسه با هضم کربوهیدرات ها یا چربی ها، انرژی بیشتری در بدن مصرف می گردد، بنابراین باید پروتئین را در تمام وعده های غذایی تان داشته باشید. البته منابع بی شماری وجود دارد، اما پروتئین خالص مثل ماست یونانی، پنیر محلی و مرغ اورگانیک گریل شده مناسب ترین منابع پروتئین هستند.

ماهی های چرب

جلوگیری از رشد سلول های جدید چربی

در ماهی های چرب مثل سالمون، تنها 2 نوع اسید چرب امگا3 وجود دارد که یکی از آنها DHA است. این اسید چرب می تواند مانع از رشد سلول های جدید چربی گردد و بنا به مطالعاتی که در مجله Nutrition چاپ شده، می تواند باعث مرگشان گردد! البته اگر علاقه ای به خوردن ماهی ندارید، می توانید با مصرف مکمل های روغن ماهی از خواص آن استفاده کنید. اگر گیاهخوار هستید، می توانید از مکمل های DHA که بر پایه خزه و جلبک دریایی تهیه شده اند، استفاده کنید و از همه خواص آن استفاده کنید. همچنین وجود سطح بالایی از هورمون لپتین با کاهش متابولیسم و وزن دریافت در ارتباط است. یک راه خوب برای پایین نگه داشتن سطح لپتین افزایش مصرف ماهی است. روغنی که در ماهی هایی مانند سالمون و تن وجود دارد، می تواند سطح لپتین را کاهش داده و به تجزیه موثرتر مواد غذایی در بدن یاری کند.

فلفل دلمه ای قرمز

تحریک دستگاه گوارش

این سبزیجات خوشرنگ سرشار از آنتی اکسیدان ها (به خصوص ویتامین C و بتاکاروتن) هستند و در مبارزه با عفونت ها به بدن یاری می نمایند. آنها محرک دستگاه گوارش بوده و ظاهرا تقویت نماینده متابولیسم هم هستند و در کاهش وزن اضافه به شما یاری می نمایند. می توانید فلفل دلمه ای را به صورت خام یا در آبمیوه های مخلوط میل کنید.

سبزیجات برگ دار

غذاهایی با کمترین کالری

اضافه کردن سبزیجات برگ دار به غذا نه تنها باعث حجیم شدن غذا بدون پرکالری شدن آن می گردد که سرشار از مواد مغذی (ویتامین های A، C، K، فولات، کلسیم، آهن، منیزیم، پتاسیم و فیبر) خواهد شد و خیلی راحت در برنامه روزانه تان جای می گیرد. به راحتی می توانید اسفناج را به سالادتان اضافه نموده و دانه خردل یا انواع کلم را به سوپ هایتان اضافه کنید تا نه تنها در مقابل بیماری ها مقاوم شوید بلکه شکم تان هم حسابی تخت گردد!

فیبر

افزایش انرژی

همواره فیبر به دلیل مواد مغذی خوبی که برای کاهش وزن دارد، توسط متخصصان کاهش وزن توصیه شده زیرا سرعت عمل هضم را کاهش داده، انرژی و قند خون را ثابت نگه می دارد. البته فیبر باعث ترشح بهینه هورمون های مربوط به گرسنگی و سیری در طول هضم غذا می گردد.سعی کنید به جای اینکه فیبر مورد احتیاج بدنتان را از غذاهای پخته و فرآوری شده تامین کنید، از فیبر خوراکی های خام بهره بگیرید. فرآوری فیبر می تواند تغییراتی شیمیایی در ترکیباتش ایجاد کند که ممکن است از میزان تاثیرگذاری آن بر احساس سیری یا کاهش کلسترول بکاهد. دفعه بعد که خواستید بین آرد جوی دوسر و غلات صبحانه ای که با بلغور پخته جوی دوسر درست شده، یکی را انتخاب کنید، همان آرد جوی دوسر اصیل را انتخاب کنید!

سبزیجات شاخه دار

تنظیم نماینده متابولیسم

سبزیجات پرفیبر غیرنشاسته ای دارای بیشترین مقدار مواد ترموژنیک (موادی که برای تجزیه شان در بدن بیشترین مقدار انرژی ضروری است) هستند و همچنین تاثیر کمی بر سطح انسولین دارند که به تنظیم متابولیسم بدن یاری می نمایند. بهترین انتخاب های گیاهی کلم، جوانه کلم بروکسل، مارچوبه، بروکلی، گل کلم، اسفناج، کاسنی فرنگی، کرفس، گوجه فرنگی، فلفل ها و لوبیاهای چشم بلبلی و سفید هستند که همگی حاوی فولات، بتاکاروتن، کلسیم، منیزیم و فیبر بوده و سرشار از ویتامین A، C و K هستند.

نعناع

ضد نفخ و سوء هاضمه

نعناع برای نفخ، سوء هاضمه و سوزش معده بسیار مناسب است. ترکیب یخ چای نعناع، همراه با چند برگ نعناع در آب بسیار یاری نماینده است.

از زغال اخته تا آناناس

سم زداهای بدن

حتما باید در رژیم غذایی روزانه خود میوه های متنوعی را بگنجانید. از آنجا که میوه ها سرشار از فیبر، آب و ویتامین ها هستند، همواره به عنوان یک پاک نماینده قوی بدن معرفی می شوند. میوه ها خودشان بسته بندی طبیعی خود را دارند و راحت می توان آنها را نگهداری و مصرف کرد. بهترین میوه ها برای خوردن سیب، مرکبات، قره قاط، زغال اخته، توت فرنگی، تمشک، طالبی و خربزه، انبه، کیوی و آناناس است. سعی کنید میوه هایی انتخاب کنید که مقدار زیادی ویتامین C، E، B12، پتاسیم و فسفر داشته باشند زیرا همه این مواد برای متابولیسم صحیح بدن لازم هستند.

کافئین

سوزاندن چربی های ذخیره

کافئین یکی از قوی ترین ترکیبات مناسب لاغری است که هر روز و هر لحظه دردسترس است! کافئین مانع از تجزیه ترکیبی موسوم به camp می گردد؛ این ترکیب با تحریک چربی های ذخیره شده، باعث سوختن آنها به عنوان انرژی می گردد.

ادویه، زنجبیل و سیر

افزایش آدرنالین

غذاهای پرادویه و تند سرعت متابولیک بدن را موقتا افزایش می دهند. کاپسایسین، ترکیبی که در فلفل تند وجود دارد، بدن را تحریک می نماید تا هورمون های استرس بیشتری، ازجمله آدرنالین، ترشح کند. در نتیجه سرعت متابولیسم بدن و نیز توانایی بدن برای سوختن کالری بیشتر افزایش می یابد. زنجبیل و سیر هم دمای بدن را بالا می برد و فرایند سوختن چربی های بدن را افزایش می دهد. سیر همچنین می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت نموده و از بروز سرماخوردگی و آنفلوآنزا پیشگیری می نماید.

بادام

تقویت نماینده متابولیسم

بادام شاید کالری زیادی داشته باشد اما سرشار از اسیدهای چربی است که تقویت نماینده قوی متابولیسم هستند.

روغن زیتون

کاهش چربی میانی بدن

جایگزین کردن چربی های تک زنجیره ای اشباع نشده با کربوهیدرات موجود در رژیم غذایی، باعث می گردد چربی قسمت میانی بدن کاهش یابد. البته غیر از روغن زیتون، آووکادو و انواع مغزهای ماکادامیا هم جزء بهترین منابع چربی های تک زنجیره ای هستند. همچنین این مواد حاوی مواد مغذی دیگری مانند آنتی اکسیدان ها (در روغن زیتون)، فیبر (در آووکادو) و ویتامین های گروه B (در مغزهای ماکادامیا) است.

سیب

میوه ای با کالری منفی!

یکی از مشهورترین خوراکی ها با کالری منفی است! منظورمان این نیست که این خوراکی هیچ کالری ندارد بلکه بیشتر از آنکه کالری به رژیم غذایی تان بیفزاید، کالری می سوزاند. به این ترتیب شما یک میان وعده خوشمزه و کالری سوز دارید که هیچ ضرری ندارد و فقط برای چربی های ذخیره بدن مشکل ساز است!

گریپ فروت

هضم سریع تر غذا

تحقیقات پژوهشگران نشان داده خوردن گریپ فروت می تواند سطح انسولین را کاهش دهد. وقتی بعد از خوردن غذا سطح انسولین خون پایین بماند به بدن یاری می گردد تا غذا را سریع تر و باکیفیت تر فرآوری کند. به عبارت دیگر، بدن کالری بیشتری سوزانده و چربی کمتری ذخیره می نماید.

ماست

کاهش یبوست

برای شکم تان معجزه می نماید! باکتری موجود در ماست پروبیوتیک باعث حفظ سلامت سیستم گوارشی شما می گردد و این یعنی فراوری گاز کمتر، نفخ کمتر و یبوست کمتر و همه اینها به صاف تر شدن شکم شما یاری می نماید. بهتر است به جای ماست های میوه ای از ماست های ساده با طعم طبیعی استفاده کنید که شکر به آن اضافه نشده باشد.

غلات کامل

سطح انسولین پایین تر

وقتی غلات کامل مصرف می کنید، بدن در مقایسه با زمانی که کربوهیدرات فرآوری شده مثل برنج سفید می خورید، سطح انسولین را بیشتر کاهش می دهد، بنابراین به جای برنج سفید و نان سفید از دانه های کامل مانند عدس، برنج قهوه ای و نان گندم کامل استفاده کنید تا دور کمرتان باریک تر گردد!

آب

دفع مواد زائد

مهم است که همواره به بدنتان آبرسانی کنید تا عملکرد بهتری ازجمله متابولیسم بالاتر داشته باشد. متابولیسم بدن کمی افزایش می یابد، زیرا فرایند گرم شدن آب در شکم و دفع مواد زائد از کلیه ها انرژی بر است. نوشیدن 8 لیوان آب سرد یا آب یخ در روز باعث سوختن 100 کیلوکالری بیشتر می گردد.

منبع: برترین ها
انتشار: بروزرسانی: 26 مهر 1398 شناسه مطلب: 281

به "رژیم لاغری بدون این ها هرگز!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رژیم لاغری بدون این ها هرگز!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید