شرایط بخشی از ساختمان تاریخی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران

به گزارش اخبار ورزشی، ایسنا/ این خبر پیرامون شرایط بخشی از ساختمان تاریخی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برای شما نوشته شد.

شرایط بخشی از ساختمان تاریخی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران

هفته گذشته، تعدادی از دانشجویان و اساتید دانشکده ادبیات دانشگاه تهران عکس معترضانه ای را در فضای مجازی به اشتراک گذاشتند که از تخریب بخشی از فضای این ساختمان حکایت می نماید، از ظواهر امر بر می آید انگیزه این خرابی، مقاوم یا استحکام سازی بنا باشد، آنچنان که قبلا هم در دانشگاه تهران سابقه داشته است. پیگیری از دانشجویان و اساتیدی که در ساختمان دانشکده ادبییات دانشگاه تهران آمد و شد دارند نیز به این اظهارات رسید که مدتی است بخش پژوهش دانشکده ادبیات و علوم انسانی به این وضع و حال افتاده است. گمان آنها بر این است که این بخش از ساختمان درحال بازسازی است. یکی از دانشجویان مقطع دکتری از همین دانشکده میگوید: مسائل دانشکده ادبیات و علوم انسانی بقدری زیاد است که بازسازی و نوزسازی، آن هم به این شکل شاید آخرین احتیاجی باشد که باید به آن بپردازیم.

مجموعه دانشگاه تهران در 18 آبان 1378 در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. دانشکده ادبیات و علوم انسانی نیز یکی از قدیمی ترین دانشکده های دانشگاه تهران است که تاریخ فعالیت آن به سال 1296 مستند شده است. بنابراین هرگونه تغییر، بازسازی، ساخت و ساز، بازسازی، استحکام بخشی و هر اقدام دیگری در آن به استعلام میراث فرهنگی و نظارت این بخش احتیاج دارد. در غیر این صورت، خلاف قانون اقدام شده است و جرم محسوب می گردد.

دانشگاه تهران در سالهای گذشته بارها بدون استعلام و نظر میراث فرهنگی به تخریب، ساخت و ساز و بازسازی در این مجموعه دست زده است؛ در زمستان سال 1397 در زیر پلکان جنوبی دانشکده پزشکی، جایی که لوح بنای دانشگاه تهران قرار داشت به نام بازسازی گودبرداری شد. یک سال قبل از آن هم بخش جنوبی دانشکده پزشکی درحال بازسازی بود که اداره میراث فرهنگی تهران اعلام نمود: پیمانکار بدون دریافت مجوز از میراث استان تهران و غیرقانونی این بازسازی را انجام داده است.

روزهای پایانی سال 1395 نیز بخشی از خیابان 16 آذر در تهران بسته شد تا جرثقیل ها بدون مزاحم کار نمایند و یک طبقه به ساختمان دانشکده داروسازی دانشگاه تهران اضافه گردد. ناصر پازوکی، باستان شناس و مدیر اسبق اداره میراث فرهنگی استان تهران آن روزها در واکنش به این اقدام متذکر شده بود که دانشگاه تهران به عنوان یک بنای تاریخی در لیست آثار ملی به ثبت رسیده است و هرگونه مداخله در این بنای تاریخی باید با نظارت و هماهنگی سازمان میراث فرهنگی باشد، چون هر نوع مداخله حتی جزیی، ساخت و ساز و اضافه کردن یک بخش کوچک به این بنای تاریخی، ممنوع و کاملا خلاف قانون است.

این باستان شناس بعلاوه یادآوری نموده بود: زمانی در بخشی از فضای داخلی دانشگاه و پشت مسجد را گودبرداری کردند، سازمان وقت میراث فرهنگی از مسئولان دانشگاه شکایت کرد و آنها تعهد دادند که دیگر هیچ ساخت و سازی در محدوده این بنای تاریخی با ارزش انجام نگردد.

دانشگاه تهران یکبار دیگر هم بدون مجوز میراث فرهنگی به استحکام بخشی ساختمان یکی دیگر از دانشکده های خود دست زده بود، در پاییز سال 1395 در طبقه اول دانشکده حقوق و علوم سیاسی تابلوی ورود ممنوع نصب شده بود و کارگران مشغول کار بودند. شرایط آنجا هم تاحدی شبیه حال امروز دانشکده ادبیات و علوم انسانی است. کارگران با کلنگ به جان گچ دیوارها و سقف افتاده بودند، لایه اول سقف برداشته شده و تیرهای چوبی نمایان بود که میراث فرهنگی اعلام نمود عملیات استحکام بخشی در دانشکده حقوق بدون تایید و استعلام میراث فرهنگی بوده و بعد هم پروژه را متوقف نموده بودند تا ناظر میراث فرهنگی مستقر گردد.

شرایط ساختمان دانشکده ادبیات و علوم انسانی نیز اکنون مبهم است، اگرچه دانشگاه تهران بارها بر لزوم استحکام بخشی ساختمان های این دانشگاه تاریخی تاکید نموده، اما با توجه به آنکه این مجموعه در لیست آثار تاریخی ثبت ملی شده است، ضرورت دارد آنچنان که در ماده 558 تا 569 قانون مجازات اسلامی تاکید شده هر گونه ساخت و ساز در حریم بناهای متعلق به میراث فرهنگی و تاریخی کشور با مجوز سازمان میراث فرهنگی و تحت نظارت کارشناسان آن انجام گردد، پیش از هر اقدامی دانشگاه تهران از میراث فرهنگی استعلام گرفته و نقشه های پروژه را به میراث فرهنگی برای آنالیز در شورای فنی اداره کل به آنالیز رسانده باشد.

خبرگزاری برای پیگیری شرایط دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران و بعلاوه دریافت پاسخ برای پرسش هایی درباره صدور مجوز برای این تخریب و استحکام بخشی و معین ناظر میراث فرهنگی، بارها با محسن سعادتی، معاون میراث فرهنگی استان تهران تماس گرفت، اما تا به امروز پاسخ یا واکنشی دریافت ننموده است. اگرچه مسئولان و متولیات میراث فرهنگی استان تهران در هفته های گذشته نسبت به تمام تخریب های و وقایعی که آثار تاریخی تهران را تهدید نموده، از جمله دو رنگ شدن مجسمه فردوسی، تغییر شرایط و بازسازی خانه لرزاده به وسیله شهرداری، تعرض به حریم چشمه علی شهر ری، تخریب های خاموش در بافت های تاریخی تهران از جمله عودلاجان و اکنون دانشگاه تهران هیچ واکنشی نشان نداده و تماس های تلفنی و پیامک ها پیگیری را بی پاسخ گذاشته اند.

منبع: همگردی
انتشار: 5 مرداد 1401 بروزرسانی: 5 مرداد 1401 گردآورنده: pmbaxsports.ir شناسه مطلب: 1976

به "شرایط بخشی از ساختمان تاریخی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط بخشی از ساختمان تاریخی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید