هشدار درباره فعالیت پرخطر بعضی مراکز شارژ سیلندر گاز

به گزارش اخبار ورزشی، هر چند وقت یک بار شاهد وقوع حادثه ای مرتبط با سیلندرهای گاز مایع هستیم. این حوادث که گاهی هم در مراکز شارژ یا نگهداری سیلندرها رخ می دهد، خسارت های جانی و اقتصادی بسیاری نیز دارد.

هشدار درباره فعالیت پرخطر بعضی مراکز شارژ سیلندر گاز

به گزارش گروه حوادث خبرنگاران، روز گذشته نیز انفجار و حریق در محلی که تعدادی سیلندرهای گاز در آن نگهداری می شد موجب جانباختن یک تن و شعله ور شدن چند دستگاه خودرو شد. در موارد دیگری هم شاهد انفجار و حریق این سیلندرها در مراکزی بودیم که به صورت غیر اصولی و ناایمن فعالیت می کردن؛، حوادثی که گاهی در مجاورت بافت مسکونی اتفاق افتاده است و جان شهروندان را تهدید می نماید.

سید جلال ملکی - سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران- در مصاحبه با ایسنا اظهار کرد: حدود دو یا سه دهه قبل مصرف گاز مایع که در داخل سیلندرهای گاز هم نگهداری می گردد، بسیار زیاد بود بنابراین شاهد حوادث بسیاری از این دست بودیم.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر به خاطر لوله کشی های گاز شهری استفاده از سیلندرهای گاز داخل منازل و بخش های مسکونی بسیار کاهش یافته است البته در تهران هم همچنان این مسایل را داریم مثل پلاسکو یا محدوده ای از بازار تهران که فعلا به دلایلی امکان گازکشی وجود ندارد و همین خطر را افزایش می دهد.

ملکی اضافه کرد: گاز به دو دسته است؛ گاز شهری با گاز طبیعی که ترکیب آنان و متان است و گاز مایع یا سیلندر که ترکیب پروپان و بوتان است. گاز شهری از هوا سبک تر است و وقتی که در جایی نشت پیدا کند، بالا می رود بنابراین اگر پنجره یا دودکش وجود داشته باشدT از آن خارج می گردد، دامنه اشتعال آن نیز پنج تا 15 درصد است یعنی اگر این گاز پنج تا 15 درصد محیط را اشغال نموده باشد قطعا با شعله و جرقه منفجر می گردد. این گاز کمتر یا بیشتر از این قابلیت انفجار ندارد.

وی اضافه کرد: اما گاز کپسول از هوا سنگین تر است و در کف قرار می گیرد. همین موضوع خطر را بیشتر می نماید چرا که روی سطح کف پنجره یا منفذی نداریم، دامنه اشتعال آن یک تا درصد است، این گاز زود به دامنه اشتعال و انفجار می رسد همچنین قدرت تخریب این گاز بیشتر از گاز شهری است.

ملکی اضافه کرد: دو سوم گاز سیلندر به صورت مایع و یک سوم باقی مانده خود گاز است. زمانی که شیر باز می گردد از مایع به گاز تبدیل می گردد و فضا را پر می نماید.

وی با بیان اینکه در حال حاضر گاز مایع بیشتر در مراکز صنعتی و کارخانه ها استفاده می گردد و خطرات زیادی دارد، گفت: یک سری اصول باید در صورت نگهداری این گاز رعایت گردد. به عنوان نمونه سیلندرها باید با فاصله کنار هم چیده شوند، نباید به صورت خوابیده قرار بگیرند یا روی یکدیگر چیده شوند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران اضافه کرد: سیلندرها نباید ضربه ببینند یا اعمال پرحرارت نباید روی آن ها انجام گردد همچنین نباید سیلندرها را در مجاورت وسایل گرمایشی یا در معرض آفتاب شدید قرار داد. سیلندرها نباید پرت شوند چرا که ضربات یا حرارت باعث افزایش جنبش مولکولی و افزایش حرارت داخل آن گردد. مواردی وجود داشته که سیلندر سه ساعت پس از ضربه خوردن منفجر شده، چرا که این ضربه باعث افزایش جنبش مولکولی شده و به خاطر ضعیف بودن بدنه منفجر شده است.

وی خاطرنشان کرد: کارگاه های شارژ سیلندر گاهی مخازن پنجاه کیلویی دارند که خطر بسیار بالایی دارد.

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران در ادامه اظهار کرد: این موضوع هم مهم است که سیلندرها هیچ گاه از گاز خالی نمی گردد. علت خروج گاز از سیلندر این است که فشار داخل آن بیشتر است، در نتیجه از داخل به سمت بیرون حرکت می نماید. زمانی که گاز سیلندر آنقدر کم می گردد که فشار آن با فشار بیرون برابر می گردد، دیگر گاز تخلیه نمی گردد. در این زمان همه فکر می نمایند سیلندر گاز ندارد در حالی که سیلندر هیچ وقت خالی نمی گردد.

وی ادامه داد: بهترین روش برای اطفای آتش سوزی سیلندر بستن شیر گاز است یعنی اگر شیر گاز سالم باشد و با پتو یا وسیله دیگری بسته گردد، حریق اطفا می گردد.

ملکی در مورد نظارت دستگاه های نظارتی به مراکز غیر مجاز شارژ سیلندر که گاهی هم در محدوده بافت مسکونی فعالیت می نمایند، گفت: فعالیت غیر اصولی این مراکز در بافت مسکونی بسیار خطرساز است. باید بخش هایی که به مشاغل نظارت می نمایند به این ها رسیدگی نمایند. یک سری از مراکز غیر اصولی کار می نمایند. قطعا باید دستگاه های متولی د اسن زمینه نظارت داشته باشد.

وی اضافه کرد: مردم هم می توانند در این زمینه یاری بسیاری نمایند و این مراکز غیر مجاز و غیر اصولی را به مراکز نظارتی اطلاع رسانی نمایند. یادمان هست که چند وقت پیش هم سمت میدان خراسان یکی از این مراکز دچار انفجار شد و دو نفر فوت کردند. کنار این محل ساختمان های مسکونی واقع شده بود و اگر آتش نشانان دیر عمل می کردند و این انفجار موجب تخریب ساختمان ها می شد، چه اتفاقی می افتاد؟

ملکی در انتها اظهار کرد: مردم که می دانستند در این محل چه خبر است، برای حفاظت از جان خود و سایر شهروندان باید این مراکز غیر اصولی را گزارش می کردند.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 29 آذر 1399 بروزرسانی: 29 آذر 1399 گردآورنده: pmbaxsports.ir شناسه مطلب: 1197

به "هشدار درباره فعالیت پرخطر بعضی مراکز شارژ سیلندر گاز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار درباره فعالیت پرخطر بعضی مراکز شارژ سیلندر گاز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید